Forumnyheter:

Vårt senaste kåseri: Kära vadarskor av  Joakim 'Hjortmyrs' Karlsson

Huvudmeny

När är en lax felkrokad och var går gränsen egentligen?

Startat av Henka, juni 25, 2009, 11:25:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henka

De flesta är väl tämligen överens om att fisk som inte tagit flugan, utan av någon anledning felkrokats ska sättas tillbaks.

Men, var går egentligen gränsen för felkrokat i era ögon?

Sitter kroken i buken eller stjärtspolen är det väl inte precis gränsfall, men.... var går den berömda gränsen egentligen?  :haum:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

amebix

fittstuvningshjärna!!!!!!

SPRINGAREN

Runt munnen. Om laxen hugger flugan på tværen kan kroken sitta utanpå munnen, det har hænt mig fler en en gång.

Ismo

Tror nog många skulle va glad även om Laxen är felkrokad, bara dom får nån.. ;D :zero:

Hellst inne i munnen, det händer ju som sagt som springaren påpekar att laxen kan ta tuben på tvären..å därmed få kroken på utsidan. Har hännt mig 2 ggr. såg när tuben togs i ytan..vart paff när kroken satt på utsidan.

Henka

Citat från: amebix skrivet juni 25, 2009, 11:31:58
kroken ska sitta inuti munnen för min del.......

jo, men som springaren påpekar så kan ju laxen ta flugan "mitt på" vilket kan leda till att kroken sitter "utifrån å in" det tycker jag är rättkrokat....

Jag tror inte att jag själv har någon konsekvent "regel" för vad som gäller... men sitter flugan framför ögonen så tycker jag nog det känns som att laxen gått efter flugan och således är rättkrokad.

Jag har också en klockren felkrokning som jag har svårt att glömma, en niokilos laxhona som gick upp och smällde min fluga med stjärten krokades bergfast i stjärtspolen och gav sig inte förrän efter en väldigt hård batalj. Gissa om jag blev besviken när jag såg att fisken var ungefär hälften så stor som jag trodde, och dessutom hade en stor paddel till fena istället för mun ;D

Detta är ju ett exempel på en fisk som verkligen gått efter flugan, reagerat på den och attackerat. Det borde väl nästan räknas som rättkrokat? Fast så ser jag ju inte själv på den... Men ändå :haum:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Sg

En rättkrokad fisk ska ha kroken innanför munnen. Dvs krokspetsen ska ha trängt in inifrån och ut.

Allt annat är felkrokat.

Appel

Citat från: Sg skrivet juni 25, 2009, 12:00:36
En rättkrokad fisk ska ha kroken innanför munnen. Dvs krokspetsen ska ha trängt in inifrån och ut.

Allt annat är felkrokat.
Håller med till 100 %
Sicut moris est

Henka

Citat från: Sg skrivet juni 25, 2009, 12:00:36

Allt annat är felkrokat.

Så du anser att man inte bara ska ha turen att fisken ska ta flugan, den måste hugga på rätt ställe också? :haum:

Laxen hugger ju gärna mitt på betet, om man ser på hur de brukar ta wobbler så sitter oftast mittenkroken i munnen, och den bakre kroken utanpå huvet. Relaterar man det till fluga (stor tub?) så är ju risken rätt stor att fisken tar över tuben och att kroken därmed tränger in "utifrån"...
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Sg

Citat från: Henka skrivet juni 25, 2009, 12:03:21
Så du anser att man inte bara ska ha turen att fisken ska ta flugan, den måste hugga på rätt ställe också? :haum:

Laxen hugger ju gärna mitt på betet, om man ser på hur de brukar ta wobbler så sitter oftast mittenkroken i munnen, och den bakre kroken utanpå huvet. Relaterar man det till fluga (stor tub?) så är ju risken rätt stor att fisken tar över tuben och att kroken därmed tränger in "utifrån"...

Spelar inte så stor roll om fisken har tagit betet eller ej. En fisk som huggt betet kan fortfarande vara felkrokad. Man kan ju inte kalla en fisk som uppenbarligen ej har krokats rätt, är rättkrokad eller hur.

Sen kan man ju som fiskare minimera risken att fisken inte krokas rätt också.

Henka

Citat från: Sg skrivet juni 25, 2009, 12:07:03
Spelar inte så stor roll om fisken har tagit betet eller ej. En fisk som huggt betet kan fortfarande vara felkrokad. Man kan ju inte kalla en fisk som uppenbarligen ej har krokats rätt, är rättkrokad eller hur.

Sen kan man ju som fiskare minimera risken att fisken inte krokas rätt också.

Hade det varit uppenbart för mig så hade jag inte ställt frågan :hmm:

Hur skyddar man sig mot att laxen hugger mitt på tuben? :haum:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Ismo

Fiskar en Öring t ex. med en 15cm Wobbler...så sitter varannan öring 1-2 kilot garanterat med fast med en 3-krok på utsidan..den tar med 100% på betet.

Betis

Citat från: ismo skrivet juni 25, 2009, 12:10:18
Fiskar en Öring t ex. med en 15cm Wobbler...så sitter varannan öring 1-2 kilot garanterat med fast med en 3-krok på utsidan..den tar med 100% på betet.
Inte många öringar som ä'r bredare än 15 cm i käften.....

Nån krok måste ju hamna utanför.

Felkrokning är en sak, men ryckfiske en helt annan. Nu menar jag klart ofrivillig felkrokning.
Det här med regler för hur fisken skall vara krokad har väl kommit till mest för å stävja ryckfiske?
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Ismo

Citat från: Betis skrivet juni 25, 2009, 12:44:37
Inte många öringar som ä'r bredare än 15 cm i käften.....

Nån krok måste ju hamna utanför.

Felkrokning är en sak, men ryckfiske en helt annan. Nu menar jag klart ofrivillig felkrokning.
Det här med regler för hur fisken skall vara krokad har väl kommit till mest för å stävja ryckfiske?

Precis!

...att kratta botten( t ex.) med sjunkl. ökar ju risken att verkligen FELkroka en Lax.

Flikar in med att endel verkar likställa en "fel"krokning med ryckfiske!

Sg

Fiskar man med vobbler med 2 3krokar och en sitter i munnen och en utanför är den rättkrokad.

Betis

Citat från: ismo skrivet juni 25, 2009, 12:48:40
Precis!

...att kratta botten( t ex.) med sjunkl. ökar ju risken att verkligen FELkroka en Lax.

Ja, ungefär det jag menade också.
Ibland är det som du skriver jävligt uppenbart.

Kan inte hjälpa att jag tycker den diskusionen är viktigare än mikrorätt hur kroken egentligen sitter.
Ledsen Henka.... :-[

Fast jag tycker det skall sitta åtminstone en krok inne i truten på fisken.

Kul egentligen det här, å ena stunden pratar vi om återutsättningar å nästa har vi linorna fulla av krok.

Vad är det för fel på en enkelkrok och normalstora flugor/beten egentligen?

Då slipper vi mycket av det här och fisken blir enklare å släppa tillbaks.
I am the real one.

Sg

Citat från: ismo skrivet juni 25, 2009, 12:48:40
Precis!

är väl snarare så att begreppet felkrokning är till för att motverka ryckfiske. En ryckfiskad fisk är ju mer eller mindre 0% krokad i munnen.

Givetvis kan en fisk vara felkrokad utan att vara ryckfiskad. Men fiskar man med flugor i det fria vattnet och inte kan se fisken hugga kan man faktiskt aldrig vara säker på att en fisk som sitter krokad i kinden eller dylikt faktiskt har huggt flugan.

Laxar har väl dessutom en tendens att ställa sig rätt tätt vissa gånger. En fluga där som sitter i kinden så är ju möjligheten att den krokats för att flugan kommit åt kinden eller att laxen visat intresse men sen vänt och krokat sig själv, ungefär lika stor som att fisken huggt av egen vilja (den möjligheten i sig är ju liten i laxfiske)

Ismo

Citat från: Sg skrivet juni 25, 2009, 13:28:19
är väl snarare så att begreppet felkrokning är till för att motverka ryckfiske. En ryckfiskad fisk är ju mer eller mindre 0% krokad i munnen.

Givetvis kan en fisk vara felkrokad utan att vara ryckfiskad. Men fiskar man med flugor i det fria vattnet och inte kan se fisken hugga kan man faktiskt aldrig vara säker på att en fisk som sitter krokad i kinden eller dylikt faktiskt har huggt flugan.

Laxar har väl dessutom en tendens att ställa sig rätt tätt vissa gånger. En fluga där som sitter i kinden så är ju möjligheten att den krokats för att flugan kommit åt kinden eller att laxen visat intresse men sen vänt och krokat sig själv, ungefär lika stor som att fisken huggt av egen vilja (den möjligheten i sig är ju liten i laxfiske)

Tjove berättade om en Lax som tagit flugan..silat den genom gälarna så att flugan satt i ena fenan ;D (3ggr dessutom :o)...j-vla ryckfiskar Tjove :loopis:

Sg

Citat från: ismo skrivet juni 25, 2009, 13:32:39
Tjove berättade om en Lax som tagit flugan..silat den genom gälarna så att flugan satt i ena fenan ;D ...j-vla ryckfiskar Tjove :loopis:

hehe ja i det fallet är det ju givetvis ett undantag :) I ett sånt läge kan man ju inte förneka att fisken tagit betet. Aldrig hört om nått liknande faktiskt :)

Undrar om han körde med slinga då.

SPRINGAREN

Under kvæll och natt fiske fiskar jag ofta långvingade tubflugor och på dom anvænder jag 99% enkelkrok, ofta sitter kroken i vinklen men med kroken utefrån och in. Har inga problem och bonka den fisken om jag har lust. Det ær heller inga problem att sætta ut en sådan fisk. P.S har under sista åren satt ut 80% av mina laxar.
P.S Owner s enkelkrok ær helt klockren krokar som fan och det ær lætt att kroka av  :yeah:

Thomas L

Vaddå sätta tillbaks felkrokad fisk ???  Det är ju dom man borde bonka om några :hmm:

Jag tar för givet att vi som är på detta forum inte är ryckfiskare, men jag kan ju ha fel så rätta mig i så fall. :haum:

Hemma runt knuten har jag felkrokat flera stycken. Både på sommaren och vintern. Sjunklina, sinktip lr ren flyt jag felkrokar med alla linor ibland 8)

2 st. hittills i år som inte varit krokade i munnen. Men en i näsborren :o Den ville väl lukta på flugan ::) I fjor var det nog ca. 5....

Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Sg

Citat från: Thomas L skrivet juni 25, 2009, 14:14:34
Vaddå sätta tillbaks felkrokad fisk ???  Det är ju dom man borde bonka om några :hmm:

Jag tar för givet att vi som är på detta forum inte är ryckfiskare, men jag kan ju ha fel så rätta mig i så fall. :haum:

Hemma runt knuten har jag felkrokat flera stycken. Både på sommaren och vintern. Sjunklina, sinktip lr ren flyt jag felkrokar med alla linor ibland 8)

2 st. hittills i år som inte varit krokade i munnen. Men en i näsborren :o Den ville väl lukta på flugan ::) I fjor var det nog ca. 5....

När det kommer till kritan är det den personliga (egna) moralen som sätter gränsen.

Får någon en fisk och den sitter i munregionen och tar upp den är det den personens val. Men om man tar upp fisk som är krokade i fenor, rygg, huvud osv finns det nog inget försvar what so ever.

Inte i min värld iallaf.

Olavi

Citat från: Henka skrivet juni 25, 2009, 12:03:21

Du ska nog ha en väldigt stor tub då... Mina sunrays brukar sitta antingen djupt ner i svalget eller i käkvinkeln eller i ytterdelen av munnen på insidan.

Fast Sunrayen som jag binder har en förhållandevis kort kropp i förhållande till den långa vingen, vilket gäller för många stora laxflugor.
...cause I´m a man of wealth and taste..

Sg

Citat från: Olavi skrivet juni 25, 2009, 14:26:44
Du ska nog ha en väldigt stor tub då... Mina sunrays brukar sitta antingen djupt ner i svalget eller i käkvinkeln eller i ytterdelen av munnen på insidan.

Fast Sunrayen som jag binder har en förhållandevis kort kropp i förhållande till den långa vingen, vilket gäller för många stora laxflugor.

kör man kort kropp lär ju risken för yttre krokning minska så det är nog en avgörande grej i ditt fall :)

Att köra kort kropp bör ju aldrig resultera i fler felrkokningar utan möjligen missade hugg :yeah:

Henka

Citat från: Olavi skrivet juni 25, 2009, 14:26:44

Jo, det är ju rätt som du säger att en kortare tub ger bättre förutsättnigar för att hamna rätt med kroken.
Det är ju inte direkt så att jag har några större återkommande problem med att fisk är krokad utifrån och in, men jag
konstaterar att det faktiskt händer...

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Loopis

Join the maffia

Olavi

Citat från: Henka skrivet juni 25, 2009, 14:35:45
Jo, det är ju rätt som du säger att en kortare tub ger bättre förutsättnigar för att hamna rätt med kroken.
Det är ju inte direkt så att jag har några större återkommande problem med att fisk är krokad utifrån och in, men jag
konstaterar att det faktiskt händer...

Vad är det för lax som du nu gått och felkrokat?  ;D

Henka

Citat från: Olavi skrivet juni 25, 2009, 17:40:42
Vad är det för lax som du nu gått och felkrokat?  ;D

Jag nämnde ovan en niokilos i em, jag har fått nån i Forshaga, tappat en i orkla där det satt ett par fjäll på kroken... plus att jag har fått ett antal (inte många, men ändå) där kroken suttit i anslutning till munnen, men inte i
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

K-O.V

Citat från: Sg skrivet juni 25, 2009, 13:34:26
hehe ja i det fallet är det ju givetvis ett undantag :) I ett sånt läge kan man ju inte förneka att fisken tagit betet. Aldrig hört om nått liknande faktiskt :)

Undrar om han körde med slinga då.

Näää men poolen hade slakt vatten och fisken tog rakt nedströms och jag kände inte eller såg nåt.
Utan den bara satt där när jag började gå uppströms.
Fast då blidde det ju en jävla fart istället.
Det var två gånger "laxar" i samma pool fast inte vid samma tillfälle sen en gång vid krondiket en ovanligt trind höstöring som fick gå tillbaka eftersom en lokaling skrek att den var felkrokad när nu tafsen gick in i truten och ut genom gälen.Men kroken satt då i bukfenan och var då felkrokad sa han.Så den fick sima vidare fast det kändes fel.

Ismo

Citat från: K-O.V skrivet juni 25, 2009, 21:19:19

Näää men poolen hade slakt vatten och fisken tog rakt nedströms och jag kände inte eller såg nåt.
Utan den bara satt där när jag började gå uppströms.
Fast då blidde det ju en jävla fart istället.
Det var två gånger "laxar" i samma pool fast inte vid samma tillfälle sen en gång vid krondiket en ovanligt trind höstöring som fick gå tillbaka eftersom en lokaling skrek att den var felkrokad när nu tafsen gick in i truten och ut genom gälen.Men kroken satt då i bukfenan och var då felkrokad sa han.Så den fick sima vidare fast det kändes fel.

Du skulle sparkat i lokalingen å sagt " Simma du oxå..du är så ful!".. :)

Olavi

salmonmike

Vad säger ni om dessa "legetimt felkrokade laxar"som tas runt om i landet? Dom kallar dom gäspare och tas i huvudsak med spinnfluga tunga sänken lång tafs med småflugor på karpkrok. Laxen får tafslinan i munnen och kroken smaskar in i käkvinkeln med full kraft utifrån på en mycket förvånad lax som inte har huggit utan haft oturen att stå ivägen. Dessa laxar
är godkända i många vatten tex Älvkarleby där så mycket som upp till 80% är gäspare enligt säkra källor. Vad säger man om sånt på fiskekontoret? En vän har mailat dit, ska bli intressant att höra svaret. Det som gör mej bestört är att jag fick se
en hel del såna krokningar i min favoritälv i norr och ingen verkar reflektera över det. Laxen skall väl ändå hugga av sej själv. I Ljusne hörde jag att man har kontrollant som kollar sådant, en eloge för det.
     Mike

Thomas L

Lite konstigt med gäspare tycker jag att det är om dom inte får fler i ryggfenan lr andra ställen där vi vanliga felkrokar :haum:

Teveltun

Citat från: Thomas L skrivet juni 25, 2009, 23:55:09
Lite konstigt med gäspare tycker jag att det är om dom inte får fler i ryggfenan lr andra ställen där vi vanliga felkrokar :haum:

Det får dom men då sätts den tillbaka.

Teveltun

Brev till kontoret i Älvkarleby , väntar på svar:

Hejsan , jag undrar hur ni ser på dom krokningar av lax där kroken sitter
från utsidan av mungipan ?
Det är ju så pass många (flertalet) att man undrar varför ingen bryr sig.
Uppenbart är ju att dessa fiskar har fått in den långa tafsen i munnen och
sedan ruskar på sig när flugan fastnar på utsidan.
Ett pärlband med fiskare som fiskar sina grejor i 180 knyck , inte konstigt
att fisken fastnar.
Vad fint den nappade sägs det , ändå sitter kroken från utsidan !?
Med en enkelkrok i stl 6-8 !?
Ska inte en fullvuxen fisk få in hela den i munnen ?
Detta är ju en legitim form av ryckfiske .
Vad anser ni ?

Ninjatobbe

Är detta ett sent aprilskämt? Gäspare? Avundsjuka på att spinnfolket får mer kraftverkslax? Oddsen att få in tafsen i en laxmun måste väl endå vara liten!? De gapar ju inte hela tiden. Det borde ju vara minst 15 ryggfenkrokningar på varje utanför mungipankrokning.

Har hänt ganska många gånger att jag krokat fisk på utsidan munnen med torrfluga.
jag kan ha fel men tycker det låter väldigt konstigt.

Mvh NinjaTobbe

Teveltun

Citat från: Teveltun skrivet juni 26, 2009, 08:05:14

att fisken fastnar.
Vad anser ni ?

Svar :

Hejsan.
På tal om gäspare så finns det många olika tolkningar, Det finns ingen
som har något direkt svar på den frågan. Enligt svensk lag så är
tolkningen, sitter kroken så att den går in i munnen från in eller
utsidan så är den korrekt krokad.

I Norge t.e.x får man ta upp felkrokad lax.

Ron

Citat
Enligt svensk lag så är

Det verkar som vi fått ett svar på den ursprungliga frågan.
"A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other."

Henka

Citat från: Ron skrivet juni 26, 2009, 09:28:45
Det verkar som vi fått ett svar på den ursprungliga frågan.

Jag hade gärna sett en referens till lagtexten, bara för att någon säger si eller så så måste det faktiskt inte vara så :haum:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Jonke

Det hade jag också gärna sett. Enligt Svensk lag.....  :appel1: låter otroligt i mina öron

Thomas L

Citat från: Teveltun skrivet juni 26, 2009, 01:13:44
Det får dom men då sätts den tillbaka.
Jag har ju svårt att tro, men det kan ju va så ändå, att  det skulle vara lättare att felkroka, dvs att kroka en fisk som inte attackerar flugan, i mungipan än på annan plats.

Fångsterna av krokad på annan plats borde då ligga runt 200-300 om dagen minst de dagar det tas 20-30 gäspare.

Jag läste inte NinjaTobbes inlägg för han påstår väl samma sak.

Men jag ger också min definition på felkrokning här ovan.  "Att en fisk som inte attackerar flugan krokas" det är min definition på felkrokning.

Henka

Citat från: Thomas L skrivet juni 26, 2009, 10:17:03
Jag har ju svårt att tro, men det kan ju va så ändå, att  det skulle vara lättare att felkroka, dvs att kroka en fisk som inte attackerar flugan, i mungipan än på annan plats.

Fångsterna av krokad på annan plats borde då ligga runt 200-300 om dagen minst de dagar det tas 20-30 gäspare.

Bara en gissning från min sida, men visst är det väl så att det finns bättre förutsättningar för en krok att hitta något att fästa i just om tafsen dras genom munnen eller käkvinkel.... Går linan över ryggen så ska det ju mycket till för att den ska fastna... :haum:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Thomas L

Citat från: Henka skrivet juni 26, 2009, 10:23:39
Bara en gissning från min sida, men visst är det väl så att det finns bättre förutsättningar för en krok att hitta något att fästa i just om tafsen dras genom munnen eller käkvinkel.... Går linan över ryggen så ska det ju mycket till för att den ska fastna... :haum:
Konstigt för just ryggfenan är nog vanligase platsen för mina felkrokningar. Följt av nacken/ryggen nån stans....
linan fastnar nog lite på ryggfenan och efter kommer kroken.

Har hänt mig i Mörrum, I Norge och här hemma. Tror inte att jag minns en enda fisk krokad på utsidan av käkvinkeln.

Mothugg på virveln som blir på nacken (min 3e Lax) krokade fisken runt underkäkbenet långt ut i näbben (från utsidan). Ungefär som torrflugeharrar ibland. Även det är en korrekt krokning tycker jag. Men fisken returnerade jag den gången.

Jonke

Precis. Om man bortser från analen så är ju munnen det enda ställe på fisken som har "inbuktning/fästpunkt" eller vad man ska kalla det. Ja för att kroken skall fästa i sidan eller i någon av fenorna så käns det som att antingen fisken eller fiskaren skall utföra någon form av ryck, knyck eller liknande .

Jonke

Sen är det väl så att de gånger linan går genom munnen är enormt mycket färre än de gånger linan vandrar över andra kroppsdelar på fisken. munnen utgör ju bara någon enstaka procent av fiskens totala storlek.

Sg

Citat från: Jonke skrivet juni 26, 2009, 10:40:28
Precis. Om man bortser från analen så är ju munnen det enda ställe på fisken som har "inbuktning/fästpunkt" eller vad man ska kalla det. Ja för att kroken skall fästa i sidan eller i någon av fenorna så käns det som att antingen fisken eller fiskaren skall utföra någon form av ryck, knyck eller liknande .

Behövs inte. Fenor är hur lätta som helst att felkroka bara genom strömmens hastighet.

Jonke

Citat från: Sg skrivet juni 26, 2009, 10:49:40
Behövs inte. Fenor är hur lätta som helst att felkroka bara genom strömmens hastighet.

Hur lätt som helst? Av de fiskar jag felkrokat har ingen suttit i fenan. Hade de suttit i fenan så hade jag inte haft en aning om det var pga att fisken rörde sig, knyckte eller liknande, då jag inte har undervattenssyn.

Den inbygda reflexen hos en fiskare är väl att kroka upp när man känner motstånd i linan, men de gånger man hur lätt som helst sätter kroken i fenan med hjälp av strömmens hastighet har man inte krokat upp och fisken har inte rört sig  :haum:

isak

Mjaaeee.... nu ska jag försöka komma med en teori här som ska i text förklara hur jag tänker.... inte lätt   :haum:

När en lax står på en ståndplats så står den med utvinklade bröstfenor (rakt ut från kroppen)
Spinnflugefiskare fiskar väl utslutande med paternostertackel med en tung blyvikt och en lång tafs som "sticker ut" från huvudlinan.

Det som relativt ofta händer "när linan går över ryggen" är att blytyngden passerar under bröstfenan... och tafsen går på ovansidan om bröstfenan.
Detta innebär att när blytyngden studsar vidare nerströms så börjar flugan helt plötsligt gå uppström mot bröstfenan, eftersom tacklet har fastnat i en slags talga/block anordning.
Så de flesta felkrokningar jag ser vid spinnflugefiske är just att laxen är felkrokad kring bröstfenan samt att det ser ut som om kroken har fäst från baksidan.

Undrar om det var någon fler än jag som förstod det där  :haum:

Ismo

Minns fr. Jock när 3-kroken förbjöds för spinnfiskarna...."dom hugger inte på enkelkrok..efter 1:a säs." :appel1:...nu är det endast drag,wobblers..kast-dupp med fluga lr. lättare wobbler som gäller.
Oj! vilken skillnad i fångsterna det blev. ;D

isak

Citat från: ismo skrivet juni 26, 2009, 11:04:06
Minns fr. Jock när 3-kroken förbjöds för spinnfiskarna...."dom hugger inte på enkelkrok..efter 1:a säs." :appel1:...nu är det endast drag,wobblers..kast-dupp med fluga lr. lättare wobbler som gäller.
Oj! vilken skillnad i fångsterna det blev. ;D

:yes:
"Dom nappar inte på enkelkrok"   ;D  ;D

Sg

Citat från: Jonke skrivet juni 26, 2009, 10:58:16
Hur lätt som helst? Av de fiskar jag felkrokat har ingen suttit i fenan. Hade de suttit i fenan så hade jag inte haft en aning om det var pga att fisken rörde sig, knyckte eller liknande, då jag inte har undervattenssyn.

Den inbygda reflexen hos en fiskare är väl att kroka upp när man känner motstånd i linan, men de gånger man hur lätt som hälst sätter kroken i fenan med hjälp av strömmens hastighet har man inte krokat upp och fisken har inte rört sig  :haum:

Du spinnfiskar väl inte heller :) ?

Jonke

Citat från: Sg skrivet juni 26, 2009, 11:52:30
Du spinnfiskar väl inte heller :) ?

Nej, jag spinnfiskar inte, men om undervattenssynen kommer på köpet så kanske jag skulle börja med det :appa2:

Sg

Citat från: Jonke skrivet juni 26, 2009, 11:57:06
Nej, jag spinnfiskar inte, men om undervattenssynen kommer på köpet så kanske jag skulle börja med det :appa2:

Vad behöver man undervattensyn till?

Henka

Citat från: Isak skrivet juni 26, 2009, 10:58:44
Mjaaeee.... nu ska jag försöka komma med en teori här som ska i text förklara hur jag tänker.... inte lätt   :haum:

När en lax står på en ståndplats så står den med utvinklade bröstfenor (rakt ut från kroppen)
Spinnflugefiskare fiskar väl utslutande med paternostertackel med en tung blyvikt och en lång tafs som "sticker ut" från huvudlinan.

Det som relativt ofta händer "när linan går över ryggen" är att blytyngden passerar under bröstfenan... och tafsen går på ovansidan om bröstfenan.
Detta innebär att när blytyngden studsar vidare nerströms så börjar flugan helt plötsligt gå uppström mot bröstfenan, eftersom tacklet har fastnat i en slags talga/block anordning.
Så de flesta felkrokningar jag ser vid spinnflugefiske är just att laxen är felkrokad kring bröstfenan samt att det ser ut som om kroken har fäst från baksidan.

Undrar om det var någon fler än jag som förstod det där  :haum:

Jag tror jag förstår hur du menar, och det låter ju helt logiskt... Skillnanden var att jag utgick från felkrokning med flugfiskad fluga :hmm:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Sg

Saken är väl den att man kan aldrig vara 100 % säker på att en fisk tagit ens fluga.

Man kan vara NÄSTAN säker om kroken sitter i munnen. Så då får man väl gå på det. Jag skulle personligen aldrig ta upp en fisk om kroken satt i skallen eller fenor osv. Eftersom sannorlikheten att fisken höggt min fluga är för liten.

Appel

Jag har själv felkrokat lax i mun, stog och såg när tafsen åkte in i mun på fisken och hur flugan drogs in i mun. Alaska och nygådd indianlax.  :-X
Sicut moris est

Henka

Citat från: Sg skrivet juni 26, 2009, 12:39:56
Saken är väl den att man kan aldrig vara 100 % säker på att en fisk tagit ens fluga.

Man kan vara NÄSTAN säker om kroken sitter i munnen. Så då får man väl gå på det. Jag skulle personligen aldrig ta upp en fisk om kroken satt i skallen eller fenor osv. Eftersom sannorlikheten att fisken höggt min fluga är för liten.

Fiskar man med flytlina och liten enkelkrok ser man oftast när laxen tar, och jag är tämligen säker på att laxen inte stått och gäspat i ytan... För det är nog inte gäspningen som ger den stora virveln ;)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Thomas L

Citat från: Appel skrivet juni 26, 2009, 12:43:17
Jag har själv felkrokat lax i mun, stog och såg när tafsen åkte in i mun på fisken och hur flugan drogs in i mun. Alaska och nygådd indianlax.  :-X
Kan ju fortfarande varit ett aktivt beslut av fisken att så skulle ske. Jag menar att kommer passningen på bladet så är det dumt att dra undan klubban om man vill ha pucken :hmm:

Thomas L

Citat från: Henka skrivet juni 26, 2009, 12:44:32
Fiskar man med flytlina och liten enkelkrok ser man oftast när laxen tar, och jag är tämligen säker på att laxen inte stått och gäspat i ytan... För det är nog inte gäspningen som ger den stora virveln ;)
Men jag har felrokat Lax i ytan i både Mörrum och Forshaga. Dom står nog ytligt, eller simmar ytligt, ibland.

Sg

Citat från: Appel skrivet juni 26, 2009, 12:43:17

Exakt. Det var därför jag skrev nästan och inte bara säker :) Jag är helt övertygad om att flertalet av laxfiskares fångster som är krokade i munnen är fall där laxen fått in kroken i munnen när den stått med öppen mun.

På samma sätt som jag är övertygad om att tex mina 2 idar jag tog i våras är tagna på samma sätt. Trist men så tror jag det är.

Ron

Citat från: Sg skrivet juni 26, 2009, 12:51:12
Exakt. Det var därför jag skrev nästan och inte bara säker :) Jag är helt övertygad om att flertalet av laxfiskares fångster som är krokade i munnen är fall där laxen fått in kroken i munnen när den stått med öppen mun.

På samma sätt som jag är övertygad om att tex mina 2 idar jag tog i våras är tagna på samma sätt. Trist men så tror jag det är.

Jag är för min del ganska övertygad att det är svårt att kroka i munnen om laxen inte har öppnat munnen.
Gäller även för id, fast det har jag ingen praktisk erfarenhet av.

Ismo

Ron

Citat från: salmonmike skrivet juni 25, 2009, 22:28:14
Det som gör mej bestört är att jag fick se en hel del såna krokningar i min favoritälv i norr och ingen verkar reflektera över det.

Fiskar dom med trekrok eller enkelkrok? Det senare föreskrivs väl, om jag tänker rätt...  :haum:

salmonmike

Kom igen nu och sluta svamla. Det här är allvarligt. Det är inget Aprilskämt och jag är inte avis. Tänk er att 8 av 10 som bonkas har inte bitit i flugan. Detta är fakta. Det gäller spinnfluga.
  Det som stör mej är den lavinartade ökningen på slakterinacken i Byske av metoden. Av 7 landade som jag bevittnade hade en bitit i flugan resten va gäspare. De flesta där som häktas utifrån överlever dock då de tar forsen.

Sg

Ron. Vad jag menade är alltså att en krok kan hamna i laxens mun utan att den höggt flugan. Eftersom den då och då har munnen öppen.

Henka

Citat från: salmonmike skrivet juni 26, 2009, 13:33:30
Kom igen nu och sluta svamla. Det här är allvarligt. Det är inget Aprilskämt och jag är inte avis. Tänk er att 8 av 10 som bonkas har inte bitit i flugan. Detta är fakta. Det gäller spinnfluga.
  Det som stör mej är den lavinartade ökningen på slakterinacken i Byske av metoden. Av 7 landade som jag bevittnade hade en bitit i flugan resten va gäspare. De flesta där som häktas utifrån överlever dock då de tar forsen.

Är det så illa så är det ju verkligen inget vidare... hemmavid är det ju endast flugfiske som gäller på de flesta zoner, så vi är lyckligt förskonade från allt sånt där...
Det måste ju vara något för FVOF att se över vad som ska vara tillåtet eller inte, och inte minst att sedan se till att det efterlevs...
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Sg

Kollade byskes regler. Står inget där om hur fisken ska vara krokad tyvärr. Är ju bara printa in det i reglerna och sen kontrollera.

Ismo

Dom måste antingen ändra i reglerna ..går det ej! ..så får väl en Fisketillsyningsman häcka där dagligen.
Samma sak är det i Matkakoski/Torneälven...men har "hört" att det ev. blir förändringar, men när? ..vettetusan.
Fiskade själv spinntub i Målselven engång i tiden..fick bra med Lax..dock ingen felkrokad..alla inne i käften.
Rotade aldrig i botten..+ tafsen var förhållandevis kort oxå.
Det sitter i huvet på vissa att inte fiska ärligt, synd för det går alldeles utmärkt att fiska på rätt sätt, även med spinntub.

BB

Har aldrig reflekterat över metoden föränn du nämnde den. Påhittigt må man säga, och skrämmande om den är så effektiv samt i en gråzon för reglerna.
Kan det här månne vara förklaringen till det extremt goda resultatet på zon 1 i år jämfört med de andra zonerna?  ???

Jonke

Är det något som diskuteras längs älvbrädden där uppe? Flugfiskare emellan kan jag tänka mig att det pratas om det, men var det någon som försökte påtala det för spinnfiskarna och hur såg de i så fall på saken. Låter som en utstuderad riktigt gräslig metod som ger mig avsmak, det är ju ett klockrent legitimt ryckfiske.

Det är faktiskt första gången jag hör talas om metoden och uttrycket gäspare. Upplevdes den här problematiken även i fjol?

Ninjatobbe

:larsw:  har svårt att se denna tråd seriöst över huvud taget! Låter som ett sätt att kasta skit på spinnfiskare!

Nu har jag inte tagit så många laxar att det går att dra någon statistiskt säker slutsats, men många flytline laxar o öringar jag tagit sitter med kroken utifrån o in, likaså spinnfångade fiskar, troligen eftersom lax o öring hugger i främre delen av bytet. De flugor som jag tror jag krokat utifrån o in oftast är faktiskt lite större riffling hitch tuber!

Jag ser inget konstigt med att det tas mer lax på spinnfluga än flugfiske vid vissa platser o tillfällen.

Edit: Tråden ser jag seriöst på, men inte påståendet om att spinnflugare skulle ha som metod att träffa en gapande laxmun med tafsen.

Teveltun

Citat från: NinjaTobbe skrivet juni 26, 2009, 19:29:45
:larsw:  har svårt att se denna tråd seriöst över huvud taget! Låter som ett sätt att kasta skit på spinnfiskare!

Nu har jag inte tagit så många laxar att det går att dra någon statistiskt säker slutsats, men många flytline laxar o öringar jag tagit sitter med kroken utifrån o in, likaså spinnfångade fiskar, troligen eftersom lax o öring hugger i främre delen av bytet. De flugor som jag tror jag krokat utifrån o in oftast är faktiskt lite större riffling hitch tuber!

Jag ser inget konstigt med att det tas mer lax på spinnfluga än flugfiske vid vissa platser o tillfällen.

Edit: Tråden ser jag seriöst på, men inte påståendet om att spinnflugare skulle ha som metod att träffa en gapande laxmun med tafsen.
Välkommen till verkligheten..............

Ninjatobbe

Citat från: Teveltun skrivet juni 26, 2009, 19:38:04
Välkommen till verkligheten..............
Men hur många krokade i fenorna kommer det upp varje dag i byske?
Det borde ju krokas sjukt många i rygg o stjärt innan nån lyckas träffa en laxmun just som den gapar?

Ismo

Citat från: NinjaTobbe skrivet juni 26, 2009, 19:42:18
Det borde ju krokas sjukt många i rygg o stjärt innan nån lyckas träffa en laxmun just som den gapar?

I Jockfall när det begavs sig...så ryckfiskades det hejdlöst, fiskarna kom in på tvären å längden, 3-kroken kunde sitta tamejf-n överallt.
Blyt som dansade på botten med långa tafsar på det...som värst på ett ställe jag fiskade på -97..så satt nog endast 1 av 10  inne i munnen..resten var fördelat fr. gälarna till stjärtpartiet.

Teveltun

Citat från: NinjaTobbe skrivet juni 26, 2009, 19:42:18
5 meter tafs glider över ryggen och stjärten,
5 meter tafs glider in i käften o kroken fastnar när sänket vandrat nedströms tillräckligt.
Åk o titta , det kostar inte så mycket.
Upp till 40 man bara på Korallen per kväll i Älvkarleby som bombar med 0,60-0,70 i huvudlina , långa tafsar , tunga sänken och flugor tunnare dressad än Ingvar Oldsberg.
Allt för att få fart på grejorna...gissa krokningen......
Lika i Byske.
Kom igen nu , en obetald yrkesmördare missar inte 9 av 10 hugg.
Det draggas ju upp stor lax där , den har ju inte blivit stor genom att simma omkring o missa sina byten..............

Ninjatobbe

Citat från: ismo skrivet juni 26, 2009, 19:51:03
I Jockfall när det begavs sig...så ryckfiskades det hejdlöst, fiskarna kom in på tvären å längden, 3-kroken kunde sitta tamejf-n överallt.
Blyt som dansade på botten med långa tafsar på det...som värst på ett ställe jag fiskade på -97..så satt nog endast 1 av 10  inne i munnen..resten var fördelat fr. gälarna till stjärtpartiet.

Jag är väl medveten om att det ryckfiskas mkt på vissa ställen, det jag ställer mig väldigt frågande till är att det påstås att de laxar som är krokade utifrån och in skulle vara till störst del ryckkfiskade med flit och inte huggit på flugan.

Utifrån menade jag ju! :larsw:

Ninjatobbe

Citat från: Teveltun skrivet juni 26, 2009, 19:52:17
5 meter tafs glider över ryggen och stjärten,
5 meter tafs glider in i käften o kroken fastnar när sänket vandrat nedströms tillräckligt.
Åk o titta , det kostar inte så mycket.
Upp till 40 man bara på Korallen per kväll i Älvkarleby som bombar med 0,60-0,70 i huvudlina , långa tafsar , tunga sänken och flugor tunnare dressad än Ingvar Oldsberg.
Allt för att få fart på grejorna...gissa krokningen......
Lika i Byske.
Kom igen nu , en obetald yrkesmördare missar inte 9 av 10 hugg.
Det draggas ju upp stor lax där , den har ju inte blivit stor genom att simma omkring o missa sina byten..............
De missar ju inte bytet! de flesta spinnflugare kör ju faktiskt med ganska långa tuber.
Och jag anser det betydligt troligare att den sista tafsmetern träffar ryggen än att träffa in i munnen med en lång tafs.  :larsw:

Ismo

Citat från: NinjaTobbe skrivet juni 26, 2009, 19:56:10
Jag är väl medveten om att det ryckfiskas mkt på vissa ställen, det jag ställer mig väldigt frågande till är att det påstås att de laxar som är krokade innifrån och ut skulle vara till störst del ryckkfiskade med flit och inte huggit på flugan.

Att Laxen sitter fast i 3-kroken långt fram i munnen ..dock på utsidan, behöver ju inte betyda ryckfiske...men fiskar en med fluga..mera 45-50gr på kasten...istället för som dom oftast gör snett uppströms(över 90gr) ...så kan du ge dig den på att krokarna börjar sitta mer inne i käften!
Är det inte i Mörrumsån en inte får överstiga 90gr ens med flugfiske :haum:

Teveltun

Citat från: NinjaTobbe skrivet juni 26, 2009, 19:56:10
Jag är väl medveten om att det ryckfiskas mkt på vissa ställen, det jag ställer mig väldigt frågande till är att det påstås att de laxar som är krokade innifrån och ut skulle vara till störst del ryckkfiskade med flit och inte huggit på flugan.

Utifrån o in är det som gäller.
Med flit vet jag inte men systematiskt är det iaf.
Minst 80% som sagt , varför missar 80% av dalälvslaxen flugan ?
Varför , (skäms) har alla mina , för länge sedan spinnfångade laxar suttit utsidan in ?
Visste inte bättre då men nu fattar jag och som tur är några till.

Teveltun

Citat från: NinjaTobbe skrivet juni 26, 2009, 19:59:35
De missar ju inte bytet! de flesta spinnflugare kör ju faktiskt med ganska långa tuber.
Och jag anser det betydligt troligare att den sista tafsmetern träffar ryggen än att träffa in i munnen med en lång tafs.  :larsw:
sexor och åttor enkelkrok med två strån till vinge.

Matte

Citat från: NinjaTobbe skrivet juni 26, 2009, 19:29:45

Tycker defentivt inte så är fallet?
Har du tex fiskat i Byske?

Något har hänt med slakterietfisket i år, vad det beror på kan man fundera på, men jag tror Micke vet vad han pratar om mer än de flesta?
Varför skulle han fö. vara avundsjuk på spinnfiskare när han ändå jämnt får mest lax i älven... :vissla: :vissla:

Matte

Citat från: NinjaTobbe skrivet juni 26, 2009, 19:59:35

Nu har du ju totalt missat vad det handlar om när Micke kom med sitt påstående om det nya fenomenet med sk. gäspning.
De flesta av spinnfiskarna i Byske fiskar numera med små karpkrokar utan kropp och med en antydan till vinge även på hög och kall älv
Har noterat det men inte tänkt på det egentligen innan denna tråd kom upp.

Sg

Som sagt, har man korrekta regler där kroken ska sitta inuti munnen och ut så slipper man ju sånt. Utan en sån regel har ju folk lika stor rätt att fiska med en sån taktik som en annan.

Betis

Ärligt, hur kul å märkvärdigt skulle det vara å fånga en fisk som man har ryckfiskat?
Då kan man ju lika gärna ljuga om vikter å än det ena å än det andra...

Men jag har vid många tillfällen sett renodlat ryckfiske i Mörrum, till å med utstuderat med renodlat flugspö.
Två man samarbetar, den ena dirigerar fiskaren från nån bro eller dyligt å informerar när det är dags å rycka fast.
Helt sjukt, till å med små kolsvarta hanar på 2-4 kilo... :appel1: :appel1:

Det här med spinnfluga stämmer, även om de fiskar som de ska så är risken större å felkroka med den metoden än med renodlad fluga.
Många felkrokade i Mörrum och ofta sitter de klart i fenorna.
Enkelkrokar med litet krokgap minskar den risken.
I am the real one.

Loopis

Jag kan ju meddela att något dylikt inte längre sker (när vi andra ser på iaf) i Mörrum... det va lääääänge sedan nu.

Citat från: Betis skrivet juni 28, 2009, 17:25:57
Ärligt, hur kul å märkvärdigt skulle det vara å fånga en fisk som man har ryckfiskat?
Då kan man ju lika gärna ljuga om vikter å än det ena å än det andra...

Men jag har vid många tillfällen sett renodlat ryckfiske i Mörrum, till å med utstuderat med renodlat flugspö.
Två man samarbetar, den ena dirigerar fiskaren från nån bro eller dyligt å informerar när det är dags å rycka fast.
Helt sjukt, till å med små kolsvarta hanar på 2-4 kilo... :appel1: :appel1:

Det här med spinnfluga stämmer, även om de fiskar som de ska så är risken större å felkroka med den metoden än med renodlad fluga.
Många felkrokade i Mörrum och ofta sitter de klart i fenorna.
Enkelkrokar med litet krokgap minskar den risken.
Join the maffia

Betis

Citat från: Loopis skrivet juni 28, 2009, 18:18:48
Jag kan ju meddela att något dylikt inte längre sker (när vi andra ser på iaf) i Mörrum... det va lääääänge sedan nu.

Bra.
I am the real one.

Ninjatobbe

Om gäspar terorin stämmer borde spinnflugarna få som allra bäst på lågt, varmt vatten när fiskarna står stilla sammanpackade i djuphålorna. Stämmer det?

Teveltun

Citat från: NinjaTobbe skrivet juni 29, 2009, 07:47:02
Om gäspar terorin stämmer borde spinnflugarna få som allra bäst på lågt, varmt vatten när fiskarna står stilla sammanpackade i djuphålorna. Stämmer det?
Kolla Älvkarleby igår...........
39 laxar och tempen stiger...20,2 nu.....vattnet sjunker.......
Det blir "bättre" med varmare och lite lägre vatten men kroken måste dragga hyggligt fort ändå.
Minskande vattenföring kompenseras med grövre huvudlina så att vattnet suger tag i den ordentligt och ger mer fart på kroken.

Ninjatobbe

Citat från: Teveltun skrivet juni 29, 2009, 08:04:06
Kolla Älvkarleby igår...........
39 laxar och tempen stiger...20,2 nu.....vattnet sjunker.......
Det blir "bättre" med varmare och lite lägre vatten men kroken måste dragga hyggligt fort ändå.
Minskande vattenföring kompenseras med grövre huvudlina så att vattnet suger tag i den ordentligt och ger mer fart på kroken.

:-\  Ja det låter ju ganska konstigt med 39 lax, 0 flugspö fångade, Jag kanske får ge mig o lita på eran teori!

Ninjatobbe

Teveltun

Citat från: NinjaTobbe skrivet juni 29, 2009, 08:24:03
Hur ser fångsterna ut i Byske i varmvattnet?
Det var visst ett spinnrace på slakteriet igår.

Thomas L

Jag har haft svårt och tro på Gäspare men det ligger nog nåt i det. Vilket innebär att det borde klassas som ryckfiske e.d. .... eller för fisken är ju krokad runt munnen :-\ Jag har eg. inget emot att det tas Gäspare fast "fint" är det inte efter mina värderingar...

I Älvkarleby tas fisken på spinnsträckor där flugfiskare inte får fiska eller hur är det? För lite konstigt är dannars fördelningen i fångster mellan spinn och fluga. Mer på spinn javisst det kan jag köpa men inte så mycket mer. Då är det säkert nåt lurt  :haum:

sebbe

Visst stannar det till några enstaka fiskar nere vid Fla men det går ju inte att jæmnføra med t.ex Korallen.
Dessutom finns dær inte en cm3 i ælven en fiskare inte kan komma åt.
Varannan dag ær det flugfiske på Rabben. Men hur kul ær det att stå dær nær det ær en myrstack av spinnfiskare på motsidan och alla ska prompt kasta framfør føtterna på en.
Men bara før att det felkrokas en hel del fisk betyder det inte att de ryckfiskas. Det ær nog snarare så att det står betydligt tætare med lax dær. Tænk om det vore varannan dag flugfiske på korallen, då hade det nog sett annorlunda ut i statistiken. Men æven då hade man fått stå i kø før att komma till..
As a reward, Baldrick, take a short holiday...did you enjoy it?

Betis

Grundproblemet med allt ryckfiske är att så många fiskar blir onödigt skadade.
I am the real one.

Sg

Lite skeptisk till gäsparteorin. Men jag vet inte. Det är mycket möjligt att vissa fiskar blir krokade på det viset. Men frågan är ju i så fall hur många som ens vet om att det är vad som händer när dom fisk. Dom kanske antar att fisken tagit. Precis som antaganden i början av denna tråd gällande tubfångade fiskar?

Teveltun

Citat från: Teveltun skrivet juni 26, 2009, 09:15:24
Citat från: Teveltun skrivet juni 26, 2009, 08:05:14

att fisken fastnar.
Vad anser ni ?

Svar :

Hejsan.
På tal om gäspare så finns det många olika tolkningar, Det finns ingen
som har något direkt svar på den frågan. Enligt svensk lag så är

I Norge t.e.x får man ta upp felkrokad lax.

Följdfråga om så vill :Vv. skicka mig den paragrafen i svensk lagstiftning.
Jag poängterar paragraf 4 från eran egen hemsida .
Sådana fiskar som sitter från utsidan in gills inte i Ljusne .
Älvkarleby sportfiske , vaddå ? felkrokad fisk ?
En fisk ska ju hugga på betet , inte råka få in tafs o fluga p.g.a uppströmskast med turbofart som slår in i den intet ont anande fisken o fastnar på utsidan mungipan.
Fiske med en blank krok skulle förmodligen ge mer fisk , tillåter ni det ?
Kaxiga fångstmän står med storlaxar i famnen , som dessutom anmäls till storfiskregistreringen , med vetskapen om att dessa fiskar har huggit lika bra som en kasserad brödrost.

4. Återutsättning
Fiskar under minimimått samt felkrokad (kroken sitter ej i munnen) skall återutsättas i Älven

Teveltun

Citat från: Sg skrivet juni 30, 2009, 13:41:39
Lite skeptisk till gäsparteorin. Men jag vet inte. Det är mycket möjligt att vissa fiskar blir krokade på det viset. Men frågan är ju i så fall hur många som ens vet om att det är vad som händer när dom fisk. Dom kanske antar att fisken tagit. Precis som antaganden i början av denna tråd gällande tubfångade fiskar?
Dom flesta blir krokade på det viset.
Dom flesta vet om att det är fel men bättre att få en fisk än inte alls ?
Eller ?
Nu är det inte tuber det är frågan om utan i princip rena karpkrokar i maximal tillåten storlek.

Sg

Citat från: Teveltun skrivet juli 06, 2009, 20:26:12
Dom flesta blir krokade på det viset.
Dom flesta vet om att det är fel men bättre att få en fisk än inte alls ?
Eller ?
Nu är det inte tuber det är frågan om utan i princip rena karpkrokar i maximal tillåten storlek.

jo. Men läser du början av tråden så var där en diskussion om att tuber ofta krokade fisken på utsidan pga långa kroppar. Och då antar man ju att fisken huggt, och ser åt sidan åt att den sitter på utsidan.

Vad jag menade är att tänk om de som spinnfiskar tänker precis likadant?

Teveltun

Blåser nytt liv i den här  :vissla:

I've heard the term 'flossing' regarding fishing before but I'm not sure what it refers to?

Flossing is a technique used while bottom bouncing to hook fish from the outside of the mouth in locations where fish are bunched up together. Generally, longer leaders, 4'-10', are used to "cover more water". It is generally agreed that the Fraser Sockeye fishery is a flossing or lining fishery.

http://www.outdoorcanada.ca/special/opin_flossing_fracas.shtml

http://www.michiganforums.com/forum/showthread.php?p=2290626

http://www.ofncommunity.com/forums/lofiversion/index.php/t23850.html

Teveltun

Remember how I said you get what you pay for? Well a good abrasian resistant, stiff mono that is of good quality, will find you better landing chances. With that, the next tip I give you is arguably one of the most contraversial peices of advice out there! Ready? You want Sockey and king salmon? Use a 15 FOOT leader!! Yup 15 feet! This is considered "cheating" by allot of anglers or conservationists and is deadly effective, but I'm telling you the secret to catching lots of fish here right? Some will call it flossing or snagging, but above all It's one true way to get an unbelievable amount of salmon in the big coastal river systems.
:betis:

Ron

Citat från: Sg skrivet juni 26, 2009, 13:53:27
Kollade byskes regler. Står inget där om hur fisken ska vara krokad tyvärr. Är ju bara printa in det i reglerna och sen kontrollera.

Jag har inte reflekterat över detta tidigare, men det står inget om hur man ska hantera felkrokad fisk överhuvudtaget. Då är det inte så konstigt att man t o m hör folk skryta om att man landat felkrokad fisk. Det kan ske mot bättre vetande. Man förstår inte att det är ett regelbrott.

Sg

Citat från: Ron skrivet januari 07, 2010, 19:01:49
Jag har inte reflekterat över detta tidigare, men det står inget om hur man ska hantera felkrokad fisk överhuvudtaget. Då är det inte så konstigt att man t o m hör folk skryta om att man landat felkrokad fisk. Det kan ske mot bättre vetande. Man förstår inte att det är ett regelbrott.

Precis. Och det är ju inte speciellt svårt för området att bara sätta sig ner och ordna lite regler. Känns som att det är ett problem som kan lösas väldigt enkelt teoretiskt. Sen är det ju en fråga om uppföljning av regler.

rifle

Aldrig blir man så besviken inom laxfisket som när en fisk är felkrokad  :-[

Fick en i helgen som hade huggit med huvudet på min fluga, skulle väl ge flugan en dansk skalle.
Flytlina dessutom  >:(
What time is it? It´s time to rock not yet!

Ismo

Citat från: rifle skrivet augusti 20, 2012, 09:18:10
Aldrig blir man så besviken inom laxfisket som när en fisk är felkrokad  :-[

Fick en i helgen som hade huggit med huvudet på min fluga, skulle väl ge flugan en dansk skalle.
Flytlina dessutom  >:(

Inte nog att Laxen fått se din fluga i Jock hela försommarn!..tro fan att den blev förbannad över att få se den igen.. ;D

rifle

Används samma teknik fortfarande på de omnämnda ställena?

Såg en farbror kroka fisk som värsta proffset i somras med flyt/sjunk5 lina och liten fluga. Uppströmskast sen släppa ut ca 10-15 meter skjutlina allteftersom linan åker nedströms sen när linan började stramas upp så satt han i fisk. Mycket fisk i den poolen just då, bombsäker metod.
Så flossing fungerar det är då säkert.
Sen att den inte fastnar i ryggen lika lätt är förståeligt eftersom linan glider över om kroken inte är nära fenorna. Men åker linan/tafsen in i munnen så kommer flugan att dras mot munnen när linan spänns upp.
Jag var också fundersam till metoden då jag hörde om den första gången men har nu sett den användas och sett att den fungerar.

Måste editera lita: Självklart så kan kroken kan fastna lika lätt i fenorna också när man kör den här uppströmskast och släppa ut en massalina-tekniken används.

rifle

troutfisher

ja du, idag kan jag inte ens räta på armen, var som att koppla på ett tåg, första rusnigen 200 meter, sedan säger rifle , blååhåll inte  försökte backa tillbaka den , men direkt jag släpte på trycket så tok rusade den, och det gick inte att backa hem den , den rörde sig inte en meter.  jeje sedan vadning i några hundra meter nedströms innan vi kunnde släppa lös den från ryggfenan.

så nää inte att rekomndera att kroka en lax i ryggfenan med flugspö !  kan dock rekommendera loops små  dubbekrokar för tub, dom håller tydligen för vad som helst. mer tryck än så här kan man fan inte sätta på en lax utan att spöt går av.

får hoppas jag slipper vara med om detta fler gånger !

den fick simma hem igen hoppas den hugger i munnen nästa gång och inte med ryggen !

Ismo

rifle

Just idag känns det som att om den sitter fast på nån annans krok räcker för att kallas felkrokning.

Henka

Den här fick jag förra året, den satt strax utanför mungipan :haum:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

Citat från: Henka skrivet juni 17, 2020, 14:53:31

Det där ett gränsfall helt klart  :hmm:

Henka

Citat från: rifle skrivet juni 17, 2020, 15:13:54
Det där ett gränsfall helt klart  :hmm:

Flytlina och enkelkrok. 90 cm lax.
Gissa om jag trodde den var rätt stor ;D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Citat från: Henka skrivet juni 17, 2020, 14:53:31
Alldeles utanför... :hmm:
Den skar du väl av fettfenan på å bonkade?
I am the real one.

Betis

Lr ännu värre, skar av fettfenan å släppte tillbaks....
I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet juni 17, 2020, 16:03:25
Lr ännu värre, skar av fettfenan å släppte tillbaks....

Det är ju sånt som trollingfiskarna i Vänern gör, så det där var en synnerligen grov anklagelse :loopis:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Henka

Citat från: Betis skrivet juni 17, 2020, 16:02:16
Alldeles utanför... :hmm:
Den skar du väl av fettfenan på å bonkade?

Fettfenan var redan borta, det svåra var att återskapa den bortklippta bukfenan ::)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Citat från: Henka skrivet juni 17, 2020, 16:17:01
Det är ju sånt som trollingfiskarna i Vänern gör, så det där var en synnerligen grov anklagelse :loopis:
Därför jag ironiserade över det...
I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet juni 17, 2020, 16:27:15
Därför jag ironiserade över det...

Ja, man kan ju undra hur det står till med den mentala folkhälsan :appel1:
Visst, är de tillräckligt många som är med på det så blir det ju fort många fiskar...
Fem om dan kan de säkert få, det blir fort många hundra fiskar om de är många som är involverade....
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Som jag skrivit förut, att fiskens största fiender ibland finns i våra egna led.
Bli nu inte förnärmad för det med. Att jag blandar ihop flugfiskare med trollingfiskare.
Det ironiserar jag faktiskt inte över. Tycker de tillhör gruppen sportfiskare.
I am the real one.

rifle

Henka

Citat från: Betis skrivet juni 17, 2020, 16:35:41
Som jag skrivit förut, att fiskens största fiender ibland finns i våra egna led.
Bli nu inte förnärmad för det med. Att jag blandar ihop flugfiskare med trollingfiskare.
Det ironiserar jag faktiskt inte över. Tycker de tillhör gruppen sportfiskare.

Jag blev inte förnärmad, men man kan ju alltid låtsas :tadaa:

Jag är helt enig.
Fast jag har svårt att se trolling som sportfiske, även om det principiellt är det så ser jag det som ett mindre effektivt husbehovsfiske.
Nätfiskare har jag faktiskt inte heller något problem med. Jag tror att om våra vatten och miljön hade varit i acceptabelt skick så hade de tålt ett
vettigt nätfiske utan några som helst problem. Men idag är det inte så.
Det är hemskt att det gått så fort utför. Jag är helt övertygad om att jag är en mycket duktigare fiskare idag än jag var för 20 år sedan.
Dessutom med tillgång till båt med motor och kan täcka stora ytor.
Ändå får jag slita mer idag än när jag var 20 för att fånga en gädda på 5 kg i älven.
Harren har försvunnit.
Lekidarna är nästan borta på våren.
Lax och öring öser de ju i till bedrövelse, och där ser jag även en förbättring av beståndet av vildfisk. Men det är ta mig fan det enda som blir bättre.
Allt. Ta mig fan ALLT, blir sämre och sämre och sämre.
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Jo så är det... :betis:
Men som du säger, det är inte metoden i sig som skadar( förutom bottentrålning då) utan uttaget.
I am the real one.

Flygande-jakob

Jag felkrokade en för ett par veckor sedan.  :(
Gick bra att klossa och baxa iland faktiskt. Satt i fettfenan. Vägde den för skojs skull i karpnätet, 12kg blankt utan vågsäck så det var en skapligt hård match att baxa in den baklänges.  :o
Tappade en dagen innan på samma ställe som inte gick att hålla, fick följa 300m innan den släppte. Tror den var rätt stor..