Självförtroende i flugfiske.

Startat av thesaurus, april 24, 2020, 09:33:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

thesaurus

En sak jag har märkt med andra delar av flugfisket och nog en av de större anledningar varför jag har graviterat mer mot torrfluga i mitt fiske är det visuella.
Om det vakar och jag inte lyckas få fisken att ta på flugan så vet jag i alla fall oftast att JAG gör någonting fel, presentation, flugval o.s.v.

Men vid nymf och streamerfiske så är det mycket lättare att tappa tron på sin egen förmåga/flugval/tafslängder och annat fast det kanske inte ens finns fisk där man står och dänger, detta når väl sin peak i laxfisket och jag har ju bara börjat fiska lax men kan tänka mig att det måste tära när man går boom två år på rad eller liknande.

Vet inte om man tänker/känner så här när man fiskat 20+ år. Men jag som bara flugfiskat några få år tänker mycket på detta.

rifle

Laxfiske är en speciell sysselsättning helt klart.
Jag kan bara prata för mig själv men för mig tog det många timmar och ett antal laxar innan jag kunde slappna av och förlita mig på att man kan göra rätt fast man inte får ett hugg. Vägen dit var dock både frustrerande och plågsam  :looney:
Med facit i hand var den värd att göra för idag är laxfiske väldigt trevligt fast det inte hugger.
Fast laxfisket har förstört allt annat fiske för mig, så med tanke på det så var det kanske inte värt det  :nono:

Men arterna kommer och går i ens fiskeliv så en vacker dag kommer nån annan art bli jättekul igen.
What time is it? It´s time to rock not yet!

Henka

Ja, det där är lite lurigt, för det gäller att fiska sig till självförtroende.
Och så gäller det att tycka om att FISKA, och fiska för fiskets skull.

Såna där pajasar som går runt och pratar om att ha "pannben" osv, de har inte fattat ett jota.

Jag kan slita HÅRT under fiske, speciellt tidigt laxfiske tar en jävla massa tid och energi, och stundtals så går man nästan på knäna.
MEN - jag gör det för att jag tycker att det är roligt och mår bra av det.
När (om?) det börjar ta emot och kännas jobbigt mentalt, då är det dags för en paus.
En hutt och en tupplur, eller rentav mat.
Lite vila tills det känns som att det ska bli KUL att fiska igen.

Viktigt är nog att fiska för sin egen skull, inte för facebook, instagram eller för att jaga likes.
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

thesaurus

Härliga svar, kul att höra era tankar!

Ja som tur är tycker man ju det är roligt, behöver inte ens fiska utan kan sitta vid ett vattendrag (strömmande) flera timmar och bara kolla.

rifle

Citat från: thesaurus skrivet april 24, 2020, 10:56:25
Härliga svar, kul att höra era tankar!

Ja som tur är tycker man ju det är roligt, behöver inte ens fiska utan kan sitta vid ett vattendrag (strömmande) flera timmar och bara kolla.

Det är en egenskap jag är lite avundsjuk på  :yes:
What time is it? It´s time to rock not yet!

thesaurus

Citat från: rifle skrivet april 24, 2020, 11:04:17
Det är en egenskap jag är lite avundsjuk på  :yes:

Haha, men den är tidskrävande också. När man åker på långresor eller till stugan kan det blir alldeles för många vägstopp när man kör förbi en fin forsnacke eller dylikt.

Betis

Kloka kommentaren som visar på fiskets kärna.....  :love: :flyguy:
Laxfiske är svårt som tusan när det gäller å få svar på om man gör rätt lr fel.
Första gången jag fiskade lax på allvar i en redig flomälv i Norge så fick jag fisk i princip vaje kast.
Helt otroligt å jag kunde inte för mitt liv fatta hur någon kunde tycka det där skulle vara så svårt.
Kan säga att det fanns många fisketillfällen efter det som fick mig å förstå. :-\
Nu ska de prylarna säljas.....

Min uppfattning är att ska man bli såld på laxfiske måste man tycka väldigt mycket om att kasta å kasta å sen ytterligare kasta.
Lite som Henka skriver.

Men å sätta fingret på vad de som gör rätt gör jämfört med de som gör fel är mycket svårare än jämfört med torrflugefisket.
Det är precis tvärtom, där gäller filosofin ett kast en fisk....

Så när det gäller din fråga så står jag nog på samma ruta som du trots 35 års flugfiske.
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Henka

Citat från: Betis skrivet april 24, 2020, 11:27:02
Min uppfattning är att ska man bli såld på laxfiske måste man tycka väldigt mycket om att kasta å kasta å sen ytterligare kasta.
Lite som Henka skriver.

Min uppfattning skiljer sig från din såtillvida att jag anser att det finns något fler parametrar än att bara kasta och kasta och kasta ;)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Citat från: Henka skrivet april 24, 2020, 11:51:37
Min uppfattning skiljer sig från din såtillvida att jag anser att det finns något fler parametrar än att bara kasta och kasta och kasta ;)
Jo, men lite förenklat......
I am the real one.

Ismo

Jag har ALLTID ..självförtroende..i mitt fiske :hmm:...tror inte på nån annan förrän jag blir övertygad...få förunnat...en måste tro på sitt fiske :kopp:

Henka

Citat från: ismo skrivet april 24, 2020, 12:50:55
Jag har ALLTID ..självförtroende..i mitt fiske :hmm:...tror inte på nån annan förrän jag blir övertygad...få förunnat...en måste tro på sitt fiske :kopp:

Jo, men det är ju där det finns en tydlig tröskel - för mig tog det ju ett tag innan jag förstod dina konstiga uppströmskast och nedmendningar och konstigheter.
Men då jag tycker det finns tecken på att man (ibland :D ) ska lyssna på dig, så gjorde jag ju det och det visade sig fungera.

Även här hemma igår, det var kul :D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Ismo

Jag lärde mig av dig Henka..dum vore jag annars...& fr. Karin

Henka

Citat från: ismo skrivet april 24, 2020, 13:48:52
Jag lärde mig av dig Henka..dum vore jag annars...& fr. Karin

Jo, det är ju en av de snabbaste sätten att utvecklas.
Jag vill påstå att det bästa fisketipset någonsin är att lyssna på de lokala (inom rimliga mått)
De brukar ha god lokalkännedom, och det är den första nyckeln till det mesta inom fiske :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Ismo

Citat från: Henka skrivet april 24, 2020, 13:50:33
Jo, det är ju en av de snabbaste sätten att utvecklas.
Jag vill påstå att det bästa fisketipset någonsin är att lyssna på de lokala (inom rimliga mått)
De brukar ha god lokalkännedom, och det är den första nyckeln till det mesta inom fiske :)

Tänk lite bakåt!...Du band. en zonkers-vinge...fritt!..hade alltid bundit den fast med lite nylontråd...när jag såg det du gjorde..." Tänkte kort!...hur dum får en vara?" ;D
Skitsamma om inte vingen håller..,bara den tar fisk :haum: TACK!

Betis

Bara för att man lyssnar och tar till sig av andra behöver inte betyda att man förkastar allt man lärt på annat håll...
I am the real one.

Ismo

Självförtroende inom(sig själv)! ..beror enkomt av en själv!..tror som sagt på det du gör..men lyssna på andra...en blir ALDRIG!!!! ..fullärd. :nono:

Ismo

Citat från: Betis skrivet april 24, 2020, 13:59:02
Bara för att man lyssnar och tar till sig av andra behöver inte betyda att man förkastar allt man lärt på annat håll...

Om en lyssnar på andra..så berikar det bara sitt kunnande :hmm:..även en NYBÖRJARE..kan ha rätt.

thesaurus

Så är det! Något man ska tänka på i mer än flugfiske.

Betis

Henka skrev det , å det kan inte påpekas för mycket. Att ha roligt å njuta. :yeah:
I am the real one.

Flygande-jakob

Fy fan vilket ödmjukt puttenuttande och samförstånd i samklang och han där nere med horns allt jävla fjolleri det blev här då!
Alla ska få diplom och saft och bullar och är lika duktiga!

Jävla larv! Så fostras inga stjärnor!
Gör rätt och håll käft eller få ett straff. Det är melodin det.

Lära sig av nybörjare... Hmmpff! Värsta jag hört.

Nä dra ur tampongerna ur rövarna och lägg ner familjediskussionerna om pappas förestående könsbyte därhemma och kavla upp ärmarna och gå ut till närmsta vatten och utdela en rejäl lavett till första bästa nybörjare ni ser så kanske världen blir en bättre plats så småningom.
Jävla fjollerifjollerapungkulor är vad ni är.
>:(