Kommentarer & frågor till laxflugor

Startat av Wolfis, februari 20, 2007, 20:28:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henka

Citat från: Clabbe skrivet mars 17, 2007, 20:58:41
Första tubflugan jag någonsin bundit (och antagligen lättaste  ;D )! Synpunkter någon?

:looney:

Den där får du fisk på så fort vi tar oss ut

:looney:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Lars w

Första tubflugan jag någonsin bundit (och antagligen lättaste  ;D )! Synpunkter någon?

lägg till ett blått fronthackel/kortare hår-hackel och du har gjort dig en fin "Tysken"  :D

Thomas L

Om du vill efterapa "orginalet" så ska du lämna mer bar tub framför huvudet ::) ;)
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Henka

Citat från: Thomas L skrivet mars 17, 2007, 22:27:23
Om du vill efterapa "orginalet" så ska du lämna mer bar tub framför huvudet ::) ;)

Ahh... ett mycket typiskt katalogkunskapssvar. Skönt att se att det finns representanter för släktet även här :smulaimuchen:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Thomas L

Citat från: Pinhead skrivet mars 17, 2007, 22:32:45
Ahh... ett mycket typiskt katalogkunskapssvar. Skönt att se att det finns representanter för släktet även här :smulaimuchen:
Kunskap är och förblir kunskap men för all del använd vilket prefix du vill på den :tafeja:

Olavi

Clabbe: Det såg ut som en fin tonåring, tycker jag. Bra stuk.
...cause I´m a man of wealth and taste..

Olavi

Fredrik, din enkla fluga ser nästan ut som den norska trendflugan "Rotenon"  :yeah:

HN

Fredrik

Citat från: Olavi skrivet mars 18, 2007, 00:03:44
Fredrik, din enkla fluga ser nästan ut som den norska trendflugan "Rotenon"  :yeah:
Men va f**N , här vförsöker man göra nåt så ohippt och tråkigt som möjligt, och jag kände nästan att jag hade lyckats!
Så kommer du in och säger att det är den senaste discoflugan , TACK :bonk:   ;)
Nytt år nya utmaningar...

Olavi

Citat från: Fredrik skrivet mars 18, 2007, 00:09:27
Men va f**N , här vförsöker man göra nåt så ohippt och tråkigt som möjligt, och jag kände nästan att jag hade lyckats!
Så kommer du in och säger att det är den senaste discoflugan , TACK :bonk:   ;)

Disco sade jag rakt inte, men det är en "trend"-fluga.  :pussjiggo: En fluga det börjar surras om. "Disco" är väl en flash-sprakande sak?  ;)

Rotenon har tunn svart vinge och kragbundet blått hackel. Annars är de lika.  :flyguy:

Fredrik

Citat från: Olavi skrivet mars 18, 2007, 00:25:15
Disco sade jag rakt inte, men det är en "trend"-fluga.  :pussjiggo: En fluga det börjar surras om. "Disco" är väl en flash-sprakande sak?  ;)

Rotenon har tunn svart vinge och kragbundet blått hackel. Annars är de lika.  :flyguy:
Ah ok , då känns det bättre :smulaimuchen:
Ska nog ladda askarna med lite rotenovarianter då :yes:
Nytt år nya utmaningar...

Clabbe

Tack o tack! Då kan man åka til forshaga utan å skämmas allt för mycket  :tafrilla: :looney:

Henka

Citat från: Clabbe skrivet mars 18, 2007, 10:37:12
Tack o tack! Då kan man åka til forshaga utan å skämmas allt för mycket  :tafrilla: :looney:

Det har vi däremot inte sagt något om :vissla:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

HN

Tomas!

Härlig Drivareka :yes:

Bindbeskrivning?

Tomas

Citat från: HN skrivet mars 22, 2007, 17:22:08
Tomas!

Härlig Drivareka :yes:

Bindbeskrivning?

Tackar, skoj med lite feedback :)

Krok: Salar double guld strl 9
Stjärt: 5-6 stycken strippade hackelfjädrar,
Ryggsköld: Thin skin
Ögon: Bränd 0.45 nylon målad svart med spritpenna.
Ribbing: Koppartråd
Ben: Hackel
Kropp: Ice dub eller liknande.

Ta 5-6 hackelfjädrar och strippa bort alla fibrer och måla hackelstammen röd med spritpenna. Görs enklast genom att sätta pennan på hackelstammen och sedan dra i den. Sätt sedan fast en bunt av de avdragna hackelfibrerna.
Bind in en remsa thin skin längst bak, tapera den eftersom räkan ska var tunnast framtill.
Bind in ögonen och efter dem koppartråden och hacklet som skall bli ben.
Bind in kroppen som ska vara tjockast vid ögonene där räkans huvud sitter, sedan hacklet som ska bli ben.
Klipp av allt hackel som pekar uppåt och vik över thin skin-remsan, följ efter med ribben och avsluta flugan genom att måla hela ryggskölden röd med spritpenna.

HN

Tackar!

Blir att skaffa lite tunnt skinn å testa!

Fast jag byter nog ut hackelstammarna mot boar bristles, de håller bättre.

Tomas

Citat från: HN skrivet mars 22, 2007, 21:04:31
Tackar!

Blir att skaffa lite tunnt skinn å testa!

Fast jag byter nog ut hackelstammarna mot boar bristles, de håller bättre.

Ja de har du rätt i, testade att använda vanlig nylonlina som också borde hålla bättre, såg inte lika snyggt ut tyvärr.

Thomas L

Citat från: Magnus skrivet mars 24, 2007, 10:19:39
Dom kallar honom Sunray.... typ.  :run:
Bara 10cm vinge men det kanske duger ändå...  :-\

10 cm är inte det lite dumt eftersom det finns folk som vetenskapligt kommit fram till att Laxen, precis som fruntimmer, föredrar 13,5 cm :bonk:

::)

Magnus

Citat från: Thomas L skrivet mars 24, 2007, 10:37:19
10 cm är inte det lite dumt eftersom det finns folk som vetenskapligt kommit fram till att Laxen, precis som fruntimmer, föredrar 13,5 cm :bonk:

::)

Ska jag binda efter frugans preferenser får jag nog binda betydligt längre än så  :appa2:
\"Faan va full du ä farsan!\"
\"Tacka faan de för att ja e full, ha ju supe\"

T.A

Citat från: Magnus skrivet mars 24, 2007, 11:07:53
Ska jag binda efter frugans preferenser får jag nog binda betydligt längre än så  :appa2:
;D ;D "Duns i backen"