Forumnyheter:

Vårt senaste kåseri: Kära vadarskor av  Joakim 'Hjortmyrs' Karlsson

Huvudmeny

Stocken klyvd.....

Startat av Betis, mars 08, 2010, 15:31:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Betis

Beställt ytterligare ett.
Ett nodeless.
8 fotare #6. Garrisson , även detta ett 212E.
Ska fiskas med i Bodsjön.
Kommer svarva eget rullfäste , då menar jag träbiten.
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Betis

Citat från: Betis skrivet mars 14, 2021, 18:35:52
Ett nodeless.
Går framåt, däremot blev det färdigt rullfäste mina metallbitar höll inte måttet på kvalitet.
Toppen är färdighyvlad, butten påbörjad.
Får bilder hela tiden.... 8)
I am the real one.

Betis

Klinga färdiglimmad. Montering kvar.
I am the real one.

Balswinger

Citat från: Betis skrivet december 07, 2021, 12:13:30
Klinga färdiglimmad. Montering kvar.

I bästa fall får du fiska med det nästa år då?  :zero:

Betis

Citat från: Balswinger skrivet december 07, 2021, 13:22:20
I bästa fall får du fiska med det nästa år då?  :zero:
Inte helt omöjligt. :D
I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet december 07, 2021, 13:53:42
Inte helt omöjligt. :D
Du kan komma hit med lite fler kluvna stockar.
Helvete vad november åt ved :(
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Citat från: Henka skrivet december 07, 2021, 17:54:38
Du kan komma hit med lite fler kluvna stockar.
Helvete vad november åt ved :(
Finns nog spåner å tända med iaf.
I am the real one.

Helljammer

Citat från: Betis skrivet mars 14, 2021, 18:35:52
Ett nodeless.

Hur finner du utvecklingen i bodsjön över tid? Mängd fisk och storleksförändingar?  Nu frågade jag något i tjänsten här och det på arbetstid. Det måste vara unikt.
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Ismo

Om vi nu skall kalla våra egna..för stock!..är upptill var & en...men den har till en början..en lite klyvning...i allafall.

Betis

Citat från: Helljammer skrivet december 08, 2021, 08:18:56
Hur finner du utvecklingen i bodsjön över tid? Mängd fisk och storleksförändingar?  Nu frågade jag något i tjänsten här och det på arbetstid. Det måste vara unikt.
Jag har inte fiskat där i mer än 13-14år. Tycker nog det ser rätt lika ut. Min uppfattning är att det blivit svårare å fånga röding. Andras att de får mer röding nu. Öringen har hela tiden jag fiskat där varit småvuxen och väldigt tidigt lekmogen. Å eftersom vi rapporterar så ser lika ut för de andra gängen. Sen växlar det lite si å så mellan olika år men som sagt , på lång sikt har jag inte märkt nåt mer än mer utdragna kläckningar.
I am the real one.

Henka

Citat från: Helljammer skrivet december 08, 2021, 08:18:56

Jobba på jobbet.
Fan, jag hatar när det händer :(
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Balswinger

Citat från: ismo skrivet december 08, 2021, 08:20:35
Om vi nu skall kalla våra egna..för stock!..är upptill var & en...men den har till en början..en lite klyvning...i allafall.

Jaha, så idag har du orkat skåda en liten aning längre än till naveln?    :p

Helljammer

[quote author=Betis link=topic=15902.msga
Någon förväntas 2024 sno ihop en gigantisk fiskeförvaltningsplan som innefattar indalsälvens lopp inkl sjöar som passeras mellan Ånnsjön ned till Liten nedanför Undersåker. Både fiskerättsägares och nyttjars åsikter skall beaktas vid sidan av våra egna elfisken, sjöprovfisken, driftdykningar och andra provtagningar.
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Betis

Citat från: Helljammer skrivet december 08, 2021, 14:57:50
[quote author=Betis link=topic=15902.msga
Någon förväntas 2024 sno ihop en gigantisk fiskeförvaltningsplan som innefattar indalsälvens lopp inkl sjöar som passeras mellan Ånnsjön ned till Liten nedanför Undersåker. Både fiskerättsägares och nyttjars åsikter skall beaktas vid sidan av våra egna elfisken, sjöprovfisken, driftdykningar och andra provtagningar.
Gissar att du skulle ha viss nytta av våra fångst rapporter som går många årtionden tillbaks. Lite mer svart på vitt.
Ska se vad jag kan göra.
I am the real one.

Helljammer

Citat från: Betis skrivet december 08, 2021, 15:10:50
Gissar att du skulle ha viss nytta av våra fångst rapporter som går många årtionden tillbaks. Lite mer svart på vitt.
Ska se vad jag kan göra.
Det kunde vara intressant om de inte är hemliga.   Men om man kan utläsa förändringar i artsammansättning eller storleksförhållanden vore det spännande att ta del av.-  Likså hur många om nån kanadaröding som fångats eller liknande.

Betis

Citat från: Helljammer skrivet december 08, 2021, 15:13:43
Det kunde vara intressant om de inte är hemliga.   Men om man kan utläsa förändringar i artsammansättning eller storleksförhållanden vore det spännande att ta del av.-  Likså hur många om nån kanadaröding som fångats eller liknande.
Går hela tiden rykten om canadaröding , men aldrig sett någon varken i verkligheten lr i någon rapport.
Det fiskas ju där på vintern å då är nog rapporteringen sämre.
Kanske någon fångats då.
Oavsett, min åsikt å jag gissar även på din är att strömmen behöver en helvetes massa sten..... :hmm:
I am the real one.

Helljammer

Citat från: Betis skrivet december 08, 2021, 16:52:48
Går hela tiden rykten om canadaröding , men aldrig sett någon varken i verkligheten lr i någon rapport.
Det fiskas ju där på vintern å då är nog rapporteringen sämre.
Kanske någon fångats då.
Oavsett, min åsikt å jag gissar även på din är att strömmen behöver en helvetes massa sten..... :hmm:

Ja kanadickerna tycks ha blivit aningen vanligare i sjön uppströms (Gevajön) på senare år, kanske så att man kan ana att det inte bara är nedramlare från ånnsjön utan att kanadickerna kan leka i gevsjön i alla fall sporadiskt,  även i tännsjön nedströms har det siktats nån kanada.
Jo det ingår även planer på restaureringar av strömsträckor i området i inte helt liten omfattning, naturligtvis inte så att det blir komplett och klart men en bit på väg.  Prioritering och detaljplanering av dessa restaureringar ej klara ännu.

Betis

Bodsjön är genomgående ganska grund, snittdjup på ca 2 meter . Gevsjön å tännsjön betydligt djupare tror jag.
Kanske påverkar trivseln hos canadickerna?
I am the real one.

Helljammer

Citat från: Betis skrivet december 09, 2021, 09:12:13
Bodsjön är genomgående ganska grund, snittdjup på ca 2 meter . Gevsjön å tännsjön betydligt djupare tror jag.
Kanske påverkar trivseln hos canadickerna?
Garanterat är det så. Vet att den är grund, men det kan ju finnas nåt litet område där de skulle kunna fylla sin nisch möjligen tänker man, men det vore ju bra om de inte trivdes där.

Betis

Citat från: Helljammer skrivet december 09, 2021, 10:41:04
Garanterat är det så. Vet att den är grund, men det kan ju finnas nåt litet område där de skulle kunna fylla sin nisch möjligen tänker man, men det vore ju bra om de inte trivdes där.
Finns en 6 metershåla på nordvästra sidan om ön.
I am the real one.