Forumnyheter:

Ny flugbindningsartikel: Skindfluer på arbejde i Emåen Av Brian 'DK.minken' Störup

Huvudmeny

Vart ska jag placera min mörtstuga ?

Startat av Teveltun, mars 03, 2007, 20:37:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Teveltun

Tips mottages gärna !
Jag håller till i en sjö där jag vet att det finns oerhört mycket vitfisk men jag får inget i stugan , trots bra "betning"
Va ere för fel ?

Betis

Citat från: Teveltun skrivet mars 03, 2007, 20:37:19
Tips mottages gärna !
Jag håller till i en sjö där jag vet att det finns oerhört mycket vitfisk men jag får inget i stugan , trots bra "betning"
Va ere för fel ?
Förr, när höll på me sånt, la ja den nära risvasar.
Betning är mycket viktigt, de skall vara havregryn.
Lr ska å ska, det funkar me det iaf.
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Teveltun

Jo tack !
Har provat med detta och mycket annat men det finns inget som biter på surmörtarna i sjön .

Fredrik

Citat från: Betis skrivet mars 03, 2007, 20:41:15
Förr, när höll på me sånt, la ja den nära risvasar.
Betning är mycket viktigt, de skall vara havregryn.
Lr ska å ska, det funkar me det iaf.

Många av di gamle gör en sorts deg där linfrön är en viktig beståndsdel tydligen! :smulaimuchen:

Nytt år nya utmaningar...

Betis

Citat från: Teveltun skrivet mars 03, 2007, 20:46:12
Jo tack !
Har provat med detta och mycket annat men det finns inget som biter på surmörtarna i sjön .
Krama bollar som du fryser, då ligger de kvar inne i stugan.
I am the real one.

Betis

Citat från: Fredrik skrivet mars 03, 2007, 20:48:03
Många av di gamle gör en sorts deg där linfrön är en viktig beståndsdel tydligen! :smulaimuchen:

Dagens metare borde vara experter på detta.
I am the real one.

Ninjatobbe

Det är med mörtstugor som med allt annat fiske, ibland är det omöjligt!
bara att nöta, nya hål så hittar du dem tillslut!

Ismo

Om man vill ha en Laxstuga.. :)...den måste ju bli sketa stor..? ??? :-\

HN

Citat från: Teveltun skrivet mars 03, 2007, 20:46:12
Jo tack !

Skaffa linfrömjöl (kanske inte det lättaste att få tag i numera)  och koka en fast gröt som du rullar till bollar och trycker in i "strutarna" finns inte en mört som kan motstå det, jag lovar!

Balswinger

Kan det funka med krossade linfrön?

Finns på hälsokosthyllan. Funkar på min fru också. Hon äter det för att få i sig omega-3, och åker ingen stans utan.

Ibland är hon nog liiite mörtig.  :appa2:

Har för mig att jag hört att anis skall vara bra också, för att fånga mört alltså.

Sg

finns hela linfrön att köpa i livsmedelsbutiker också. Samma företag som gör de där förpackningarna med linser och bönor osv. Det företaget som har reklam på TV just nu. De har även linfrö.

Som GW skriver så kokar man det till linfröpasta och mäskar burarna med.

Eller..... MUHAHAHA

Så sticker du in på granngården eller likn. Vid denna tiden på året så har de hampsäckar till fåglarna.

Hampa... är DÖDLIGT effektivt för mört. Köp en säck. Blötlägg ett dygn. Koka sen X antal timmar (sök på google efter koktid på hampa för jag kan det inte i huvudet) Och beta sen med hampa också. Du kan krossa några av kornen för att sprida lukter snabbare.

Teveltun

Ok , tackar för tipsen !
Var ner till ån idag och kastade lite , bara en snabbis efter det det där tråkiga som många sysslar med .......
Jag drog på mitt livs största (och enda) paraply , gissa om det segade .
Fullt utspärrat sneddade det mot mitten på ån och jag tänkte att nu jävlar.......
Denna händelse slås endast av drillandet av en helt blank , mindre skottkärra gjord av aluminium , fångad i Gaula .
Hursomhelst , mörtsugan var tom när jag vittjade den senare.
Ska försöka att få tag i dessa grejor som ni har tipsat om , återigen tack.

Sg

Citat från: Teveltun skrivet mars 08, 2007, 19:36:57
Ok , tackar för tipsen !
Var ner till ån idag och kastade lite , bara en snabbis efter det det där tråkiga som många sysslar med .......
Fullt utspärrat sneddade det mot mitten på ån och jag tänkte att nu jävlar.......
Denna händelse slås endast av drillandet av en helt blank , mindre skottkärra gjord av aluminium , fångad i Gaula .

Hur länge låter du den vara nere då? Duvet du kan ha den under natten. Eller bättre upp, ha den där under natten.

Lars w

Citat från: Teveltun skrivet mars 08, 2007, 19:36:57
Ok , tackar för tipsen !

en viktig detalj är att fiskarnas favoritplatser liksom växlar med årstider och temperaturer. har du flyttat runt stugan?

holly

Citat från: Teveltun skrivet mars 03, 2007, 20:37:19
Tips mottages gärna !
Va ere för fel ?
har sjön några tillflöden skulle ja prova där, där brukar de nappa i stugorna så här års hos oss  :yes:

Ismo

Citat från: Lars w skrivet mars 08, 2007, 20:19:31
en viktig detalj är att fiskarnas favoritplatser liksom växlar med årstider och temperaturer. har du flyttat runt stugan?

Han har en Husvagn.... :yes:

Teveltun

Jodå men jag har inte ägt den så länge , andra stället jag lägger den på nu .
Men nog har den legat några dar , sedan måndags på detta ställe .
Jag får dricka mig full imorn och kasta i strömming och hoppas att jag får en minneslucka...................

HN

GW

Citat från: Teveltun skrivet mars 08, 2007, 23:28:30
Jodå men jag har inte ägt den så länge , andra stället jag lägger den på nu .
Men nog har den legat några dar , sedan måndags på detta ställe .
Jag får dricka mig full imorn och kasta i strömming och hoppas att jag får en minneslucka...................

Va ska du med mörten till?

Teveltun

5 gäddor ville uppenbarligen äta mört idag , svaret på frågan torde då bli :
Fånga GÄDDA !