Forumnyheter:

Vårt senaste flugmönster: Zonker, steg för steg av Jonas 'Strömmen' Hällgren

Huvudmeny

Självförtroende i flugfiske.

Startat av thesaurus, april 24, 2020, 09:33:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Betis

Citat från: Helljammer skrivet april 27, 2020, 08:33:38
Fick morfin när jag råkade ut för en mindre fraktur på skallbenet. Kan absolut förstå att man trillar dit på det, det var onekligen en substans som gjorde tillvaron väldigt behagligt högst tillfälligt.
Dessutom bildar kroppen massa ämnen som motverkar morfinet så dosen måste ökas hela tiden för att få samma effekt.
När man sen slutar så kan man bli sjuk som tusan. Trappa ned under några dagar är bra. Sånt här ska man inte äta under några längre perioder.
Så det finns två faror, den mentala , där det är gutt som fan att vara dopad och den rent fysiska där man blir typ" bakfull" som helvete om man slutar tvärt.
Förvånad när läkare säger till Jakob att det är helt ok å köra bil på det här.
Förpackningen är ju full av varningstrianglar.... :-\

Amerika är knökat med denna typ av missbrukare.....
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Helljammer

Jag tycker Jakob borde anordna kurser i Självförtroende i flugfiske! Där har vi ett koncept som torde gå att sälja!
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Henka

Citat från: Helljammer skrivet april 27, 2020, 09:19:31
Jag tycker Jakob borde anordna kurser i Självförtroende i flugfiske! Där har vi ett koncept som torde gå att sälja!

Ja, självförtroende genom morfinmissbruk är ett intressant koncept :pinnenpage:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Citat från: Henka skrivet april 27, 2020, 09:20:56
Ja, självförtroende genom morfinmissbruk är ett intressant koncept :pinnenpage:
Jo, synd att även denna kanontråd måste balla ur..... :-\
I am the real one.

Flygande-jakob

Ja det ballade visst ur lite. Ni kan visst aldrig hålla er till ämnet.  >:(

Nåja, jag är drogfri och ren sen ett dygn tillbaka och det går bra!

Angående självförtroende i flugfiske så har jag inte så mycket att säga annat än att det är en väldigt skör tråd att hålla sig i. Tror de flesta pendlar mellan fullt självförtroende och motsatsen. Ibland flera gånger per dag och ibland håller det ena stadiet i sig länge. Kanske år.
Det är nog helt naturligt!

thesaurus

Har försökt leta kustöring 14 dagar på raken nu, en tappad sen stendött. Självförtroendet står sig men börsen tar stryk av all bensin som går åt  :appelidiket:

Flygande-jakob

Citat från: thesaurus skrivet april 27, 2020, 14:23:09
Har försökt leta kustöring 14 dagar på raken nu, en tappad sen stendött. Självförtroendet står sig men börsen tar stryk av all bensin som går åt  :appelidiket:

Kustöring är väl den värsta självförtroendeknäckaren som finns!  :-\

Betis

Snart Danica å Vulgatadags. Det stärker självförtroendet. :yeah:
Förutom i Ätran då.... :-\ Där kan vi ingenting. ;D
I am the real one.

Henka

Citat från: jakob skrivet april 27, 2020, 18:49:49
Kustöring är väl den värsta självförtroendeknäckaren som finns!  :-\
Bara för de som inte kan njuta av att fiska ;)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

thesaurus

Jo men vissa har ju haft fantastiskt kustfiske här de senaste veckorna (10-20 öringar på en dag). Så det gäller ju bara nöta å hitta rätt plats + rätt tillfälle.

Flygande-jakob

Nä fyfan för kustöring! Jag blev knäckt på Gotland i december 2013 under stormen Per eller vad den hette. Det var inte kul.
Men dom andra som var vana tyckte det var trevligt!
Då insåg jag att det finns olika nivåer av hårdingar i fisket och jag var av för klent virke för att platsa i den gruppen iallafall.

thesaurus

Citat från: jakob skrivet april 27, 2020, 21:51:43
Nä fyfan för kustöring! Jag blev knäckt på Gotland i december 2013 under stormen Per eller vad den hette. Det var inte kul.
Men dom andra som var vana tyckte det var trevligt!
Då insåg jag att det finns olika nivåer av hårdingar i fisket och jag var av för klent virke för att platsa i den gruppen iallafall.

Kommer nog hinna bli less när jag är på min 50:e tur utan känning ska du se  ;D

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet april 27, 2020, 09:14:12
Dessutom bildar kroppen massa ämnen som motverkar morfinet så dosen måste ökas hela tiden för att få samma effekt.
När man sen slutar så kan man bli sjuk som tusan. Trappa ned under några dagar är bra. Sånt här ska man inte äta under några längre perioder.
Så det finns två faror, den mentala , där det är gutt som fan att vara dopad och den rent fysiska där man blir typ" bakfull" som helvete om man slutar tvärt.
Förvånad när läkare säger till Jakob att det är helt ok å köra bil på det här.
Förpackningen är ju full av varningstrianglar.... :-\

Amerika är knökat med denna typ av missbrukare.....

Ang köra bil så är ju trianglar numera bortplockade.
Det kallas att det är individuellt, upp till eget omdöme.

Och gällande omdöme, hon gjorde en snabb okulär besiktning kombinerat med några kontrollfrågor och insåg snabbt att "Karln är ju ett geni! Är det någon som har omdöme så är det han".
Jag såg tydligt att hon tänkte så. :yeah:
Och därmed var saken biff som man säger och det var därför jag fick köra bilen hem igen.
:yes:

Helljammer

Kustöring är ju olika affärer beroendes på var man är. Efter många års boende och kustöringfiskande i Göteborgstrakten hamnade jag ett par år i Härnösand och där lade jag cirka 60 pass på kustöring vilket gav tre stycken havsöringar, vilket en del lokalbefolkning tyckte var en helt okej utdelning, något som på västkusten är en helt okej utdelning på ett pass....
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

rifle

Citat från: Helljammer skrivet april 28, 2020, 10:37:23
Kustöring är ju olika affärer beroendes på var man är. Efter många års boende och kustöringfiskande i Göteborgstrakten hamnade jag ett par år i Härnösand och där lade jag cirka 60 pass på kustöring vilket gav tre stycken havsöringar, vilket en del lokalbefolkning tyckte var en helt okej utdelning, något som på västkusten är en helt okej utdelning på ett pass....

När det är långt mellan fiskarna så blir det finns darr både i hjärtat och i benen när det väl får drillas.
Det är den bästa känslan när fångsten betyder nåt efter hårt slit.
What time is it? It´s time to rock not yet!

Helljammer

Citat från: rifle skrivet april 28, 2020, 10:45:47
När det är långt mellan fiskarna så blir det finns darr både i hjärtat och i benen när det väl får drillas.
Det är den bästa känslan när fångsten betyder nåt efter hårt slit.

Ja, det är ju högst tillämpligt på laxfiske och streamerdängande efter storöring härikring. Med i mitt fall den stora skillnaden gällande självförtroende är att just självförtroendet är intakt när jag manglar på i kvissleströmmarna eller dammån efter öring även när fångsten uteblir medan det vid laxfiske även i det mest välbekanta delarna av stjördalsälven där jag oftast fiskar varierar på ett manodepressivt sätt. Men gällande båda får man ju räkna med hyggligt många timmar per fisk. Jag är bara mer trygg i att jag gör rätt och är på rätt ställen i öringströmmarna än vad jag stabilt är i laxälvarna.

Flygande-jakob

Man blir stark och full av självförtroende av sprit. Man kanske ska dricka lite lämpligt under besvärliga fiskeförhållanden?

rifle

Citat från: jakob skrivet april 28, 2020, 12:24:54
Man blir stark och full av självförtroende av sprit. Man kanske ska dricka lite lämpligt under besvärliga fiskeförhållanden?

Man blir bra på att håva dessutom som i filmen jag länkade för ett tag sedan.
What time is it? It´s time to rock not yet!

Henka

Citat från: jakob skrivet april 28, 2020, 12:24:54

Baltak är tydligen besvärligt med ditt mått mätt ;D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Citat från: Henka skrivet april 28, 2020, 12:36:04
Baltak är tydligen besvärligt med ditt mått mätt ;D
Där var det svårt som tusan, nån pool tror jag inte vi fick mer än typ 40 fiskar i.... :-\
Dypoolen.
I am the real one.