Forumnyheter:

Vårt senaste kåseri: Kära vadarskor av  Joakim 'Hjortmyrs' Karlsson

Huvudmeny

När är en lax felkrokad och var går gränsen egentligen?

Startat av Henka, juni 25, 2009, 11:25:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

rifle

What time is it? It´s time to rock not yet!

Henka

Citat från: Betis skrivet juni 17, 2020, 16:35:41
Som jag skrivit förut, att fiskens största fiender ibland finns i våra egna led.
Bli nu inte förnärmad för det med. Att jag blandar ihop flugfiskare med trollingfiskare.
Det ironiserar jag faktiskt inte över. Tycker de tillhör gruppen sportfiskare.

Jag blev inte förnärmad, men man kan ju alltid låtsas :tadaa:

Jag är helt enig.
Fast jag har svårt att se trolling som sportfiske, även om det principiellt är det så ser jag det som ett mindre effektivt husbehovsfiske.
Nätfiskare har jag faktiskt inte heller något problem med. Jag tror att om våra vatten och miljön hade varit i acceptabelt skick så hade de tålt ett
vettigt nätfiske utan några som helst problem. Men idag är det inte så.
Det är hemskt att det gått så fort utför. Jag är helt övertygad om att jag är en mycket duktigare fiskare idag än jag var för 20 år sedan.
Dessutom med tillgång till båt med motor och kan täcka stora ytor.
Ändå får jag slita mer idag än när jag var 20 för att fånga en gädda på 5 kg i älven.
Harren har försvunnit.
Lekidarna är nästan borta på våren.
Lax och öring öser de ju i till bedrövelse, och där ser jag även en förbättring av beståndet av vildfisk. Men det är ta mig fan det enda som blir bättre.
Allt. Ta mig fan ALLT, blir sämre och sämre och sämre.
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Jo så är det... :betis:
Men som du säger, det är inte metoden i sig som skadar( förutom bottentrålning då) utan uttaget.
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Flygande-jakob

Jag felkrokade en för ett par veckor sedan.  :(
Gick bra att klossa och baxa iland faktiskt. Satt i fettfenan. Vägde den för skojs skull i karpnätet, 12kg blankt utan vågsäck så det var en skapligt hård match att baxa in den baklänges.  :o
Tappade en dagen innan på samma ställe som inte gick att hålla, fick följa 300m innan den släppte. Tror den var rätt stor..