Bensinpriset måste fördubblaså

Startat av Speyaren, maj 16, 2008, 19:37:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pekka

Citat från: Torneus skrivet juni 18, 2008, 10:50:00
Jag har sagt det förut och tycker fortfarande det är en ganska bra ide.
Sverge borde förklara krig med Norge och sedan ge sig.
Ja..oljan ser ju ut till att framtiden för sig... :rolleye:

Kanske oljedrivna vindkraftverk kan vara något..?! :haum:
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

TG

Citat från: Pekka skrivet juni 18, 2008, 12:35:03
Ja..oljan ser ju ut till att framtiden för sig... :rolleye:

Kanske oljedrivna vindkraftverk kan vara något..?! :haum:

Men hallå,, nu var det bensin det gällde. Inte olja  :tafeja:
When April showers bless the hills
Take yourself and your fly rod away
Where anvil clouds court the skies
Find streams flowing clear, like Tanqueray

Pekka

Citat från: TG skrivet juni 18, 2008, 12:50:07
Men hallå,, nu var det bensin det gällde. Inte olja  :tafeja:
Jag tankar ren olja... :tafeja:
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

Betis

Å var tog det här vägen?
Bensinen har väl aldrig varit så billig som den är nu?
Fast Norges olja är väl snart slut. Eller för dyr å pumpa upp.
På de 8 år som gått sedan denna tråd startades så har väl Sg fixat både körkort å bil kan tro, elbilarna kommer starkt och E85 både kommit och gått.
Kineserna gör de största miljösatsningarna i världen, USA har fått en klimatförnekare till president. Ett flertal kärnreaktorer har stängts i världen och Vattenfall har till och med fått skadestånd i miljardklassen för det.

Hur ser det ut om 8 år igen?
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

rifle

Om alla bytte till elbilar undra hur många kärnkraftverk eller älvar vi skulle vara tvungna att bygga ut?
What time is it? It´s time to rock not yet!

rifle

Förövrigt så är det inte priserna som bör fördubblas utan förbrukningen som borde halveras!

Det gäller all energiförbrukning. Men som med allt annat så är folk mest intresserade av förhandla priset för tex kwh eller kr/liter bensin istället för att koncentrera sig på att minska förbrukningen först och främst.

På tex ROT-avdragen kunde de införa nåt som ger större bidrag för energibesparande åtgärder, tex tilläggsisolering, värmeåtervinning, utbyte av värmekälla osv.

Borde gå att göra på bilar också på nåt sätt.

Betis

Jo men nog är väl priset ett incitament? Inte bytte du väl ut ditt värmesystem för att rädda världen utan för att du rent krasst tjänade pengar på det? Iof hade du tjänat ännu mer om du dessutom fått ett fett avdrag på skattsedeln.
Jag är övertygad om att skälet till att vi skandinaver kör bränslesnålare bilar än jänkarna är just att skillnaden blir större.
Inte många här i norden som värmer sina hus med fossila bränslen längre och det skälet tror jag enbart är kostnaden. Skulle det enbart vara för att rädda miljön skulle inte många bry sig.
I am the real one.

Betis

Och nu har det visat sig att det inte är helt självklart att värma upp våra bostäder med biobränsle längre. Det huggs ned massa rönnar och aspar som mals ned och då påverkas djurlivet i skogarna. :-\
Dom träden lät man stå innan då de inte hade något annat ekonomiskt värde.
I am the real one.

rifle

Citat från: Betis skrivet december 12, 2016, 14:22:46
Jo men nog är väl priset ett incitament? Inte bytte du väl ut ditt värmesystem för att rädda världen utan för att du rent krasst tjänade pengar på det? Iof hade du tjänat ännu mer om du dessutom fått ett fett avdrag på skattsedeln.
Jag är övertygad om att skälet till att vi skandinaver kör bränslesnålare bilar än jänkarna är just att skillnaden blir större.
Inte många här i norden som värmer sina hus med fossila bränslen längre och det skälet tror jag enbart är kostnaden. Skulle det enbart vara för att rädda miljön skulle inte många bry sig.

Ja självklart så är priset viktigt, egentligen pratar man om samma saker fast i olika ändor  :vissla: bara.
Min tanke är att om man istället för att prata om hur man letar billigare priser hos leverantörena så fokusera på att sänka förbrukningen i första hand.

Vad händer på bilsidan? Man gör snålare bilar men samtidigt så ökar man hk:n så de ändå drar mera för att man kan köra utavhelvittans. Bilsidan hade kanske behövt ett hästkrafts tak så man minskade den totala förbrukningen.
Det lär väl knappast hända eller vad säger du mr biltokig?

Betis

Citat från: rifle skrivet december 12, 2016, 15:18:52
Ja självklart så är priset viktigt, egentligen pratar man om samma saker fast i olika ändor  :vissla: bara.
Min tanke är att om man istället för att prata om hur man letar billigare priser hos leverantörena så fokusera på att sänka förbrukningen i första hand.

Vad händer på bilsidan? Man gör snålare bilar men samtidigt så ökar man hk:n så de ändå drar mera för att man kan köra utavhelvittans. Bilsidan hade kanske behövt ett hästkrafts tak så man minskade den totala förbrukningen.
Det lär väl knappast hända eller vad säger du mr biltokig?
Jo, de är ett rundresonemang med samma andemening. Förbjuder de starka motorer får jag göra som med 940in och som med harlyn.
Trimma skiten... >:D
Typ en turbo-diesel är skitenkelt och bra billigt å få snurr på. Utan att egentligen öka förbrukningen vid normalkörning.
Sen kanske många låser sig bilars miljöpåverkan enbart vid bränsle-förbrukning. De skitar ner rätt mycket bara vid tillverkningen. Det hela bilens livscykel som räknas, att använda våra pryttlar fullt ut tror jag är en stor miljövinst.

Mitt nya tvättpaket är väl ett gott exempel på det, höll skiten mer än 10 år ( vilket iof säkert är mycket längre än vanligt) skulle mycket miljöpåverkan vinnas.
Men då får inte tillverkarna sälja lika mycket och ekorrhjulet stannar.
30% av all mat i världen kastas, hur mycket mer oxkött skulle vi kunna äta om vi slutade med det? Även mat kostar bränsle.
I am the real one.

Betis

Men den dagen en elhybrid går att köpa begagnad för vettiga pengar är jag inte rädd för att handla det.
I am the real one.

Pekka

Citat från: rifle skrivet december 12, 2016, 13:16:48
Om alla bytte till elbilar undra hur många kärnkraftverk eller älvar vi skulle vara tvungna att bygga ut?
Inte så många  :)

rifle

Citat från: Pekka skrivet januari 10, 2017, 09:20:27
Inte så många  :)

Var ska man ta den ökade elförbrukningen ifrån då?

Ismo

Citat från: rifle skrivet januari 10, 2017, 10:04:16

Vi låter Pekka sitta å cykla fram den.. :D

Betis

Citat från: rifle skrivet januari 10, 2017, 10:04:16
Går väl ta från den typen av besparing du gjort på ditt värmesystem?
Fortfarande slösar vi bort mängder med el på att värma upp.
Och att öka en elproduktion i landet behöver inte betyda fler vattenkraftverk.

Trots att vi är på rätt väg så har vi fortfarande massvis att göra när det gäller återvinning av värme och rena förluster.
I am the real one.

rifle

Snabbgooglat så använder vi i Sverige ca 8 miljarder liter bränsle per år, varav 5,5 är bensin och övriga 2,5 är dieseil och annat skit.
En liter bensin innehåller ca 9kWh så nog behövs det lite mera elproduktion för att tillgodose en elbilpark.

Saxat från www.svenskenergi.se
Kärnkraften producerar ett normalår mellan 65 och 70 TWh el.
I Sverige produceras el totalt sett under ett år, som jämförelse, normalt mellan 140 och 150 TWh (Terawattimmar = miljarder kilowattimmar).

Betis

Jag räknade så här, förr i tiden, på oljetiden, så förbrukade en  normalvilla ungefär 3 kubikmeter eldningsolja om året.
För man över det till dagens dieselbilar så skulle den värmeförbrukningen räcka till ungefär fyra bilar som kör 1500 mil om året.
En modern dieselbil drar ungefär 0,5 liter/mil.

Två kärnkraftverk i Oskarshamn skall läggas ned pga dålig lönsamhet.
Vi producerar med andra ord för mycket el.
I am the real one.

Betis

Så, om en hypotetisk familj har en dåligt isolerad kåk med direktverkande el borde där finnas utrymme att bygga om värmesystemet i huset och använda överskottet till å driva bilen.

Mönsterås bruk släppte förr ut all spillvärme i havet, nu värmer det upp stora delar av Mönsterås, Ålem och Timmernabben.
I am the real one.

Ismo

Har för mig nån skrev nånstans att vi gjorde av med mera energi på 70-talet än nu!..med dagens energi snåla prylar så har vi minskat förbrukningen avsevärt..
Tror det bara som vanligt handlar om PENGAR. Fickor skall fyllas.

rifle

Citat från: Betis skrivet januari 10, 2017, 11:31:08
Så, om en hypotetisk familj har en dåligt isolerad kåk med direktverkande el borde där finnas utrymme att bygga om värmesystemet i huset och använda överskottet till å driva bilen.

Mönsterås bruk släppte förr ut all spillvärme i havet, nu värmer det upp stora delar av Mönsterås, Ålem och Timmernabben.

Det gäller att den utvecklingen går hand i hand då vilket kanske inte är så lätt i verkligheten men det vore great.
Jag säger som jag sagt tidigare att det gäller att sänka förbrukningen inte kostnaden för jordens skull.