Forumnyheter:

Senaste artikel: Lär dig fota fiske! av Jonke

Huvudmeny

Elpriset.

Startat av Betis, maj 02, 2022, 19:55:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Betis

Citat från: Ismo skrivet september 01, 2022, 13:44:00
Varför skall VI!!..betala som dom i Södra Sverige?..bygg ut nätverket för fan..säjlg inte utomlands!!!....vår Malm pengar försvinner rakt av till Södra Sverige( sen urminnes tider).Inget har stannat i Norrbotten någonsin...
Betala ni!
....................... ::)
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Ismo

Citat från: Betis skrivet september 01, 2022, 21:43:35
....................... ::)

Tror inte du förstår vad jag menar! Likadant var det när äldsra brorsan bodde i Stockholm  i 8 år
Han fick docknkäft! ..på en skrävlare tillslu!..ang. malmen..när han kallade "Norrläningar/Norrbotningar" att bara leva på bidrag..

Betis

Citat från: Ismo skrivet september 02, 2022, 01:46:34
Tror inte du förstår vad jag menar! Likadant var det när äldsra brorsan bodde i Stockholm  i 8 år
Han fick docknkäft! ..på en skrävlare tillslu!..ang. malmen..när han kallade "Norrläningar/Norrbotningar" att bara leva på bidrag..
Men nåt sånt har jag ju inte skrivit här?
I am the real one.

Ismo

Citat från: Betis skrivet september 02, 2022, 03:29:51
Men nåt sånt har jag ju inte skrivit här?

Vad jag menar!..ÄÄÄR ..du å jag skulle kunna ha lika!!!.billig El...du å jag!...oavsett var vi bor i Landet......Elen produceras mest hä uppe! Lr ?.
MEN!!...vi "gör " Elen till OSS!!!..i 1:a hand..vi som bor i Sverige.
Överskottet säljer vi...
Men som marknaden är nu!!!...SKÄMT!!! :p...med priser som enl. hör hemma....skyller på det ena å det andra...DOM SKINNAR OSS!!..spec. er.

Ismo

Det sjuka är!..."Marknaden" styr El-priset vad jag inte förstår...det drabbar er..inte mig här uppe :nono:...oavsett var i landet vi bor..så skall priset vara den samma..enl. mig.
Bygg ut nätet..enkelt!( hur svårt kan det vara?)...jag betalar nästan 35% i skatt...nästan dyrast i landet...vad betalar du?
Viljan finns!..men inte kunskapen ..kompetensen. = ovilja.= pengar.

Henka

Citat från: rifle skrivet september 01, 2022, 11:38:41
Det här kommer sluta med att även vi kommer få betala samma sak.
Det är det enda missnöjet kommer att leda till dvs ingen kommer få det billigare.

Du är på helt rätt spår, tyvärr!
Ökad överföringskapacitet från norr till söder kommer bara göra det lättare att exportera mer.
"Kranarna" i söder har god kapacitet.
Så i takt med att överföringskapaciteten kommer att bli bättre så kommer importen av nordeuropeiska elpriser komma högre och högre upp i landet.
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Henka

Citat från: Ismo skrivet september 01, 2022, 09:26:22

Pellets!!..de är väl trä?...det priset harju sjunkit)på trä) enl. många..+ det en läst om.. ???

Priset för de som säljer trä som råvara ja. Här spelar monokulturerna och barkborren in, allt för många skogsägare MÅSTE sälja av eftersom barkborren har ihjäl träden och de inom kort kommer bli osäljbara. Så valet för många skogsägare (iaf häromkring) är att sälja nu till lågt pris, eller bli helt utan ersättning för träd som ruttnar bort i skogen...

De som säljer trä i olika former till konsument däremot har tripplat priset... Sist jag köpte panel kostade den 30 kronor metern. Gången innan kostade den 9:-
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

Citat från: Henka skrivet september 02, 2022, 08:36:20
Du är på helt rätt spår, tyvärr!
Ökad överföringskapacitet från norr till söder kommer bara göra det lättare att exportera mer.
"Kranarna" i söder har god kapacitet.
Så i takt med att överföringskapaciteten kommer att bli bättre så kommer importen av nordeuropeiska elpriser komma högre och högre upp i landet.

Lite intressant är det att det viktigaste i debatten för många är att det är billigare i norra sverige och det stör mer än det höga priset.

Jag säger som alltid att vi ska inte leta billiga priser, det vi ska göra är att minska förbrukningen.
What time is it? It´s time to rock not yet!

Henka

Citat från: rifle skrivet september 02, 2022, 08:44:32
Lite intressant är det att det viktigaste i debatten för många är att det är billigare i norra sverige och det stör mer än det höga priset.

Jag säger som alltid att vi ska inte leta billiga priser, det vi ska göra är att minska förbrukningen.

Priserna kommer förmodligen bli mycket mer "rättvisa" framöver ::)

Ja, jag tycker du är på rätt väg, vi har försökt göra en hel del med vårt gamla hus för att få ner elanvändningen, men det är svårt att "räkna hem" energibesparande renoveringar när byggmaterialet plötsligt blivit tre gånger så dyrt över en väldigt kort tid :(
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

Citat från: Henka skrivet september 02, 2022, 09:31:42
Priserna kommer förmodligen bli mycket mer "rättvisa" framöver ::)

Ja, jag tycker du är på rätt väg, vi har försökt göra en hel del med vårt gamla hus för att få ner elanvändningen, men det är svårt att "räkna hem" energibesparande renoveringar när byggmaterialet plötsligt blivit tre gånger så dyrt över en väldigt kort tid :(

Har inte elpriset dragit iväg betydligt mer än materialpriserna?
Nu borde det vara lätt att räkna hem?

Betis

Pelletspriserna hänger ihop med elpriser, gaspriset å virkespriset. Sen har vi ovanpå det en galopperande inflation och hot om sjunkande fastighetsägare. Vågar folk låna upp till enegibesparande åtgärder?

Min poäng var absolut inte att det skulle bli dyrare norrut.
Håller med både Henka å Rifle.
Ingen tjänar på att även region 1 får svindyr el.
I am the real one.

Betis

Folk här nere har blivit som tokiga efter biobränsle. Pga elpriset. Ved å pelletsföretag hinner inte få fram produkter, trots barkborren.
Å de höjda virkespriserna hänger ihop med att inget kommer från öst längre.
I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet september 02, 2022, 11:06:27
Ingen tjänar på att även region 1 får svindyr el.

Kraftproducenterna ;) :hmm:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Henka

Citat från: rifle skrivet september 02, 2022, 09:49:43
Har inte elpriset dragit iväg betydligt mer än materialpriserna?
Nu borde det vara lätt att räkna hem?

Det har du nog faktiskt rätt i, :haum:
...stället där skon klämmer är nog snarare att hosta fram pengarna det kostar att göra jobbet :(
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Citat från: Henka skrivet september 02, 2022, 11:37:41
Kraftproducenterna ;) :hmm:
Förlåt ingen var urbota dumt ordval. :dunk:
I am the real one.

Betis

I am the real one.

rifle

Citat från: Henka skrivet september 02, 2022, 11:39:13
Det har du nog faktiskt rätt i, :haum:
...stället där skon klämmer är nog snarare att hosta fram pengarna det kostar att göra jobbet :(

Rent krasst om du tänker du tänker på livslängden på huset ni bor i så kommer ni räkna hem det sakta men säkert. Även om ni personligen kanske inte kommer göra det under den tiden ni bor i huset.
Sen kan vi nog vara relativt säker på att energipriserna aldrig kommer bli billigare utan att de alltid kommer att stiga sakta men säkert.
Tråkigt att bränna sina penagar på sådant vs att åka och fiska men i slutändan tycker då jag att det känns bra när jag gjort investeringarna.

Har även varit sugen på att investera i solceller men inte gjort slag i saken ännu. Men det kanske man kan börja fundera på nu  :appel1:

Betis

I am the real one.

Balswinger

Citat från: Ismo skrivet september 02, 2022, 05:26:03

Vad jag menar!..ÄÄÄR ..du å jag skulle kunna ha lika!!!.billig El...du å jag!...oavsett var vi bor i Landet......Elen produceras mest hä uppe! Lr ?.
MEN!!...vi "gör " Elen till OSS!!!..i 1:a hand..vi som bor i Sverige.
Överskottet säljer vi...
Men som marknaden är nu!!!...SKÄMT!!! :p...med priser som enl. hör hemma....skyller på det ena å det andra...DOM SKINNAR OSS!!..spec. er.

Så djävla dyr som elen är tycker jag ni borde släcka lampan och sova på nätterna!  :spank:

Ismo

Citat från: Balswinger skrivet september 02, 2022, 12:51:53
Så djävla dyr som elen är tycker jag ni borde släcka lampan och sova på nätterna!  :spank:

Men det är så mörkt här uppe! :(