Forumnyheter:

Ny flugbindningsartikel: Skindfluer på arbejde i Emåen Av Brian 'DK.minken' Störup

Huvudmeny

Världens bästa torrflugevatten?

Startat av Betis, november 22, 2008, 13:54:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Betis

Var ligger det?
Island var rätt ok.
Men vet ni andra renodlade torrfluge-vatten?
Nu menar jag inte såna där det nån gång vart tionde år tas en redig på torrt å resten av tiden bara fångas fisk på Flonkidonkar utan det skall vara ställen där fisken gladeligen vakar å äter insekter på ytan.
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Thomas L

Utan att ha en aning så tror jag ju att det är på platser där så få vita som möjligt har satt sin fot. Rysslands och Kanadas vildmarker känns givna :hmm: Argentina och Chile tror jag också. Då där långt söderut är det väl heller inte så tätt med folk.

Folktomt tror jag är nyckeln. Vild fisk är lättfångad. Fisk som det fiskas mycket på blir skygg.... min teori.... Lite grann så är det väl när ett vatten fått vila en längre tid, den tappar i skygghet... Årets första fiskare i en Jokk eller Å har det lättare än dom som kommer efter...
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

muaytudd

Citat från: Thomas L skrivet november 22, 2008, 14:51:25
Mye text

Visa ord  :yeah:

Sen så skadar det väll inte att platsen har en flora som erbjuder enkel mat i form av torrt för fisken.

Ismo

I en Regnbågs damm - "outplanterad sådan" ..utan full med pellets :hmm:

isak

Betis

Citat från: Thomas L skrivet november 22, 2008, 14:51:25
Utan att ha en aning så tror jag ju att det är på platser där så få vita som möjligt har satt sin fot. Rysslands och Kanadas vildmarker känns givna :hmm: Argentina och Chile tror jag också. Då där långt söderut är det väl heller inte så tätt med folk.

Folktomt tror jag är nyckeln. Vild fisk är lättfångad. Fisk som det fiskas mycket på blir skygg.... min teori.... Lite grann så är det väl när ett vatten fått vila en längre tid, den tappar i skygghet... Årets första fiskare i en Jokk eller Å har det lättare än dom som kommer efter...
Ryssland å Canada är väl Flonkidonk-land va?
Tyckte mig se att åtminstone på Kola så fiskade de med Wolly-Bugger... :betis:
Finns kanske mer än Kola?

Jag är alltså inte bara ute efter å ta mig en öring på en 3-4 kilo, de har ja gjort rätt många ggr förut.
De ska tas på torrt.
På Island finns ingen spigg eller mört så där har öringen inget annat val än å äta de insekter som finns.
De borde finnas fler såna vatten i världen.
I Slovenien äter de mest fisk å nymph, på Nya Zeeland verkar det vara likadant.
Alltså totalt ointressant.
I am the real one.

Thomas L

Citat från: Betis skrivet november 22, 2008, 15:33:36
Ryssland å Canada är väl Flonkidonk-land va?
Tyckte mig se att åtminstone på Kola så fiskade de med Wolly-Bugger... :betis:
Finns kanske mer än Kola?

Jag är alltså inte bara ute efter å ta mig en öring på en 3-4 kilo, de har ja gjort rätt många ggr förut.
De ska tas på torrt.
På Island finns ingen spigg eller mört så där har öringen inget annat val än å äta de insekter som finns.
De borde finnas fler såna vatten i världen.
I Slovenien äter de mest fisk å nymph, på Nya Zeeland verkar det vara likadant.
Alltså totalt ointressant.
Finns det mye fisk hugger dom på allt som erbjuds. Dom har inte råd och vara kräsna. Då är det väl en fördel om inget kläcker så att det konkurrerar med den fluga som presenteras.

Flygande-jakob

Jag har ett par stycken fjällåar i Sverige där vattnet är kristallklart och fisken så skygg och knepig så allt annat än fiske på vakande fisk är i princip hopplöst. Hela säsongen igenom äter fisken från ytan eftersom sommaren är så kort och dom inte har råd att låta ätbara flytetyg passera orörda. Jag fiskar bara torrfluga i dessa vatten och det gäller genom hela säsongen. Men det är ju knappast världens bästa torrflugefiske, men iallafall suveräna torrflugevatten där fisken äter från ytan hela sommaren även när dom är stora. Och de ligger ju i Sverige vilket är väldigt trevligt!

P-A

Hej Betis

Världens bästa torrfluge vatten finns på NZ skulle jag tro. Finns massor av vatten
som har enorma dagsländekläckningar som skapar underbara förutsättningar
för torrflugefiske. Ett av dom bästa är Mautora med sina enorma kläckningar
men även Waiou river och Oreti är underbara torrflugevatten.
Alla dessa vatten har mycket och stor fisk som har ögonen riktade uppåt
hela sommaren.

Mvh P-A

Thomas L

Citat från: jakob skrivet november 22, 2008, 19:34:40
Jag har ett par stycken fjällåar i Sverige där vattnet är kristallklart och fisken så skygg och knepig så allt annat än fiske på vakande fisk är i princip hopplöst. Hela säsongen igenom äter fisken från ytan eftersom sommaren är så kort och dom inte har råd att låta ätbara flytetyg passera orörda. Jag fiskar bara torrfluga i dessa vatten och det gäller genom hela säsongen. Men det är ju knappast världens bästa torrflugefiske, men iallafall suveräna torrflugevatten där fisken äter från ytan hela sommaren även när dom är stora. Och de ligger ju i Sverige vilket är väldigt trevligt!
Att det är utmanande och svårt är ju bra. Belöningen den gång det lyckas är bara så mycket större :love: Den är beroendeframkallande eftersom den vill upplevas igen (nu pratar jag inte om man utan om mig  8) ).... Meta i en fiskodling är inte skoj. Dom gånger jag varit med om att naturen uppträtt som en fiskodling är bara lämnat mig likgiltig :zero:
1 svår slår 10 lätta (OBS symboliskt, bara så att alla ordmärkare vet :foff: ), tycker jag och då pratar jag om fiske i allmänhet inte bara torrflugefiske.

Det hindrar ju inte att jag fångar nån lätt ibland iaf :tadaa: T.ex. klubbtjärn 3 dar efter isläpp för 2 år sen. Fisken stod i klunga utaför en bäverhydda i viken där släppet varit. När jag skingrade stimmet så fick jag fisk på 8 kast rad, görsköj ::) Ja det var väl ingen naturupplevelse som lågvatten Mounio älv (kunde vada till Finland, tror det var 1977) och alla fiskar var i en djuphåla 10x25 meter stor. Jätteintressant ::) Dom högg på bara kroken. Snacka om konkurrens om maten :zero: Om en tappadades så satt nästa på innom 3 sekunder utan att behöva kasta om. Torrt eller vått spelade ingen roll. Skulle tro att jag fick fisk på mer än 100 kast rad innan jag ifrågasatte mig själv.
-Va fan sysslar du med, det är ju tråkigt :(
Jag skyller på ungdomligt oförstånd :vissla:

Magnus

Citat från: P-A skrivet november 22, 2008, 20:32:24
Alla dessa vatten har mycket och stor fisk som har ögonen riktade uppåt
hela sommaren.

Rödspätta?
\"Faan va full du ä farsan!\"
\"Tacka faan de för att ja e full, ha ju supe\"

Betis

Citat från: jakob skrivet november 22, 2008, 19:34:40
Ungefär nåt tokkert ja letar efter.
I am the real one.

Thomas L

Citat från: Betis skrivet november 23, 2008, 16:07:29
Ungefär nåt tokkert ja letar efter.
Jakob berättar nog bara om vatten som inte tål nåt fisketryck så där kan du ju inte fiska :police: ;)

Ismo

Citat från: Thomas L skrivet november 23, 2008, 20:58:29
Jakob berättar nog bara om vatten som inte tål nåt fisketryck så där kan du ju inte fiska :police: ;)

Trycket kommer ju fr. en Torrfluga :nudge:

Flygande-jakob

Klart jag kan berätta. Men inte rakt ut på en öppen internet sida. :appel1:

Ismo

Citat från: jakob skrivet november 24, 2008, 17:57:24

Vi är sådana dära bannade typer,avskräden..vi i våran lillla sandlåda..så berätta du bara :nudge:

Betis

Citat från: jakob skrivet november 24, 2008, 17:57:24
Det tycker jag självklart att du inte ska heller.
Känsliga vatten skall fiskas av känsligt folk, gläds du själv över dina smultronställen.
Det var ju inte riktigt så ja menade.

Möjligheten att något skall vara bra kan ju bero på yttre förutsättningar, kraftiga regleringar, otillgänglighet, höga priser osv osv.

Att berätta om Svarta på Islandc är exempelvis ingen fara för fisketrycket där då antalet besökare/år redan är begränsat.

Det märkliga med det fisket är även att det inte är särskilt många som verkar ha vett å uppskatta ett sånt kvalitetsfiske.
Tydligt betalar folk hellre det tredubbla för ett Flonkidonk-fiske på exempelvis Kola.

När jag var på Island så var hälften av deltagarna nybörjare. :o :o :o
För dem handlade det mest å bara fåt tag i en stor fisk i änden på linan.

Så är det med oss flugfiskare, en del de kan åka till Argentina å frottera sig med Loppsoldater ena veckan för att  FLYGA  :appel1: till Strömhult nästa.

Visst, kanonbra för oss som har vett å uppskatta, men den dan när det här braiga plötsligt blir hotat så skiter den genomsnittsliga flugfiskaren i det för de är ju lika skoj med nåt konstgjort i en grävd damm.

Gå in å kolla hur många det egentligen det var som var glada att Vojmån blev räddad.
Kolla både här och på konkurentsidan.

Så frågan är ställd med en genomseriös grundtanke.
I am the real one.

P-A

Tycket ändå att du att skall titta på NZ Betis. Jag använde inte streamers en enda
dag där nere och då åkte vi inte ner under bästa torrflugetid som är slutet på Januari till
slutet på Mars. Att få se en vattenyta luddig av små dagsländor i str 18-20 och se stor öring
ignorera allt utom spinners som flyter förbi det är fantamig kärlek på hög nivå.
:love: :love:

Betis

Citat från: P-A skrivet november 24, 2008, 20:11:42
Tycket ändå att du att skall titta på NZ Betis. Jag använde inte streamers en enda
dag där nere och då åkte vi inte ner under bästa torrflugetid som är slutet på Januari till
slutet på Mars. Att få se en vattenyta luddig av små dagsländor i str 18-20 och se stor öring
ignorera allt utom spinners som flyter förbi det är fantamig kärlek på hög nivå.
:love: :love:
Jo, annars har jag fått för mig att det mesta fisket där är uppströms nymph-fiske.
Ungefär som i Slovenien.
Svårt som helvete och jävligt roligt på sitt vis.

Fast visst har man hört om vissa Spring-creekvatten där.
Typ de vore nåt i min smak ja.
Gärna hårt kvoterat å totalt oåtkomligt utan guide.
I am the real one.