När är en lax felkrokad och var går gränsen egentligen?

Startat av Henka, juni 25, 2009, 11:25:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henka

De flesta är väl tämligen överens om att fisk som inte tagit flugan, utan av någon anledning felkrokats ska sättas tillbaks.

Men, var går egentligen gränsen för felkrokat i era ögon?

Sitter kroken i buken eller stjärtspolen är det väl inte precis gränsfall, men.... var går den berömda gränsen egentligen?  :haum:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

amebix

fittstuvningshjärna!!!!!!

SPRINGAREN

Runt munnen. Om laxen hugger flugan på tværen kan kroken sitta utanpå munnen, det har hænt mig fler en en gång.

Ismo

Tror nog många skulle va glad även om Laxen är felkrokad, bara dom får nån.. ;D :zero:

Hellst inne i munnen, det händer ju som sagt som springaren påpekar att laxen kan ta tuben på tvären..å därmed få kroken på utsidan. Har hännt mig 2 ggr. såg när tuben togs i ytan..vart paff när kroken satt på utsidan.

Henka

Citat från: amebix skrivet juni 25, 2009, 11:31:58
kroken ska sitta inuti munnen för min del.......

jo, men som springaren påpekar så kan ju laxen ta flugan "mitt på" vilket kan leda till att kroken sitter "utifrån å in" det tycker jag är rättkrokat....

Jag tror inte att jag själv har någon konsekvent "regel" för vad som gäller... men sitter flugan framför ögonen så tycker jag nog det känns som att laxen gått efter flugan och således är rättkrokad.

Jag har också en klockren felkrokning som jag har svårt att glömma, en niokilos laxhona som gick upp och smällde min fluga med stjärten krokades bergfast i stjärtspolen och gav sig inte förrän efter en väldigt hård batalj. Gissa om jag blev besviken när jag såg att fisken var ungefär hälften så stor som jag trodde, och dessutom hade en stor paddel till fena istället för mun ;D

Detta är ju ett exempel på en fisk som verkligen gått efter flugan, reagerat på den och attackerat. Det borde väl nästan räknas som rättkrokat? Fast så ser jag ju inte själv på den... Men ändå :haum:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Sg

En rättkrokad fisk ska ha kroken innanför munnen. Dvs krokspetsen ska ha trängt in inifrån och ut.

Allt annat är felkrokat.

Appel

Citat från: Sg skrivet juni 25, 2009, 12:00:36
En rättkrokad fisk ska ha kroken innanför munnen. Dvs krokspetsen ska ha trängt in inifrån och ut.

Allt annat är felkrokat.
Håller med till 100 %
Sicut moris est

Henka

Citat från: Sg skrivet juni 25, 2009, 12:00:36

Allt annat är felkrokat.

Så du anser att man inte bara ska ha turen att fisken ska ta flugan, den måste hugga på rätt ställe också? :haum:

Laxen hugger ju gärna mitt på betet, om man ser på hur de brukar ta wobbler så sitter oftast mittenkroken i munnen, och den bakre kroken utanpå huvet. Relaterar man det till fluga (stor tub?) så är ju risken rätt stor att fisken tar över tuben och att kroken därmed tränger in "utifrån"...
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Sg

Citat från: Henka skrivet juni 25, 2009, 12:03:21
Så du anser att man inte bara ska ha turen att fisken ska ta flugan, den måste hugga på rätt ställe också? :haum:

Laxen hugger ju gärna mitt på betet, om man ser på hur de brukar ta wobbler så sitter oftast mittenkroken i munnen, och den bakre kroken utanpå huvet. Relaterar man det till fluga (stor tub?) så är ju risken rätt stor att fisken tar över tuben och att kroken därmed tränger in "utifrån"...

Spelar inte så stor roll om fisken har tagit betet eller ej. En fisk som huggt betet kan fortfarande vara felkrokad. Man kan ju inte kalla en fisk som uppenbarligen ej har krokats rätt, är rättkrokad eller hur.

Sen kan man ju som fiskare minimera risken att fisken inte krokas rätt också.

Henka

Citat från: Sg skrivet juni 25, 2009, 12:07:03
Spelar inte så stor roll om fisken har tagit betet eller ej. En fisk som huggt betet kan fortfarande vara felkrokad. Man kan ju inte kalla en fisk som uppenbarligen ej har krokats rätt, är rättkrokad eller hur.

Sen kan man ju som fiskare minimera risken att fisken inte krokas rätt också.

Hade det varit uppenbart för mig så hade jag inte ställt frågan :hmm:

Hur skyddar man sig mot att laxen hugger mitt på tuben? :haum:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Ismo

Fiskar en Öring t ex. med en 15cm Wobbler...så sitter varannan öring 1-2 kilot garanterat med fast med en 3-krok på utsidan..den tar med 100% på betet.

Betis

Citat från: ismo skrivet juni 25, 2009, 12:10:18
Fiskar en Öring t ex. med en 15cm Wobbler...så sitter varannan öring 1-2 kilot garanterat med fast med en 3-krok på utsidan..den tar med 100% på betet.
Inte många öringar som ä'r bredare än 15 cm i käften.....

Nån krok måste ju hamna utanför.

Felkrokning är en sak, men ryckfiske en helt annan. Nu menar jag klart ofrivillig felkrokning.
Det här med regler för hur fisken skall vara krokad har väl kommit till mest för å stävja ryckfiske?
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Ismo

Citat från: Betis skrivet juni 25, 2009, 12:44:37
Inte många öringar som ä'r bredare än 15 cm i käften.....

Nån krok måste ju hamna utanför.

Felkrokning är en sak, men ryckfiske en helt annan. Nu menar jag klart ofrivillig felkrokning.
Det här med regler för hur fisken skall vara krokad har väl kommit till mest för å stävja ryckfiske?

Precis!

...att kratta botten( t ex.) med sjunkl. ökar ju risken att verkligen FELkroka en Lax.

Flikar in med att endel verkar likställa en "fel"krokning med ryckfiske!

Sg

Fiskar man med vobbler med 2 3krokar och en sitter i munnen och en utanför är den rättkrokad.

Betis

Citat från: ismo skrivet juni 25, 2009, 12:48:40
Precis!

...att kratta botten( t ex.) med sjunkl. ökar ju risken att verkligen FELkroka en Lax.

Ja, ungefär det jag menade också.
Ibland är det som du skriver jävligt uppenbart.

Kan inte hjälpa att jag tycker den diskusionen är viktigare än mikrorätt hur kroken egentligen sitter.
Ledsen Henka.... :-[

Fast jag tycker det skall sitta åtminstone en krok inne i truten på fisken.

Kul egentligen det här, å ena stunden pratar vi om återutsättningar å nästa har vi linorna fulla av krok.

Vad är det för fel på en enkelkrok och normalstora flugor/beten egentligen?

Då slipper vi mycket av det här och fisken blir enklare å släppa tillbaks.
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Sg

Citat från: ismo skrivet juni 25, 2009, 12:48:40
Precis!

är väl snarare så att begreppet felkrokning är till för att motverka ryckfiske. En ryckfiskad fisk är ju mer eller mindre 0% krokad i munnen.

Givetvis kan en fisk vara felkrokad utan att vara ryckfiskad. Men fiskar man med flugor i det fria vattnet och inte kan se fisken hugga kan man faktiskt aldrig vara säker på att en fisk som sitter krokad i kinden eller dylikt faktiskt har huggt flugan.

Laxar har väl dessutom en tendens att ställa sig rätt tätt vissa gånger. En fluga där som sitter i kinden så är ju möjligheten att den krokats för att flugan kommit åt kinden eller att laxen visat intresse men sen vänt och krokat sig själv, ungefär lika stor som att fisken huggt av egen vilja (den möjligheten i sig är ju liten i laxfiske)

Ismo

Citat från: Sg skrivet juni 25, 2009, 13:28:19
är väl snarare så att begreppet felkrokning är till för att motverka ryckfiske. En ryckfiskad fisk är ju mer eller mindre 0% krokad i munnen.

Givetvis kan en fisk vara felkrokad utan att vara ryckfiskad. Men fiskar man med flugor i det fria vattnet och inte kan se fisken hugga kan man faktiskt aldrig vara säker på att en fisk som sitter krokad i kinden eller dylikt faktiskt har huggt flugan.

Laxar har väl dessutom en tendens att ställa sig rätt tätt vissa gånger. En fluga där som sitter i kinden så är ju möjligheten att den krokats för att flugan kommit åt kinden eller att laxen visat intresse men sen vänt och krokat sig själv, ungefär lika stor som att fisken huggt av egen vilja (den möjligheten i sig är ju liten i laxfiske)

Tjove berättade om en Lax som tagit flugan..silat den genom gälarna så att flugan satt i ena fenan ;D (3ggr dessutom :o)...j-vla ryckfiskar Tjove :loopis:

Sg

Citat från: ismo skrivet juni 25, 2009, 13:32:39
Tjove berättade om en Lax som tagit flugan..silat den genom gälarna så att flugan satt i ena fenan ;D ...j-vla ryckfiskar Tjove :loopis:

hehe ja i det fallet är det ju givetvis ett undantag :) I ett sånt läge kan man ju inte förneka att fisken tagit betet. Aldrig hört om nått liknande faktiskt :)

Undrar om han körde med slinga då.

SPRINGAREN

Under kvæll och natt fiske fiskar jag ofta långvingade tubflugor och på dom anvænder jag 99% enkelkrok, ofta sitter kroken i vinklen men med kroken utefrån och in. Har inga problem och bonka den fisken om jag har lust. Det ær heller inga problem att sætta ut en sådan fisk. P.S har under sista åren satt ut 80% av mina laxar.
P.S Owner s enkelkrok ær helt klockren krokar som fan och det ær lætt att kroka av  :yeah:

Thomas L

Vaddå sätta tillbaks felkrokad fisk ???  Det är ju dom man borde bonka om några :hmm:

Jag tar för givet att vi som är på detta forum inte är ryckfiskare, men jag kan ju ha fel så rätta mig i så fall. :haum:

Hemma runt knuten har jag felkrokat flera stycken. Både på sommaren och vintern. Sjunklina, sinktip lr ren flyt jag felkrokar med alla linor ibland 8)

2 st. hittills i år som inte varit krokade i munnen. Men en i näsborren :o Den ville väl lukta på flugan ::) I fjor var det nog ca. 5....

Nya tider nya leder är min paroll inte SJs