Forumnyheter:

Ny flugbindningsartikel: Skindfluer på arbejde i Emåen Av Brian 'DK.minken' Störup

Huvudmeny

Och hur stora Harrar har ni fått??

Startat av TG, augusti 14, 2009, 18:35:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TG

When April showers bless the hills
Take yourself and your fly rod away
Where anvil clouds court the skies
Find streams flowing clear, like Tanqueray

sallö

amebix

fittstuvningshjärna!!!!!!

Ismo

Viktmässigt inte så stort faktiskt! :haum: ..fastnat kring 1,7kg dom flesta större..dock en som var rejält lång men mager runt 62-63cm :loopis:
Har nog haft på en å annan förmodad över 2kg..

K-O.V

När man var insöad på sån fisk.
Så hamnade personbästa på moderata 1,4 kg från Indalsälven.

rifle

Jag har lyckats nöta upp en på 1,4kg.
Funderar på att fånga en större  :nudge:
What time is it? It´s time to rock not yet!

Henka

Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

1å7.
57 cm.
Inte mycke å skryta me men inom min  livstid skall ja följa me Josef å Labrowski å dra mig en tvåkilos.... :tafeja:

Typ efter 30 kilos nedbantning, ja eller tjugo, de sista tio lär man genomlida under deras vandring..... :-\
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Lasu

Betis

Två kilom är liksdom en lite magisk gräns när de gäller harr.
60 cm är även de en magisk gräns.
Som Ismo skrev, en 62-63 cm , då börjar de bli rediga bitar.
I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet augusti 14, 2009, 20:39:50

Så harrarna ska vara större än öringarna? :nudge: För där räckte ju 1,5 gott :vissla:

ja jädrar, finge man se en harr på 60 cm :wow:
Å andra sidan så fiskar man ju inte direkt efter dem så mycket, så de där monsterharrarna lär väl inte dyka upp direkt.

Nä allvarligt talat, en glommaresa med en drös halvkilosharrar och en topp på kanske 8 hg är helt ok. Det är ju ändå disktrasor vi talar om 8)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Ron

"A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other."

Betis

Citat från: Henka skrivet augusti 14, 2009, 20:41:38
Så harrarna ska vara större än öringarna? :nudge: För där räckte ju 1,5 gott :vissla:

ja jädrar, finge man se en harr på 60 cm :wow:
Å andra sidan så fiskar man ju inte direkt efter dem så mycket, så de där monsterharrarna lär väl inte dyka upp direkt.

Nä allvarligt talat, en glommaresa med en drös halvkilosharrar och en topp på kanske 8 hg är helt ok. Det är ju ändå disktrasor vi talar om 8)
Ja, de gör de om den är tagen på torrtt å de är i Bodsjön.
Inte mycket öring över 1,5 kilo som fortsätter å käka kryp på ytan.
Är de i EM ska den väl över tio kilo innan de börjar bli lite reda på den.
I Svarta på Island är en rejält stor öring på runt tre.
I Laxa bör den väl över fem innan de är så mycke å snacka om.

En harr däremot är alltid en harr å de blir naturligt ( om de inte är överfiskade) upp emot en två kilo maxvikt överallt.
De blir inte anadroma på de viset.
Så finns det inte större fisk än havkilot beror det oftast på ett överutnyttjande av vattnet.

Men i Glomma finns de ju bra mycke större fisk än 8 hekto.....

Sen är de klart att de är kul å få en harr även runt kilot.
Även 8n hekto faktist.
Bra matfisk.
I am the real one.

Wolfis

Citat från: Henka skrivet augusti 14, 2009, 20:41:38

Nu snackar vi fiske... :D

Vecka 36 är det dags igen  ;)

1.0 kg som bäst...mycket nöjd

Lasu

Ismo

Citat från: Lasu skrivet augusti 14, 2009, 21:11:29
1.4 med fluga

..vi stryker den med Wobblern då? ..för den hade jag aldrig hört om tidigare :rofl:

Betis

Citat från: ismo skrivet augusti 14, 2009, 21:14:53
..vi stryker den med Wobblern då? ..för den hade jag aldrig hört om tidigare :rofl:
;D ;D
I am the real one.

Tomas

TG

When April showers bless the hills
Take yourself and your fly rod away
Where anvil clouds court the skies
Find streams flowing clear, like Tanqueray

Thomas L

Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

pehea

Citat från: Betis skrivet augusti 14, 2009, 20:39:50
Visst är det så...men för många tror jag att 1 kg är en magisk gräns för harr. Jag har fångat på 53 cm, och tycker att varje harr som närmar sig halvmetern är stor. Och det känns lite märkligt att vissa petri bröder "bara har fångat på 1,7 kg" etc.... Om vi för skojs skull jämför med svenska rekordet för harr resp lax så motsvarar en harr på 1,7 ganska precis en lax på 17 kg, och det är väl ändå ett ganska bra PB?
Nej gläds åt era maffiga storharrar! I synnerhet om ni fångar flera, för slumpen och nybörjartur fångar inte storharrar i plural, det gör duktiga fiskare.  :flyguy:

Betis

Citat från: pehea skrivet augusti 16, 2009, 01:29:10
Visst är det så...men för många tror jag att 1 kg är en magisk gräns för harr. Jag har fångat på 53 cm, och tycker att varje harr som närmar sig halvmetern är stor. Och det känns lite märkligt att vissa petri bröder "bara har fångat på 1,7 kg" etc.... Om vi för skojs skull jämför med svenska rekordet för harr resp lax så motsvarar en harr på 1,7 ganska precis en lax på 17 kg, och det är väl ändå ett ganska bra PB?
Nej gläds åt era maffiga storharrar! I synnerhet om ni fångar flera, för slumpen och nybörjartur fångar inte storharrar i plural, det gör duktiga fiskare.  :flyguy:
Jo de är sant.
Jämför med lax.
En lax över tio kilo är en stor lax.
En lax över 15 kilo är en riktigt stor lax.
En lax över 20 kilo är en riktigt jävligt stor lax.
En lax över 25 är en.....

ja ni fattar..... ::)
De flesta av mina vänner som flugfiskar harr någorlunda aktivt har nog rett ut å dra upp en harr över kilot, ganska många även över 1,5.
Men inte många som tagit nån över två kilo eller över 60 cm......
Att ta en harr över 1,5kilo är egentligen inte svårare än å ta sig till Tjuonajokk.
Om man nu tycker de är värt de, å behöva stå där å trängas... :dunk:

Ja har tagit mina storharrar annanstans.
I am the real one.

sebbe

As a reward, Baldrick, take a short holiday...did you enjoy it?

pehea

Citat från: Betis skrivet augusti 16, 2009, 13:50:50
Jo de är sant.
Jämför med lax.
En lax över tio kilo är en stor lax.
En lax över 15 kilo är en riktigt stor lax.
En lax över 20 kilo är en riktigt jävligt stor lax.
En lax över 25 är en.....

ja ni fattar..... ::)
De flesta av mina vänner som flugfiskar harr någorlunda aktivt har nog rett ut å dra upp en harr över kilot, ganska många även över 1,5.
Men inte många som tagit nån över två kilo eller över 60 cm......
Att ta en harr över 1,5kilo är egentligen inte svårare än å ta sig till Tjuonajokk.
Om man nu tycker de är värt de, å behöva stå där å trängas... :dunk:

Ja har tagit mina storharrar annanstans.

Jag är nog lite präglad av att ha fiskat lite väl magra vatten och inte varit så himla duktig kanske...
När bubblan sprack fick jag 17 harrar runt 50 cm på en försommarvecka, och det var i ett turistvatten i skitväder. Det frös i ringarna på nätterna.....och mitt gamla tält bläste sönder och fick lagas med gaffatejp. Likafullt, var stolta över era storharrar!

Åberg

Betis

Citat från: Betis skrivet augusti 14, 2009, 19:54:04
1å7.
57 cm.
Inte mycke å skryta me men inom min  livstid skall ja följa me Josef å Labrowski å dra mig en tvåkilos.... :tafeja:

Typ efter 30 kilos nedbantning, ja eller tjugo, de sista tio lär man genomlida under deras vandring..... :-\
Nån runt 1,3 kilo(gissad vikt, mätt till minst 54cm) blev det väl, fast ingen som var i närheten av två, såg inte ens nån sådan... :nono: :nono:
Oräkneliga mellan 1 och 1,3. :D fler än jag tagit i hela livet faktist!!! :yeah:
Inte ett hekto i bantning trots ihärdigt vandrande... :nono:
I am the real one.

Ismo

Citat från: Betis skrivet november 04, 2010, 18:57:09
Inte ett hekto i bantning trots ihärdigt vandrande... :nono:

...en sommar med mig så!... :appa2:

Betis

Citat från: ismo skrivet november 04, 2010, 19:02:20
...en sommar med mig så!... :appa2:
Ja höll på å säga 14 dar , men en sommar uppe hos dig är ju inte längre.... :zero:
I am the real one.

Ismo

Citat från: Betis skrivet november 04, 2010, 19:07:55
Ja höll på å säga 14 dar , men en sommar uppe hos dig är ju inte längre.... :zero:

Ja! jag sa inte hur länge det skulle vara :)...reserv-skor skulle vara på sin plats! :nudge:

Betis

I am the real one.

AnderS

Citat från: Betis skrivet juli 01, 2016, 11:17:22
Ja, ,nu är gränsen nådd.....  8)
Härligt!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet juli 01, 2016, 11:17:22
Ja, ,nu är gränsen nådd.....  8)

Jag sa ju att du skulle lyckas.  :D
Och lite skönt att det finns ett vittne på de harrhistorier som finns men som man inte vågat berätta om för dem som inte sett med egna ögon.
Och Betis är ju den som förstår det unika i dessa harrar och hur viktigt det är att de får vara ifred från kreti och pleti. Och specimenjägarna.
Grattis Betis! Du tillhör nu den ytterst lilla skara fiskare i norden som passerat drömgränsen!  :yeah:
Jag är väldigt glad att du lyckades och väldigt ledsen att min tid varit så knapp dessa dagar. Men vi hade det trevligt de stunder vi var ut.  :love:

Betis

Citat från: jakob skrivet juli 02, 2016, 00:43:32
Jag sa ju att du skulle lyckas.  :D
Och lite skönt att det finns ett vittne på de harrhistorier som finns men som man inte vågat berätta om för dem som inte sett med egna ögon.
Och Betis är ju den som förstår det unika i dessa harrar och hur viktigt det är att de får vara ifred från kreti och pleti. Och specimenjägarna.
Grattis Betis! Du tillhör nu den ytterst lilla skara fiskare i norden som passerat drömgränsen!  :yeah:
Jag är väldigt glad att du lyckades och väldigt ledsen att min tid varit så knapp dessa dagar. Men vi hade det trevligt de stunder vi var ut.  :love:
Det är en gigantisk skillnad att se med egna ögon jämfört att bara få höra historien. För trots att man varit med är det ändå nästan för bra för att vara sant. Helt unikt och extremt känsligt. Det skulle i princip till och med gå att förstöra den enbart med det fåtal som nu känner till den.
Men jag har förstått att de verkligen också fattar vad detta är. Ingen ligger och nöter och nyttjar detta unika bara enstaka gånger om året.

Eftertanke som inte helt osökt dyker upp i skallen är hur många sån här ställen vi skulle kunna ha om vi bara förvaltade våra tillgångar rätt.
I am the real one.

Henka

Ha! Jag har fått lax som är mindre än era harrar!

Inte i år, än.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Citat från: Henka skrivet juli 03, 2016, 18:08:13
Ha! Jag har fått lax som är mindre än era harrar!

Inte i år, än.

Men inte mindre än Sasses väl.??
I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet juli 03, 2016, 21:55:06
Men inte mindre än Sasses väl.??
Jag fick en under kilot på gammelstuhölen typ 2003.
Men jag valde att äta den istället för att väga den.
Förra året fick jag ju en på 1,2 här i Surna.

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Citat från: Henka skrivet juli 04, 2016, 08:52:29
Jag fick en under kilot på gammelstuhölen typ 2003.
Men jag valde att äta den istället för att väga den.
Förra året fick jag ju en på 1,2 här i Surna.

Bägge måste varit större än Sasses...... ;D
I am the real one.

Betis

Efter förra sommaren är jag nu uppe i fler än 10 över 1,5 kilo.
Men bara en över 2. Ska man hissa till 2,5 kilo som mål?
Eller ska målet bli en röding över 3 på torrt? :haum:
I am the real one.

rifle

Fånga harr på att 40 meters kast såklart.

Flygande-jakob

Här har jag ju inte avslöjat något ser jag.  :haum:
Har aldrig varit någon särskild harrfiskare egentligen men tycker rätt mycket om den fisken ändå. Gillar framförallt att fiska sjöharr av någon anledning.
Har ytterst sällan vägt några harrar faktiskt då jag aldrig haft den arten som något mål att fånga stora. Öring väger jag däremot gärna.
Har fått harr upp till ca 2,2-2,3kg ungefär. Har fått harr på runt 2kg i tre olika vatten. Två sjöar och en älv. Så för att inte vara dedikerad  harrfiskare så är det en rätt osannolik tiobästa lista jag har.  :D

Till saken hör att i hyfsat närområde finns ett antal vatten med brutalt mycket stor harr så det krävs inte mycket till insats för att fånga rejäla bjässar här. Har fått ett bra tips om ett vatten nu där det är väldigt stor harr. Svårtillgängligt och långt att gå men jag kommer att passera där i sommar och planerar en eller ett par övernattningar för att testa.  :yeah:

Ismo

Citat från: rifle skrivet februari 02, 2020, 20:38:18
Fånga harr på att 40 meters kast såklart.

Köp min Puppa! Så behöver du verkligen inte kunna kasta :nudge:

Balswinger

Citat från: ismo skrivet februari 03, 2020, 07:59:14
Köp min Puppa! Så behöver du verkligen inte kunna kasta :nudge:

Man släpper väl den i strandkanten, pekar ut i vattnet och ger kommandot "apport".  :appelidiket:

thesaurus

väger sällan, men tror den största jag fått var runt 55cm.

Betis

Citat från: Balswinger skrivet februari 03, 2020, 09:38:35
Man släpper väl den i strandkanten, pekar ut i vattnet och ger kommandot "apport".  :appelidiket:
Man får gömma flugasken, ligger den för ytligt så hoppar de upp å biter i västen.
I am the real one.

Ismo

Fick en bild av jobbarkompisen igår.

Betis

I am the real one.

Matte

Intressant ämne... Jag har fått massor av harrar kring 1.5 eller däröver, men inte någon har ens varit nära 2 kilo.. I min värld finns 2 kilos harren inte.. :dunk: Oerhörd imponerande av dom som fått 2 kilos i flera olika vatten!!! :flyguy: :flyguy:
Min första riktigt(i mina ögon) stora harr vägde 1.7 kilo och högg på en stor ful Mörrumspinnnare i en lappsjö i Kvikkjokkfjällen under gäddfiske, där snackar vi bifångst!! Det var nog nästan 30 år sedan.
Sen har det blivit många, många på typ 55-57 cm dvs upp till samma storlek, någon lite längre men smalare älvsharr då, men ändå kring 1.7 kilo, så 2-kilosvallen har gäckat mig och som sagt inte ens varit nära, och jag misstänker att det är så i de flesta vatten att 2 kilo är STOOOORT!!!
Fiskar inte så ofta harr numera, men blir sugen igen nu. Stora harrar är magnifika fiskar!!! :looney: :looney:

Ismo

ALDRIG!!! Över 2kg ...runt strax under 1,8kg har dom stannat...allihop :) : fick en ..engång i Leavas -90 runt 62.63 cm NATURLGITVIS!!!!...under 2kg..bara 1,7kg
..mager som sattans!

Matte

Citat från: ismo skrivet februari 08, 2020, 20:47:46
ALDRIG!!! Över 2kg ...runt strax under 1,8kg har dom stannat...allihop :) : fick en ..engång i Leavas -90 runt 62.63 cm NATURLGITVIS!!!!...under 2kg..bara 1,7kg
..mager som sattans!
Ja du ser. Trodde nog DU om någon knäckt 2-kilosvallen! ! Men 62-63 cm och 1.7 var MAGERT!!!! :bonk: :bonk: :bonk:

Generellt vågar jag tro att 2 kilosharren framförallt simmar i sjöar i skogslandet faktiskt, ofta en annan kondis på dom än i strömmande vatten framförallt på fjället.

Betis

Jag har tyvärr inte mätt mina största, mest för att jag vill trabbla så lite som möjligt. Väger i knutlös håv å så drar jag bort vikten från den blöta håven efteråt. Dessutom slår det så mycket i vikt mellan olika längder.
Där jag var i somras var en harr på 1,7 inte mycket mer än 53-54cm. Där finns lätt harr på över 2,5.
Men skogslandet är nog ingen dålig tanke... 8)
Men bara för att ett vatten håller så grov fisk så är det ju inte säkert man får just en sån.
Lite tur skall till med.

Nu pratar jag precis som om jag visste nåt, utan Jacob hade det inte blivit nåt. 1,7 var det största innan å det var bara två stycken.
Sen har det skramlat till.... 8)
Uppe hos honom tog jag 20st en dag, tre var under kilot å kanske 5 var över 1,5. Dagen jag fick den stora fick jag bara den.
I am the real one.

Betis

Fast sen gills det klart inte om de fångas på spinnare, laxaflugor , vobblers å sikt.
De ska va riktat fiske efter harr å det gör man med insektsliknande torrflugor.
I am the real one.

Matte

Citat från: Betis skrivet februari 08, 2020, 23:07:42
Jag har tyvärr inte mätt mina största, mest för att jag vill trabbla så lite som möjligt. Väger i knutlös håv å så drar jag bort vikten från den blöta håven efteråt. Dessutom slår det så mycket i vikt mellan olika längder.
Där jag var i somras var en harr på 1,7 inte mycket mer än 53-54cm. Där finns lätt harr på över 2,5.
Men skogslandet är nog ingen dålig tanke... 8)
Men bara för att ett vatten håller så grov fisk så är det ju inte säkert man får just en sån.
Lite tur skall till med.

Nu pratar jag precis som om jag visste nåt, utan Jacob hade det inte blivit nåt. 1,7 var det största innan å det var bara två stycken.
Sen har det skramlat till.... 8)
Uppe hos honom tog jag 20st en dag, tre var under kilot å kanske 5 var över 1,5. Dagen jag fick den stora fick jag bara den.
Med det förhållandet längt/vikt är du i rätt vatten! :looney:
jag har längder markerade på spöt och "vägt" mina efter det då jag tycker det är hyfsat rätt att ta hänsyn med kondisen på fisken. har väldigt sällan använt håv sista 20 åren.
Men köpte en Mc lean knutlös håv med inbyggd våg för ett par år sedan, främst för rödingfisket och faktiskt har jag snöat in lite på håv. Egentligen ett suveränt verktyg rätt använt och skonsamt. Att man sedan kan snabbväga fisken är en bonus. Nu hänger den med ofta...

Matte

Citat från: Betis skrivet februari 08, 2020, 23:13:53
Fast sen gills det klart inte om de fångas på spinnare, laxaflugor , vobblers å sikt.
De ska va riktat fiske efter harr å det gör man med insektsliknande torrflugor.
Så är det ju. Harren är ju den optimala torrflugefisken då den oftast tar mat från ytan!
Öringen kan ju snöa in på helt andra prylar.
Varje fisk har ju sitt värde i sitt vatten och med sitt fiskesätt.
Jag har en jätteliten klar bäck hemmavid där man verkligen får smyga och sightfiska harren, ett otroligt kul fiske faktiskt, Maken till skygg harr man får vänta ut! Mitt pers i den bäcken är väl typ 7 hekto men det kändes som ett monster när den högg.
I Byskeälven fick jag min största harr på laxfluga med tvåhandsspö klass 10 i näven, detta veckan efter jag varit och fiskat harr i en sjö längre upp i landet och fått massor av fina harrar i samma klass på torrt.
Den harren kändes som ett hån då jag ändå har tusentals timmar efter harr i Byskeälven utan att få en lika stor.... Kändes bara direkt onödigt... :loopis:

Betis

Det blir ju lite får grova prylar till fiskstorleken.
Men har man sett munstorleken på en storharr så förstår man att ett å annat fiskyngel nog ryker med emellanåt.
Är inte ovanligt att laxfiskare får harr.
I am the real one.

Ismo

Citat från: Matte skrivet februari 08, 2020, 22:13:47
Ja du ser. Trodde nog DU om någon knäckt 2-kilosvallen! ! Men 62-63 cm och 1.7 var MAGERT!!!! :bonk: :bonk: :bonk:

Generellt vågar jag tro att 2 kilosharren framförallt simmar i sjöar i skogslandet faktiskt, ofta en annan kondis på dom än i strömmande vatten framförallt på fjället.

EXAKT! Många tror nog detta......fan vad svårt det är :haum:

Ismo

Citat från: ismo skrivet februari 09, 2020, 08:57:52

Betis! ...för att språka om Puppan..en har betalat in redan för Puppan..100pix/st..jag har inte ens gjort dom än.. ;D

Flygande-jakob

Det är nog överlag sjöharren som blir störst. Iallafall tyngst.
Dom kan glida runt utan ansträngning i en sjö med god födotillgång och äta sig feta och gå långt bortom "harrskalan" utan ansträngning. Strömharrar får säkert överlag en slankare kroppsbyggnad genom det lite tuffare livet i strömmande vatten.

Första 2-kilosen i "vårat" tidigare (det är sönderfiskat nu) supervatten vägde 2125g och var 56cm. Samma vatten fick jag en öring i som var 80cm och "bara" vägde 4,9kg. Dom äter i olika nischer. Harren blir fet av enorma mängder gammarus i den sjön.

Betis

Citat från: ismo skrivet februari 09, 2020, 09:06:57

Betis! ...för att språka om Puppan..en har betalat in redan för Puppan..100pix/st..jag har inte ens gjort dom än.. ;D
Precis så som det ska vara, betala först ( 100/st) och sedan få. :hmm:
I am the real one.

Betis

Citat från: jakob skrivet februari 09, 2020, 10:01:04
Det är nog överlag sjöharren som blir störst. Iallafall tyngst.
Dom kan glida runt utan ansträngning i en sjö med god födotillgång och äta sig feta och gå långt bortom "harrskalan" utan ansträngning. Strömharrar får säkert överlag en slankare kroppsbyggnad genom det lite tuffare livet i strömmande vatten.

Första 2-kilosen i "vårat" tidigare (det är sönderfiskat nu) supervatten vägde 2125g och var 56cm. Samma vatten fick jag en öring i som var 80cm och "bara" vägde 4,9kg. Dom äter i olika nischer. Harren blir fet av enorma mängder gammarus i den sjön.
Och en å annan Vulgata.....  O0 :gura:
Stämmer med vad jag skrev förut, relativt grund sjö, håller stor gädda, små tillflöden, näringsrik...

Men vad som ger/gav såna gigantiska öringar vet i faan.
Det var ett extremt känsligt vatten , för jävligt att någon av Jakobs kompisar inte kunnat hålla käft. :loopis:
Samma med ett annat ställe, några Umeåbor som  går ut med exakt information till hela Sverige. Vikter och namn på sjö.
Helt underbart och intressant ställe som kommer bli totalt förstört .
Kvällen och natten med Jakob där är ett minne som många gånger kommer tas fram ur gömmorna. :love:
Kokkaffe, rökt fläsk och hoppet om att läget skulle infinna sig.
Kommer heller aldrig glömma chocken när jag fick upp jätteharren mellan simfötterna. :o

Men jag tänker på din största öring där, 8 kilo hur lång var den?
Alltså 8 kilo öring på en Vulgata-kläckare!!!!! :o
Vem har ens sett en sån?

Sen anser jag att harrskalan är ett av det mest missvisande som Westrin hittat på, har knappast stämt med en enda fisk jag fått... :nono:
Skapar bara massa misstro och fantasier om storleken på harr.
I am the real one.

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet februari 09, 2020, 10:51:36
Och en å annan Vulgata.....  O0 :gura:
Stämmer med vad jag skrev förut, relativt grund sjö, håller stor gädda, små tillflöden, näringsrik...

Men vad som ger/gav såna gigantiska öringar vet i faan.
Det var ett extremt känsligt vatten
Helt underbart och intressant vatten.
Kvällen och natten med Jakob där är ett minne som många gånger kommer tas fram ur gömmorna. :love:
Kokkaffe, rökt fläsk och hoppet om att läget skulle infinna sig.
Kommer heller aldrig glömma chocken när jag fick upp jätteharren mellan simfötterna. :o

Men jag tänker på din största öring där, 8 kilo hur lång var den?
Alltså 8 kilo öring på en Vulgata-kläckare!!!!! :o
Vem har ens sett en sån?

Sen anser jag att harrskalan är ett av det mest missvisande som Westrin hittat på, har knappast stämt med en enda fisk jag fått... :nono:
Skapar bara massa misstro och fantasier om storleken på harr.

Mycket trevligt!  :yeah:
Nej jag har inte fått nån 8-kilos där, måste missförstått nåt då? Största är 80cm. Iof skulle ju en sån kunna väga 8kg men dom får inte den konditionen där tyvärr.
Det har alltid funnits stor öring där. På 50-60-70 talet vandrade gubbar dit och fick väldigt stor öring. Harren hittade dit långt senare och jag vet inte vad öringen växte sig stor på förr. Nu är det väl harren dom äter. Men Letterna och Umeborna hittade dit till slut och nu är den sönderfiskad, som så många andra harrvatten.
Men det finns fler såna vatten här. Har flera på lut som ska utforskas och en sjö testade jag väldigt smått i somras och fick ju en harr runt två direkt. På en Ismopuppa!  ;D

Betis

Förlåt, rörde nog ihop de 80cm med 8 kilo. Fast en fet öring på 80 kan mycket väl väga 8 kilo.
Kompisen har fått en sån som vägde över 9. På trolling då.
I am the real one.

Betis

Citat från: ismo skrivet februari 09, 2020, 08:57:52

Äh skit, du har vatten med jätteharr bara en 6-7 mil från Kiruna.
Å du vet om dom allihop.
Många det går å köra bil ända fram.
Erik har flytring du kan låna, det enda du behöver anstränga dig med är att se till å va körbar under en ledigvecka i midsommartid.
När det är vindstilla så det kläcker.
I am the real one.

Ismo

Citat från: Betis skrivet februari 10, 2020, 19:20:46
Äh skit, du har vatten med jätteharr bara en 6-7 mil från Kiruna.
Å du vet om dom allihop.
Många det går å köra bil ända fram.
Erik har flytring du kan låna, det enda du behöver anstränga dig med är att se till å va körbar under en ledigvecka i midsommartid.
När det är vindstilla så det kläcker.

Men grejen är...Kan ju inte LJUGA!!! om att jag fått större Harr än jag fått. Många Harrar JA!...men inte speciellt stora :haum:

Helljammer

Ingen över 60 ens, men i närheten av. PÅ finnmökksvidda kan man antagligen få precis hur många strax under 60 som helst om man nu roas av det.  Riktigt stora skulle det vara enklare att få på hemmaplan om man iddes lägga just nån tid på det. :kopp:
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Betis

Sett att det finns en liknande tråd på kanten.
Där är tydligen idiotviktigt att den ska fotas.
Då är risken stor att harren dör. :'(
Å så fiskar de med wolly bugger.
Harr tar man på torrt... :tafeja:

Dessutom skvallrar de som tusan var de fiskar.
Sånt gillar jag inte... :nono:
I am the real one.

Flonkidonk

Citat från: K-O.V skrivet augusti 14, 2009, 18:44:03
När man var insöad på sån fisk.
Så hamnade personbästa på moderata 1,4 kg från Indalsälven.

Har uppdaterat denna art lite till 57 o 59 cm
Jag är Oraklet🤭

Betis

Citat från: Balswinger skrivet maj 18, 2023, 21:01:53Om den är fredad nu, varför måste man väga och mäta den???
Artikeln är lite tvetydig både i fallet återutsättning å vägning å mätning.
Bilderna verkar exempelvis vara tagna väldigt långt från vattnet.
Å fångstmannen beskriver vikt å längd mer som uppskattning.

Men stor harr onekligen...
I am the real one.

Betis

Sen kan det ju vara lite känsligt om man jobbar som fiskeguide å samtidigt tjuvfiskar.. :nudge:
I am the real one.

rifle

Antar att det är vid kraftdammarna i Boden och där fiskas det efter lax och öring som är stödutsatt. Så var nog precis som han säger en bifångst.

Betis

Citat från: rifle skrivet maj 19, 2023, 11:01:32Antar att det är vid kraftdammarna i Boden och där fiskas det efter lax och öring som är stödutsatt. Så var nog precis som han säger en bifångst.
Det tror jag med, men sen kom han på att harren va fredad. ;D
Å vad gör det om han fångar en stor harr som bifångst?
Bara å gratulera. :yeah:
I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet maj 19, 2023, 11:34:21Det tror jag med, men sen kom han på att harren va fredad. ;D
Å vad gör det om han fångar en stor harr som bifångst?
Bara å gratulera. :yeah:
Men tänk på hur stackarn haft det egentligen, först blev han ju glad helt i onödan för att han trodde han krokat en öring.  ;D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Citat från: Henka skrivet maj 19, 2023, 11:54:30Men tänk på hur stackarn haft det egentligen, först blev han ju glad helt i onödan för att han trodde han krokat en öring.  ;D
Måste varit rena bergådalbanan.  ;D
Vem vet, mitt i allt kanske han kom på att han dessutom spinnfiskade? :-X
I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet maj 19, 2023, 12:28:43Måste varit rena bergådalbanan.  ;D
Vem vet, mitt i allt kanske han kom på att han dessutom spinnfiskade? :-X
Det behöver han nog titta på filmen för att se, om ens det hjälper  ;D

En gång på det ljuva nittiotalet så skulle jag följa med en kompis till Älvkarleby av alla ställen.
Polaren ringde kontoret och frågade om det togs nån fisk på fluga.
jajjamän, allt de senaste dagarna har tagits på fluga löd svaret.

När vi kom dit så tittade de frågande på oss och sa "men ska ni fiska med FLUGSPÖ???" 
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007