Forumnyheter:

Vårt senaste flugmönster: Zonker, steg för steg av Jonas 'Strömmen' Hällgren

Huvudmeny

När är en lax felkrokad och var går gränsen egentligen?

Startat av Henka, juni 25, 2009, 11:25:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sg

Citat från: Thomas L skrivet juni 25, 2009, 14:14:34
Vaddå sätta tillbaks felkrokad fisk ???  Det är ju dom man borde bonka om några :hmm:

Jag tar för givet att vi som är på detta forum inte är ryckfiskare, men jag kan ju ha fel så rätta mig i så fall. :haum:

Hemma runt knuten har jag felkrokat flera stycken. Både på sommaren och vintern. Sjunklina, sinktip lr ren flyt jag felkrokar med alla linor ibland 8)

2 st. hittills i år som inte varit krokade i munnen. Men en i näsborren :o Den ville väl lukta på flugan ::) I fjor var det nog ca. 5....

När det kommer till kritan är det den personliga (egna) moralen som sätter gränsen.

Får någon en fisk och den sitter i munregionen och tar upp den är det den personens val. Men om man tar upp fisk som är krokade i fenor, rygg, huvud osv finns det nog inget försvar what so ever.

Inte i min värld iallaf.

Olavi

Citat från: Henka skrivet juni 25, 2009, 12:03:21
Så du anser att man inte bara ska ha turen att fisken ska ta flugan, den måste hugga på rätt ställe också? :haum:

Laxen hugger ju gärna mitt på betet, om man ser på hur de brukar ta wobbler så sitter oftast mittenkroken i munnen, och den bakre kroken utanpå huvet. Relaterar man det till fluga (stor tub?) så är ju risken rätt stor att fisken tar över tuben och att kroken därmed tränger in "utifrån"...
Du ska nog ha en väldigt stor tub då... Mina sunrays brukar sitta antingen djupt ner i svalget eller i käkvinkeln eller i ytterdelen av munnen på insidan.

Fast Sunrayen som jag binder har en förhållandevis kort kropp i förhållande till den långa vingen, vilket gäller för många stora laxflugor.
...cause I´m a man of wealth and taste..

Sg

Citat från: Olavi skrivet juni 25, 2009, 14:26:44
Du ska nog ha en väldigt stor tub då... Mina sunrays brukar sitta antingen djupt ner i svalget eller i käkvinkeln eller i ytterdelen av munnen på insidan.

Fast Sunrayen som jag binder har en förhållandevis kort kropp i förhållande till den långa vingen, vilket gäller för många stora laxflugor.

kör man kort kropp lär ju risken för yttre krokning minska så det är nog en avgörande grej i ditt fall :)

Att köra kort kropp bör ju aldrig resultera i fler felrkokningar utan möjligen missade hugg :yeah:

Henka

Citat från: Olavi skrivet juni 25, 2009, 14:26:44

Jo, det är ju rätt som du säger att en kortare tub ger bättre förutsättnigar för att hamna rätt med kroken.
Det är ju inte direkt så att jag har några större återkommande problem med att fisk är krokad utifrån och in, men jag
konstaterar att det faktiskt händer...

Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Loopis

Join the maffia

Olavi

Citat från: Henka skrivet juni 25, 2009, 14:35:45
Jo, det är ju rätt som du säger att en kortare tub ger bättre förutsättnigar för att hamna rätt med kroken.
Det är ju inte direkt så att jag har några större återkommande problem med att fisk är krokad utifrån och in, men jag
konstaterar att det faktiskt händer...

Vad är det för lax som du nu gått och felkrokat?  ;D

Henka

Citat från: Olavi skrivet juni 25, 2009, 17:40:42
Vad är det för lax som du nu gått och felkrokat?  ;D

Jag nämnde ovan en niokilos i em, jag har fått nån i Forshaga, tappat en i orkla där det satt ett par fjäll på kroken... plus att jag har fått ett antal (inte många, men ändå) där kroken suttit i anslutning till munnen, men inte i
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

K-O.V

Citat från: Sg skrivet juni 25, 2009, 13:34:26
hehe ja i det fallet är det ju givetvis ett undantag :) I ett sånt läge kan man ju inte förneka att fisken tagit betet. Aldrig hört om nått liknande faktiskt :)

Undrar om han körde med slinga då.

Näää men poolen hade slakt vatten och fisken tog rakt nedströms och jag kände inte eller såg nåt.
Utan den bara satt där när jag började gå uppströms.
Fast då blidde det ju en jävla fart istället.
Det var två gånger "laxar" i samma pool fast inte vid samma tillfälle sen en gång vid krondiket en ovanligt trind höstöring som fick gå tillbaka eftersom en lokaling skrek att den var felkrokad när nu tafsen gick in i truten och ut genom gälen.Men kroken satt då i bukfenan och var då felkrokad sa han.Så den fick sima vidare fast det kändes fel.

Ismo

Citat från: K-O.V skrivet juni 25, 2009, 21:19:19

Näää men poolen hade slakt vatten och fisken tog rakt nedströms och jag kände inte eller såg nåt.
Utan den bara satt där när jag började gå uppströms.
Fast då blidde det ju en jävla fart istället.
Det var två gånger "laxar" i samma pool fast inte vid samma tillfälle sen en gång vid krondiket en ovanligt trind höstöring som fick gå tillbaka eftersom en lokaling skrek att den var felkrokad när nu tafsen gick in i truten och ut genom gälen.Men kroken satt då i bukfenan och var då felkrokad sa han.Så den fick sima vidare fast det kändes fel.

Du skulle sparkat i lokalingen å sagt " Simma du oxå..du är så ful!".. :)

Olavi

salmonmike

Vad säger ni om dessa "legetimt felkrokade laxar"som tas runt om i landet? Dom kallar dom gäspare och tas i huvudsak med spinnfluga tunga sänken lång tafs med småflugor på karpkrok. Laxen får tafslinan i munnen och kroken smaskar in i käkvinkeln med full kraft utifrån på en mycket förvånad lax som inte har huggit utan haft oturen att stå ivägen. Dessa laxar
är godkända i många vatten tex Älvkarleby där så mycket som upp till 80% är gäspare enligt säkra källor. Vad säger man om sånt på fiskekontoret? En vän har mailat dit, ska bli intressant att höra svaret. Det som gör mej bestört är att jag fick se
en hel del såna krokningar i min favoritälv i norr och ingen verkar reflektera över det. Laxen skall väl ändå hugga av sej själv. I Ljusne hörde jag att man har kontrollant som kollar sådant, en eloge för det.
     Mike

Thomas L

Lite konstigt med gäspare tycker jag att det är om dom inte får fler i ryggfenan lr andra ställen där vi vanliga felkrokar :haum:
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Teveltun

Citat från: Thomas L skrivet juni 25, 2009, 23:55:09
Lite konstigt med gäspare tycker jag att det är om dom inte får fler i ryggfenan lr andra ställen där vi vanliga felkrokar :haum:

Det får dom men då sätts den tillbaka.

Teveltun

Brev till kontoret i Älvkarleby , väntar på svar:

Hejsan , jag undrar hur ni ser på dom krokningar av lax där kroken sitter
från utsidan av mungipan ?
Det är ju så pass många (flertalet) att man undrar varför ingen bryr sig.
Uppenbart är ju att dessa fiskar har fått in den långa tafsen i munnen och
sedan ruskar på sig när flugan fastnar på utsidan.
Ett pärlband med fiskare som fiskar sina grejor i 180 knyck , inte konstigt
att fisken fastnar.
Vad fint den nappade sägs det , ändå sitter kroken från utsidan !?
Med en enkelkrok i stl 6-8 !?
Ska inte en fullvuxen fisk få in hela den i munnen ?
Detta är ju en legitim form av ryckfiske .
Vad anser ni ?

Ninjatobbe

Är detta ett sent aprilskämt? Gäspare? Avundsjuka på att spinnfolket får mer kraftverkslax? Oddsen att få in tafsen i en laxmun måste väl endå vara liten!? De gapar ju inte hela tiden. Det borde ju vara minst 15 ryggfenkrokningar på varje utanför mungipankrokning.

Har hänt ganska många gånger att jag krokat fisk på utsidan munnen med torrfluga.
jag kan ha fel men tycker det låter väldigt konstigt.

Mvh NinjaTobbe

Teveltun

Citat från: Teveltun skrivet juni 26, 2009, 08:05:14
Brev till kontoret i Älvkarleby , väntar på svar:

Hejsan , jag undrar hur ni ser på dom krokningar av lax där kroken sitter
från utsidan av mungipan ?
Det är ju så pass många (flertalet) att man undrar varför ingen bryr sig.
Uppenbart är ju att dessa fiskar har fått in den långa tafsen i munnen och
sedan ruskar på sig när flugan fastnar på utsidan.
Ett pärlband med fiskare som fiskar sina grejor i 180 knyck , inte konstigt
att fisken fastnar.
Vad fint den nappade sägs det , ändå sitter kroken från utsidan !?
Med en enkelkrok i stl 6-8 !?
Ska inte en fullvuxen fisk få in hela den i munnen ?
Detta är ju en legitim form av ryckfiske .
Vad anser ni ?

Svar :

Hejsan.
På tal om gäspare så finns det många olika tolkningar, Det finns ingen
som har något direkt svar på den frågan. Enligt svensk lag så är
tolkningen, sitter kroken så att den går in i munnen från in eller
utsidan så är den korrekt krokad.

I Norge t.e.x får man ta upp felkrokad lax.

Ron

Citat
Enligt svensk lag så är
tolkningen, sitter kroken så att den går in i munnen från in eller
utsidan så är den korrekt krokad.

Det verkar som vi fått ett svar på den ursprungliga frågan.
"A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other."

Henka

Citat från: Ron skrivet juni 26, 2009, 09:28:45
Det verkar som vi fått ett svar på den ursprungliga frågan.

Jag hade gärna sett en referens till lagtexten, bara för att någon säger si eller så så måste det faktiskt inte vara så :haum:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Jonke

Det hade jag också gärna sett. Enligt Svensk lag.....  :appel1: låter otroligt i mina öron

Thomas L

Citat från: Teveltun skrivet juni 26, 2009, 01:13:44
Det får dom men då sätts den tillbaka.
Jag har ju svårt att tro, men det kan ju va så ändå, att  det skulle vara lättare att felkroka, dvs att kroka en fisk som inte attackerar flugan, i mungipan än på annan plats.

Fångsterna av krokad på annan plats borde då ligga runt 200-300 om dagen minst de dagar det tas 20-30 gäspare.

Jag läste inte NinjaTobbes inlägg för han påstår väl samma sak.

Men jag ger också min definition på felkrokning här ovan.  "Att en fisk som inte attackerar flugan krokas" det är min definition på felkrokning.

Nya tider nya leder är min paroll inte SJs