Forumnyheter:

Senaste reportage: River Dee on the rocks av Hjortmyrs

Huvudmeny

Kosa av björksvril

Startat av K-O.V, mars 28, 2007, 18:59:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Betis

Citat från: Flygande-jakob skrivet mars 19, 2023, 12:31:59Det är vanlig björkmasur/vril. Sen ärlghorn och renhorn.
Slidorna är björk. Krokbjörk med lagom böj på som man längdkapar och "bygger in" kniven i.
Jag brukar leta upp nåt lämpligt vedträ i vedboden som torkat rätt utan att spricka.
Träet i slidorna verkar lite torrt, smörj in lite linolja så skulle de nog få nära samma kulör som skaften.
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Flygande-jakob

Ett års patina på denna. Tycker bara de blir finare ju mer de används och slits.

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet mars 19, 2023, 12:39:36Träet i slidorna verkar lite torrt, smörj in lite linolja så skulle de nog få nära samma kulör som skaften.

De har stått nedsänkta i linolja i nära en vecka så de är mättade. Det är bara olika ljushet i trät. Slidorna har lägre fibertäthet och får en mörkare färg med tiden medans vril/masur får en mörkare ton direkt.

Betis

Citat från: Flygande-jakob skrivet mars 19, 2023, 12:41:18Ett års patina på denna. Tycker bara de blir finare ju mer de används och slits.
Din köksbänk skulle med behöva lite olja. Ta parafinolja på den. Säljs billigt på IKEA. Nån gång kommer kvinnan i huset tvinga iväg dig dit....
I am the real one.

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet mars 19, 2023, 12:49:37Din köksbänk skulle med behöva lite olja. Ta parafinolja på den. Säljs billigt på IKEA. Nån gång kommer kvinnan i huset tvinga iväg dig dit....

Det har du helt rätt i  ;D

Ismo

Försvunnit ett svar fr. MIG!! ???

rifle

Du kör trä hela vägen upp och sedan skinn ovanpå den övre trädelen?
What time is it? It´s time to rock not yet!

Flygande-jakob

Citat från: rifle skrivet mars 19, 2023, 13:59:04Du kör trä hela vägen upp och sedan skinn ovanpå den övre trädelen?

Ja precis. Passar in skaftet i trät. Lämnar en liten luftspalt i båda fogarna som sedan pressas ihop av lädret till lagom motstånd för knivskaftet.

rifle

What time is it? It´s time to rock not yet!

Betis

Kör du med renskinn eller svinläder?
I am the real one.

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet mars 19, 2023, 16:34:27Kör du med renskinn eller svinläder?

Ingen aning. Köper bara nåt som känns bra. Oxläder är nog vanligast. Jag är ingen virtuos direkt. Sågar av ett horn av en skjuten älg, plockar nåt vedträ i vedboden, sågar till nån masurbit som legat, köper ett blad eller slaktar nån ful köpekniv med bra blad och sen kladdar jag ihop det. Det är inte så noga, det ska bara kännas rätt och riktigt och sen bryr jag mig väldigt lite om resten.
Men själva ihopsättandet och detaljerna är jag oerhört noga med. Där är det känsla och så hög precision jag mäktar med hjälp av ögon och händer. Jag blir nästan alltid nöjd själv iallafall och folk vill köpa och beställa titt som tätt, särskilt lappar/renskötare så dåliga är de inte.