Forumnyheter:

Senaste artikel: Lär dig fota fiske! av Jonke

Huvudmeny

Vattenkraften.

Startat av Betis, oktober 18, 2022, 14:20:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Betis

Ebba blir energiminister.
De vinkar för en utbyggnad av vattenkraften. Även ett starkt stöd för kraftverk i mindre vattendrag.
Inte ens nationalälvarna verkar säkra.

Hur går det tror ni?
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Henka

Citat från: Betis skrivet oktober 18, 2022, 14:20:10
Ebba blir energiminister.
De vinkar för en utbyggnad av vattenkraften. Även ett starkt stöd för kraftverk i mindre vattendrag.
Inte ens nationalälvarna verkar säkra.

Hur går det tror ni?

Åt helveteare än innan!
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Ska vi starta en insamling till Älvräddarna?
I am the real one.

Betis

Hörde på radion idag att miljöprövning för mindre vattenkraftverk ska " pausas "... :zero:
I am the real one.

hunter

Citat från: Betis skrivet oktober 19, 2022, 10:35:30
Hörde på radion idag att miljöprövning för mindre vattenkraftverk ska " pausas "... :zero:

Hörde det jag med
Jag vet inte hur man gör

Helljammer

Citat från: Betis skrivet oktober 19, 2022, 10:35:30

Man ska även utreda att börja lätta upp det lagstadgade skydd som redan finns för en massa vattendrag mot vattenkraftsutbyggnad..... T.ex nationalälvarna och diverse andra ....
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Betis

I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet oktober 20, 2022, 16:16:10
https://www.fiskejournalen.se/fiskenyheter/miljodepartementet-laggs-ner

Den nya regeringen är säkert jättebra för medelålders friska män med stabil inkomst.
Sämre för alla andra, särskilt då miljön och världen :P
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Trots att jag själv är socialdemokrat är det väldigt svårt att hävda att de är speciellt miljövänliga. Det parlamentariska läget har dock gjort att miljöpartiet å Vp har hållt viss ordning på dom.
Vad har den nya regeringen som håller dom i skinnet?
Liberalerna.
Rätt klen ordningsman tycker jag.... :-\
I am the real one.

Ismo

...Tycker personligen!!!..alla skall ha samma pris på el(i Sverige)...men!!!!..märkväl...priset skall inte styras av försäljningen av El till UTLANDET-EXPORTEN-..hur fan kan den styra priset>??????????????

Å andra sidan !!!..betalar 34,5% i skatt på det jag tjänar...då skall det gälla HELA LANDET. :D
Sverige pris JA!!..överskottet.. säljer vi till ÖVER ..PRIS.
Hur svårt kan det vara? ???

Betis

Ja, hur svårt kan de va? Den här tråden handlar tixtempel om vattenkraftsutbyggnad å överfiske. ::)
I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet oktober 20, 2022, 17:41:44
Trots att jag själv är socialdemokrat är det väldigt svårt att hävda att de är speciellt miljövänliga. Det parlamentariska läget har dock gjort att miljöpartiet å Vp har hållt viss ordning på dom.
Vad har den nya regeringen som håller dom i skinnet?
Liberalerna.
Rätt klen ordningsman tycker jag.... :-\

De har ju plockat in en liten liberalunge som ska fostra sd som klimatminister, dessutom med Bjäbba Usch som chef.

Vad skulle kunna gå fel ::)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Ismo

E
Citat från: Betis skrivet oktober 20, 2022, 17:55:49
Ja, hur svårt kan de va? Den här tråden handlar tixtempel om vattenkraftsutbyggnad å överfiske. ::)

Så du menar!!..om vi bygger ut resterande älvar..så blir El-en billigare.. ::)

Tycker dock ni borde betala..4 ..dubbelt mera i El. :)...klart som fan att jag ska ha billigare El...kort sträcka!..här uppe produceras El-en..

Betis

Citat från: Ismo skrivet oktober 20, 2022, 23:32:36
E
Så du menar!!..om vi bygger ut resterande älvar..så blir El-en billigare.. ::)

Tycker dock ni borde betala..4 ..dubbelt mera i El. :)...klart som fan att jag ska ha billigare El...kort sträcka!..här uppe produceras El-en..
Det här var tydligen riktigt jobbigt för dig, här får du en länk. http://fiskelust.se/forum/index.php?topic=20028.0;all
Reder du å klicka på den?

På trådarna så står det oftast överst en rubrik trådstartaren skrivit typ som här har jag skrivit vattenkraften.
En annan tråd jag startat har jag skrivit elpriset.
I am the real one.

Flygande-jakob

Det hela är så sorgligt så jag vet inte hur jag ska tackla det mentalt riktigt.  :-\
Inte bara vattnen och fiskarna ser ut att gå en mörk framtid till mötes, urskogarna är vad som bekymrar mig minst lika mycket. Det ser mycket illa ut.

Betis

Citat från: Flygande-jakob skrivet oktober 21, 2022, 07:41:13
Det hela är så sorgligt så jag vet inte hur jag ska tackla det mentalt riktigt.  :-\
Inte bara vattnen och fiskarna ser ut att gå en mörk framtid till mötes, urskogarna är vad som bekymrar mig minst lika mycket. Det ser mycket illa ut.
Jo. :'(
Dom fjällnära skogarna blir väl totalt fredlösa nu.
I am the real one.

Henka

Citat från: Flygande-jakob skrivet oktober 21, 2022, 07:41:13

Jo, men se det positivt - samerna är ju inte svenskar, så snart är det åter bättre tillgänglighet till fiske! ::)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Flygande-jakob

Citat från: Henka skrivet oktober 21, 2022, 08:44:47
Jo, men se det positivt - samerna är ju inte svenskar, så snart är det åter bättre tillgänglighet till fiske! ::)

Just den biten är för mig personligen bättre ju mer vanliga svenskar utestängs faktiskt.  :haum:

Men sånt där skiter jag faktiskt i. Politiska beslut och konsekvenser utan annan verkan än "mjuk förändring" går att ändra och förändra. Men hårda beslut som förstör naturen permanent går aldrig att vända.

Betis

Vi som är ett sånt rikt land borde väl ha råd å ha vettigt med biologisk mångfald????
I alla våra naturmiljöer?
I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet oktober 21, 2022, 12:44:11
Vi som är ett sånt rikt land borde väl ha råd å ha vettigt med biologisk mångfald????
I alla våra naturmiljöer?

X-akt! Presic!
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Citat från: Flygande-jakob skrivet oktober 21, 2022, 11:33:55
Just den biten är för mig personligen bättre ju mer vanliga svenskar utestängs faktiskt.  :haum:

Men sånt där skiter jag faktiskt i. Politiska beslut och konsekvenser utan annan verkan än "mjuk förändring" går att ändra och förändra. Men hårda beslut som förstör naturen permanent går aldrig att vända.
Typ såhär...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/jatteavverkning-av-skog-i-gallivare
I am the real one.

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet oktober 21, 2022, 16:52:24
Typ såhär...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/jatteavverkning-av-skog-i-gallivare

Det där är en småpotatis i sammanhanget. Det är de samfällda, statligt ägda och skogsbolagens enorma arealer som är kamelerna som silas. Sedan letar media alltid upp sorgliga historier om den lilla markägaren som sparat till pensionen och inte får hugga sina stackars träd och skapar opinion mot naturhänsyn med hjälp av dessa löjliga snyfthistorier.
Sedan, i bakgrunden, glider jättarna med sin skövling och ingen intresserar sig för dem för man är så fokuserad på stackars Lars-Arne som sparat i hela sitt liv för att kunna förgylla sin knapra pension.
Just exemplet du länkade faller väl inte riktigt in i någon av kategorierna men nog lutar det åt den stackars enskilda skogsägaren som bara vill vååårda sin vackra skog.
Och jättarna maler ner tusentals hektar i bakgrunden, utan insyn av media eller stadsbor.
Så går det för skogen och så går det för vattnen.  :'(

Betis

I am the real one.