Forumnyheter:

Fiskelust foruminfo Här finns kortfattad och enkel information om vÃ¥rt forum.

Huvudmeny

När är en lax felkrokad och var går gränsen egentligen?

Startat av Henka, juni 25, 2009, 11:25:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henka

Citat från: Thomas L skrivet juni 26, 2009, 10:17:03
Jag har ju svårt att tro, men det kan ju va så ändå, att  det skulle vara lättare att felkroka, dvs att kroka en fisk som inte attackerar flugan, i mungipan än på annan plats.

Fångsterna av krokad på annan plats borde då ligga runt 200-300 om dagen minst de dagar det tas 20-30 gäspare.

Bara en gissning från min sida, men visst är det väl så att det finns bättre förutsättningar för en krok att hitta något att fästa i just om tafsen dras genom munnen eller käkvinkel.... Går linan över ryggen så ska det ju mycket till för att den ska fastna... :haum:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Thomas L

Citat från: Henka skrivet juni 26, 2009, 10:23:39
Bara en gissning från min sida, men visst är det väl så att det finns bättre förutsättningar för en krok att hitta något att fästa i just om tafsen dras genom munnen eller käkvinkel.... Går linan över ryggen så ska det ju mycket till för att den ska fastna... :haum:
Konstigt för just ryggfenan är nog vanligase platsen för mina felkrokningar. Följt av nacken/ryggen nån stans....
linan fastnar nog lite på ryggfenan och efter kommer kroken.

Har hänt mig i Mörrum, I Norge och här hemma. Tror inte att jag minns en enda fisk krokad på utsidan av käkvinkeln.

Mothugg på virveln som blir på nacken (min 3e Lax) krokade fisken runt underkäkbenet långt ut i näbben (från utsidan). Ungefär som torrflugeharrar ibland. Även det är en korrekt krokning tycker jag. Men fisken returnerade jag den gången.
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Jonke

Precis. Om man bortser från analen så är ju munnen det enda ställe på fisken som har "inbuktning/fästpunkt" eller vad man ska kalla det. Ja för att kroken skall fästa i sidan eller i någon av fenorna så käns det som att antingen fisken eller fiskaren skall utföra någon form av ryck, knyck eller liknande .

Jonke

Sen är det väl så att de gånger linan går genom munnen är enormt mycket färre än de gånger linan vandrar över andra kroppsdelar på fisken. munnen utgör ju bara någon enstaka procent av fiskens totala storlek.

Sg

Citat från: Jonke skrivet juni 26, 2009, 10:40:28
Precis. Om man bortser från analen så är ju munnen det enda ställe på fisken som har "inbuktning/fästpunkt" eller vad man ska kalla det. Ja för att kroken skall fästa i sidan eller i någon av fenorna så käns det som att antingen fisken eller fiskaren skall utföra någon form av ryck, knyck eller liknande .

Behövs inte. Fenor är hur lätta som helst att felkroka bara genom strömmens hastighet.

Jonke

Citat från: Sg skrivet juni 26, 2009, 10:49:40
Behövs inte. Fenor är hur lätta som helst att felkroka bara genom strömmens hastighet.

Hur lätt som helst? Av de fiskar jag felkrokat har ingen suttit i fenan. Hade de suttit i fenan så hade jag inte haft en aning om det var pga att fisken rörde sig, knyckte eller liknande, då jag inte har undervattenssyn.

Den inbygda reflexen hos en fiskare är väl att kroka upp när man känner motstånd i linan, men de gånger man hur lätt som helst sätter kroken i fenan med hjälp av strömmens hastighet har man inte krokat upp och fisken har inte rört sig  :haum:

isak

Mjaaeee.... nu ska jag försöka komma med en teori här som ska i text förklara hur jag tänker.... inte lätt   :haum:

När en lax står på en ståndplats så står den med utvinklade bröstfenor (rakt ut från kroppen)
Spinnflugefiskare fiskar väl utslutande med paternostertackel med en tung blyvikt och en lång tafs som "sticker ut" från huvudlinan.

Det som relativt ofta händer "när linan går över ryggen" är att blytyngden passerar under bröstfenan... och tafsen går på ovansidan om bröstfenan.
Detta innebär att när blytyngden studsar vidare nerströms så börjar flugan helt plötsligt gå uppström mot bröstfenan, eftersom tacklet har fastnat i en slags talga/block anordning.
Så de flesta felkrokningar jag ser vid spinnflugefiske är just att laxen är felkrokad kring bröstfenan samt att det ser ut som om kroken har fäst från baksidan.

Undrar om det var någon fler än jag som förstod det där  :haum:

Ismo

Minns fr. Jock när 3-kroken förbjöds för spinnfiskarna...."dom hugger inte på enkelkrok..efter 1:a säs." :appel1:...nu är det endast drag,wobblers..kast-dupp med fluga lr. lättare wobbler som gäller.
Oj! vilken skillnad i fångsterna det blev. ;D

isak

Citat från: ismo skrivet juni 26, 2009, 11:04:06
Minns fr. Jock när 3-kroken förbjöds för spinnfiskarna...."dom hugger inte på enkelkrok..efter 1:a säs." :appel1:...nu är det endast drag,wobblers..kast-dupp med fluga lr. lättare wobbler som gäller.
Oj! vilken skillnad i fångsterna det blev. ;D

:yes:
"Dom nappar inte på enkelkrok"   ;D  ;D

Sg

Citat från: Jonke skrivet juni 26, 2009, 10:58:16
Hur lätt som helst? Av de fiskar jag felkrokat har ingen suttit i fenan. Hade de suttit i fenan så hade jag inte haft en aning om det var pga att fisken rörde sig, knyckte eller liknande, då jag inte har undervattenssyn.

Den inbygda reflexen hos en fiskare är väl att kroka upp när man känner motstånd i linan, men de gånger man hur lätt som hälst sätter kroken i fenan med hjälp av strömmens hastighet har man inte krokat upp och fisken har inte rört sig  :haum:

Du spinnfiskar väl inte heller :) ?

Jonke

Citat från: Sg skrivet juni 26, 2009, 11:52:30
Du spinnfiskar väl inte heller :) ?

Nej, jag spinnfiskar inte, men om undervattenssynen kommer på köpet så kanske jag skulle börja med det :appa2:

Sg

Citat från: Jonke skrivet juni 26, 2009, 11:57:06
Nej, jag spinnfiskar inte, men om undervattenssynen kommer på köpet så kanske jag skulle börja med det :appa2:

Vad behöver man undervattensyn till?

Henka

Citat från: Isak skrivet juni 26, 2009, 10:58:44
Mjaaeee.... nu ska jag försöka komma med en teori här som ska i text förklara hur jag tänker.... inte lätt   :haum:

När en lax står på en ståndplats så står den med utvinklade bröstfenor (rakt ut från kroppen)
Spinnflugefiskare fiskar väl utslutande med paternostertackel med en tung blyvikt och en lång tafs som "sticker ut" från huvudlinan.

Det som relativt ofta händer "när linan går över ryggen" är att blytyngden passerar under bröstfenan... och tafsen går på ovansidan om bröstfenan.
Detta innebär att när blytyngden studsar vidare nerströms så börjar flugan helt plötsligt gå uppström mot bröstfenan, eftersom tacklet har fastnat i en slags talga/block anordning.
Så de flesta felkrokningar jag ser vid spinnflugefiske är just att laxen är felkrokad kring bröstfenan samt att det ser ut som om kroken har fäst från baksidan.

Undrar om det var någon fler än jag som förstod det där  :haum:

Jag tror jag förstår hur du menar, och det låter ju helt logiskt... Skillnanden var att jag utgick från felkrokning med flugfiskad fluga :hmm:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Sg

Saken är väl den att man kan aldrig vara 100 % säker på att en fisk tagit ens fluga.

Man kan vara NÄSTAN säker om kroken sitter i munnen. Så då får man väl gå på det. Jag skulle personligen aldrig ta upp en fisk om kroken satt i skallen eller fenor osv. Eftersom sannorlikheten att fisken höggt min fluga är för liten.

Appel

Jag har själv felkrokat lax i mun, stog och såg när tafsen åkte in i mun på fisken och hur flugan drogs in i mun. Alaska och nygådd indianlax.  :-X
Sicut moris est

Henka

Citat från: Sg skrivet juni 26, 2009, 12:39:56
Saken är väl den att man kan aldrig vara 100 % säker på att en fisk tagit ens fluga.

Man kan vara NÄSTAN säker om kroken sitter i munnen. Så då får man väl gå på det. Jag skulle personligen aldrig ta upp en fisk om kroken satt i skallen eller fenor osv. Eftersom sannorlikheten att fisken höggt min fluga är för liten.

Fiskar man med flytlina och liten enkelkrok ser man oftast när laxen tar, och jag är tämligen säker på att laxen inte stått och gäspat i ytan... För det är nog inte gäspningen som ger den stora virveln ;)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Thomas L

Citat från: Appel skrivet juni 26, 2009, 12:43:17
Jag har själv felkrokat lax i mun, stog och såg när tafsen åkte in i mun på fisken och hur flugan drogs in i mun. Alaska och nygådd indianlax.  :-X
Kan ju fortfarande varit ett aktivt beslut av fisken att så skulle ske. Jag menar att kommer passningen på bladet så är det dumt att dra undan klubban om man vill ha pucken :hmm:

Thomas L

Citat från: Henka skrivet juni 26, 2009, 12:44:32
Fiskar man med flytlina och liten enkelkrok ser man oftast när laxen tar, och jag är tämligen säker på att laxen inte stått och gäspat i ytan... För det är nog inte gäspningen som ger den stora virveln ;)
Men jag har felrokat Lax i ytan i både Mörrum och Forshaga. Dom står nog ytligt, eller simmar ytligt, ibland.

Sg

Citat från: Appel skrivet juni 26, 2009, 12:43:17

Exakt. Det var därför jag skrev nästan och inte bara säker :) Jag är helt övertygad om att flertalet av laxfiskares fångster som är krokade i munnen är fall där laxen fått in kroken i munnen när den stått med öppen mun.

På samma sätt som jag är övertygad om att tex mina 2 idar jag tog i våras är tagna på samma sätt. Trist men så tror jag det är.