Bensinpriset måste fördubblaså

Startat av Speyaren, maj 16, 2008, 19:37:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Speyaren

Något som rör upp vanliga människors känslor är tal om ännu högre bensinpris.....

http://www.privataaffarer.se:80//bil/200805/bensin-27-kronor-ar-2020/

Henka

Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Sg

Ismo

Varför inte höja rejält till 100:-/l :D ..garanterat att trafiken kommer att minska..

Henka

Citat från: ismo skrivet maj 16, 2008, 20:11:38
Varför inte höja rejält till 100:-/l :D ..garanterat att trafiken kommer att minska..

Ja, frågan är var brytpunkten går.
När blir bensinen för kostsam?  :haum:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Sg

Citat från: Henka skrivet maj 16, 2008, 20:21:21

När den kostar mer än man tjänar :tafrilla: ?

Henka

Citat från: Sg skrivet maj 16, 2008, 20:25:31
När den kostar mer än man tjänar :tafrilla: ?

Per deciliter eller kubikmeter? ???
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Sg

[quoteauthor=Henka link=topic=11212.msg142221#msg142221 date=1210963530]
Per deciliter eller kubikmeter? ???
[/quote]

Litervis rimligen

Ismo

Citat från: Henka skrivet maj 16, 2008, 20:21:21

Det beror nog på vad var å en tjänar..men om en måste börja dra in på maten, + att i övrigt dragit in på onödiga utgifter ..å kör det man MÅSTE..köra per dag/mån lr. vad det blir.....men tror dock priset kan vara rätt högt ändå då för gemene man... :haum:...
Men dom som har det sämst ställt nu ..lr. sen förr..kör nog redan mindre...ingen nöjes körning m a o :nono:

SPRINGAREN

Högre olje,bensinpris=högre lön till mig  :looney:

Henka

Citat från: ismo skrivet maj 16, 2008, 20:53:29
Det beror nog på vad var å en tjänar..men om en måste börja dra in på maten, + att i övrigt dragit in på onödiga utgifter ..å kör det man MÅSTE..köra per dag/mån lr. vad det blir.....men tror dock priset kan vara rätt högt ändå då för gemene man... :haum:...
Men dom som har det sämst ställt nu ..lr. sen förr..kör nog redan mindre...ingen nöjes körning m a o :nono:

Jag tror att det egentligen är en oerhört stor fråga detta.
Hur mycket pendling till och från jobb är egentligen bra?
Varför ska vi pendla? Varför inte bo närmare jobbet... osv.
Eller varför inte jobba närmare hemmet?

:haum:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

HN

Citat från: Henka skrivet maj 16, 2008, 21:20:32
Jag tror att det egentligen är en oerhört stor fråga detta.
Hur mycket pendling till och från jobb är egentligen bra?
Varför ska vi pendla? Varför inte bo närmare jobbet... osv.
Eller varför inte jobba närmare hemmet?

:haum:

Lite svårt att flytta Tullholmsgymnasiet till Krillehöla och att flytta mig till Karlstad är om möjligt omöjligt
så vi får nog stå ut med lite pendling ett tag till :yes:

sebbe

Snackade med en amerikan häromdagen.. han var flyförbannad över att dom höjt priset till $4.00 per gallon "over there"  ::)

As a reward, Baldrick, take a short holiday...did you enjoy it?

Speyaren

Pratas om en tillfällig sänkning av bensinskatten i USA, där man är van vid billig bensin. Ett populistiskt förslag? '
Men en seriös fråga, om vi accepterar marknadsekonomin och det blir brist på bensin p.g.a. att oljekällorna sinar (vilket de gör förr eller senare) medan efterfrågan förblir hög; då skulle ju priset kunna stiga mycket kraftigt på bensin t.o.m. om bensinskatten sänktes. Skulle inte en sån utvecklign skapa spänningar i samhället då bara de rika kunde köra bil?

Förutsätter givetvis att det inte kommer alternativa bränslen eller t.ex. elbilar ( de senare skulle nog kräva nya kärnkraftverk  :( )

Under andra världskriget har jag för mig att tyskarna försökte göra syntetisk bensin av kol. Nån som vet?

Sg

Tycker vi ska bygga asmkt kärnkraftverk. Vad sägs om att ladda din bil med atomer? Och att motorn består av en reaktor?

Då kan vi snacka effekt :D

Flyguy

Det viktiga är inte att lägga bensinpriset på nivå X, det viktiga är att få folk att fatta att det inte håller att bränna soppa i evighet.
Kostar soppan en jävla massa pengar utan att man förankrat varför upplevs det bara som ett diktat som egentligen inte ger så mycket i miljövinster som ett allmänt engagemang skulle ge.

Svinpriser på bensin misstänker jag bara skyndar på miljödebatt-tröttheten, folk spyr på allt "dom" hittar på.
Vad gör vi sen, när klimatintresset svalnat?
För det gör det antagligen, det har historien bevisat, engagemang är tidsbegränsat, oavsett hur viktigt det är.
Anakronist

Ismo

"Det är SIKA, Statens institut för kommunikationsanalys, som föreslår att bensinpriset ska dubblas. I rapporten framgår det att även med optimistiska antaganden om den framtida bilparken så krävs det ordentliga höjningar av bensinpriset för att minska bilåkandet.

Regeringens mål är att minska vägtrafikens utsläpp med 20 procent jämfört med år 1990 års nivå. För att nå denna nivå räknar SIKA att det krävs ett bensinpris på ungefär 27,50 kronor per litern."

...framtida bilåkande blir en Rikemans syssla...för int slutar det väl där?.. :rofl:

GP-Special

Tur man bor nära lokaltrafiken då :)  :looney:

Fredrik

Dom börjar i fel ände.
Skatta bort och höj skrotpremien på smutsiga och törstiga bilar så är vi på rätt väg  :sowhat:
Nytt år nya utmaningar...

muaytudd

Det är väll lite mer avancerat än så. Sen kommer den mänskliga avundsjukan in ibilden. Varför ska t.ex. de rika få köra bil och ine jag?

Tänk att hela Kina tänker så just nu. Farligt farligt.

Känner ni många människor som villigt avsäger sig föredelar för gruppens bästa? Snackar inte om att donera en njure till sin son utan till kollektivet.

Ngn. som sagt att polaren på jobbet kan ta halva ens ledighet denna sommaren då han ser stressad ut eller tänka sig pendla med buss och gå upp 1,5 timmar tidigare BARA för att det är bättre en miljön (en helt annan sak om Frun ska ha bilen eller om man ine har råd att ta bilen).

Människan vägrar att kompromissa. Så är det. Kolla på bara på de stackars vargarna i Dalarna eller vad som helst.

Sg

Tycker Kina har rätt att tänka så. Eftersom dom iallafall enligt mina värderingar har minst lika mkt rätt att köra bil som vi.

muaytudd

Citat från: Sg skrivet maj 20, 2008, 12:26:16
Tycker Kina har rätt att tänka så. Eftersom dom iallafall enligt mina värderingar har minst lika mkt rätt att köra bil som vi.

Och det är därför människan aldrig kommer hitta en lösning. Ingen kan tänka sig att kompromissa. Varken vi, kineser eller ngt. annat folk på vår jord.

Ngt. supervirus kommer att fixa biffen.

muaytudd

Ett annat exempel. Hur många människor skulle skippa solsemestern med flyg pga. utsläppen?
Kom ihåg att vi pratar inte om att skippa det för att vi inte har rådeller för att vi är flygrädda.

Hur många skulle valt tåg genom Europa som både är dyrare och obekvämare bara pga. utsläppen. Ingen som jag vet iaf.

Tyvärr är det så människan fungerar. Allt är ok så länge det inte kommer att påverka en själv.

Det kommer igen i allt vi gör tyvärr.

Jordens resurser är inte oändliga. Men vi som art bara växer i antal plus att "behovet" per individ bara ökar. Det är en omöjlig ekvation.

Ismo

Fii fan vad reklam det dimper ner genom brevlådan dagligen,..vad gör inte det för miljön..tanke på tillverkning å dyl.

Sg

Citat från: ismo skrivet maj 20, 2008, 12:44:57
Fii fan vad reklam det dimper ner genom brevlådan dagligen,..vad gör inte det för miljön..tanke på tillverkning å dyl.

Icke Reklamlapp på dörren :)

Fredrik

Citat från: muaytudd skrivet maj 20, 2008, 12:32:55
Och det är därför människan aldrig kommer hitta en lösning. Ingen kan tänka sig att kompromissa. Varken vi, kineser eller ngt. annat folk på vår jord.

Ngt. supervirus kommer att fixa biffen.

Men så bra, då kan vi skita i allt.
Jag ska börja med att såga bort katalysatorn i morgon och skicka den till kinesiska ambasaden :tafrilla:

muaytudd

Citat från: Fredrik skrivet maj 20, 2008, 23:29:11
Men så bra, då kan vi skita i allt.
Jag ska börja med att såga bort katalysatorn i morgon och skicka den till kinesiska ambasaden :tafrilla:

Du skulle inte betalat 5000 extra när du köpte din bil om katalysatorn var ett extratillbehör och BARA var bra för miljön.  ::)

Fredrik

Citat från: muaytudd skrivet maj 21, 2008, 08:45:53
Du skulle inte betalat 5000 extra när du köpte din bil om katalysatorn var ett extratillbehör och BARA var bra för miljön.  ::)
Det fattar vilken tomte som helst att frivilliga insatser inte löser några problem  :appel1:
Just därför löser man det genom ekonomiska belastningar

muaytudd

Citat från: Fredrik skrivet maj 21, 2008, 09:20:23
Det fattar vilken tomte som helst att frivilliga insatser inte löser några problem  :appel1:
Just därför löser man det genom ekonomiska belastningar

Ja det håller jag verkligen med om!

Sg

Men då så! Äntligen ska ni förgiftande äckel med bil straffas :d

SPRINGAREN

Citat från: Sg skrivet juni 17, 2008, 19:01:51
Men då så! Äntligen ska ni förgiftande äckel med bil straffas :d
Ha ha ha fick 8% löneökning i år så upp med besinpriset bara, mer pengar till mig  :foff:  >:D

Ismo

...brände iväg 1600:- i soppa på kort tid(förra v.)....till råga på det..så ska en ev. få en lönesänkning till nästa år .på runt 20 000:-/år med ett nytt Arbetsshema :p...
trots en högre befattning... :vissla:

Lasu

Citat från: ismo skrivet juni 17, 2008, 19:39:38
...brände iväg 1600:- i soppa på kort tid(förra v.)....till råga på det..så ska en ev. få en lönesänkning till nästa år .på runt 20 000:-/år med ett nytt Arbetsshema :p...
trots en högre befattning... :vissla:
Så går det när man slickar röv på jobbet :angel:

Ismo

Citat från: Lasu skrivet juni 17, 2008, 20:47:24
Så går det när man slickar röv på jobbet :angel:

Ska det komma fr. en som inget annat gör.. :vissla:   ;D

Henka

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Sg

Citat från: Springaren skrivet juni 17, 2008, 19:21:27
Ha ha ha fick 8% löneökning i år så upp med besinpriset bara, mer pengar till mig  :foff:  >:D

Härligt :) Jobbar du på något petroliumbolag? Och får gratis bensin ;D ?

SPRINGAREN

Citat från: Sg skrivet juni 18, 2008, 08:36:48
Härligt :) Jobbar du på något petroliumbolag? Och får gratis bensin ;D ?
Jepp  ;D

Torneus

Jag har sagt det förut och tycker fortfarande det är en ganska bra ide.
Sverge borde förklara krig med Norge och sedan ge sig.
Snart är det midsommar, då vänder det

Magnus

Citat från: Torneus skrivet juni 18, 2008, 10:50:00

Men en smärre justering är det en bra plan. Vi ska tvinga Norge att ge sig 8)
\"Faan va full du ä farsan!\"
\"Tacka faan de för att ja e full, ha ju supe\"

Torneus

Citat från: Magnus skrivet juni 18, 2008, 10:56:13
Men en smärre justering är det en bra plan. Vi ska tvinga Norge att ge sig 8)

Ett problem är att Norge är med i Nato. Har man dessutom olja så kan man nog
räkna med stöd ifrån USA.
Snart är det midsommar, då vänder det

Pekka

Citat från: Torneus skrivet juni 18, 2008, 10:50:00
Ja..oljan ser ju ut till att framtiden för sig... :rolleye:

Kanske oljedrivna vindkraftverk kan vara något..?! :haum:
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

TG

Citat från: Pekka skrivet juni 18, 2008, 12:35:03
Ja..oljan ser ju ut till att framtiden för sig... :rolleye:

Kanske oljedrivna vindkraftverk kan vara något..?! :haum:

Men hallå,, nu var det bensin det gällde. Inte olja  :tafeja:
When April showers bless the hills
Take yourself and your fly rod away
Where anvil clouds court the skies
Find streams flowing clear, like Tanqueray

Pekka

Citat från: TG skrivet juni 18, 2008, 12:50:07
Men hallå,, nu var det bensin det gällde. Inte olja  :tafeja:
Jag tankar ren olja... :tafeja:
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

Betis

Å var tog det här vägen?
Bensinen har väl aldrig varit så billig som den är nu?
Fast Norges olja är väl snart slut. Eller för dyr å pumpa upp.
På de 8 år som gått sedan denna tråd startades så har väl Sg fixat både körkort å bil kan tro, elbilarna kommer starkt och E85 både kommit och gått.
Kineserna gör de största miljösatsningarna i världen, USA har fått en klimatförnekare till president. Ett flertal kärnreaktorer har stängts i världen och Vattenfall har till och med fått skadestånd i miljardklassen för det.

Hur ser det ut om 8 år igen?
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

rifle

Om alla bytte till elbilar undra hur många kärnkraftverk eller älvar vi skulle vara tvungna att bygga ut?
What time is it? It´s time to rock not yet!

rifle

Förövrigt så är det inte priserna som bör fördubblas utan förbrukningen som borde halveras!

Det gäller all energiförbrukning. Men som med allt annat så är folk mest intresserade av förhandla priset för tex kwh eller kr/liter bensin istället för att koncentrera sig på att minska förbrukningen först och främst.

På tex ROT-avdragen kunde de införa nåt som ger större bidrag för energibesparande åtgärder, tex tilläggsisolering, värmeåtervinning, utbyte av värmekälla osv.

Borde gå att göra på bilar också på nåt sätt.

Betis

Jo men nog är väl priset ett incitament? Inte bytte du väl ut ditt värmesystem för att rädda världen utan för att du rent krasst tjänade pengar på det? Iof hade du tjänat ännu mer om du dessutom fått ett fett avdrag på skattsedeln.
Jag är övertygad om att skälet till att vi skandinaver kör bränslesnålare bilar än jänkarna är just att skillnaden blir större.
Inte många här i norden som värmer sina hus med fossila bränslen längre och det skälet tror jag enbart är kostnaden. Skulle det enbart vara för att rädda miljön skulle inte många bry sig.
I am the real one.

Betis

Och nu har det visat sig att det inte är helt självklart att värma upp våra bostäder med biobränsle längre. Det huggs ned massa rönnar och aspar som mals ned och då påverkas djurlivet i skogarna. :-\
Dom träden lät man stå innan då de inte hade något annat ekonomiskt värde.
I am the real one.

rifle

Citat från: Betis skrivet december 12, 2016, 14:22:46
Jo men nog är väl priset ett incitament? Inte bytte du väl ut ditt värmesystem för att rädda världen utan för att du rent krasst tjänade pengar på det? Iof hade du tjänat ännu mer om du dessutom fått ett fett avdrag på skattsedeln.
Jag är övertygad om att skälet till att vi skandinaver kör bränslesnålare bilar än jänkarna är just att skillnaden blir större.
Inte många här i norden som värmer sina hus med fossila bränslen längre och det skälet tror jag enbart är kostnaden. Skulle det enbart vara för att rädda miljön skulle inte många bry sig.

Ja självklart så är priset viktigt, egentligen pratar man om samma saker fast i olika ändor  :vissla: bara.
Min tanke är att om man istället för att prata om hur man letar billigare priser hos leverantörena så fokusera på att sänka förbrukningen i första hand.

Vad händer på bilsidan? Man gör snålare bilar men samtidigt så ökar man hk:n så de ändå drar mera för att man kan köra utavhelvittans. Bilsidan hade kanske behövt ett hästkrafts tak så man minskade den totala förbrukningen.
Det lär väl knappast hända eller vad säger du mr biltokig?

Betis

Citat från: rifle skrivet december 12, 2016, 15:18:52
Ja självklart så är priset viktigt, egentligen pratar man om samma saker fast i olika ändor  :vissla: bara.
Min tanke är att om man istället för att prata om hur man letar billigare priser hos leverantörena så fokusera på att sänka förbrukningen i första hand.

Vad händer på bilsidan? Man gör snålare bilar men samtidigt så ökar man hk:n så de ändå drar mera för att man kan köra utavhelvittans. Bilsidan hade kanske behövt ett hästkrafts tak så man minskade den totala förbrukningen.
Det lär väl knappast hända eller vad säger du mr biltokig?
Jo, de är ett rundresonemang med samma andemening. Förbjuder de starka motorer får jag göra som med 940in och som med harlyn.
Trimma skiten... >:D
Typ en turbo-diesel är skitenkelt och bra billigt å få snurr på. Utan att egentligen öka förbrukningen vid normalkörning.
Sen kanske många låser sig bilars miljöpåverkan enbart vid bränsle-förbrukning. De skitar ner rätt mycket bara vid tillverkningen. Det hela bilens livscykel som räknas, att använda våra pryttlar fullt ut tror jag är en stor miljövinst.

Mitt nya tvättpaket är väl ett gott exempel på det, höll skiten mer än 10 år ( vilket iof säkert är mycket längre än vanligt) skulle mycket miljöpåverkan vinnas.
Men då får inte tillverkarna sälja lika mycket och ekorrhjulet stannar.
30% av all mat i världen kastas, hur mycket mer oxkött skulle vi kunna äta om vi slutade med det? Även mat kostar bränsle.
I am the real one.

Betis

Men den dagen en elhybrid går att köpa begagnad för vettiga pengar är jag inte rädd för att handla det.
I am the real one.

Pekka

Citat från: rifle skrivet december 12, 2016, 13:16:48
Om alla bytte till elbilar undra hur många kärnkraftverk eller älvar vi skulle vara tvungna att bygga ut?
Inte så många  :)

rifle

Citat från: Pekka skrivet januari 10, 2017, 09:20:27
Inte så många  :)

Var ska man ta den ökade elförbrukningen ifrån då?

Ismo

Citat från: rifle skrivet januari 10, 2017, 10:04:16

Vi låter Pekka sitta å cykla fram den.. :D

Betis

Går väl ta från den typen av besparing du gjort på ditt värmesystem?
Fortfarande slösar vi bort mängder med el på att värma upp.
Och att öka en elproduktion i landet behöver inte betyda fler vattenkraftverk.

Trots att vi är på rätt väg så har vi fortfarande massvis att göra när det gäller återvinning av värme och rena förluster.
I am the real one.

rifle

Snabbgooglat så använder vi i Sverige ca 8 miljarder liter bränsle per år, varav 5,5 är bensin och övriga 2,5 är dieseil och annat skit.
En liter bensin innehåller ca 9kWh så nog behövs det lite mera elproduktion för att tillgodose en elbilpark.

Saxat från www.svenskenergi.se
Kärnkraften producerar ett normalår mellan 65 och 70 TWh el.
I Sverige produceras el totalt sett under ett år, som jämförelse, normalt mellan 140 och 150 TWh (Terawattimmar = miljarder kilowattimmar).

Betis

Jag räknade så här, förr i tiden, på oljetiden, så förbrukade en  normalvilla ungefär 3 kubikmeter eldningsolja om året.
För man över det till dagens dieselbilar så skulle den värmeförbrukningen räcka till ungefär fyra bilar som kör 1500 mil om året.
En modern dieselbil drar ungefär 0,5 liter/mil.

Två kärnkraftverk i Oskarshamn skall läggas ned pga dålig lönsamhet.
Vi producerar med andra ord för mycket el.
I am the real one.

Betis

Så, om en hypotetisk familj har en dåligt isolerad kåk med direktverkande el borde där finnas utrymme att bygga om värmesystemet i huset och använda överskottet till å driva bilen.

Mönsterås bruk släppte förr ut all spillvärme i havet, nu värmer det upp stora delar av Mönsterås, Ålem och Timmernabben.
I am the real one.

Ismo

Har för mig nån skrev nånstans att vi gjorde av med mera energi på 70-talet än nu!..med dagens energi snåla prylar så har vi minskat förbrukningen avsevärt..
Tror det bara som vanligt handlar om PENGAR. Fickor skall fyllas.

rifle

Citat från: Betis skrivet januari 10, 2017, 11:31:08
Så, om en hypotetisk familj har en dåligt isolerad kåk med direktverkande el borde där finnas utrymme att bygga om värmesystemet i huset och använda överskottet till å driva bilen.

Mönsterås bruk släppte förr ut all spillvärme i havet, nu värmer det upp stora delar av Mönsterås, Ålem och Timmernabben.

Det gäller att den utvecklingen går hand i hand då vilket kanske inte är så lätt i verkligheten men det vore great.
Jag säger som jag sagt tidigare att det gäller att sänka förbrukningen inte kostnaden för jordens skull.

Ismo

Sänker vi förbrukningen totalt i Sverige med säg..50% ...så höjer bolagen avgifter m.m ...det genast med lika mycket! ..dom förlorar ju pengar. :p

Pekka

Tittar man framåt lite så lär inte elproduktion bli något stort problem i Sverige.
Vi har redan idag ett överskott i Sverige och till det så tar nu utbyggnaden av både vindkraft och solkraft fart.
Till detta så fortsätter vi att energieffektivisera och sammantaget så skapar detta strålande förutsättningar för en hög andel av fordon drivna med el.

Problemen med elfordon kommer sannolikt inte handla om tillgången på energi utan snarare reglerbar effekt.
Många kommer att vilja ladda sitt fordon samtidigt (ex hemma på natten) och energiproduktion från vind och sol är ju kan vi ju inte garantera att den går för högtryck under givna prioder.
Framför allt lär det ju bli begränsat med solenergi på nätterna.... :rolleye:
Det öppnar ju i sin tur för utvecklingen av energilager och utvecklingen inom detta område går nu otroligt snabbt.

Så....några älvar kommer inte att byggas ut och kärnkraften kommer att avvecklas i en takt som är hanterlig utifrån de energi och effekt behov vi behöver för att bygga ett lite mer hållbart samhälle...i alla fall utifrån dessa perspektiv. 

rifle

Citat från: ismo skrivet januari 10, 2017, 13:10:48
Sänker vi förbrukningen totalt i Sverige med säg..50% ...så höjer bolagen avgifter m.m ...det genast med lika mycket! ..dom förlorar ju pengar. :p

Ja då är det bäst du går och slår på spisen på gasen i botten så det rejält med el hela tiden så de inte kommer höja priserna  :vissla:

Pekka

Citat från: ismo skrivet januari 10, 2017, 13:10:48
Kanon... :looney:
Du är ju helt ute o cyklar....men ändå....Kanon :looney:

rifle

Citat från: Pekka skrivet januari 10, 2017, 13:20:21
Tittar man framåt lite så lär inte elproduktion bli något stort problem i Sverige.
Vi har redan idag ett överskott i Sverige och till det så tar nu utbyggnaden av både vindkraft och solkraft fart.
Till detta så fortsätter vi att energieffektivisera och sammantaget så skapar detta strålande förutsättningar för en hög andel av fordon drivna med el.

Problemen med elfordon kommer sannolikt inte handla om tillgången på energi utan snarare reglerbar effekt.
Många kommer att vilja ladda sitt fordon samtidigt (ex hemma på natten) och energiproduktion från vind och sol är ju kan vi ju inte garantera att den går för högtryck under givna prioder.
Det öppnar ju i sin tur för utvecklingen av energilager och utvecklingen inom detta område går nu otroligt snabbt.

Så....några älvar kommer inte att byggas ut och kärnkraften kommer att avvecklas i en takt som är hanterlig utifrån de energi och effekt behov vi behöver för att bygga ett lite mer hållbart samhälle...i alla fall utifrån dessa perspektiv.

Det där låter jättebra, frågan är då om det kommer att bli så (vilket vi får hoppa).
För som Ismo säger är det trots allt pengarna som styr inte hur våran moder jord mår.

Kanske är man en surgubbe som tänker pessimistiskt men det brukar sällan bli annat än att pengarna går i första hand och det är våran miljö som får betala priset.

Pekka

Citat från: rifle skrivet januari 10, 2017, 13:27:11
Det där låter jättebra, frågan är då om det kommer att bli så (vilket vi får hoppa).
För som Ismo säger är det trots allt pengarna som styr inte hur våran moder jord mår.

Kanske är man en surgubbe som tänker pessimistiskt men det brukar sällan bli annat än att pengarna går i första hand och det är våran miljö som får betala priset.
Det inte bara låter bra....det är bra   ;)

Ett annat tips är: Lyssna ALDRIG på Ismo   :nono:

Ismo

rifle

Citat från: Pekka skrivet januari 10, 2017, 13:35:25
Det inte bara låter bra....det är bra   ;)

Ett annat tips är: Lyssna ALDRIG på Ismo   :nono:

Men det är så kul att lyssna på Ismo för det är som att nån pratar ett annat språk fast man förstå vad varje enskilt ord betyder men tillsammans blir det nåt rymdspråk från långt tillbaka i tiden eller framtiden  :hmm: :liar: :haum: :vissla: :rofl:

Pekka

Citat från: rifle skrivet januari 10, 2017, 13:40:18
Men det är så kul att lyssna på Ismo för det är som att nån pratar ett annat språk fast man förstå vad varje enskilt ord betyder men tillsammans blir det nåt rymdspråk från långt tillbaka i tiden eller framtiden  :hmm: :liar: :haum: :vissla: :rofl:
Ismo har väl inget språk.....ett läte kan jag sträcka mig till  8)
Till skillnad från mig som pratar riksskånska  :tafeja:

Ismo

Citat från: Pekka skrivet januari 10, 2017, 13:52:04
Ismo har väl inget språk.....ett läte kan jag sträcka mig till  8)
Till skillnad från mig som pratar riksskånska  :tafeja:

Att jag inte slog ihjäl dig i Orkla när det begavsig...är rätt märkligt. :haum:

Pekka

Citat från: ismo skrivet januari 10, 2017, 13:53:33
Det kallas självbevarelsedrift   ;)

Betis

Citat från: Pekka skrivet januari 10, 2017, 13:20:21

Är nog första gången jag är överens med dig när det gäller energi. ;D

Citat från: ismo skrivet januari 10, 2017, 11:47:56
Har för mig nån skrev nånstans att vi gjorde av med mera energi på 70-talet än nu!..med dagens energi snåla prylar så har vi minskat förbrukningen avsevärt..
Tror det bara som vanligt handlar om PENGAR. Fickor skall fyllas.
Jo men så är det naturligtvis. Skälet att de stänger ned kärnkraftverk är för att hålla priset uppe.
När det gäller oljan har vi opec fast de verkar inte överdrivet lojala mot varandra.
I am the real one.

Pekka

Citat från: Betis skrivet januari 10, 2017, 14:24:06
Är nog första gången jag är överens med dig när det gäller energi. ;D

App, app..det får inte bli en vana   ;)

Betis

Citat från: Pekka skrivet januari 10, 2017, 14:25:58
App, app..det får inte bli en vana   ;)
Absolut inte!!!! ;D
Kan göra en avikelse redan nu, min uppfattning är nog att störst tillgång på el har vi just på nätterna . När de flesta industrierna står still och de flesta ligger å sover.
I am the real one.

Ismo

Pratet om att vi skulle ha BRIST på el!?..gör mig mörkrädd :-\..skitsnack.!! :bf1: skall en bygga en stuga ..utan regn..så bör en få bygga var vattenmagasinen finns, där regnar det ju aldrig. ::)

Pekka

Citat från: Betis skrivet januari 10, 2017, 14:33:25
Absolut inte!!!! ;D
Kan göra en avikelse redan nu, min uppfattning är nog att störst tillgång på el har vi just på nätterna . När de flesta industrierna står still och de flesta ligger å sover.
Energin är inte den stora utmaningen utan tillgång till garanterad effekt.
Laddning av elfordon handlar om relativt små energimängder och relativt höga effekter.
Med allt mer intermiteten elproduktion (vind och sol) så är det knepigt att garantera just den effekt som kunder kommer att efterfråga......du vet helt enkelt inte alltid hur mycket du kan leverera.
Det är inte helt problemfritt och säga till en elbilsägare att "sorry...det blåste lite lite för lite natt så batteriet är tomt"....
Men visst är det sant att energianvändningen går ner på natten....

Betis

Citat från: ismo skrivet januari 10, 2017, 14:39:32
Pratet om att vi skulle ha BRIST på el!?..gör mig mörkrädd :-\..skitsnack.!! :bf1: skall en bygga en stuga ..utan regn..så bör en få bygga var vattenmagasinen finns, där regnar det ju aldrig. ::)
Nu tycker jag du låter lite väl konspiratorisk. Faktum är att elpriset är ovanligt lågt iår. Minns hur det var för något år sedan, typ 1,50 kr/ kilowatten.
Det har regnat dåligt på vissa ställen i Sverige och det kan du kolla på SMHI sida.

Citat från: Pekka skrivet januari 10, 2017, 14:45:42
Energin är inte den stora utmaningen utan tillgång till garanterad effekt.
Laddning av elfordon handlar om relativt små energimängder och relativt höga effekter.
Med allt mer intermiteten elproduktion (vind och sol) så är det knepigt att garantera just den effekt som kunder kommer att efterfråga......du vet helt enkelt inte alltid hur mycket du kan leverera.
Det är inte helt problemfritt och säga till en elbilsägare att "sorry...det blåste lite lite för lite natt så batteriet är tomt"....
Men visst är det sant att energianvändningen går ner på natten....
Jo, har man bara tillgång till vind och sol har du naturligtvis rätt. Men i överskådlig tid kommer vi även ha kvar vatten och kärnkraft.

Oavsett så finns det mycket att vinna på att kunna lagra, säkert där de nya energirevolutionerna kommer.
I am the real one.

Henka

Citat från: ismo skrivet januari 10, 2017, 13:53:33

Men du ska ha all heder för att du verkligen ansträngde dig för att supa ihjäl dig själv ;D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Ismo

Citat från: Henka skrivet januari 10, 2017, 16:23:31
Men du ska ha all heder för att du verkligen ansträngde dig för att supa ihjäl dig själv ;D

Ähh! ..lite priit bör en väl tåla :vissla: ...å dessa vindrinkare vid stranden kan jag inte tåla..fattar inte ens att en eldar marschaller ::)

Betis

Citat från: ismo skrivet januari 10, 2017, 16:41:05

Ähh! ..lite priit bör en väl tåla :vissla: ...å dessa vindrinkare vid stranden kan jag inte tåla..fattar inte ens att en eldar marschaller ::)
Så du kör på E85??????
I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet januari 10, 2017, 17:11:48
Så du kör på E85? ??? ??

Han visste då inte skillnaden på marschall och marshmallows ;D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Citat från: Henka skrivet januari 11, 2017, 08:38:58
Han visste då inte skillnaden på marschall och marshmallows ;D
Som frugan då, "-Nu till nyår måste vi väl köpa lite marshallows...."
I am the real one.

Betis

I am the real one.

Ismo

Betis

Detta har jag hävdat i 30 år. Folk i allmänhet och även myndigheter verkar bara bry sig om hur mycket en bil smutsar ned medan man kör med den. Inte vad tillverkningen åstadkommer. Bara massa snack om att vi måste byta ut vår gamla bilpark. En bil ska köras till den är slut enligt mig. Bäst både för miljön och den egna ekonomin.
Sen hur bra det är för nerverna är en annan sak....
I am the real one.

Ismo

Citat från: Betis skrivet juni 21, 2017, 12:23:08
Detta har jag hävdat i 30 år. Folk i allmänhet och även myndigheter verkar bara bry sig om hur mycket en bil smutsar ned medan man kör med den. Inte vad tillverkningen åstadkommer. Bara massa snack om att vi måste byta ut vår gamla bilpark. En bil ska köras till den är slut enligt mig. Bäst både för miljön och den egna ekonomin.
Sen hur bra det är för nerverna är en annan sak....

Bara Politiker som tror att gemene man köper(har råd) nytt vart 2-3år... :appel1:

Betis

Men att elda upp soporna direkt på tippen är inge bra det heller. Här nere har vi iaf sopförbränningsanläggningar. Har ni gasmasker så ni klarar er?
I am the real one.

Ismo

Citat från: Betis skrivet juni 21, 2017, 12:50:58
Men att elda upp soporna direkt på tippen är inge bra det heller. Här nere har vi iaf sopförbränningsanläggningar. Har ni gasmasker så ni klarar er?

Är van vid äcklig lukt... :tafeja:

rifle

Vaddå det är väl också en sopförbränningsanläggning att elda upp de lite på sidan av eller?

Betis

Citat från: rifle skrivet juni 21, 2017, 14:52:11
Vaddå det är väl också en sopförbränningsanläggning att elda upp de lite på sidan av eller?
Jo, lite enklare variant å bara tutta på sophög. Med lite strategi angående vindriktning å så kan man ju röka ut lämpligt folk... >:D
I am the real one.

Pekka

Citat från: Betis skrivet juni 21, 2017, 08:18:50
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elbilens-batteri-kan-vara-en-klimatvarsting
Kanske inte elbilen är så miljövänlig ändå? :haum:
Rapporten från IVL  har ju verkligen tagit skruv.....och på ett sätt som sannolikt inte IVL hade önskat.
Dessutom har den fångats upp av ett antal reportrar som inte verkat tycka att det krävs någon djupare research krävs innan man skriver.
Viktigt ämne dock och att titta på den sammantagna miljökonsekvensen är självklart helt rätt, men som sagt....

En kommentar så finns att läsa här ger kanske en något mer nyanserad bild.
http://powercircle.org/nyhet/batterier-till-elbilar-power-circle-kommenterar/

Betis

Citat från: Pekka skrivet juli 04, 2017, 14:22:00
Rapporten från IVL  har ju verkligen tagit skruv.....och på ett sätt som sannolikt inte IVL hade önskat.
Dessutom har den fångats upp av ett antal reportrar som inte verkat tycka att det krävs någon djupare research krävs innan man skriver.
Viktigt ämne dock och att titta på den sammantagna miljökonsekvensen är självklart helt rätt, men som sagt....

En kommentar så finns att läsa här ger kanske en något mer nyanserad bild.
http://powercircle.org/nyhet/batterier-till-elbilar-power-circle-kommenterar/
Tack för detta.
I am the real one.

Betis

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/jz8b1z/nej-det-nya-branslet-ar-inte-bra-for-klimatet

Intressant debattartikel. :hmm:
Kan för lite för å bedöma relevansen i den.
Dessutom skriven av några som kallar sig "Rädda skogen".

I ämnet framdrivning av bilar kan jag säga att jag ställer mig positiv till Toyotas satsning på bränsleceller.
Bättre än giftiga batterier ur många synvinklar.
Bränslet går producera vid elöverskott, utsläppen blir rent vatten.
Bränslet går lagra över tid.
Nackdelen är väl vätgas, lite farligt å ha i en bil vid krock.... :-\

Biobränsle har jag aldrig trott på mer än möjligtvis som biogas tilla statsbussar å så. :nono:
I am the real one.

Betis

Nu sticker bensinpriset.
Skyll å gnäll inte nu på regering å skatter å skit, bli förbannad på Putin. :loopis:
Å skäggmurveln Jimmie, Putins kompis.....
Klarar inte ens av å välja mellan Biden lr Putin.
Å föredrar Trump.
Hade den jäveln suttit kvar så hade nog de första atombomberna fallit redan nu... :-\
I am the real one.

Balswinger

Citat från: Betis skrivet februari 25, 2022, 13:19:01
Nu sticker bensinpriset.
Skyll å gnäll inte nu på regering å skatter å skit, bli förbannad på Putin. :loopis:
Å skäggmurveln Jimmie, Putins kompis.....
Klarar inte ens av å välja mellan Biden lr Putin.
Å föredrar Trump.
Hade den jäveln suttit kvar så hade nog de första atombomberna fallit redan nu... :-\

Han hade tävlat med Putin om att skicka flest bomber på Europa.  :'(

Betis

I am the real one.

Henka

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Citat från: Henka skrivet mars 10, 2022, 19:51:29
Det sjunker ju som en sten? ???
Tankade i förrgår, då kostade litern 23,44.
Var då jag skrev inlägget.
I am the real one.

Betis

Så jag lyckades liksom å tanka precis när priset pikade.... :bonk:
I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet mars 11, 2022, 06:59:13
Så jag lyckades liksom å tanka precis när priset pikade.... :bonk:

Det är bra det, skatten ska in :yeah:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Henka

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Henka

Citat från: Henka skrivet mars 11, 2022, 10:28:47
Nu rasar det ännu mer :'(

Fortsätter det i den här takten så kommer vi få betalt för att tanka om mindre än tre veckor :tadaa:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet mars 11, 2022, 12:25:42
Du gråter, har du med varit å tankat? ;D

Det gör jag ca 2 ggr/mån.
Senast kostade det 20.22 har jag för mig, nytt rekord.
Tyvärr så liten tank på nybilen att man inte ens kom upp i en tusing :(
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

thesaurus

Kommer bli dyrt med alla "spontanhelger" till stugan i år  ;D

Betis

I am the real one.

Ismo

Karl T

Citat från: Ismo skrivet september 07, 2023, 19:35:24Snuset(priset) skall sänkas! :D ...tor jag! :haum:

Gör det någon skillnad för dig med ditt duttande? 😃

Ismo

Citat från: Karl T skrivet september 07, 2023, 21:17:25Gör det någon skillnad för dig med ditt duttande? 😃

Det enda positiva pålänge i mitt 61 åriga liv...att det skulle komma---var ju en överraskning! :hmm:

Ismo

:run: Grabben..
Du var inte med när en dosa snus kostade under 2 spänn.

Betis

Som borgare i arbetarklassen får man nöja sig med det lilla.
Något öre billigare bensin, nån krona billigare snus....
I am the real one.

lakselva

Delar av sänkningen är en utebliven höjning, det är också matematik.😀

Betis

Å mackarna som höjer sin vinst inte att förglömma.  :hmm:
I am the real one.