Forumnyheter:

Fiskelust foruminfo Här finns kortfattad och enkel information om vÃ¥rt forum.

Huvudmeny

När leker öringen.

Startat av MADMOOSE, november 14, 2018, 10:04:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MADMOOSE

En fråga till er som vet.

Var på kalas igår och fick en fråga av den lokala bonden som avyttrat sina strandängar till Länsstyrelsen för att dessa skulle införlivas i det redan befintliga naturreservatet https://www.lansstyrelsen.se/halland/besok-och-upptack/naturreservat/varberg/gamla-varberg.html . Det låter ju alla tiders i mina öron. Men så är det det här med det på bilden gulmarkerade blå sträcket. Ett litet dike på knappt en meter. Men ett viktigt litet dike i vår värd. Däri stiger det såklart öring för att leka av sig. Problemet med detta dike är att det växer å slammar igen där det går under gamla E6 samt järnvägen. Den närliggande näringsidkaren är rädd att han skall drabbas av översvämning om det inte rensas i bäcken med jämna mellan rum. Detta har hänt en gång under ett kort hällregn en sommar för 10-12 år sen. Nu sa den lokala bonden till mig igår att han tyckte det var lite konstigt att när han ägde marken så fick han INTE röja i bäcken under hösten på grund av öringleken ( när han röjde sist så fick han öringar i skopan upp mot 40 cm ) . Men nu när Länsstyrelsen tagit över så säger dom till entreprenören som rensar att det går bra att rensa nu för öringen leker inte förens i december.  ::) Visst ter väl sig detta lite märkligt? Hade det inte varit bättre om de hade de hade lagt tid och möda på att skapa en ringlande bäck av detta dike så att det skapats en mer naturlig genomströmning för att förhindra att det slammar och växer igen? Lite sten å grus och lite skyddande träd istället för att ge sig på att gräva upp botten mitt under lekperioden?

Eller tänker jag fel? Hade ett mer slingrande lopp kunnat motarbeta igenväxt samt slambildning? Svårt att svara på kanske efter bara en beskrivning men ett generellt svar skulle mottagas med tacksamhet.

Ismo

Här uppe leker den i September :hmm:

Henka

Intressant fråga, tyvärr har jag inte så mycket mer att bidra med än mitt intresse :haum:

Öringar kan väl leka i omgångar under en ganska lång tidsperiod, så det låter ju märkligt att gräva på hösten :hmm:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Man ska ge faan i å gräva överhuvudtaget. Det finns ju yngel i bäcken året om. Sen leker öring lite när som helst mellan oktober och januari i södra Sverige. Vattentillgång brukar vara avgörande. Plantera träd vid bäcken så växer den inte igen. Sen har du rätt i att det är bättre med en slingrande bäck än ett rakt dike. Kanske inte ur lantbrukaren synvinkel men helt ur biologisk. Å det går alltid före tycker jag.
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

MADMOOSE

Citat från: Betis skrivet november 14, 2018, 10:42:12
Man ska ge faan i å gräva överhuvudtaget. Det finns ju yngel i bäcken året om. Sen leker öring lite när som helst mellan oktober och januari i södra Sverige. Vattentillgång brukar vara avgörande. Plantera träd vid bäcken så växer den inte igen. Sen har du rätt i att det är bättre med en slingrande bäck än ett rakt dike. Kanske inte ur lantbrukaren synvinkel men helt ur biologisk. Å det går alltid före tycker jag.

Lantbrukaren har ju i detta fallet avyttrat marken till länsstyrelsen och han kommer bara ha sina djur betandes där för att det skall hållas öppet på dessa strandängar. Så i ett lantbrukarsyfte så finns det väl inget egentligen som hindrar att diket återställs till bäck mer än kostnaden. Jag var också under den uppfattningen att det mer styrs av "lockvattnet" ut i bukten än av kalendern.

Betis

Då tycker jag att det är konstigt att länstyrelsen inte är av samma uppfattning som dig.
Gissar att man inte tittar på hela bilden utan fokuserar på våtängen och betet. Vanligt...... :-\
Ornitologer ser bara fåglar, kraftverksägare ser bara kilowatt, lantbrukare bara åkrar, skogägare bara granar å tallar, fiskevårdarre bara öring, osv, osv.....
Och nu ser ju inte jag heller allt, man blir expert på sitt smala område.
I am the real one.

MADMOOSE

Citat från: Betis skrivet november 14, 2018, 11:47:29
Då tycker jag att det är konstigt att länstyrelsen inte är av samma uppfattning som dig.
Gissar att man inte tittar på hela bilden utan fokuserar på våtängen och betet. Vanligt...... :-\
Ornitologer ser bara fåglar, kraftverksägare ser bara kilowatt, lantbrukare bara åkrar, skogägare bara granar å tallar, fiskevårdarre bara öring, osv, osv.....
Och nu ser ju inte jag heller allt, man blir expert på sitt smala område.

Så sant så sant....var å en stirrar sig blint på sitt eget intresse.  8)

Helljammer

I de där trakterna torde det vara rimligt att tänka sig att öringen leker från runt slutet av oktober fram till ungefär nu..  Laxen i västkuståarna leker väl in i december i vissa vatten (själv sett i säveån bland annat) men öringen bör vara klar tidigare. Med reservation för att det säkert kan senareläggas ovanligt torra o varma år osv.
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

MADMOOSE

Ja denna stackars lilla bäck.... :-\ :'(

Var ute på promenad på annandagen och precis där man svänger ner mot havet så har det kommunala bolaget (VIVAB) smällt upp en ny pumpstation till den nya avloppsledningen från de norra regionerna  i kommunen som las ner förra året. När vi passera denna PS så lukta det f-n men vi tänkte väl inte så mycket mer på detta efter att vi passerat denna. Nu i helgen fick jag förklaringen till odören. Jo det är nämligen som så att VIVAB har dragit en säkerhets ledning från PS rätt ner i bäcken!!!! Och i julhelgen hände nått som gjorde att allt avloppsvatten leddes rakt ut i bäcken!!  >:( >:( >:( Detta uppmärksammades av boende i området som ifrågasatte detta med VIVAB men de sa att vi har larm på stationen och det larmar inte så de sket i att åka ut och kolla. Så det forsa ut avloppsvatten i ett havsöring förande litet vattendrag i minst 3 dagar.!!! Och detta i ett naturreservat. Saken är den att VIVAB hade inte ens tillstånd att leda denna ledning ner i bäcken innan de gjorde detta. Utan de fick tillstånd av Länsstyrelsen först i efterhand. Jag har kontaktat den lokala blaskan som har intervjuat min vän om detta. Och han har anmält detta till Miljö o Hälsa som blev vansinniga då VIVAB ej har rapporterat in denna händelse till dem som lagen kräver..... :bf1: :bf1: :bf1:

Ismo

När den är kåt!...ang. rubriken... :)

Betis

I am the real one.

Helljammer

Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Ismo

Tänk om någon kunnat misshandlat Naturen på land ! på samma sätt? :nono: Verkar bara funka med liv i vatten. >:(

Betis

Citat från: ismo skrivet januari 10, 2019, 10:59:22
Tänk om någon kunnat misshandlat Naturen på land ! på samma sätt? :nono: Verkar bara funka med liv i vatten. >:(
Har du sett ett kalhygge? Eller bilder från palmoljeodlingarna i Sydostasien?
Brukar inte vara så vackert runt våra gruvor heller. :nono:
Undrar hur regnskogarna i Brasilien kommer bli efter deras nya president? :haum:
Vi lyckas nog med å sabba de flesta miljöer, både i liten skala som älgens bäck lr som luleälven.
I am the real one.

MADMOOSE

Den lokala tidningen har försökt få svar från de kommunala bolagen men ingen verkar vilja uttala sig. Så nu är det dax att ta på sig sin bistraste fåttnåttinått-min och föra de små vattendragens talan.... :(

MADMOOSE

Citat från: MADMOOSE skrivet januari 11, 2019, 09:22:47
Den lokala tidningen har försökt få svar från de kommunala bolagen men ingen verkar vilja uttala sig. Så nu är det dax att ta på sig sin bistraste fåttnåttinått-min och föra de små vattendragens talan.... :(

Ja där står man med bister uppsyn....

http://www.hn.se/nyheter/varberg

Men ni kan inte läsa om ni inte är prenumeranter. Men lite fick man väl lyft öring frågan....om än lite....

Betis

Brukar kolla på vad folk kollar på.
Då dök den här upp.
Hur har det gått?
Har i andra trådar tryckt lite på att det är skillnad på olika länstyrelser .
Lyft Jämtland.
I am the real one.