Forumnyheter:

Vårt senaste kåseri: Kära vadarskor av  Joakim 'Hjortmyrs' Karlsson

Huvudmeny

Vad har ni i Flugasken för Lax?

Startat av ismo, februari 10, 2013, 20:02:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ismo

...efter mången år så har jag börjat sålla bort en massa "skit" som en bundit genom åren.
I Tubväg...så skall jag endast ha Silver Garry,"den" Vanlige,en blå variant,Sun Ray..+ Bananen...möjligtvis en Silver Grey..+ en Glödhäck!
I Krokväg så blir det en Saadio/en lätt variant av T & L ..Silver Grey(för kväll med silver ljus i luften/himmelen + morgon)..Glödhäck,..den Blåa(tub varianten)..nån sorts Banan..i mörkar & ljusare varianter.

Tonåringen förresten! ..tror jag på i både som Tub & krok.

Ron

Du gör rätt. En handfull mönster i olika storlek räcker långt. Det blir för mycket "dödkött" i askarna ändå....
"A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other."

västvis

Klokt beslut, skall själv börja att ransonera utbudet i askarna.   :hmm:

Henka

Såhär ser min "mörka" krokask ut...

Red butt, Mar Lodge, Thunder, Castle Killer.
Den andra halvan för lite mindre krokar har fem rader, ett wildcard återstår alltså :haum:

Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Aooooooooha  :rolleye:
Jag har ju sju fulla askar  :loopis:
Hur skall det gå?  :dunk:

//age

Henka

Såhär ser min tubask ut

..funderar på om jag ska komplettera med nåt... och varför i så fall :haum:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Flygande-jakob

Citat från: Henka skrivet februari 10, 2013, 20:52:14
Såhär ser min tubask ut

Du har inte funderat tillräckligt ser jag.
JA du ska komplettera med något. Du ska ha krokar i det tomma facket annars fastnar inte laxen på dina tuber. :appel1:

Henka

Citat från: jakob skrivet februari 10, 2013, 21:21:00
Du har inte funderat tillräckligt ser jag.
JA du ska komplettera med något. Du ska ha krokar i det tomma facket annars fastnar inte laxen på dina tuber. :appel1:

Men... Det är ju två tomma fack, och folköl får inte plats i nåt av dem...
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Flygande-jakob

Citat från: ismo skrivet februari 10, 2013, 20:02:17
...efter mången år så har jag börjat sålla bort en massa "skit" som en bundit genom åren.
I Tubväg...så skall jag endast ha Silver Garry,"den" Vanlige,en blå variant,Sun Ray..+ Bananen...möjligtvis en Silver Grey..+ en Glödhäck!
I Krokväg så blir det en Saadio/en lätt variant av T & L ..Silver Grey(för kväll med silver ljus i luften/himmelen + morgon)..Glödhäck,..den Blåa(tub varianten)..nån sorts Banan..i mörkar & ljusare varianter.

Tonåringen förresten! ..tror jag på i både som Tub & krok.

Jahaja, "skitflugorna" har rensats bort. Då förstår jag varför du var så generös och vad jag har att vänta i lådan din Kirunagris! :loopis: :loopis:

Flygande-jakob

Citat från: jakob skrivet februari 10, 2013, 21:22:50
Jahaja, "skitflugorna" har rensats bort. Då förstår jag varför du var så generös och vad jag har att vänta i lådan din Kirunagris! :loopis: :loopis:

Hmm, sant. :haum:
Berusningsmedel skall ju alltid medföras. Kanske får du plats med en bit hasch? :haum:

MADMOOSE

Citat från: Henka skrivet februari 10, 2013, 20:52:14
Såhär ser min tubask ut

För att man skall fortsätta att utvecklas. Och för att du inte är nån tonåring längre. Släpp det nu och skapa ett nytt mönster och döp det till Farsan.  :tafeja:

Ismo

Citat från: jakob skrivet februari 10, 2013, 21:22:50

Där tog du mig! :-[ 

Näää...du får dom jag numer bara använder(nästan)...dock kompletterade jag med en Tub som av en jag känner fiskat med i Mörrum...enl. honom en bra tub/fluga.

Ismo

Citat från: MADMOOSE skrivet februari 10, 2013, 21:27:41
För att man skall fortsätta att utvecklas. Och för att du inte är nån tonåring längre. Släpp det nu och skapa ett nytt mönster och döp det till Farsan.  :tafeja:

Har han så mycket material?.. :haum:

Hjortmyrs

I min laxask? Lyssna igenom albumet Anthem of the Sun med Grateful Dead. Ungefär lika strukturerat.. En frukt av skaparlust snarare än planerad genomtänkthet.
En salig röra, som jag kan välja från efter förutsättningar och eget humör.

Ett barn av denna ickestrategi är Mellow Yellow som kom till av att jag lyssnade på Donovans låt med samma titel, på repeat, och blandade lite gula nyanser. Den gav mig min första Viskanlax för några år sen.

Sen finns det några mönster som är vackra i sig och som jag gärna kopierar, som tex. T&L, Silver Blue Charm, Silver Doctor med flera.

LP

En garry glitter på tung tub och med bucktailvinge. Enormt mycket flash, ska se ut som en gäddfluga ungefär. Typ 10-11cm lång.
Banan och Fluogrön/svart i 6 o 9cm.
En liten typ greenhighlander ekorrtub med typ 3cm vinge.
Sunray typ 11cm.

Ska man hårddra det så skulle jag gott klara mig med garryn och 6cm banan, och skita i att fiska om de flugorna inte duger ;)

Helljammer

Sunray och bananen är nog de enda som heter nåt. Annars mest tussar med mest svart. i kombination med grönt eller orange.. Hm  tja, det var nog det det. :lumber:
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

västvis

GP, Sunray, Ullsocken, Beiss, Blue Charm är väl de flugor som jag mest andvänder i Västkuståarna och det räcker gott å väl.  ;)

amebix

svarta flugor med lite olika undervingar och hackel.  och silvergrey . ska väl inte behövas så mycket mer än så
fittstuvningshjärna!!!!!!

Ismo

...har ändå tyckas märkt att vid pissa varmt vatten,..så vill både Harr,Öring & Lax ta små typer av glödhäckar? rätt bra...som inte funkar här uppe annars så bra..Inbillning? :haum:
Minns -06 ...då var flugan Glödhäck ovanligt bra här uppe.

Pekka

Jag har bara en fluga: Mitt eget mönster "Random Inspiration"
Det fina med den flugan är att:

1. Det ser aldrig likadan ut
2. Den bli aldrig i samma storlek
3. Det finns ingen plan eller idé på mönster eller färg
4. Att beskriva den som vacker, är en något av en överdrift
5. Funkar i alla älvar oavsett temperatur eller vattenstånd

Rekomenderas varmt !!  :D
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse