Forumnyheter:

Vårt senaste flugmönster: Zonker, steg för steg av Jonas 'Strömmen' Hällgren

Huvudmeny

Elpriset.

Startat av Betis, maj 02, 2022, 19:55:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Betis

För egen del är jag inte överdrivet orolig.Inte på kort sikt iaf. Har en mycket bra vedleverantör och två års förbrukning i bodarna. Pelletsen finns där bara för bekvämligheten att kunna lämna huset vintertid. Några tusenlappar extra.
Å så  lite hushållsel.

Men i längden påverkar det alla om folk får gå från hus å hem för att de helt enkelt inte har råd att bo kvar.
Så dagens situation är helt ohållbar för hela Sverige.

Samhället har ändrats, från att en gång i tiden tänka på konsumentens bästa till att övergå å gynna producenten.

Marknadens lovsång sjunges å allt blir bara dyrare å dyrare för den som köper.
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Betis

Å som flugfiskare å fiskvän oroar man sig för att de här marodörerna får mer å mer vind i seglen... :-\
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/ater-en-ny-provning-av-nedlagda-vattenkraftverket-i-ejforsen
I am the real one.

Ismo

"– Alla de politiker vi ser på tv har ju höga löner. Det spelar ingen roll för dem om elräkningen stiger med ett par tusen i månaden. Jag tror inte de förstår och jag har känslan av att det här inte riktigt rör dem på samma sätt som många av oss andra."

Betis

Tror inte det är så utstuderat, de vill bara vinna valet. :hmm:
Men nåt måste göras.
NU!!!!!!
I am the real one.

Ismo

Varför skiljer sig elnätsavgiften mellan norr och söder?
Dels varierar priserna mellan olika nätområden på grund av att kostnaden för att transportera fram elen från stamnätet till det lokala elnätet är olika stor. För det lokala elnätet påverkas kostnaden av flera faktorer, bland annat markförhållanden och antalet kunder i det lokala nätet. När man lägger ledning så är det exempelvis dyrare att spränga i bergiga områden än att gräva ner ledningen i jorden på en åker. Likaså är det dyrare att gräva i stadskärnor än i glesbygdsområden då återställningskostnaderna blir högre i städer. Vissa nätområden innehåller dessutom mycket landsbygd och få tätorter vilket innebär att det är färre kunder som får dela på kostnaden för att driva och underhålla elnätet i området. Allt detta tillsammans gör att priserna mellan olika nätområden kan variera.​

Ismo

Hur mycket Järnmalm har gått(in täkter) inte till södra Sverige som genom alla år som gått!?..löjligt mycket!..inte för att gagna oss här uppe. NEJ :nono:
Å andra sidan så skiter jag i detta..det skall gagna ALLA! HELA SVERIGE..vi betalara all våran skatt!!..jag betalar runt /nästan 35% skatt...vad betalar ni?

Betis

Svårt å veta hur mycket man betalar i statliga avgifter.
Det är fastighetsavgifter, energiskatt, utebliven lön i sociala avgifter, moms, fordonsskatt osv osv.
Begravningsavgift, kyrkoskatt för dom som fortfarande inbillar sig att de tror på gud, ja går nog få ihop ett gäng till utöver kommunalskatt å regionskatt då.

Tyvärr hänger det väldigt lite ihop med elpriset.... :nono:
I am the real one.

Betis

Men för å förklara hur elpriset sätts räcker det nog inte med en fullvärdig ekonomutbildning... :nono: :dunk:
I am the real one.

Betis

Är det någon som fattar får denne gärna pedagogiskt förklara.
Typ elpriser for dummis.... :hmm: :haum:
I am the real one.

Betis

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/0QEl5M/marknadsexperimenten-som-ledde-till-elprischocken

Så här ser jag det också.
Marknaden är inte till för konsumenten, bara producenten.
I am the real one.

Ismo

Citat från: Betis skrivet september 07, 2022, 17:28:21
Svårt å veta hur mycket man betalar i statliga avgifter.
Det är fastighetsavgifter, energiskatt, utebliven lön i sociala avgifter, moms, fordonsskatt osv osv.
Begravningsavgift, kyrkoskatt för dom som fortfarande inbillar sig att de tror på gud, ja går nog få ihop ett gäng till utöver kommunalskatt å regionskatt då.

Tyvärr hänger det väldigt lite ihop med elpriset.... :nono:

EXAKT!!..men det produceras här uppe !!..det mesta..så varför skall jag?..betala det priset du måste betala?..Malmens försvannt söderut ..
Vad fick VI!!? ..av denna vinst här uppe att ta del av? NADA..Bidragsgivare fick vi/en höra... :p...
OK!..vi klipper ledningarna söder över...vad gör ni då?

Betis

Vem säger du ska betala samma pris som jag?
Har någon sagt det?
Möjligtvis har någon sagt att jag borde betala samma pris som du men det är inte samma sak.

Däremot kan det bli så att du får samma pris som vi här nere om fel saker åtgärdas. Typ som Rifle varnade för.
Sen är det ju även så att om du behåller ditt låga elpris kommer inte du gå skadefri från vårt höga ändå.

Vi bor i samma land.

Du skriver lite konstigt i dina inlägg, har du sovit dåligt?
I am the real one.

Ismo

Citat från: Betis skrivet september 07, 2022, 21:55:26
Vem säger du ska betala samma pris som jag?
Har någon sagt det?
Möjligtvis har någon sagt att jag borde betala samma pris som du men det är inte samma sak.

Däremot kan det bli så att du får samma pris som vi här nere om fel saker åtgärdas. Typ som Rifle varnade för.
Sen är det ju även så att om du behåller ditt låga elpris kommer inte du gå skadefri från vårt höga ändå.

Vi bor i samma land.

Du skriver lite konstigt i dina inlägg, har du sovit dåligt?

Du är lika knepig ..som med Covid tråden..förstår att inte ens Erik W...vill prata med dig..längre! :)

Betis

I am the real one.

Betis

Citat från: Ismo skrivet september 08, 2022, 02:50:31

Du är lika knepig ..som med Covid tråden..förstår att inte ens Erik W...vill prata med dig..längre! :)
Det här var faktist lite humoristiskt. ;D
Jag frågar dig om dina konstiga inlägg beror på dålig nattsömn.
Å så svarar du med ett personangrepp.
Skrivet kl 3 på natten. ;D
I am the real one.

Ismo

Citat från: Betis skrivet september 08, 2022, 10:12:39
Det här var faktist lite humoristiskt. ;D
Jag frågar dig om dina konstiga inlägg beror på dålig nattsömn.
Å så svarar du med ett personangrepp.
Skrivet kl 3 på natten. ;D

BETIS!!!..förstår du vart jag vill komma?
Du & Jag bor i Sverige..lr.?
Vi skall ha samma pris!..oavsett var vi bor i landet..även om Elen tillverkas till det mesta här uppe!!!
Men med SVERIGE pris!!!...inte nå jävla exporterad el..som, pris-sätter EGENTLIGA PRISET!!!,,,som det nu är.. SKÄMT!
Med Malmen å andra sida...all vinst stannade inte i Länet..den tiden(gör den det fortfarande?)...lr. bygger en ut fortfarande runt Stockholm med dessa pengar?

Betis

Tror vi har el så räcker gott å väl för hela Sverige.
Men vi säljer tyvärr till länder som inte har det.
Å då får vi deras skyhöga priser.
Exporterar el å importerar höga priser.

Kanske lite det Rifle å Henka påpekar. Skulle överföringsförmågan öka uppifrån er så kanske även den elen skulle säljas till skyhöga priser?
Inget bra.... :'(

Hela Europa har genom kärnkraftsnedläggning, avreglering å Putins gaskran idiothöga priser. I Europa gör man el medelst rysk gas.
Men alla politiker oavsett färg ser problemet å kommer troligtvis göra något åt det.
I am the real one.

Betis

Klarar dom inte av det å vi får en rejäl finanskris på halsen drabbar det alla. Då vill tixtempel inte världen ha järnmalm längre. Vad ska dom ha det till när fabrikerna står still pga elbrist?
I am the real one.

Betis

I am the real one.