Världens bästa torrflugevatten?

Startat av Betis, november 22, 2008, 13:54:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Flygande-jakob

Och vill du testa mina fjällvatten så är det bara att komma hit så visar jag. :-*

P-A

Citat från: Betis skrivet november 24, 2008, 20:18:37
Jo, annars har jag fått för mig att det mesta fisket där är uppströms nymph-fiske.
Ungefär som i Slovenien.
Svårt som helvete och jävligt roligt på sitt vis.

Fast visst har man hört om vissa Spring-creekvatten där.
Typ de vore nåt i min smak ja.
Gärna hårt kvoterat å totalt oåtkomligt utan guide.

Du kan fiska uppströms nymf om du vill det på förmiddagen
och fiska evening rise på dagsländor för att sedan gå på
night rise med enorma mängder medium stora nattsländor.
Vad det angår spring creeks och andra små vatten så finns
det mängder som är riktigt bra och vissa är bara åtkomliga med
guide.  Om du bestämmer dig för att åka så skall jag ge dig
riktigt bra tips på boende, guider och resrutt.
Mvh P-A

rifle

Har du fått uppleva världens bästa torrflugevatten ännu?
What time is it? It´s time to rock not yet!

Betis

Citat från: rifle skrivet februari 21, 2019, 10:46:46
Har du fått uppleva världens bästa torrflugevatten ännu?
Varit i några stycken som håller väldigt hög klass. Jacobs sjö hade något speciellt över sig. Den är ju tyvärr snart ruinerad. Men Svarta på Island är nog svårslaget vad man än jämför med. Också snart väck då de hellre vill har kilowatt ur den.
Finns väldigt mycket i dina trakter också.
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet februari 24, 2019, 12:16:40
Varit i några stycken som håller väldigt hög klass. Jacobs sjö hade något speciellt över sig. Den är ju tyvärr snart ruinerad. Men Svarta på Island är nog svårslaget vad man än jämför med. Också snart väck då de hellre vill har kilowatt ur den.
Finns väldigt mycket i dina trakter också.

Har hittat två, kanske tre, nya vatten som kan vara i samma klass.  :yeah:
Ett är strömmande med sel. Säkra källor på harr på 2,5kg där. Men långt att gå. Man måste övernatta om man ska dit. Har tillgång till en fin koja där.

Ja där du var är kört. Umesvinen och lettlandssvinen har kört sönder det i sommar. Men det höll i över tio år och det är långt mer än jag hade vågat hoppas på när vi fann det. Så man får vara glad ändå!

Två nya vulgatavatten med stor öring och röding också. Ska utforska i sommar förhoppningsvis.

MADMOOSE

Måste väl vara Ätran med dykande nattsländor! Svårt nog för er Betis och Jakob?  8) :-*

Flygande-jakob

Citat från: MADMOOSE skrivet februari 25, 2019, 08:35:15
Måste väl vara Ätran med dykande nattsländor! Svårt nog för er Betis och Jakob?  8) :-*

Ja, frustrerande med för lite tid på sig. Man behöver ju en massa tid när man stöter på knepigheter. Det är ju det som är det roliga med fiske, att krångla. Men under tidspress är det frustrerande.
Men mycket intressant ändå!
Hade velat ha en vecka på mig i det vattnet.  :haum:

Betis

Vill nog hävda att det är det svåraste tillfället hittills.
I am the real one.

Ismo

MADMOOSE

Citat från: Betis skrivet februari 25, 2019, 15:19:33
Vill nog hävda att det är det svåraste tillfället hittills.

Men ett gott minne att bära med sig.  :)

Ismo

Öhhh! Nattsländor brukar väl ba dyka upp!!..Varför skall dom dyka ner igen?.. ??? :haum:..syret slut?

Flygande-jakob

Citat från: ismo skrivet februari 25, 2019, 16:38:37

Öhhh! Nattsländor brukar väl ba dyka upp!!..Varför skall dom dyka ner igen?.. ??? :haum:..syret slut?

Kryper ner och lägger ägg på stenar.
Inte alla sorter förstås som bekant, men vissa.

Ismo

Citat från: jakob skrivet februari 25, 2019, 18:17:02
Kryper ner och lägger ägg på stenar.
Inte alla sorter förstås som bekant, men vissa.

OK! Hur ser varianten UT?..men vingar? Intressant för fisken?.. :haum:

Flygande-jakob

Jag har för mig att det var dagsländor i just ätran? Eller minns jag fel?
Har för mig att vi misstänkte det iallafall då vadarna blev fulla med ägg under vattenlinjen.
Det har jag varit med om då och då men vet inte vilka arter som gör det?
Dom dyker inte utan kryper ner på stock och sten. Och vadarbyxor. Dom får med sig en luftbubbla runt kroppen när dom går under utan. Ser helt silvriga ut.
Och tappat säkert taget då och då och singlar iväg med strömmen.

Gällande nattsländor vet jag inte mycket om det mer än att det förekommer. Westin har ju skrivit om det vet jag, och hans e-12 med guldskalle är ju tänkt att imitera dykande nattslända.

Ismo

Citat från: jakob skrivet februari 25, 2019, 19:27:58
Jag har för mig att det var dagsländor i just ätran? Eller minns jag fel?
Har för mig att vi misstänkte det iallafall då vadarna blev fulla med ägg under vattenlinjen.
Det har jag varit med om då och då men vet inte vilka arter som gör det?
Dom dyker inte utan kryper ner på stock och sten. Och vadarbyxor. Dom får med sig en luftbubbla runt kroppen när dom går under utan. Ser helt silvriga ut.
Och tappat säkert taget då och då och singlar iväg med strömmen.

Gällande nattsländor vet jag inte mycket om det mer än att det förekommer. Westin har ju skrivit om det vet jag, och hans e-12 med guldskalle är ju tänkt att imitera dykande nattslända.

Vadarna JA!.... :) Väldigt stilla stånde bytes djur med a o... :haum: Hur fiskar en då? :haum:..när dom tappar greppet? :haum:

Flygande-jakob

Citat från: ismo skrivet februari 25, 2019, 19:36:18

Vadarna JA!.... :) Väldigt stilla stånde bytes djur med a o... :haum: Hur fiskar en då? :haum:..när dom tappar greppet? :haum:

Vetifan. Det är så sällan man råkat ut för det.
Om vi hade haft mer tid på oss i ätran hade man ju kunnat experimentera. Det hade varit värdefullt!

Jag TROR att de väldigt snabbt flyter upp till ytan pga luftbubblan och där blir ligga de i ytfilmen som en ganska "sunkig" slända. Hjälplös och spretande med ben, vingar och stjärtspröt lite har som helst.
Jag skulle nog göra första försöket med en mycket gles och spretig harörenymf, lite fettad, i ytfilmen.
Gingo det åt helvete skulle jag försöka med en av mina "tjädermyggor" som ligger i ytfilmen.

Betis

Det finns rent dykande nattsländor, de ploppar ned genom ytfilmen och simmar ned till botten och lägger sina ägg. Borde nog fiskas med en sjunklina och en väl infettad nattslända. Som dras nedåt av linan. Ismo fiskar väl sin puppa lite så.
Dykande dagsländor är dock helt nytt för mig.
Nattsländor som kryper ned utmed stenar, vasstrån och även då vadarbyxben har jag sett en del av. Speciellt en mycket lite svart som svärmar i kolossala mängder.
Vadarna var helt täckta av slemmiga gröna ägg, så mycket så man inte såg tyget.
I am the real one.

Betis

Grundproblemet i Ätran var väl att vi aldrig riktig såg vad de tog. Vi spekulerade rätt mycket men det slutgiltiga svaret kommer även i fortsättningen vara rena mer lr mindre kvalificerade gissningar.
En av mina mer inspirerande fisken. :yes:
I am the real one.

Ismo

Citat från: Betis skrivet februari 25, 2019, 20:04:10
Det finns rent dykande nattsländor, de ploppar ned genom ytfilmen och simmar ned till botten och lägger sina ägg. Borde nog fiskas med en sjunklina och en väl infettad nattslända. Som dras nedåt av linan. Ismo fiskar väl sin puppa lite så.
Nattsländor som kryper ned utmed stenar, vasstrån och även då vadarbyxben har jag sett en del av. Speciellt en mycket lite svart som svärmar i kolossala mängder.

Dom enda dykande Nattsländorna jag kan tänka mig är...dom som skall lägga ägg!!! ..då med vingar...O INTRESSANT!

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet februari 25, 2019, 20:04:10

Jo precis, det är ju det westrin imiterar med guldskalletolvan.

Jag menade inte dagsländor som dyker, skrev nog klantigt, menade som du säger de som kryper ner längs med nåt.
Aldrig hört om dykande dagsländor heller och har svårt att tro att det skulle gå rent fysiologiskt då de inte har några ben som skulle duga att paddla med som nattsländor.