Småflugor & vingens egenskaper

Startat av Perry, november 13, 2007, 21:39:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Olavi

...cause I´m a man of wealth and taste..

Ismo

När man väl är igång..
Egentligen är det ju GAMMLA..vanliga hederliga Våtflugor dessa med utbytt vinge bara.. ;D

Olavi

Här är en av min gode väns favoritflugor på lax. En tunn och fjädervingad Akroyd-variant* med några grå strån hägerhackel. 

*ingen "Dee-strip"-vinge på flugan

Thomas L

Citat från: Olavi skrivet november 14, 2007, 20:25:29
Här är en av min gode väns favoritflugor på lax. En tunn och fjädervingad Akroyd-variant* med några grå strån hägerhackel. 

Med sådana vänner får du väl alla Laxar för dig själv ::)
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Olavi

Citat från: Thomas L skrivet november 14, 2007, 20:30:02
Med sådana vänner får du väl alla Laxar för dig själv ::)
Vi brukar inte fiska samma sträcka samma vecka, bara "utbyta information"  :vissla:

Jo, förresten, vi har kört en vecka i hop och det slutade med att jag fick skäll när jag skulle hjälpa till och beacha 15 kg laxen....  :dunk: Men jag är rätt nöjd över fotot  :vissla: :nudge:

Ismo

Citat från: Olavi skrivet november 14, 2007, 20:25:29

Vilket mönster.. :D..haru bindbeskrivning?..tror inte jag klarar mig utan en sådan.. ::)

Olavi

Citat från: ismo skrivet november 14, 2007, 20:39:58
Vilket mönster.. :D..haru bindbeskrivning?..tror inte jag klarar mig utan en sådan.. ::)
njae.... men här är ett par som jag bundit själv. De är dock lite för feta för min gode väns smak... Tricket är väl att få till det där sista tugget för att få rätta stuket...  :hmm:

Ismo

Citat från: Olavi skrivet november 14, 2007, 20:45:03
njae.... men här är ett par som jag bundit själv. De är dock lite för feta för min gode väns smak... Tricket är väl att få till det där sista tugget för att få rätta stuket...  :hmm:

Aaaa...en Jock S färgad rackare.... :yes:

Thomas L

Citat från: Olavi skrivet november 14, 2007, 20:45:03
Den där såg ju finfin ut :yeah:

Olavi

Här kommer några småttingar som alla gett roliga laxhugg. En 10:ans munros killer, en 12:ans blue charm, en 12:ans "Jim Love's Orange Shrimp".  Man kan ju påstå att "orange shrimp" inte är någon riktig 12:a eftersom den har så lång stjärt, vilket är riktigt. Men eftersom hugget kom på en sommarflom så får den vara med på bild, det var smått i det sammanhanget.

Samma gäller de två enkelkrokade 8:orna (onanisten och black sheep) som smygit sig med. Med "low-water" style bindning får de vara med i småtting-gänget.  :yes:

Olavi

Citat från: Perry skrivet november 13, 2007, 21:39:54
När ni binder små laxflugor, strävar ni efter att ha en rörlig vinge eller mer en diffus liten "nymf".  Tycker det är svårt att få till en rörlig vinge på krok 10 t.ex.
Min högst personliga uppfattning är att rörlighet i vingen i en så liten laxfluga inte spelar någon roll. Själva rörligheten kommer av hur den går i strömmen eller av fiskarens manipulation av linan, om den nu nödvändigtvis måste röra sig. Men observera nu att detta inte är påstående utan enbart min personliga tro.

Jag tror rentav att Norling skrev något liknande när han började propagera för rörliga material som kanin- och tempelhundsvingar i FIN för många år sedan. Hans småflugor bestod då av isbjörns- och ekorrhår.  Han menade att de rörliga materialen kom bättre till sin rätt på större tubflugor.

TG

Citat från: ismo skrivet november 14, 2007, 19:49:14
När man väl är igång..
Egentligen är det ju GAMMLA..vanliga hederliga Våtflugor dessa med utbytt vinge bara.. ;D

Lägg av nu. Du får ju mig att totalt lägga ner detta med flugbindning  :-[
When April showers bless the hills
Take yourself and your fly rod away
Where anvil clouds court the skies
Find streams flowing clear, like Tanqueray

Ismo

Citat från: TG skrivet november 14, 2007, 22:05:28
Lägg av nu. Du får ju mig att totalt lägga ner detta med flugbindning  :-[

Vaffö det... ???

Thomas L

Citat från: Olavi skrivet november 14, 2007, 20:37:08
Vi brukar inte fiska samma sträcka samma vecka, bara "utbyta information"  :vissla:

Jo, förresten, vi har kört en vecka i hop och det slutade med att jag fick skäll när jag skulle hjälpa till och beacha 15 kg laxen....  :dunk: Men jag är rätt nöjd över fotot  :vissla: :nudge:

Otacksam typ som inte är nöjd trots att han fått både Storlax och hjälp ::)

sasse

Detta med storlekar är också olika. En tribble 12:a är oftas större än en tunn nymf 12:a
Man kanske ska mäta kroken istället för att gå efter storlekarna?

Annars är jag lite inne på low water stuket?
Tycker inte om microkrokar. Känns nervöst att dra en galen lax på minikrok. Sävlig harr är ju lättare att styra.

Blev iaf ett par st i går på 12:or. Jag kan iaf säga att jag kommer aldirg att fiska lax med mindre krok än dessa 12:or.

sasse

Håller för övrigt med Ismo, detta är nästan klasiska våtflugor. Fast med hårvinge.

Fredrik

Livlig vinge tror jag spelar mindre roll ju längre ner man kommer i storlekarna. Släng i en vinglös fluga med dryga tafsen ute i strömmen. Den dansar ju som en älva :D .
I stilla vatten och riktigt slaka strömmar däremot kommer nog mjuka material till sin rätt. Tror JAG iaf.
Nytt år nya utmaningar...

sasse

Citat från: Fredrik skrivet november 15, 2007, 09:34:15
Livlig vinge tror jag spelar mindre roll ju längre ner man kommer i storlekarna. Släng i en vinglös fluga med dryga tafsen ute i strömmen. Den dansar ju som en älva :D .
I stilla vatten och riktigt slaka strömmar däremot kommer nog mjuka material till sin rätt. Tror JAG iaf.

:yeah:

TG

Citat från: Fredrik skrivet november 15, 2007, 09:34:15

Jag tror tvärtom. I lugna vatten måste du ha styvare material, annars kollapsar vingen.
When April showers bless the hills
Take yourself and your fly rod away
Where anvil clouds court the skies
Find streams flowing clear, like Tanqueray

Henka

Citat från: TG skrivet november 15, 2007, 10:31:01
Jag tror tvärtom. I lugna vatten måste du ha styvare material, annars kollapsar vingen.
Upplever du att en marabouvinge kollapsar i stilla vatten?
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007