Forumnyheter:

Fiskelust foruminfo Här finns kortfattad och enkel information om vÃ¥rt forum.

Huvudmeny

Världens bästa torrflugevatten?

Startat av Betis, november 22, 2008, 13:54:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet februari 25, 2019, 20:08:24
Grundproblemet i Ätran var väl att vi aldrig riktig såg vad de tog. Vi spekulerade rätt mycket men det slutgiltiga svaret kommer även i fortsättningen vara rena mer lr mindre kvalificerade gissningar.
En av mina mer inspirerande fisken. :yes:

Har för mig att det var efteråt, hemma, när man såg alla ägg på vadarna som vi spekulerade i dykande/krypande dagsländor som kan ha varit vad de åt på nåt vis. Men som sagt, det vet man ju aldrig.
Vem vet, det kan ju ha varit myror i ytfilmen, hängande snäckor, dykande nattsländor, hängande  fjädermyggpuppor eller vad fan som helst egentligen. :haum:

Flygande-jakob

Citat från: ismo skrivet februari 25, 2019, 20:10:06

Dom enda dykande Nattsländorna jag kan tänka mig är...dom som skall lägga ägg!!! ..då med vingar...O INTRESSANT!

Jag har aldrig sett dom under vatten men jag antar att det i princip är en dykande skimrande luftbubbla med paddlande ben ungefär. För luft lär dom binda och hålla kvar runt sig antar jag?
Det gör iallafall de dykkrypande dagsländorna har jag sett.

Betis

Citat från: jakob skrivet februari 25, 2019, 20:24:21
Har för mig att det var efteråt, hemma, när man såg alla ägg på vadarna som vi spekulerade i dykande/krypande dagsländor som kan ha varit vad de åt på nåt vis. Men som sagt, det vet man ju aldrig.
Vem vet, det kan ju ha varit myror i ytfilmen, hängande snäckor, dykande nattsländor, hängande  fjädermyggpuppor eller vad fan som helst egentligen. :haum:
Fast dykande nattsländor minns jag inte vi provade. Eller ja, puppor blev ju fiskade på femtielva olika vis. Såg inga heller. Men de äggiga vadarna gav en hint.
Tiden och tillfället är förbi och har gett ett minne för livet. :yeah:
Sanslöst tålmodiga fiskar också, så som vi tråkade dom utan att de slutade vaka var minst lika unikt som att de inte bet i nåt vi visade dom.
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet februari 25, 2019, 21:15:28
Fast dykande nattsländor minns jag inte vi provade. Eller ja, puppor blev ju fiskade på femtielva olika vis. Såg inga heller. Men de äggiga vadarna gav en hint.
Tiden och tillfället är förbi och har gett ett minne för livet. :yeah:
Sanslöst tålmodiga fiskar också, så som vi tråkade dom utan att de slutade vaka var minst lika unikt som att de inte bet i nåt vi visade dom.

Jo dom betedde sig som matblinda rödingar kan göra. Det är som att mattillgången och den extrema selektivitetsgraden slagit ut den naturliga skyggheten. Jag tror faktiskt att det kan bli så. Den lilla fiskhjärnan är liksom så vriden i botten på en viss sak och saken finns i sådan mängd att intryck av annat knappt registreras. Inte ens faror.

Har varit med om frustrerade fiskare som hivat ut en storsten mitt bland rödingarna som äter och äter men inte biter på flugan med enda resultat att fisken skingrats lite en kort stund just där stenen slog ner men bara fortsatt äta oförändrat.

Har bara sett sånt på röding, men varför skulle det inte kunna ske på superselektiv öring i ätran också?

Flygande-jakob

Citat från: ismo skrivet februari 25, 2019, 22:28:27
Hmm! :haum:

Vad funderar du på då? Vill du ha en dickpic eller?
HIRVEN glädjepinne är en dyyyr guld. Glöm aldrig det!  :police:

Betis

Citat från: jakob skrivet februari 25, 2019, 22:48:17
Ju hirvnare desto dyyyyrare guld.
I am the real one.

Ismo

Citat från: jakob skrivet februari 25, 2019, 22:48:17

HIRVIN KULLI! ON KULLAN KALLIS! ....din tröga j-vel. >:(  För
söker reda ut era problem i fisket. :haum:

Osså skriver jag fel! :-[

Betis

Citat från: ismo skrivet februari 26, 2019, 00:39:22

HIRVIN KULLI! ON KULLAN KALLIS! ....din tröga j-vel. >:(  För
söker reda ut era problem i fisket. :haum:

Osså skriver jag fel! :-[
Jo, å Jakob försöker hjälpa dig lite med Ekko-Pekkiskan , du verkar inte ha redig koll....
I am the real one.

rifle

Köp snorkel och cyklop och dyk vid nästa tillfälle  :love:
What time is it? It´s time to rock not yet!

Betis

Citat från: rifle skrivet februari 26, 2019, 08:25:34
Köp snorkel och cyklop och dyk vid nästa tillfälle  :love:
Jo, det vore nåt, tillsammans med insektsnät å tittoskåp.
Fast jag känner det som att det var nåt exempionellt vi upplevde. Nåt som man egentligen bara får vara med om en gång i livet.
Lite mitt flugfiske, vill gärna närma mig det med vetenskaplig grund men ändå inte säker på att jag vill ha alla svaren.
Man blir lite ödmjuk när man först tror man kan allting å så råkar man ut för en situation där man inte vet nånting. Å ingen vet nånting.
Vi hade väl bortåt 100 års erfarenhet tillsammans.
Vatten ytan var idiotfull med vulgata å danica, kläckare, duns å spinners.
Ån hade inget bättre för fisken att äta .
Trots det valde den en sämre föda, kanske som Jakob skriver, nån låsning i hjärnan eller ja, det gällde ju hela ån och alla fiskarna där.
Varför? Å  vad åt den? Å varför lämna detta extrema dagsländeöverflöd å sitt öde?
I am the real one.

rifle

Citat från: Betis skrivet februari 26, 2019, 08:51:09
Jo, det vore nåt, tillsammans med insektsnät å tittoskåp.
Fast jag känner det som att det var nåt exempionellt vi upplevde. Nåt som man egentligen bara får vara med om en gång i livet.
Lite mitt flugfiske, vill gärna närma mig det med vetenskaplig grund men ändå inte säker på att jag vill ha alla svaren.
Man blir lite ödmjuk när man först tror man kan allting å så råkar man ut för en situation där man inte vet nånting. Å ingen vet nånting.
Vi hade väl bortåt 100 års erfarenhet tillsammans.
Vatten ytan var idiotfull med vulgata å danica, kläckare, duns å spinners.
Ån hade inget bättre för fisken att äta .
Trots det valde den en sämre föda, kanske som Jakob skriver, nån låsning i hjärnan eller ja, det gällde ju hela ån och alla fiskarna där.
Varför? Å  vad åt den? Å varför lämna detta extrema dagsländeöverflöd å sitt öde?

Det är såna tillfällen som gör att även erfarna fiskare får tillbaka drivet.
Jag skulle säga att såna tillfällen hör till de bästa eftersom det är de man minns.

Ismo

Betis

Citat från: rifle skrivet mars 01, 2019, 10:53:16
Det är såna tillfällen som gör att även erfarna fiskare får tillbaka drivet.
Jag skulle säga att såna tillfällen hör till de bästa eftersom det är de man minns.
För mig var det faktiskt exakt precis så. :yeah:
Citat från: ismo skrivet mars 01, 2019, 11:30:27
Köp min puppa! :-X
Å du tror inte den jävla balsavobblern var på våra tafsar i omgångar? :doh: :dunk:
Å fiskades på femtielva vis.
Faan Jakob hade upp till tre flugor på tafsen, samtidigt.
Jag, min jävla purist, hade till å med streamer å flonkidonk på.
De ska mycket till innan jag sänker mig så lågt. :-[
Alla fick fisk men ingen lyckades.
I am the real one.

Ismo

Skulle vara skoj att fiska med er tesammans...träffa er..förnedra er ;D SKOJA BA ;D ;D..nämen!..få fiska med likasinnade. :hmm:

Henka

Citat från: ismo skrivet mars 01, 2019, 11:56:03
Skulle vara skoj att fiska med er tesammans...träffa er..förnedra er ;D SKOJA BA ;D ;D..nämen!..få fiska med likasinnade. :hmm:

Det luktar konferens i baltak ;D
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Ismo

rifle

Citat från: ismo skrivet mars 01, 2019, 11:56:03

Du blir så sur när man råkar få en fisk så jag hade mest druckit kaffe och tittat på dårskapet ni övriga hade skapat   :kopp:

Henka

Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Ska det tävlas å mätas pitt så dricker nog jag med bara kaffe. Fiske ska vara trevligt å inget Wasalopp...
I am the real one.