Författare Ämne: Tänk, strategi.  (läst 46930 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 8 231
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
SV: Tänk, strategi.
« Svar #320 skrivet: maj 07, 2020, 12:12:56 »
Vill man kan man göra dom något mindre, å några jag bundit är även det.
För många år sedan när jag band andra mönster av samma slända fick jag till någon som jag tyckte blev väldigt stor. Mycket för stor så jag gömde undan den i asken. Men när jag väl kom ut å fiskade såg jag vissa sländor som var dubbelt så stora som min gigantiska.
Finns en väldigt stor variation mellan individerna inom varje bestånd av sländor.
Man bör titta på sländorna vid vattnet man fiskar. Färg, form, storlek. Inta bara läsa bindbeskrivningar i böcker där dom oftast är ganska precisa på just dom faktorerna. Jag har avstått från det med mening men vill nån göra exakt som mig kan jag gärna tala om. Tar ibland bilder på sländor när jag fiskar, minnet är kort och man tror man minns hur de såg ut.
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 959
  • Oooooaaaah!
« Svar #321 skrivet: maj 07, 2020, 12:23:12 »
Skoja ba Betis! ..intressant uppbundet "hackel"..den bär verkligen upp flugan. :)
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #322 skrivet: maj 07, 2020, 12:31:53 »
Skoja ba Betis! ..intressant uppbundet "hackel"..den bär verkligen upp flugan. :)
Nja tar inte illa upp, men många tror att allt torrflugefiske bara är med pyttesmå flugor och att man bara fångar småfisk.
När de här största sländorna kläcker är det  även lönt för en grov fisk att gå upp å vaka.
Dom finns i era trakter och kallas där för "Båtflugan".  ;)
Lokalbefolkningen beskrev det så här. "-Ja ,när de där kläcker så är det inte lönt å fiska, då får man ingenting på varken mask lr spinn...."

Nähe, säger ni det..... ::) :looney:
I am the real one.

Utloggad rifle

• Antal inlägg: 2 432
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
« Svar #323 skrivet: maj 07, 2020, 12:43:16 »
Du låter lite som Ismo. Småflugor???!!!
Den här är väl närmare 5 cm lång....
Krokstorlek 8.
Jämför med städet på bild........

Jag uttryckte mig fel och ber ödmjukt om ursäkt för detta och lovar att det kommer upprepas  :kopp:
Med småflugor menar jag flugor för fiske med enhansspön efter tex harr, fjällmört osv osv, dvs det hade inget att göra med själva storleken på flugan.

Men väldigt kul att nån orkar tillföra nåt som handlar om fiske ibland  :hmm:
What time is it? It´s time to rock not yet!

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #324 skrivet: maj 07, 2020, 12:57:48 »
Jag uttryckte mig fel och ber ödmjukt om ursäkt för detta och lovar att det kommer upprepas  :kopp:
Med småflugor menar jag flugor för fiske med enhansspön efter tex harr, fjällmört osv osv, dvs det hade inget att göra med själva storleken på flugan.

Men väldigt kul att nån orkar tillföra nåt som handlar om fiske ibland  :hmm:
Be inte om ursäkt för ingen blev sur. Å en sån här fluga får man nog fiska med enhands. Max #6.

Försökt i många år att driva ett seriöst resonemang runt ikring vad olika människor har för tänk runtikring sin flugbindning men tycker det allenarådande svaret varit att varken form, storlek färg bindteknik lr nåt har någon som helst betydelse utan det är bara å häkta det fulaste i asken å hoppas på det bästa.

Har aldrig riktigt trott på det så antingen är det bara ett tråkigt ämne lr så vill man hålla alla hemligheter för sig själv...
I am the real one.

Utloggad rifle

« Svar #325 skrivet: maj 07, 2020, 13:08:07 »
Be inte om ursäkt för ingen blev sur. Å en sån här fluga får man nog fiska med enhands. Max #6.

Försökt i många år att driva ett seriöst resonemang runt ikring vad olika människor har för tänk runtikring sin flugbindning men tycker det allenarådande svaret varit att varken form, storlek färg bindteknik lr nåt har någon som helst betydelse utan det är bara å häkta det fulaste i asken å hoppas på det bästa.

Har aldrig riktigt trott på det så antingen är det bara ett tråkigt ämne lr så vill man hålla alla hemligheter för sig själv...

Jag tror åtminstone om jag tänker till mig själv att det krävs väldigt många timmar av fiske innan man kan få till ett bra tänk med strategi.
Mitt fiske har väl sett ut så här.

I början av karriären försökte man tänka hur mycket som helst och fick väldigt mediokra resultat pga av att man var för dålig och inte hade nog med erfarnehet. Jag upplevde att jag gav upp tänket och bara nötte på.

I mitten av karriären när man fått mera erfarenhet så fick man mera fisk på vad man än hivade ut än tidigare och det var endast pga av erfarenhetn om när, var och hur som man hade börjat bygga upp av massvis av timmars fiske. Då behövde man inte tänka för det fungerade bra.

I slutet eller när man nått masternivå (slutet kan vara långt) när man har mycket erfarenhet så tror jag att strategin blir roligare att införa för att man har fiskat så enormt mycket så det blir roligare att införliva strategin för att man vet såpass mycket mera att man kan få ut nåt av det.

Det är mina tankar om just strategi.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #326 skrivet: maj 07, 2020, 13:12:40 »
Vet ju att många av er binder mycket fina flugor och när man väl får se dom är det mycket genomtänkt.
Sitter matrial på som vem som helst fattar att det inte finns där av en slump. Flugor kan vara stora, små, feta, tunna, styva, mjuka,färgglada etc, etc.
Men varför?
Å varför det ena ibland men inte det andra?
I am the real one.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #327 skrivet: maj 07, 2020, 13:30:58 »
Ismos sikimitationer är ett mycket bra exempel. Fisket han bedriver är tyvärr inte min melodi men det innebär inte att jag inte kan uppskatta flugorna.
Nästan helt genomskinliga och med rätt färg. Ser mycket, mycket enkla ut men med erfarenhet vet jag hur jävligt det är att uppnå det.
Därför jag svarade på det där med småflugor. Den är fan så mycket enklare för mig å få till än en sikyngeltub.
Helt motsatt är väl Jakobs AH-tub. Ingen av dom är nån dålig storöringsfiskare men de har helt olika kriterier om vad som är viktigt på en fluga.

Där måste man tänka i flera led så flugan inte växer å proportioner å så stämmer. Att uppnå vad som va meningen från början.
Sånt går inte å bara lämna därhän bara för att flugan även måste fiskas på rätt sätt.
Alltså finns där ett tänk vid städet. Det hänger ihop.

Henkas tonåring är ett annat exempel men helt annat tänk. Nedsorterad så bara det som behövs finns kvar.
I am the real one.

Utloggad rifle

« Svar #328 skrivet: maj 27, 2020, 12:16:23 »
Gjorde man ett bra strategist val då man började binda flugor rent ekonomiskt?
För alla pengar man lagt ner på flugbindningsaker hade man kunnat köpa bra mycket flugor.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 950
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #329 skrivet: maj 27, 2020, 12:22:15 »
För alla pengar man lagt ner på flugbindningsaker hade man kunnat köpa bra mycket flugor.

Ser du rent krasst ekonomiskt på det så kanske svaret på din fråga kan vara ett nej :haum:
Men finner du någon slags underhållning i bindandet, eller upplever skillnad i kvalitet på slutprodukten så kan det ju faktiskt vara så att du gjort rätt val :hmm:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad rifle

« Svar #330 skrivet: maj 27, 2020, 12:27:06 »
Ser du rent krasst ekonomiskt på det så kanske svaret på din fråga kan vara ett nej :haum:
Men finner du någon slags underhållning i bindandet, eller upplever skillnad i kvalitet på slutprodukten så kan det ju faktiskt vara så att du gjort rätt val :hmm:

Underhållningen är ju prisvärd helt klart och jag ångrar inte att jag brännt en massa pengar på det.
Rent ekonomiskt så hade man kunnat beställa flugor av nån som är duktig på att binda och få det som man vill.

Brukar försöka övertala alla kompisar som börjat fiska att de ska börja binda flugor och säger alltid att det blir billigare i längden (samtidigt som man flinar inombords eftersom man vet sanningen  :rofl:).

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #331 skrivet: maj 27, 2020, 12:28:58 »
Förutom Ismopuppor så går det inte köpa lika bra flugor som man binder själv.... :nono:
Men väldigt stor utgift när man börjar med tomma lådor å inga verktyg.
Det svåraste idag är att hitta bra matrial som erättning för det som tar slut.
Glad för allt jag köpte för 30 år sedan.
I am the real one.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #332 skrivet: maj 27, 2020, 13:52:41 »
Vågar knappt titta på hur mycket pengar det ligger i lådorna..... :-\
Men det är väldigt bra matrial, inköpt på Allans tid då han ägde Flydressing.
Man fick exakt vad man beställde. :flyguy:
I am the real one.

Utloggad rifle

« Svar #333 skrivet: maj 27, 2020, 14:57:07 »
Vågar knappt titta på hur mycket pengar det ligger i lådorna..... :-\
Men det är väldigt bra matrial, inköpt på Allans tid då han ägde Flydressing.
Man fick exakt vad man beställde. :flyguy:

Det är ingen hobby om det inte kostar massvis med pengar  :hmm:

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #334 skrivet: januari 28, 2021, 10:46:23 »
Kanske borde vara en bra dag å sätta sig vid städet.
I am the real one.

Utloggad rifle

« Svar #335 skrivet: april 26, 2021, 08:56:58 »
Senaste strategin är att binda samma mönster om och om igen.
Minst 10st av samma mönster utan att ändra nåt annat är storleken.
Det känns bra.

Utloggad Flygande-jakob

• Antal inlägg: 2 342
« Svar #336 skrivet: april 26, 2021, 09:37:01 »
Det känns bra.

Klok strategi i fisket också.
Jag har kokat ner det till 5 mönster. Använder dessa 9 gånger av tio. Har lika mycket förtroende för alla 5 och varvar lite ibland mest för att ha nåt att göra. Hade lika gärna kunnat ha 2 eller 3 och klarat mig lika bra.

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 959
  • Oooooaaaah!
« Svar #337 skrivet: april 26, 2021, 11:01:44 »
Jag försöker skita FÖRE..hemma! Innan en dagsfisketur..så slipper en slåss med mygg å knott. :hmm:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #338 skrivet: april 26, 2021, 13:22:56 »
Det känns bra.
Fördelen med att binda många av samma mönster är att dom blir mycket finare.
Finns alltid förbättringspotetial.
Så är det iaf för mig.
Första ser ut som helvete, andra ok, tredje godkänd å fjärde-femte precis som man vill ha dom.
Så minst fem av varje mönster.
I am the real one.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #339 skrivet: april 26, 2021, 13:28:36 »
Jag försöker skita FÖRE..hemma! Innan en dagsfisketur..så slipper en slåss med mygg å knott. :hmm:
Där är vi för första gången i våra liv helt överens. :hmm:
Hatar å skita i skogen. :betis:
För å underlätta brukar jag dra 2 muggar riktigt starkt kaffe tidigt, sen blir magen tömd. 8)
Problemet blir överlämnat till reningsverket.  :D
I am the real one.