Forumnyheter:

Vårt senaste flugmönster: Zonker, steg för steg av Jonas 'Strömmen' Hällgren

Huvudmeny

Bensinpriset måste fördubblaså

Startat av Speyaren, maj 16, 2008, 19:37:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Speyaren

Något som rör upp vanliga människors känslor är tal om ännu högre bensinpris.....

http://www.privataaffarer.se:80//bil/200805/bensin-27-kronor-ar-2020/

Henka

Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Sg

Ismo

Varför inte höja rejält till 100:-/l :D ..garanterat att trafiken kommer att minska..

Henka

Citat från: ismo skrivet maj 16, 2008, 20:11:38
Varför inte höja rejält till 100:-/l :D ..garanterat att trafiken kommer att minska..

Ja, frågan är var brytpunkten går.
När blir bensinen för kostsam?  :haum:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Sg

Citat från: Henka skrivet maj 16, 2008, 20:21:21

När den kostar mer än man tjänar :tafrilla: ?

Henka

Citat från: Sg skrivet maj 16, 2008, 20:25:31
När den kostar mer än man tjänar :tafrilla: ?

Per deciliter eller kubikmeter? ???
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Sg

[quoteauthor=Henka link=topic=11212.msg142221#msg142221 date=1210963530]
Per deciliter eller kubikmeter? ???
[/quote]

Litervis rimligen

Ismo

Citat från: Henka skrivet maj 16, 2008, 20:21:21

Det beror nog på vad var å en tjänar..men om en måste börja dra in på maten, + att i övrigt dragit in på onödiga utgifter ..å kör det man MÅSTE..köra per dag/mån lr. vad det blir.....men tror dock priset kan vara rätt högt ändå då för gemene man... :haum:...
Men dom som har det sämst ställt nu ..lr. sen förr..kör nog redan mindre...ingen nöjes körning m a o :nono:

SPRINGAREN

Högre olje,bensinpris=högre lön till mig  :looney:

Henka

Citat från: ismo skrivet maj 16, 2008, 20:53:29
Det beror nog på vad var å en tjänar..men om en måste börja dra in på maten, + att i övrigt dragit in på onödiga utgifter ..å kör det man MÅSTE..köra per dag/mån lr. vad det blir.....men tror dock priset kan vara rätt högt ändå då för gemene man... :haum:...
Men dom som har det sämst ställt nu ..lr. sen förr..kör nog redan mindre...ingen nöjes körning m a o :nono:

Jag tror att det egentligen är en oerhört stor fråga detta.
Hur mycket pendling till och från jobb är egentligen bra?
Varför ska vi pendla? Varför inte bo närmare jobbet... osv.
Eller varför inte jobba närmare hemmet?

:haum:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

HN

Citat från: Henka skrivet maj 16, 2008, 21:20:32
Jag tror att det egentligen är en oerhört stor fråga detta.
Hur mycket pendling till och från jobb är egentligen bra?
Varför ska vi pendla? Varför inte bo närmare jobbet... osv.
Eller varför inte jobba närmare hemmet?

:haum:

Lite svårt att flytta Tullholmsgymnasiet till Krillehöla och att flytta mig till Karlstad är om möjligt omöjligt
så vi får nog stå ut med lite pendling ett tag till :yes:

sebbe

Snackade med en amerikan häromdagen.. han var flyförbannad över att dom höjt priset till $4.00 per gallon "over there"  ::)

As a reward, Baldrick, take a short holiday...did you enjoy it?

Speyaren

Pratas om en tillfällig sänkning av bensinskatten i USA, där man är van vid billig bensin. Ett populistiskt förslag? '
Men en seriös fråga, om vi accepterar marknadsekonomin och det blir brist på bensin p.g.a. att oljekällorna sinar (vilket de gör förr eller senare) medan efterfrågan förblir hög; då skulle ju priset kunna stiga mycket kraftigt på bensin t.o.m. om bensinskatten sänktes. Skulle inte en sån utvecklign skapa spänningar i samhället då bara de rika kunde köra bil?

Förutsätter givetvis att det inte kommer alternativa bränslen eller t.ex. elbilar ( de senare skulle nog kräva nya kärnkraftverk  :( )

Under andra världskriget har jag för mig att tyskarna försökte göra syntetisk bensin av kol. Nån som vet?

Sg

Tycker vi ska bygga asmkt kärnkraftverk. Vad sägs om att ladda din bil med atomer? Och att motorn består av en reaktor?

Då kan vi snacka effekt :D

Flyguy

Det viktiga är inte att lägga bensinpriset på nivå X, det viktiga är att få folk att fatta att det inte håller att bränna soppa i evighet.
Kostar soppan en jävla massa pengar utan att man förankrat varför upplevs det bara som ett diktat som egentligen inte ger så mycket i miljövinster som ett allmänt engagemang skulle ge.

Svinpriser på bensin misstänker jag bara skyndar på miljödebatt-tröttheten, folk spyr på allt "dom" hittar på.
Vad gör vi sen, när klimatintresset svalnat?
För det gör det antagligen, det har historien bevisat, engagemang är tidsbegränsat, oavsett hur viktigt det är.
Anakronist

Ismo

"Det är SIKA, Statens institut för kommunikationsanalys, som föreslår att bensinpriset ska dubblas. I rapporten framgår det att även med optimistiska antaganden om den framtida bilparken så krävs det ordentliga höjningar av bensinpriset för att minska bilåkandet.

Regeringens mål är att minska vägtrafikens utsläpp med 20 procent jämfört med år 1990 års nivå. För att nå denna nivå räknar SIKA att det krävs ett bensinpris på ungefär 27,50 kronor per litern."

...framtida bilåkande blir en Rikemans syssla...för int slutar det väl där?.. :rofl:

GP-Special

Tur man bor nära lokaltrafiken då :)  :looney:

Fredrik

Dom börjar i fel ände.
Skatta bort och höj skrotpremien på smutsiga och törstiga bilar så är vi på rätt väg  :sowhat:
Nytt år nya utmaningar...

muaytudd

Det är väll lite mer avancerat än så. Sen kommer den mänskliga avundsjukan in ibilden. Varför ska t.ex. de rika få köra bil och ine jag?

Tänk att hela Kina tänker så just nu. Farligt farligt.

Känner ni många människor som villigt avsäger sig föredelar för gruppens bästa? Snackar inte om att donera en njure till sin son utan till kollektivet.

Ngn. som sagt att polaren på jobbet kan ta halva ens ledighet denna sommaren då han ser stressad ut eller tänka sig pendla med buss och gå upp 1,5 timmar tidigare BARA för att det är bättre en miljön (en helt annan sak om Frun ska ha bilen eller om man ine har råd att ta bilen).

Människan vägrar att kompromissa. Så är det. Kolla på bara på de stackars vargarna i Dalarna eller vad som helst.