Forumnyheter:

Ny flugbindningsartikel: Skindfluer på arbejde i Emåen Av Brian 'DK.minken' Störup

Huvudmeny

Självförtroende i flugfiske.

Startat av thesaurus, april 24, 2020, 09:33:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

thesaurus

En sak jag har märkt med andra delar av flugfisket och nog en av de större anledningar varför jag har graviterat mer mot torrfluga i mitt fiske är det visuella.
Om det vakar och jag inte lyckas få fisken att ta på flugan så vet jag i alla fall oftast att JAG gör någonting fel, presentation, flugval o.s.v.

Men vid nymf och streamerfiske så är det mycket lättare att tappa tron på sin egen förmåga/flugval/tafslängder och annat fast det kanske inte ens finns fisk där man står och dänger, detta når väl sin peak i laxfisket och jag har ju bara börjat fiska lax men kan tänka mig att det måste tära när man går boom två år på rad eller liknande.

Vet inte om man tänker/känner så här när man fiskat 20+ år. Men jag som bara flugfiskat några få år tänker mycket på detta.

rifle

Laxfiske är en speciell sysselsättning helt klart.
Jag kan bara prata för mig själv men för mig tog det många timmar och ett antal laxar innan jag kunde slappna av och förlita mig på att man kan göra rätt fast man inte får ett hugg. Vägen dit var dock både frustrerande och plågsam  :looney:
Med facit i hand var den värd att göra för idag är laxfiske väldigt trevligt fast det inte hugger.
Fast laxfisket har förstört allt annat fiske för mig, så med tanke på det så var det kanske inte värt det  :nono:

Men arterna kommer och går i ens fiskeliv så en vacker dag kommer nån annan art bli jättekul igen.
What time is it? It´s time to rock not yet!

Henka

Ja, det där är lite lurigt, för det gäller att fiska sig till självförtroende.
Och så gäller det att tycka om att FISKA, och fiska för fiskets skull.

Såna där pajasar som går runt och pratar om att ha "pannben" osv, de har inte fattat ett jota.

Jag kan slita HÅRT under fiske, speciellt tidigt laxfiske tar en jävla massa tid och energi, och stundtals så går man nästan på knäna.
MEN - jag gör det för att jag tycker att det är roligt och mår bra av det.
När (om?) det börjar ta emot och kännas jobbigt mentalt, då är det dags för en paus.
En hutt och en tupplur, eller rentav mat.
Lite vila tills det känns som att det ska bli KUL att fiska igen.

Viktigt är nog att fiska för sin egen skull, inte för facebook, instagram eller för att jaga likes.
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

thesaurus

Härliga svar, kul att höra era tankar!

Ja som tur är tycker man ju det är roligt, behöver inte ens fiska utan kan sitta vid ett vattendrag (strömmande) flera timmar och bara kolla.

rifle

Citat från: thesaurus skrivet april 24, 2020, 10:56:25
Härliga svar, kul att höra era tankar!

Ja som tur är tycker man ju det är roligt, behöver inte ens fiska utan kan sitta vid ett vattendrag (strömmande) flera timmar och bara kolla.

Det är en egenskap jag är lite avundsjuk på  :yes:

thesaurus

Citat från: rifle skrivet april 24, 2020, 11:04:17
Det är en egenskap jag är lite avundsjuk på  :yes:

Haha, men den är tidskrävande också. När man åker på långresor eller till stugan kan det blir alldeles för många vägstopp när man kör förbi en fin forsnacke eller dylikt.

Betis

Kloka kommentaren som visar på fiskets kärna.....  :love: :flyguy:
Laxfiske är svårt som tusan när det gäller å få svar på om man gör rätt lr fel.
Första gången jag fiskade lax på allvar i en redig flomälv i Norge så fick jag fisk i princip vaje kast.
Helt otroligt å jag kunde inte för mitt liv fatta hur någon kunde tycka det där skulle vara så svårt.
Kan säga att det fanns många fisketillfällen efter det som fick mig å förstå. :-\
Nu ska de prylarna säljas.....

Min uppfattning är att ska man bli såld på laxfiske måste man tycka väldigt mycket om att kasta å kasta å sen ytterligare kasta.
Lite som Henka skriver.

Men å sätta fingret på vad de som gör rätt gör jämfört med de som gör fel är mycket svårare än jämfört med torrflugefisket.
Det är precis tvärtom, där gäller filosofin ett kast en fisk....

Så när det gäller din fråga så står jag nog på samma ruta som du trots 35 års flugfiske.
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Henka

Citat från: Betis skrivet april 24, 2020, 11:27:02
Min uppfattning är att ska man bli såld på laxfiske måste man tycka väldigt mycket om att kasta å kasta å sen ytterligare kasta.
Lite som Henka skriver.

Min uppfattning skiljer sig från din såtillvida att jag anser att det finns något fler parametrar än att bara kasta och kasta och kasta ;)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Citat från: Henka skrivet april 24, 2020, 11:51:37
Min uppfattning skiljer sig från din såtillvida att jag anser att det finns något fler parametrar än att bara kasta och kasta och kasta ;)
Jo, men lite förenklat......
I am the real one.

Ismo

Jag har ALLTID ..självförtroende..i mitt fiske :hmm:...tror inte på nån annan förrän jag blir övertygad...få förunnat...en måste tro på sitt fiske :kopp:

Henka

Citat från: ismo skrivet april 24, 2020, 12:50:55
Jag har ALLTID ..självförtroende..i mitt fiske :hmm:...tror inte på nån annan förrän jag blir övertygad...få förunnat...en måste tro på sitt fiske :kopp:

Jo, men det är ju där det finns en tydlig tröskel - för mig tog det ju ett tag innan jag förstod dina konstiga uppströmskast och nedmendningar och konstigheter.
Men då jag tycker det finns tecken på att man (ibland :D ) ska lyssna på dig, så gjorde jag ju det och det visade sig fungera.

Även här hemma igår, det var kul :D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Ismo

Jag lärde mig av dig Henka..dum vore jag annars...& fr. Karin

Henka

Citat från: ismo skrivet april 24, 2020, 13:48:52
Jag lärde mig av dig Henka..dum vore jag annars...& fr. Karin

Jo, det är ju en av de snabbaste sätten att utvecklas.
Jag vill påstå att det bästa fisketipset någonsin är att lyssna på de lokala (inom rimliga mått)
De brukar ha god lokalkännedom, och det är den första nyckeln till det mesta inom fiske :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Ismo

Citat från: Henka skrivet april 24, 2020, 13:50:33
Jo, det är ju en av de snabbaste sätten att utvecklas.
Jag vill påstå att det bästa fisketipset någonsin är att lyssna på de lokala (inom rimliga mått)
De brukar ha god lokalkännedom, och det är den första nyckeln till det mesta inom fiske :)

Tänk lite bakåt!...Du band. en zonkers-vinge...fritt!..hade alltid bundit den fast med lite nylontråd...när jag såg det du gjorde..." Tänkte kort!...hur dum får en vara?" ;D
Skitsamma om inte vingen håller..,bara den tar fisk :haum: TACK!

Betis

Bara för att man lyssnar och tar till sig av andra behöver inte betyda att man förkastar allt man lärt på annat håll...
I am the real one.

Ismo

Självförtroende inom(sig själv)! ..beror enkomt av en själv!..tror som sagt på det du gör..men lyssna på andra...en blir ALDRIG!!!! ..fullärd. :nono:

Ismo

Citat från: Betis skrivet april 24, 2020, 13:59:02
Bara för att man lyssnar och tar till sig av andra behöver inte betyda att man förkastar allt man lärt på annat håll...

Om en lyssnar på andra..så berikar det bara sitt kunnande :hmm:..även en NYBÖRJARE..kan ha rätt.

thesaurus

Så är det! Något man ska tänka på i mer än flugfiske.

Betis

Henka skrev det , å det kan inte påpekas för mycket. Att ha roligt å njuta. :yeah:
I am the real one.

Flygande-jakob

Fy fan vilket ödmjukt puttenuttande och samförstånd i samklang och han där nere med horns allt jävla fjolleri det blev här då!
Alla ska få diplom och saft och bullar och är lika duktiga!

Jävla larv! Så fostras inga stjärnor!
Gör rätt och håll käft eller få ett straff. Det är melodin det.

Lära sig av nybörjare... Hmmpff! Värsta jag hört.

Nä dra ur tampongerna ur rövarna och lägg ner familjediskussionerna om pappas förestående könsbyte därhemma och kavla upp ärmarna och gå ut till närmsta vatten och utdela en rejäl lavett till första bästa nybörjare ni ser så kanske världen blir en bättre plats så småningom.
Jävla fjollerifjollerapungkulor är vad ni är.
>:(

Ismo

Citat från: jakob skrivet april 24, 2020, 15:54:43
Fy fan vilket ödmjukt puttenuttande och samförstånd i samklang och han där nere med horns allt jävla fjolleri det blev här då!

Nä dra ur tampongerna ur rövarna och lägg ner familjediskussionerna om pappas förestående könsbyte därhemma och kavla upp ärmarna och gå ut till närmsta vatten och utdela en rejäl lavett till första bästa nybörjare ni ser så kanske världen blir en bättre plats så småningom.

Opp Opp Opp! :hmm:

Betis

Har du Slut på morfin nu igen?
Är du inte snäll ska ja ringa till din sambo å be henne beställa en resa till Turkiet...... :tafeja:
I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet april 24, 2020, 16:47:59
Har du Slut på morfin nu igen?
Är du inte snäll ska ja ringa till din sambo å be henne beställa en resa till Turkiet...... :tafeja:

jag har en bättre idé, ring och berätta lugnt och sakligt om "konferensen" ;D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Citat från: Henka skrivet april 24, 2020, 16:51:53
jag har en bättre idé, ring och berätta lugnt och sakligt om "konferensen" ;D
Den kan man spara till ett tillfälle när det är riktigt allvarligt.
Det han skrev här i tråden var mer som " puss i ljumsken mina kära vänner". :D
I am the real one.

Flygande-jakob

Ursäkta, jag var lite obalanserad bara.  :-[
Undermedicinerad. Men nur det ordning och reda igen!  :yeah:

Betis

Citat från: jakob skrivet april 24, 2020, 19:37:15
Hot funkar även på dig. :rofl:
I am the real one.

Henka

Citat från: jakob skrivet april 24, 2020, 19:37:15
Jag tror att en daglig dos om 600 gram ritalin skulle passa dig som hand i handske!
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Flygande-jakob

Citat från: Henka skrivet april 24, 2020, 20:19:12
Jag tror att en daglig dos om 600 gram ritalin skulle passa dig som hand i handske!

120mg morfin funkar också. Jag är jättebeskedlig nu.  :love:

Flygande-jakob

Citat från: jakob skrivet april 24, 2020, 20:47:49
120mg morfin funkar också. Jag är jättebeskedlig nu.  :love:

Precis!!! EXAKT!!

Inte på en gång! 60mg åt gången bara.

Ismo

Citat från: jakob skrivet april 24, 2020, 22:21:46

Precis!!! EXAKT!!

Inte på en gång! 60mg åt gången bara.

EXAKT! PRECIS!

thesaurus

Hahahahah, sjuk är du. På ett bra sätt  ;D

Flygande-jakob

Citat från: thesaurus skrivet april 24, 2020, 23:53:56
Hahahahah, sjuk är du. På ett bra sätt  ;D

Nu förstår jag inte? Det var en helt normal reaktion på en tråd som höll på att spåra ur i vänlighet och puss och kram och allsköns homerier. Jag kan inte bara stillatigande se på när sk karlar förvandlar sig själva till mesostar med sockervadd och förvirring kring sin sexuella läggning.

Det är ett tufft jobb  men det måste göras och jag förväntar mig inget tack för det.  :police:

thesaurus

Citat från: jakob skrivet april 25, 2020, 11:21:18
Nu förstår jag inte? Det var en helt normal reaktion på en tråd som höll på att spåra ur i vänlighet och puss och kram och allsköns homerier. Jag kan inte bara stillatigande se på när sk karlar förvandlar sig själva till mesostar med sockervadd och förvirring kring sin sexuella läggning.

Det är ett tufft jobb  men det måste göras och jag förväntar mig inget tack för det.  :police:

:yeah:

Betis

I Svenskt Fiske har Mikael Engström  skrivit en artikel i ämnet. Den tidningen får man som medlem i Sportfiskarna.
I am the real one.

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet april 26, 2020, 13:33:33
I Svenskt Fiske har Mikael Engström  skrivit en artikel i ämnet. Den tidningen får man som medlem i Sportfiskarna.

Om fjollande och larvig respekt för nybörjare?

Betis

Citat från: jakob skrivet april 26, 2020, 15:33:05
Om fjollande och larvig respekt för nybörjare?
Det vet jag inte, kanske. Men tips till nybörjare kanske?
Inte speciellt intresserad av laxfiske så jag ögnade mest igenom.
Du verkar lite kinkig idag med, slut på moffen på ica-apoteket?
I am the real one.

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet april 26, 2020, 15:47:22
Det vet jag inte, kanske. Men tips till nybörjare kanske?
Inte speciellt intresserad av laxfiske så jag ögnade mest igenom.
Du verkar lite kinkig idag med, slut på moffen på ica-apoteket?

Jag har slutat ta den där skiten. Blev ju helt sönderdegad i skallen! Så inte tagit nåt alls idag och huvudet börjar klarna upp lite. Skönt.
Rena giftet sånt där jävla morfin.

Betis

Citat från: jakob skrivet april 26, 2020, 16:07:09
Jag har slutat ta den där skiten. Blev ju helt sönderdegad i skallen! Så inte tagit nåt alls idag och huvudet börjar klarna upp lite. Skönt.
Rena giftet sånt där jävla morfin.
Jo. Och extremt beroendeframkallande. En vecka sa min läkare, sen är det fysiskt beroende. Då måste man trappa ned när man slutar.
Men också väldigt effektiv smärtstillande.
I am the real one.

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet april 26, 2020, 16:27:12
Jo. Och extremt beroendeframkallande. En vecka sa min läkare, sen är det fysiskt beroende. Då måste man trappa ned när man slutar.
Men också väldigt effektiv smärtstillande.

Jag körde 11 dagar och var rätt skakig hela förmiddagen nu när jag slutade. Enda som hjälpte för smärtan men man vill inte bli pundare tack.

Helljammer

Fick morfin när jag råkade ut för en mindre fraktur på skallbenet. Kan absolut förstå att man trillar dit på det, det var onekligen en substans som gjorde tillvaron väldigt behagligt högst tillfälligt.
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Betis

Citat från: Helljammer skrivet april 27, 2020, 08:33:38
Fick morfin när jag råkade ut för en mindre fraktur på skallbenet. Kan absolut förstå att man trillar dit på det, det var onekligen en substans som gjorde tillvaron väldigt behagligt högst tillfälligt.
Dessutom bildar kroppen massa ämnen som motverkar morfinet så dosen måste ökas hela tiden för att få samma effekt.
När man sen slutar så kan man bli sjuk som tusan. Trappa ned under några dagar är bra. Sånt här ska man inte äta under några längre perioder.
Så det finns två faror, den mentala , där det är gutt som fan att vara dopad och den rent fysiska där man blir typ" bakfull" som helvete om man slutar tvärt.
Förvånad när läkare säger till Jakob att det är helt ok å köra bil på det här.
Förpackningen är ju full av varningstrianglar.... :-\

Amerika är knökat med denna typ av missbrukare.....
I am the real one.

Helljammer

Jag tycker Jakob borde anordna kurser i Självförtroende i flugfiske! Där har vi ett koncept som torde gå att sälja!
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Henka

Citat från: Helljammer skrivet april 27, 2020, 09:19:31
Jag tycker Jakob borde anordna kurser i Självförtroende i flugfiske! Där har vi ett koncept som torde gå att sälja!

Ja, självförtroende genom morfinmissbruk är ett intressant koncept :pinnenpage:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Citat från: Henka skrivet april 27, 2020, 09:20:56
Ja, självförtroende genom morfinmissbruk är ett intressant koncept :pinnenpage:
Jo, synd att även denna kanontråd måste balla ur..... :-\
I am the real one.

Flygande-jakob

Ja det ballade visst ur lite. Ni kan visst aldrig hålla er till ämnet.  >:(

Nåja, jag är drogfri och ren sen ett dygn tillbaka och det går bra!

Angående självförtroende i flugfiske så har jag inte så mycket att säga annat än att det är en väldigt skör tråd att hålla sig i. Tror de flesta pendlar mellan fullt självförtroende och motsatsen. Ibland flera gånger per dag och ibland håller det ena stadiet i sig länge. Kanske år.
Det är nog helt naturligt!

thesaurus

Har försökt leta kustöring 14 dagar på raken nu, en tappad sen stendött. Självförtroendet står sig men börsen tar stryk av all bensin som går åt  :appelidiket:

Flygande-jakob

Citat från: thesaurus skrivet april 27, 2020, 14:23:09
Har försökt leta kustöring 14 dagar på raken nu, en tappad sen stendött. Självförtroendet står sig men börsen tar stryk av all bensin som går åt  :appelidiket:

Kustöring är väl den värsta självförtroendeknäckaren som finns!  :-\

Betis

Snart Danica å Vulgatadags. Det stärker självförtroendet. :yeah:
Förutom i Ätran då.... :-\ Där kan vi ingenting. ;D
I am the real one.

Henka

Citat från: jakob skrivet april 27, 2020, 18:49:49
Kustöring är väl den värsta självförtroendeknäckaren som finns!  :-\
Bara för de som inte kan njuta av att fiska ;)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

thesaurus

Jo men vissa har ju haft fantastiskt kustfiske här de senaste veckorna (10-20 öringar på en dag). Så det gäller ju bara nöta å hitta rätt plats + rätt tillfälle.

Flygande-jakob

Nä fyfan för kustöring! Jag blev knäckt på Gotland i december 2013 under stormen Per eller vad den hette. Det var inte kul.
Men dom andra som var vana tyckte det var trevligt!
Då insåg jag att det finns olika nivåer av hårdingar i fisket och jag var av för klent virke för att platsa i den gruppen iallafall.

thesaurus

Citat från: jakob skrivet april 27, 2020, 21:51:43
Nä fyfan för kustöring! Jag blev knäckt på Gotland i december 2013 under stormen Per eller vad den hette. Det var inte kul.
Men dom andra som var vana tyckte det var trevligt!
Då insåg jag att det finns olika nivåer av hårdingar i fisket och jag var av för klent virke för att platsa i den gruppen iallafall.

Kommer nog hinna bli less när jag är på min 50:e tur utan känning ska du se  ;D

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet april 27, 2020, 09:14:12
Dessutom bildar kroppen massa ämnen som motverkar morfinet så dosen måste ökas hela tiden för att få samma effekt.
När man sen slutar så kan man bli sjuk som tusan. Trappa ned under några dagar är bra. Sånt här ska man inte äta under några längre perioder.
Så det finns två faror, den mentala , där det är gutt som fan att vara dopad och den rent fysiska där man blir typ" bakfull" som helvete om man slutar tvärt.
Förvånad när läkare säger till Jakob att det är helt ok å köra bil på det här.
Förpackningen är ju full av varningstrianglar.... :-\

Amerika är knökat med denna typ av missbrukare.....

Ang köra bil så är ju trianglar numera bortplockade.
Det kallas att det är individuellt, upp till eget omdöme.

Och gällande omdöme, hon gjorde en snabb okulär besiktning kombinerat med några kontrollfrågor och insåg snabbt att "Karln är ju ett geni! Är det någon som har omdöme så är det han".
Jag såg tydligt att hon tänkte så. :yeah:
Och därmed var saken biff som man säger och det var därför jag fick köra bilen hem igen.
:yes:

Helljammer

Kustöring är ju olika affärer beroendes på var man är. Efter många års boende och kustöringfiskande i Göteborgstrakten hamnade jag ett par år i Härnösand och där lade jag cirka 60 pass på kustöring vilket gav tre stycken havsöringar, vilket en del lokalbefolkning tyckte var en helt okej utdelning, något som på västkusten är en helt okej utdelning på ett pass....

rifle

Citat från: Helljammer skrivet april 28, 2020, 10:37:23
Kustöring är ju olika affärer beroendes på var man är. Efter många års boende och kustöringfiskande i Göteborgstrakten hamnade jag ett par år i Härnösand och där lade jag cirka 60 pass på kustöring vilket gav tre stycken havsöringar, vilket en del lokalbefolkning tyckte var en helt okej utdelning, något som på västkusten är en helt okej utdelning på ett pass....

När det är långt mellan fiskarna så blir det finns darr både i hjärtat och i benen när det väl får drillas.
Det är den bästa känslan när fångsten betyder nåt efter hårt slit.

Helljammer

Citat från: rifle skrivet april 28, 2020, 10:45:47
När det är långt mellan fiskarna så blir det finns darr både i hjärtat och i benen när det väl får drillas.
Det är den bästa känslan när fångsten betyder nåt efter hårt slit.

Ja, det är ju högst tillämpligt på laxfiske och streamerdängande efter storöring härikring. Med i mitt fall den stora skillnaden gällande självförtroende är att just självförtroendet är intakt när jag manglar på i kvissleströmmarna eller dammån efter öring även när fångsten uteblir medan det vid laxfiske även i det mest välbekanta delarna av stjördalsälven där jag oftast fiskar varierar på ett manodepressivt sätt. Men gällande båda får man ju räkna med hyggligt många timmar per fisk. Jag är bara mer trygg i att jag gör rätt och är på rätt ställen i öringströmmarna än vad jag stabilt är i laxälvarna.

Flygande-jakob

Man blir stark och full av självförtroende av sprit. Man kanske ska dricka lite lämpligt under besvärliga fiskeförhållanden?

rifle

Citat från: jakob skrivet april 28, 2020, 12:24:54
Man blir stark och full av självförtroende av sprit. Man kanske ska dricka lite lämpligt under besvärliga fiskeförhållanden?

Man blir bra på att håva dessutom som i filmen jag länkade för ett tag sedan.

Henka

Citat från: jakob skrivet april 28, 2020, 12:24:54

Baltak är tydligen besvärligt med ditt mått mätt ;D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Citat från: Henka skrivet april 28, 2020, 12:36:04
Där var det svårt som tusan, nån pool tror jag inte vi fick mer än typ 40 fiskar i.... :-\
Dypoolen.
I am the real one.

MADMOOSE

;D ;D ;D Men de fanns de som tyckte det var än jävligare! Ingen nämnd å ingen glömd....men....gömd.....under en buske men inte glömd!  :booze:

rifle

Det är på detta sätt som ni beskriver Baltak som myter och sanningar skapas likvärdiga med Gudar och Ufon och Oak Island mysteries.

MADMOOSE

Citat från: rifle skrivet april 28, 2020, 14:49:13
Det är på detta sätt som ni beskriver Baltak som myter och sanningar skapas likvärdiga med Gudar och Ufon och Oak Island mysteries.

Att där har skådats ett å annat UFO är på intet sätt någon myt.  :D

Henka

Citat från: MADMOOSE skrivet april 28, 2020, 14:53:11
Att där har skådats ett å annat UFO är på intet sätt någon myt.  :D

Jag vågar fortfarande inte åka dit ifall nån skulle känna igen oss :-[
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Citat från: Henka skrivet april 28, 2020, 14:57:11
Jag vågar fortfarande inte åka dit ifall nån skulle känna igen oss :-[
Äh du pratar, du åkte ju gladeligen dit redan året därpå. Å då var det väl bara Dr Drunk som skämde ut sig. ;D
Mr Gå vilse Å Somna var inte med...... :nono:
Fast det året var inte fisket så enkelt...
I am the real one.

Flygande-jakob

Ja jag kände att självförtroendet var på botten där och inmundigade därför en liten mängd vin till maten för att stärka upp det lite.  :yeah:

Henka

Citat från: Betis skrivet april 28, 2020, 15:40:39

Fast det året var inte fisket så enkelt...

Det var nog därför det gick åt så mycket självförtroende på burk ;D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Citat från: Henka skrivet april 28, 2020, 15:47:01
Det var nog därför det gick åt så mycket självförtroende på burk ;D
Å på flaska, snåle Dr Drunk å hans kompis Våga Inte Fiska drack upp alla jag hade med mig den dagen jag var så bakfull så jag missade Dr Drunks banansväljartävling....
Men det fick jag se på film... >:D
I am the real one.

Betis

En sån där runda skulle vi förlägga i homepool i Norrbyströmmen.
Så hela Sverige får se våra bravader live. :D
I am the real one.

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet april 28, 2020, 18:54:56

Nej för fan!!!! Är du tokig???

Betis

Citat från: jakob skrivet april 28, 2020, 18:58:50
Konstig fråga....
Klart jag är tokig. :appel1:
I am the real one.

Balswinger

Citat från: jakob skrivet april 28, 2020, 18:58:50

Förlåt en oinvigds fråga - vad kan gå fel ? ???

Betis

Citat från: Balswinger skrivet april 28, 2020, 19:16:02
Förlåt en oinvigds fråga - vad kan gå fel ? ???
Motfråga från en invigd, vad kan gå rätt? ;D
I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet april 28, 2020, 18:54:56
Briljant! Förutom att jag vägrar fiska Norrbyströmmen!
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Flygande-jakob

Citat från: Henka skrivet april 29, 2020, 05:23:04
Briljant! Förutom att jag vägrar fiska Norrbyströmmen!

Att du skulle fiska i norrbyströmmen om vi kör en konferens där är väl lika osannolikt som att du skulle fiska i norrbyströmmen om vi inte kör en konferens där?

Henka

Citat från: jakob skrivet april 29, 2020, 08:11:57
Att du skulle fiska i norrbyströmmen om vi kör en konferens där är väl lika osannolikt som att du skulle fiska i norrbyströmmen om vi inte kör en konferens där?

Jag fiskade ju säkert mest av alla i Baltak ;D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

MADMOOSE

Citat från: Henka skrivet april 29, 2020, 08:22:24
Jag fiskade ju säkert mest av alla i Baltak ;D

Ja killen med plastpåsar i fickorna som bar hem tre å tre var väldigt flitig den helgen!  8)

MADMOOSE

Det är säkert därför ni känner sånt "hat" mot stackars Norrbyströmmen. Ni är rädda att ert rovfiske skall hamna på kameran! -Men men men kom inte precis den killen med 3 fiskar i en Konsum kasse? -Där kommer han med tre till!!  :whoa:

Betis

Citat från: MADMOOSE skrivet april 29, 2020, 08:32:56
Det är säkert därför ni känner sånt "hat" mot stackars Norrbyströmmen. Ni är rädda att ert rovfiske skall hamna på kameran! -Men men men kom inte precis den killen med 3 fiskar i en Konsum kasse? -Där kommer han med tre till!!  :whoa:
Äh, där är ju 100% NO kill så det hjälper inte hur många konsumkassar man har i fickorna... :nono:
I am the real one.

MADMOOSE

Citat från: Betis skrivet april 29, 2020, 08:43:24
Äh, där är ju 100% NO kill så det hjälper inte hur många konsumkassar man har i fickorna... :nono:

Ja men det fanns väl vissa regler i Baltak som ignorerades oxå. Var ju en bil mot Värmland som var så baktung så han var tvungen att släcka halvljuset för att inte blända mötande trafik.

MADMOOSE

Så bara boka in oss i Norrbyströmmen så kommer vi Betis!  :D

Betis

Citat från: MADMOOSE skrivet april 29, 2020, 09:17:05
Ja men det fanns väl vissa regler i Baltak som ignorerades oxå. Var ju en bil mot Värmland som var så baktung så han var tvungen att släcka halvljuset för att inte blända mötande trafik.
Jo, dubbel övervikt, både komsumlax å Mr Gå Vilse .... ;D
Å nån vinst med mindre last av självförtroendedryck på hemresan var det inte heller, allt var ihällt i Vilse. :rofl:
I am the real one.

Betis

Citat från: MADMOOSE skrivet april 29, 2020, 09:17:54
Tyvärr har väl även jag svårt å svinga ett flugspö där..... :-\
I am the real one.

Henka

Citat från: MADMOOSE skrivet april 29, 2020, 09:17:54

Över min döda kropp!

Jag har inget emot personerna bakom Norrbyströmmen på något vis.
Men rent principiellt så tycker jag att affärsiden sparkar undan benen på oss själva.
istället för att göra något åt de vatten som finns naturligt så byggs det ett låssasvatten där flugfiskare kan leka av sig framför webbkamera.
Helt rubbat.
Vi måste för tusan ta hand om våra vatten!
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

thesaurus

Citat från: Henka skrivet april 29, 2020, 10:47:19
Över min döda kropp!

Men rent principiellt så tycker jag att affärsiden sparkar undan benen på oss själva.
istället för att göra något åt de vatten som finns naturligt så byggs det ett låssasvatten där flugfiskare kan leka av sig framför webbkamera.
Helt rubbat.

är det webbkamera vid vattnet? haha

rifle

Över min döda kropp!

Helt rubbat.

Första gången jag hörde nån säga "här skulle man rotenonbehandla och slänga i lite öring" när vi passerade en liten sjö så blev jag mäktigt förvånad.
Vafan det finns fisk i sjön varför ska man döda den och slänga i nån annan art var för mig lite svår att begripa  :appel1:
Men vi har alla olika åsikter och mål och intressen.

Henka

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Över min döda kropp!

Helt rubbat.
Precis!!!!
Huvet på 7-tums spiken. :yeah:
Jämför med Motala ström som det här grävda diket ska ersätta. Den var nog tillsammans med Bolmån världens bästa storöringvatten.
Ger fel signaler till kraftverksbyggarna. Varför vara rädda om vilda, friska vatten när flugfiskarna gladeligen nöjer sig med sån här artificiell dynga?
Å betalar rena fantasisummorna för å fiska i?
Samma pengar som att fiska i Em.
I am the real one.

Betis

Kanske för att man vet eran inställning som det är lite roligt å raljera runt det....
En fet Betis, en dopad Jakob å en köttande Henka i den webbkameran så finge vi nog sätta oss i livstids karantän. :rofl:
I am the real one.

MADMOOSE

Citat från: Betis skrivet april 29, 2020, 11:20:36
Kanske för att man vet eran inställning som det är lite roligt å raljera runt det....
En fet Betis, en dopad Jakob å en köttande Henka i den webbkameran så finge vi nog sätta oss i livstids karantän. :rofl:

Hade varit tittarrekord på den webbkameran om Jakob/turken/Betis had kört lite Stand up fram på småtimmarna!  :D

Betis

Citat från: MADMOOSE skrivet april 29, 2020, 13:24:34
Hade varit tittarrekord på den webbkameran om Jakob/turken/Betis had kört lite Stand up fram på småtimmarna!  :D
Tror inte det behövs mer än att vi står där å fiskar.....
I am the real one.

Balswinger

Citat från: Betis skrivet april 29, 2020, 17:07:12
Tror inte det behövs mer än att vi står där å fiskar.....

Jag tror att det räcker med att ni "står" där...

Flygande-jakob

Nu tycker jag att trådämnet har tappats bort lite.  :haum:
Inte för att vara tråkig men jag hatar när det blir oseriöst och man hamnar utanför ämnet. Skyll inte på mig, jag bara är sån. Ordningsam.  >:(

Betis

Citat från: jakob skrivet april 29, 2020, 18:25:48
Nu tycker jag att trådämnet har tappats bort lite.  :haum:
Inte för att vara tråkig men jag hatar när det blir oseriöst och man hamnar utanför ämnet. Skyll inte på mig, jag bara är sån. Ordningsam.  >:(
Jotack. :rofl:
Men det är bra! :hmm: :police:
Ska strama upp.
I am the real one.

Balswinger

Lasu

Behövs bara slänga ut nått så hugger dom, vad är problemet

rifle

Det kommer efter 10-tusen timmar som i allt annat  :hmm:

Börjar man fundera lite om laxfiske.
Om en repa tar en timme.
Man hinner med kanske 5 repor per dag i snitt.
Man fiskar kanske 30 dar per år.
Då får man ihop 150 timmar på en säsong, där kanske 75% är ren fluga i drift dvs 112 timmar effektivt flugsvep på en säsong.
Då tar det ca 89 år innan man uppnår 10000 timmar driftande fluga.

Känns som att man måste öka mängden man fiskar.

:kopp: :kopp: :vissla: :hmm: :foff: :rofl: :nudge: :tadaa:

Eller så måste man räkna in allt ciggande och svärande och flugknytande och brännvinsdrickande i de 10000 timmarna  :appel1:
Annars blir man aldrig en master.