När är en lax felkrokad och var går gränsen egentligen?

Startat av Henka, juni 25, 2009, 11:25:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ron

Citat från: Sg skrivet juni 26, 2009, 12:51:12
Exakt. Det var därför jag skrev nästan och inte bara säker :) Jag är helt övertygad om att flertalet av laxfiskares fångster som är krokade i munnen är fall där laxen fått in kroken i munnen när den stått med öppen mun.

På samma sätt som jag är övertygad om att tex mina 2 idar jag tog i våras är tagna på samma sätt. Trist men så tror jag det är.

Jag är för min del ganska övertygad att det är svårt att kroka i munnen om laxen inte har öppnat munnen.
Gäller även för id, fast det har jag ingen praktisk erfarenhet av.
"A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other."

Ismo

Ron

Citat från: salmonmike skrivet juni 25, 2009, 22:28:14
Det som gör mej bestört är att jag fick se en hel del såna krokningar i min favoritälv i norr och ingen verkar reflektera över det.

Fiskar dom med trekrok eller enkelkrok? Det senare föreskrivs väl, om jag tänker rätt...  :haum:
"A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other."

salmonmike

Kom igen nu och sluta svamla. Det här är allvarligt. Det är inget Aprilskämt och jag är inte avis. Tänk er att 8 av 10 som bonkas har inte bitit i flugan. Detta är fakta. Det gäller spinnfluga.
  Det som stör mej är den lavinartade ökningen på slakterinacken i Byske av metoden. Av 7 landade som jag bevittnade hade en bitit i flugan resten va gäspare. De flesta där som häktas utifrån överlever dock då de tar forsen.

Sg

Ron. Vad jag menade är alltså att en krok kan hamna i laxens mun utan att den höggt flugan. Eftersom den då och då har munnen öppen.

Henka

Citat från: salmonmike skrivet juni 26, 2009, 13:33:30
Kom igen nu och sluta svamla. Det här är allvarligt. Det är inget Aprilskämt och jag är inte avis. Tänk er att 8 av 10 som bonkas har inte bitit i flugan. Detta är fakta. Det gäller spinnfluga.
  Det som stör mej är den lavinartade ökningen på slakterinacken i Byske av metoden. Av 7 landade som jag bevittnade hade en bitit i flugan resten va gäspare. De flesta där som häktas utifrån överlever dock då de tar forsen.

Är det så illa så är det ju verkligen inget vidare... hemmavid är det ju endast flugfiske som gäller på de flesta zoner, så vi är lyckligt förskonade från allt sånt där...
Det måste ju vara något för FVOF att se över vad som ska vara tillåtet eller inte, och inte minst att sedan se till att det efterlevs...
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Sg

Kollade byskes regler. Står inget där om hur fisken ska vara krokad tyvärr. Är ju bara printa in det i reglerna och sen kontrollera.

Ismo

Dom måste antingen ändra i reglerna ..går det ej! ..så får väl en Fisketillsyningsman häcka där dagligen.
Samma sak är det i Matkakoski/Torneälven...men har "hört" att det ev. blir förändringar, men när? ..vettetusan.
Fiskade själv spinntub i Målselven engång i tiden..fick bra med Lax..dock ingen felkrokad..alla inne i käften.
Rotade aldrig i botten..+ tafsen var förhållandevis kort oxå.
Det sitter i huvet på vissa att inte fiska ärligt, synd för det går alldeles utmärkt att fiska på rätt sätt, även med spinntub.

BB

Har aldrig reflekterat över metoden föränn du nämnde den. Påhittigt må man säga, och skrämmande om den är så effektiv samt i en gråzon för reglerna.
Kan det här månne vara förklaringen till det extremt goda resultatet på zon 1 i år jämfört med de andra zonerna?  ???

Jonke

Är det något som diskuteras längs älvbrädden där uppe? Flugfiskare emellan kan jag tänka mig att det pratas om det, men var det någon som försökte påtala det för spinnfiskarna och hur såg de i så fall på saken. Låter som en utstuderad riktigt gräslig metod som ger mig avsmak, det är ju ett klockrent legitimt ryckfiske.

Det är faktiskt första gången jag hör talas om metoden och uttrycket gäspare. Upplevdes den här problematiken även i fjol?

Ninjatobbe

:larsw:  har svårt att se denna tråd seriöst över huvud taget! Låter som ett sätt att kasta skit på spinnfiskare!

Nu har jag inte tagit så många laxar att det går att dra någon statistiskt säker slutsats, men många flytline laxar o öringar jag tagit sitter med kroken utifrån o in, likaså spinnfångade fiskar, troligen eftersom lax o öring hugger i främre delen av bytet. De flugor som jag tror jag krokat utifrån o in oftast är faktiskt lite större riffling hitch tuber!

Jag ser inget konstigt med att det tas mer lax på spinnfluga än flugfiske vid vissa platser o tillfällen.

Edit: Tråden ser jag seriöst på, men inte påståendet om att spinnflugare skulle ha som metod att träffa en gapande laxmun med tafsen.

Teveltun

Citat från: NinjaTobbe skrivet juni 26, 2009, 19:29:45
:larsw:  har svårt att se denna tråd seriöst över huvud taget! Låter som ett sätt att kasta skit på spinnfiskare!

Nu har jag inte tagit så många laxar att det går att dra någon statistiskt säker slutsats, men många flytline laxar o öringar jag tagit sitter med kroken utifrån o in, likaså spinnfångade fiskar, troligen eftersom lax o öring hugger i främre delen av bytet. De flugor som jag tror jag krokat utifrån o in oftast är faktiskt lite större riffling hitch tuber!

Jag ser inget konstigt med att det tas mer lax på spinnfluga än flugfiske vid vissa platser o tillfällen.

Edit: Tråden ser jag seriöst på, men inte påståendet om att spinnflugare skulle ha som metod att träffa en gapande laxmun med tafsen.
Välkommen till verkligheten..............

Ninjatobbe

Citat från: Teveltun skrivet juni 26, 2009, 19:38:04
Välkommen till verkligheten..............
Men hur många krokade i fenorna kommer det upp varje dag i byske?
Det borde ju krokas sjukt många i rygg o stjärt innan nån lyckas träffa en laxmun just som den gapar?

Ismo

Citat från: NinjaTobbe skrivet juni 26, 2009, 19:42:18
Det borde ju krokas sjukt många i rygg o stjärt innan nån lyckas träffa en laxmun just som den gapar?

I Jockfall när det begavs sig...så ryckfiskades det hejdlöst, fiskarna kom in på tvären å längden, 3-kroken kunde sitta tamejf-n överallt.
Blyt som dansade på botten med långa tafsar på det...som värst på ett ställe jag fiskade på -97..så satt nog endast 1 av 10  inne i munnen..resten var fördelat fr. gälarna till stjärtpartiet.

Teveltun

Citat från: NinjaTobbe skrivet juni 26, 2009, 19:42:18
5 meter tafs glider över ryggen och stjärten,
5 meter tafs glider in i käften o kroken fastnar när sänket vandrat nedströms tillräckligt.
Åk o titta , det kostar inte så mycket.
Upp till 40 man bara på Korallen per kväll i Älvkarleby som bombar med 0,60-0,70 i huvudlina , långa tafsar , tunga sänken och flugor tunnare dressad än Ingvar Oldsberg.
Allt för att få fart på grejorna...gissa krokningen......
Lika i Byske.
Kom igen nu , en obetald yrkesmördare missar inte 9 av 10 hugg.
Det draggas ju upp stor lax där , den har ju inte blivit stor genom att simma omkring o missa sina byten..............

Ninjatobbe

Citat från: ismo skrivet juni 26, 2009, 19:51:03
I Jockfall när det begavs sig...så ryckfiskades det hejdlöst, fiskarna kom in på tvären å längden, 3-kroken kunde sitta tamejf-n överallt.
Blyt som dansade på botten med långa tafsar på det...som värst på ett ställe jag fiskade på -97..så satt nog endast 1 av 10  inne i munnen..resten var fördelat fr. gälarna till stjärtpartiet.

Jag är väl medveten om att det ryckfiskas mkt på vissa ställen, det jag ställer mig väldigt frågande till är att det påstås att de laxar som är krokade utifrån och in skulle vara till störst del ryckkfiskade med flit och inte huggit på flugan.

Utifrån menade jag ju! :larsw:

Ninjatobbe

Citat från: Teveltun skrivet juni 26, 2009, 19:52:17
5 meter tafs glider över ryggen och stjärten,
5 meter tafs glider in i käften o kroken fastnar när sänket vandrat nedströms tillräckligt.
Åk o titta , det kostar inte så mycket.
Upp till 40 man bara på Korallen per kväll i Älvkarleby som bombar med 0,60-0,70 i huvudlina , långa tafsar , tunga sänken och flugor tunnare dressad än Ingvar Oldsberg.
Allt för att få fart på grejorna...gissa krokningen......
Lika i Byske.
Kom igen nu , en obetald yrkesmördare missar inte 9 av 10 hugg.
Det draggas ju upp stor lax där , den har ju inte blivit stor genom att simma omkring o missa sina byten..............
De missar ju inte bytet! de flesta spinnflugare kör ju faktiskt med ganska långa tuber.
Och jag anser det betydligt troligare att den sista tafsmetern träffar ryggen än att träffa in i munnen med en lång tafs.  :larsw:

Ismo

Citat från: NinjaTobbe skrivet juni 26, 2009, 19:56:10
Jag är väl medveten om att det ryckfiskas mkt på vissa ställen, det jag ställer mig väldigt frågande till är att det påstås att de laxar som är krokade innifrån och ut skulle vara till störst del ryckkfiskade med flit och inte huggit på flugan.

Att Laxen sitter fast i 3-kroken långt fram i munnen ..dock på utsidan, behöver ju inte betyda ryckfiske...men fiskar en med fluga..mera 45-50gr på kasten...istället för som dom oftast gör snett uppströms(över 90gr) ...så kan du ge dig den på att krokarna börjar sitta mer inne i käften!
Är det inte i Mörrumsån en inte får överstiga 90gr ens med flugfiske :haum:

Teveltun

Citat från: NinjaTobbe skrivet juni 26, 2009, 19:56:10
Jag är väl medveten om att det ryckfiskas mkt på vissa ställen, det jag ställer mig väldigt frågande till är att det påstås att de laxar som är krokade innifrån och ut skulle vara till störst del ryckkfiskade med flit och inte huggit på flugan.

Utifrån o in är det som gäller.
Med flit vet jag inte men systematiskt är det iaf.
Minst 80% som sagt , varför missar 80% av dalälvslaxen flugan ?
Varför , (skäms) har alla mina , för länge sedan spinnfångade laxar suttit utsidan in ?
Visste inte bättre då men nu fattar jag och som tur är några till.

Teveltun

Citat från: NinjaTobbe skrivet juni 26, 2009, 19:59:35
De missar ju inte bytet! de flesta spinnflugare kör ju faktiskt med ganska långa tuber.
Och jag anser det betydligt troligare att den sista tafsmetern träffar ryggen än att träffa in i munnen med en lång tafs.  :larsw:
sexor och åttor enkelkrok med två strån till vinge.