Forumnyheter:

Vårt senaste flugmönster: Zonker, steg för steg av Jonas 'Strömmen' Hällgren

Huvudmeny

Färga benmaterial till Puppan.

Startat av ismo, maj 21, 2019, 20:04:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ismo

Citat från: ismo skrivet maj 24, 2019, 17:13:20
Dom finns! ..Beställare...sen att "jag har gjort den billigare"..hänt! Men inte ofta :hmm:...Men blir bara så förbannad när folk inte kollar upp vad dom kostar!
Hur svårt kan det vara?

Billigare?...skrev jag verkligen så? :haum:...det vart fel där... :hmm:

rifle

Innan du gör flugor åt folk berätta vad de kostar så slipper du det besväret.
Alla vill ha allting så billigt det går.
Största tråden på edge är typ rea-tråden.

Vi är alla likadan, det gnälls på dyra fiskekort, dyra vadare, dyra linor, dyra puppor också tydligen.
What time is it? It´s time to rock not yet!

Ismo

Citat från: rifle skrivet maj 24, 2019, 18:45:23
Innan du gör flugor åt folk berätta vad de kostar så slipper du det besväret.
Alla vill ha allting så billigt det går.
Största tråden på edge är typ rea-tråden.

Vi är alla likadan, det gnälls på dyra fiskekort, dyra vadare, dyra linor, dyra puppor också tydligen.

Tänk om jag fått per/puppa..vad Betis vart erbjuden på/i Island engång. :D

Betis

Citat från: ismo skrivet maj 24, 2019, 19:02:32
Tänk om jag fått per/puppa..vad Betis vart erbjuden på/i Island engång. :D
Hade du begärt det hade du säkert fått det, å sluppit tälja så jävla många.
Höj priset direkt till 150 kr styck å dom som vill ha får köpa å dom som tycker det är för dyrt får tälja själv.
15 spänn av priset måste väl matrialet kosta? Åtminstone inklusive allt spill.
Sen måste du ha lite lön med när du sitter med dom.
Tänk vad du skulle få på ditt jobb efter skatt när du jobbar över .
Samma bör du ha vid pupptillverkningen.
Ta tiden från ax till limpa, inklusive all tid du lägger på att beställa matrial och skicka iväg puppor.
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Betis

Du funderar lite för mycket på vad köparen ska tycka.
Tänk lite på dig själv, precis som Jakob skriver.
Du är för snäll.
Svårt å tro när du alltid är så arg hela tiden... ;D
I am the real one.

Ismo

Ni har rätt! :haum:...jag är för snäll!

Ismo

Å Betis!...Materialet kostar-spill :hmm: Sant :hmm:

rifle

Fram med klockan och klocka hur lång tid varje moment tar tills de är färdiga och dela det med antalet flugor du gör. Tiden per fluga är ju helt klart avgörande vad jag åtminstone hade sålt de för.
Givetvis är ju 50kr per fluga mycket i jämförelse med de tokbilliga andra flugor från låglöneländer.
Men trots allt så är nog tiden per fluga betydligt mer än det du tar betalt för att få skäligt betalt.

Flygande-jakob

Citat från: rifle skrivet maj 24, 2019, 21:01:35
Fram med klockan och klocka hur lång tid varje moment tar tills de är färdiga och dela det med antalet flugor du gör. Tiden per fluga är ju helt klart avgörande vad jag åtminstone hade sålt de för.
Givetvis är ju 50kr per fluga mycket i jämförelse med de tokbilliga andra flugor från låglöneländer.
Men trots allt så är nog tiden per fluga betydligt mer än det du tar betalt för att få skäligt betalt.

Tar han bara 50 spänn?
Kom på att jag inte har en aning om vad de kostar. Om det är så lite så är det ju bedrövligt. Både att Ismo sabbar sin fritid och sitt humör och att folk har mage att gnälla på priset.  :o

MINST 100kr ska dom kosta. En tusing för 10st. Det är ingenting för något unikt och handgjort. Folk köper ju spön och rullar och linjävlar för det tjugodubbla per år utan att blinka och dessutom helt i onödan.

Ismo

Citat från: rifle skrivet maj 24, 2019, 21:01:35

Att fixa en Puppa tar en vecka(tork-tid)...gör aldrig en Puppa! Minst 30st/gång...jag kör 24tim-epoxy...för bästa styrka. Snabb Epoxy hinner inte göra mycket av :nono:....så därav 24 tim. Jag är piss-noga...med det jag gör..ingen skall tro nått annat.
:hmm:

Flygande-jakob

Citat från: ismo skrivet maj 24, 2019, 21:11:47

Att fixa en Puppa tar en vecka(tork-tid)...gör aldrig en Puppa! Minst 30st/gång...jag kör 24tim-epoxy...för bästa styrka. Snabb Epoxy hinner inte göra mycket av :nono:....så därav 24 tim. Jag är piss-noga...med det jag gör..ingen skall tro nått annat.

Kostar dom 50 spänn?

Ismo

På 10 st...så blir det 50:- extra ;D

Betis

Citat från: ismo skrivet maj 24, 2019, 21:22:32
55:- :-[
Va faan??!!
För mig jag betalade 65 senast. :rolleye: ;)

Jag bara skojar, kommer inte ihåg vad de kostade.....

Jo föresten, de första kostade 50.
Det var 2006 eller 07 tror jag.
Ganska länge sedan.....
I am the real one.

Ismo

Citat från: Betis skrivet maj 24, 2019, 21:31:55
Va faan??!!
För mig jag betalade 65 senast. :rolleye: ;)

Jag bara skojar, kommer inte ihåg vad de kostade.....

Jo föresten, de första kostade 50.
Det var 2006 eller 07 tror jag.
Ganska länge sedan.....

Brukar ta mera betalt om det många! :haum: Ursäkta i såfall...sen dessutom att du beställde str.16 HATAR DOM! :)

Flygande-jakob

55kr och folk klagar!  :larsw:

Nu höjer du priset tycker jag. Du är ju ingen serviceenhet åt folk antar jag?
Du är ju bara förbannad hela tiden och pupperiet tycks ju vara starkt bidragande till det.
Tänk på hjärtat och hälsan!
Dom är värda 100kr. Så är det.
En dosa snus kostar mer än en puppa. En pubkväll kostar mer än en årsförbrukning av puppor.
Du måste ju ta betalt för dom. Det är hantverk du säljer. Inte örhängen från Taiwan.

Ska du nu slita ut dig med att serva flugfiskehipsters som ska dricka lemmelkaffe på en brasa dom knappt fick fyr på och få myggallergi av tre stick innan dom flyr hem till Södermalm med sin instagram full av bilder dom tagit från parkeringsplatsen så ska du ju åtminstone låta dom betala nåt för att som ska fiska med samma fluga som sin idol Nylinder!
Ta minst en hundring.
Har du tur behöver du bara göra hälften så många men få lika mycket betalt ändå.

Nä, sluta var så förbannat snäll hela tiden. Jag känner igen det så jävla väl. Du kommer dö av utslitning och taskigt samvete annars.
Tror du och jag borde ta en fylla och diskutera igenom alltihop. Överlever vi har vi säkert löst en jävulens massa problem för både oss själva och alla andra idioter runt omkring som envisas med att finnas till fast dom inte förtjänar det och vara dumma i huvudet.  :yes:

Betis

Ni två ska faan inte supa ihop.......... :nono:
Fiska möjligtvis å binda flugor.
Men supa???!!!???!! :appel1:
I am the real one.

Betis

Blir rätt duktig kaos när ni super på varsitt håll men ihop???!!! :spank:
I am the real one.

Ismo

Citat från: Betis skrivet maj 24, 2019, 22:14:55
Ni två ska faan inte supa ihop.......... :nono:
Fiska möjligtvis å binda flugor.
Men supa???!!!???!! :appel1:

Klart vi skall supa..en 57 åring mot en ung! ;D

rifle

Citat från: ismo skrivet maj 24, 2019, 21:11:47

Med tid menar jag aktiv tid då du jobbar med de, ej väntetid på epoxy ska torka.
Det lär vara rätt många minuter per fluga.
Jag gissar på en totalt tid per fluga på ca 20 minuter om du är snabb och effektiv.

Men ta tid på alla arbetsmoment nästa gång.