Forumnyheter:

Senaste reportage: River Dee on the rocks av Hjortmyrs

Huvudmeny

Simmar till helgen!

Startat av MADMOOSE, november 12, 2019, 12:36:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MADMOOSE

Men vad tror ni? Kommer de att leverera?  :-\

MADMOOSE

Betis

Det trodde jag var en onödig kommentar.
Dina flugor brukar alltid hålla måttet.
Ända tills Ismo får syn på dom, då är de för feta.
Det är alla flugor enligt honom, till å med hans egna.
Så, här kommer mitt omdöme.
Fina flugor!!!! :yeah:
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Ismo

Flygande-jakob

Citat från: ismo skrivet november 12, 2019, 16:19:09
Dom är för feta! :tafeja:

Jag kommer ihåg när jag la ut en laxfluga som var alldeles för fet enligt herr Ismo och fotade den sedan i motljus tillsammans med herr Ismos egenbundna laxfluga som var mycket fetare.
Det är en av mitt livs bästa stunder.  :love:

:-*

Betis

Citat från: jakob skrivet november 12, 2019, 16:53:15
Jag kommer ihåg när jag la ut en laxfluga som var alldeles för fet enligt herr Ismo och fotade den sedan i motljus tillsammans med herr Ismos egenbundna laxfluga som var mycket fetare.

Smack!!!! ;D
I am the real one.

Ismo

MADMOOSE

Citat från: jakob skrivet november 12, 2019, 16:53:15

Stunder som förgyller livet!!  :love:

MADMOOSE

Citat från: ismo skrivet november 12, 2019, 16:19:09
Dom är för feta! :tafeja:

Tackar!! För här skall tryckas vatten!  :D Det skall kännas i hela gäddan att här kommer nått!!

MADMOOSE

Citat från: Betis skrivet november 12, 2019, 15:41:29
Det trodde jag var en onödig kommentar.
Dina flugor brukar alltid hålla måttet.
Ända tills Ismo får syn på dom, då är de för feta.
Det är alla flugor enligt honom, till å med hans egna.
Så, här kommer mitt omdöme.
Fina flugor!!!! :yeah:

Du är rar du!  :-* :-* :-*

Betis

Citat från: MADMOOSE skrivet november 12, 2019, 20:46:22
Du är rar du!  :-* :-* :-*
Nä det tror jag inte, bara uppriktig.
Hade jag tyckt de var skit hade jag nog hållt käft bara för det var du.
Ett mindre fel hade jag påpekat.
I am the real one.

MADMOOSE

Fet nog Ismo?  :haum:

rifle

En fundering jag kan få angående laxen när jag ser lite annorlunda flugor för andra arter.
Om jag skulle enbart fiska efter lax med de flugor du visat i tråden, hade det gått sämre, bättre eller ingen skillnad?

Tyvärr är jag för feg och vek för att testa en hel säsong.
What time is it? It´s time to rock not yet!

Flygande-jakob

Citat från: rifle skrivet november 14, 2019, 12:50:05
En fundering jag kan få angående laxen när jag ser lite annorlunda flugor för andra arter.
Om jag skulle enbart fiska efter lax med de flugor du visat i tråden, hade det gått sämre, bättre eller ingen skillnad?

Tyvärr är jag för feg och vek för att testa en hel säsong.

Jag tror inte det hade gått mycket sämre. Vafan, se vad folk får lax på! Det kan stå 15 laxproffs vid poolen och tvärsäkert veta vad som är rätt för stunden. Lik förbannat kammar dom noll och sen kommer en nybörjare bakom och drar på en på nåt påskpynt eller skeddrag.

Vid älvar med gott om folk tror jag nästan att jag oftare sett, om laxens oerhörda finess och finsmakeri ovetande nybörjare, dra på fler laxar på galna beten än de invigda proffsen på sina sparsmakade flugor och vetenskapligt precist för stunden utvalda linor.

Och jag har trugat de svåraste laxar med allehanda fina flugor utan resultat för att sedan se en av laxarna glatt glida upp i ytan och bita i ett gammalt löv eller pinne som driver fram helt dött.

För att inte tala om alla gånger jag fått pisk av nån klantskalle vid rödingfiske som sopat upp dom svåraste av fiskar på nån jävla vulgatanymf i ett vatten där det inte existerar insekter som ens liknar dessa kreatur. Och själv stått och kliat mig i skallen med mina myggpuppor sorgset dinglande därute utan en tillstymmelse till napp.

Eller alla gäddfisken i kallt vatten där nån i båten plötsligt drar storgäddan på en ytligt fiskad spinnare fast man SKA fiska långsamma gummividunder vid botten just då.

Inte för att man ska förkasta alla teorier och "vetande" om just laxen, absolut inte, det stämmer ju ofta. Men nog tror jag att det lika ofta stämmer med något annat, på ett helt annat sätt. Jag är ju ingen särskilt erfaren eller inbiten laxfiskare men jag blev effektiv i mitt laxfiske först när jag kastade ut allt skrot folk lärt mig och jag fiskade likadant som alla andra och bytte till eget tänkande.
Mina laxfrälsta vänner skakar på huvudet och skrattar åt mina laxfisketekniker men låter mig ju hållas förstås.
Det konstiga är att ingen vill testa själv. Som att dom inte vill utvecklas. Det SKA vara på ett visst sätt och mina dåraktigheter är liksom fel. Det tycker jag är konstigt. Varför så många är så fast i ett tankemönster kring just laxen. Andra fiskarter tycks inte alls lida av den stenhårda traditionalismen och utveckling hyllas istället.
Inom laxfisket hyllar man utvecklingen av prylarna men inte fisketeknikerna. Där är det ofta väldigt, väldigt låst.  :haum:

Betis

Väldigt klokt inlägg av Jakob!!!!! :yeah: :love:
Som tillägg skulle jag rekommendera att kolla vad de duktiga spinnfiskarna använder till laxen.
Finns till och med dom som metar lax med mask. Framgångsrikt.
Problemet är, som även Jakob tar upp, att laxen är så svår å få.
Då vågar man inte chansa utan kör med säkra kort.
Ännu ett skäl varför jag inte håller på med det.

Kul när vi lite seriöst faktiskt pratar fiske.
I am the real one.

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet november 14, 2019, 13:49:29
Väldigt klokt inlägg av Jakob!!!!! :yeah: :love:
Som tillägg skulle jag rekommendera att kolla vad de duktiga spinnfiskarna använder till laxen.
Finns till och med dom som metar lax med mask. Framgångsrikt.
Problemet är, som även Jakob tar upp, att laxen är så svår å få.
Då vågar man inte chansa utan kör med säkra kort.
Ännu ett skäl varför jag inte håller på med det.

Kul när vi lite seriöst faktiskt pratar fiske.

Och det mest fascinerande kring laxen, trots att den är så svår att få, är att så många är avoga till nya tekniker som är effektiva i flugfisket. Det borde ju vara tvärtom.
Men man är väl så fast i det som har fungerat att man vill slå bort alla tankar på att något annat kan funka bättre. Det kanske känns hotfullt att tänka att det invanda kanske inte alltid är bäst?

rifle

Jag tror som ni säger att roten till traditionen är hård är just pga att det är så långt mellan laxarna oftast.
Man vill inte ge bort sin chans med en gäddfluga.
Det gör väl antagligen också att det blir mera materialsnack än fångstsnack, för man hinner ju nästan köpa nytt spö mellan varje fångad fisk.

MADMOOSE

Om den ej levererar gädda i helgen nere i Blekinge så kan jag skicka upp den till dig Rifle så kan du fiska lax med den. Men då måste du lova att det är den enda du har på tafsen under 2020. Eller du kanske vill ha den till ditt rödingfiske Jakob?  :-*

Flygande-jakob

Citat från: rifle skrivet november 14, 2019, 13:59:10
Jag tror som ni säger att roten till traditionen är hård är just pga att det är så långt mellan laxarna oftast.
Man vill inte ge bort sin chans med en gäddfluga.
Det gör väl antagligen också att det blir mera materialsnack än fångstsnack, för man hinner ju nästan köpa nytt spö mellan varje fångad fisk.

Jo vi är nog något på spåren.
Men jag har ändå svårt att få ihop en del av det. Det är ganska många gånger, under knepiga förhållande på knepiga platser. Ofta gropar med svår ström och små markerade möjliga huggplatser, som jag ser duktiga fiskare sopa över skiten helt utan finess. Vanliga laxsvep med möjligtvis nåt lin eller flugbyte mellan.
Dom fiskar ju för böveln fullständigt ineffektivt!
Och så har jag själv trixat ihop någon av mina öringfisketekniker och dragit lax och sedan förklarat hur det gick till. Men inte att någon ens vill våga prova. Absolut inte! Nej istället springer man igenom sträckan två gånger till med sina svep och ger sedan upp. Och då går jag ner och drar på en till.
Men inte ens då vill man se det. Inte prova. Inte lägga ett uppströmskast med ett leisenrings lift framför huggpunkten.
Nej för så gör man ju inte när man fiskar lax!

Det är så genomgående bland så många.  :haum:

Flygande-jakob

Citat från: MADMOOSE skrivet november 14, 2019, 14:05:33
Om den ej levererar gädda i helgen nere i Blekinge så kan jag skicka upp den till dig Rifle så kan du fiska lax med den. Men då måste du lova att det är den enda du har på tafsen under 2020. Eller du kanske vill ha den till ditt rödingfiske Jakob?  :-*

I helvete! Röding fiskar man med myggpuppor.  :bonk:

Jag tror dom där skulle vara helt ypperliga för större öring så behåll dom och knyt på dom till våren.  :yeah:

MADMOOSE

Citat från: jakob skrivet november 14, 2019, 14:12:00
I helvete! Röding fiskar man med myggpuppor.  :bonk:

Jag tror dom där skulle vara helt ypperliga för större öring så behåll dom och knyt på dom till våren.  :yeah:

Ja det var en synnerligen obskyr tanke jag kom med där. Behåller och knyter på till våren!  ;)

rifle

Citat från: jakob skrivet november 14, 2019, 14:09:46
Men jag har ändå svårt att få ihop en del av det. Det är ganska många gånger, under knepiga förhållande på knepiga platser. Ofta gropar med svår ström och små markerade möjliga huggplatser, som jag ser duktiga fiskare sopa över skiten helt utan finess. Vanliga laxsvep med möjligtvis nåt lin eller flugbyte mellan.
Och så har jag själv trixat ihop någon av mina öringfisketekniker och dragit lax och sedan förklarat hur det gick till. Men inte att någon ens vill våga prova. Absolut inte! Nej istället springer man igenom sträckan två gånger till med sina svep och ger sedan upp. Och då går jag ner och drar på en till.
Men inte ens då vill man se det. Inte prova. Inte lägga ett uppströmskast med ett leisenrings lift framför huggpunkten.

Det jag märkt är att ju längre folk har fiskat lax desto mer trångsynta blir de, märker det även på mig själv.
Tyvärr så blir man helt klart mindre experimentsugen ju längre man fiskat lax också.

Minns första gången jag var och fiskade med våran kära vän Tomas L och han sa efter veckan att han var förvånad av hur oaktiv jag var då jag fiskade. Jag slängde ut och lät flugan svepa medans han jobbade som bara den med linan. Den veckan råkade jag kroka fler fiskar dessutom.
Så både han och jag fick en till erfarenhet att lägga in i minnesbanken.
Jag fiskar än idag ca 8 år senare med samma teknik  :vissla: ibland fungerar det men oftast inte.
Ibland blir man ivrig och provar nåt konstigt och annorlunda och det har hittils aldrig gett resultat vad jag minns nu.

Dock ska tilläggas så tänker jag varje år att jag ska variera mig mera för att bredda mig, det går väl så där men jag vill och försöker ibland.
Största skillnaden för mig är att jag idag fiskar mycket flytlina det gjorde jag inte förut.

rifle

Citat från: MADMOOSE skrivet november 14, 2019, 14:05:33

Inte tror jag den där blåa skulle vara helt värdelös.

Flygande-jakob

Citat från: rifle skrivet november 14, 2019, 15:03:45
Inte tror jag den där blåa skulle vara helt värdelös.

Ja den är för fet.

Henka

Citat från: jakob skrivet november 14, 2019, 14:09:46

Fast jag tror att det finns flera sidor av det där myntet.
Det är klart att man ska testa, fundera, och försöka att anpassa sitt fiske efter situationen, och ibland när man får ett ryck är det klart att man ska testa något konstruktivt.

Samtidigt så har jag hållit på med sånt där laxfiske i bortåt 30 år. Kanske bara 20 om man räknar seriöst.
Och jag är i mångt och mycket en bakåtsträvare som tror mer att det är tillfället än utrustningen som är avgörande.

Jag fiskar gärna på med de beprövade metoder jag VET att de oftast fungerar.
Måhända att det många gånger gör att jag inte fångar den där oväntade fisken.
Men många gånger gör det att jag faktiskt fångar den där fisken jag räknar med att förr eller senare fångar :)

Men med detta sagt, jag testar gärna "specialare" på ställen där jag tror att det kan göra nytta.
Men många gånger när jag har testat nån kreativ idé får jag känslan av att jag inte fiskat "ordentligt", och funderar på om jag
kanske hade fångat min fisk om jag hade fiskat som vanligt istället...

:haum:

Som jag skrev i nån artikel för många år sedan, när du får känslan att du ska testa något speciellt - gör det.
Men rent generellt - fiska med det som du trivs att fiska med.
I mitt fall blir det ofta lite mindre flugor och lättare linor än vad många andra fiskar med under samma förhållanden :)
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Men fiskar du som alla andra laxfiskare då?
I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet november 14, 2019, 16:17:48
Men fiskar du som alla andra laxfiskare då?

Var den frågan riktad till mig? :haum:

I så fall är nog svaret nja :haum:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Flygande-jakob

Jag förstår vad du menar Henka.
Nu har vi fiskat för lite ihop för att jag ska veta hur du fiskar generellt men jag inbillar mig att du är en rätt kreativ laxfiskare och inte helt representativ för skrået alla gånger.  Du är ju kreativ i huvudet överlag.  :yeah:

Men generellt upplever jag laxfiskare som mycket okreativa jämfört med andra sorters fiskare.
Mer förstoppade i huvudet ungefär.
Men det kan ju ha att göra med fiskets art. Den långa väntan, det monotona väntandet på ny fisk in i poolen. Man vet att inget händer förrän fisken plötsligt dyker upp. Det i sig skapar nog lätt ett säkerhetstänk. Flugan i vattnet, beprövad fluga, beprövad lina, beprövad kastvinkel. Allt beprövat och pålitligt och bollen lägger man hos laxens steg. Och att inte ha för fet fluga förstås.

Betis

Sen tror jag alla fiskare oavsett sorts fiske bara provar nytt när det är trögt.
Ska man prova nytt ska man göra det när fisket är bra.
Så man själv tror på det man gör.
Så mycket som spelar in, fast det är klart har man gjort likadant 20 ggr mot en fisk man vet finns där borde det inte vara farligt å göra lite annorlunda några kast.....
I am the real one.

Ismo

Möjligtvis att denna fluga har för stort huve :haum: ..kunde bantat dessutom på vingen å struphacklet..hade nog räckt med 1st hår på vardera sidan när jag tänker efter :haum: ..å kör hullinglöst för att inte späda på "fet"heten. :tafeja:

Betis

Erik Wik tog föresten sin största fiskätaröring på den fulaste julgransfluga jag sett. Gigantisk gäddfluga.  :o
Men det var ju ätande fisk. :hmm:
I am the real one.

Flygande-jakob

Citat från: ismo skrivet november 14, 2019, 17:55:13
Möjligtvis att denna fluga har för stort huve :haum: ..kunde bantat dessutom på vingen å struphacklet..hade nog räckt med 1st hår på vardera sidan när jag tänker efter :haum: ..å kör hullinglöst för att inte späda på "fet"heten. :tafeja:

Ja nog är den lite fet alltid.

:(
Citat från: Betis skrivet november 14, 2019, 17:58:17
Erik Wik tog föresten sin största fiskätaröring på den fulaste julgransfluga jag sett. Gigantisk gäddfluga.  :o
Men det var ju ätande fisk. :hmm:

Riktig fisk!  :yeah:

Henka

Citat från: jakob skrivet november 14, 2019, 17:09:20
Jag förstår vad du menar Henka.
Nu har vi fiskat för lite ihop för att jag ska veta hur du fiskar generellt men jag inbillar mig att du är en rätt kreativ laxfiskare och inte helt representativ för skrået alla gånger.  Du är ju kreativ i huvudet överlag.  :yeah:

Men generellt upplever jag laxfiskare som mycket okreativa jämfört med andra sorters fiskare.
Mer förstoppade i huvudet ungefär.
Men det kan ju ha att göra med fiskets art. Den långa väntan, det monotona väntandet på ny fisk in i poolen. Man vet att inget händer förrän fisken plötsligt dyker upp. Det i sig skapar nog lätt ett säkerhetstänk. Flugan i vattnet, beprövad fluga, beprövad lina, beprövad kastvinkel. Allt beprövat och pålitligt och bollen lägger man hos laxens steg. Och att inte ha för fet fluga förstås.

Kreativ tror jag nog inte att jag skulle kalla mig :haum:
Visst kan jag testa och fundera, och ibland kommer man på nåt bra, och ibland kommer man inte på nåt bra.
Och ofta nappar det ändå.

Men det beror förstås mycket på var man fiskar också. Hemma kan jag den korta älvsträckan utan och innan (därmed inte sagt att jag kan allt :hmm: )
Men det är klart att 30 års fiske har gett en del rutin, och jag fiskar ju som regel från typ februari-mars fram till september, och betydligt oftare än medelfiskaren,
så jo. Jag kan min älv rätt bra :)

Jag har fiskar ju oftast på bekanta vatten, och har försökt att lära mig sträcka efter sträcka.
När jag kommer till nya sträckor så är det nog rätt sällan som jag försöker lista ut hur jag ska fiska de ställen som jag inte riktigt tror passar "mitt" fiske.
Jag brukar ofta lägga mer krut på att läsa vatten, fundera och försöka lista ut var jag tror det ska läggas mest tid för att ge något.

Med detta så är det klart att jag säkert missar många ställen på en sträcka, men i takt med att man blir mer bekant med området så ökar upptäckarlustan och
jag börjar såklart testa även andra områden, eller upptäcker på högre eller lägre vatten nya ställen som kan passa mig, eller som ser intressanta nog ut för
att utforska närmare även på andra förhållanden.

Men kreativ, eller innovativ är inte några ord jag skulle använda för att beskriva mitt fiske :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

För egen del (som vanligt) så skulle jag säga att själva fiskandet är viktigare än fångsten.
Jag är faktiskt alldeles nöjd med att gå och fiska av en runda på exakt samma sätt varje gång.
Jag gillar ramar i det man gör tex som att fiskar man en runda så anser jag det som untrue att nöta över en het bitplats med flera kast som är utförda lite olika.
Att göra det hade säker genererat nåt extra hugg per säsong.

Kanske beror det på att man är färgad av att man börjat fiska i kövatten.

Försöker sätta nåt delmål med varje säsong som kommer och det handlar aldrig om antal och storlek utan alltid om förändrig och att bredda själva fisket.

Helljammer

Men vad är det här? Fiskesnack här 2019???
Kloka ord Jakob! Snackade mkt fiske med Johan förra veckan så nu vet jag var du fått de flesta av dina laxar på senaste år också!  :rofl: Fina ställen,  man borde fiska mer åt de där hållen istället för att tröska på i tröndelag, det är nog så. :lumber:
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Flygande-jakob

Det är tur att vi alla är olika och har olika syn och tillvägagångssätt i fisket.  :yeah:
Får väl ge Ismo rätt en gång till: det är av andra med andra sätt att göra och se saker som man lär sig.

Själv blir jag lätt helt dampig i huvudet när jag fiskar. Det har blivit bättre med åren men mycket finns ju kvar ändå.
Jag ser nog lugn ut men i skallen är det ett getingbo av tankar kring fisket. Inte särskilt avslappnande.
:-\

Men det har blivit lugnare som sagt och det är rätt skönt.

rifle

Citat från: jakob skrivet november 15, 2019, 09:31:55
Det är tur att vi alla är olika och har olika syn och tillvägagångssätt i fisket.  :yeah:
Får väl ge Ismo rätt en gång till: det är av andra med andra sätt att göra och se saker som man lär sig.

Själv blir jag lätt helt dampig i huvudet när jag fiskar. Det har blivit bättre med åren men mycket finns ju kvar ändå.
Jag ser nog lugn ut men i skallen är det ett getingbo av tankar kring fisket. Inte särskilt avslappnande.
:-\

Men det har blivit lugnare som sagt och det är rätt skönt.

Det är så när kreativiteten slår till, tyvärr.

Flygande-jakob

Citat från: Helljammer skrivet november 15, 2019, 09:27:16
Men vad är det här? Fiskesnack här 2019???
Kloka ord Jakob! Snackade mkt fiske med Johan förra veckan så nu vet jag var du fått de flesta av dina laxar på senaste år också!  :rofl: Fina ställen,  man borde fiska mer åt de där hållen istället för att tröska på i tröndelag, det är nog så. :lumber:

Ja det är ju helt sjukt! Fiskeprat på detta forum!  ;D

Johan är en klok man. Trivs mycket bra att fiska med honom och han har lärt mig mycket genom åren som jag är tacksam för.
Du får väl haka på så du tar dig bort från tröndelag.  :yeah:

Flygande-jakob

Citat från: rifle skrivet november 15, 2019, 09:33:52
Det är så när kreativiteten slår till, tyvärr.

Hoppas finna en balans någon gång. Om filmen "Trolmanden og laksen" speglar den verkliga Göran Andersson så tror jag att den visar balans i fisket. Kreativt, säkert, lugnt och harmoniskt.
Men om det verkligen är så vet man ju inte, men man kan ju hoppas.

Annars är väl de mest balanserade fiskarna man träffar på de som njuter mer av naturen än av fisket. Det kan liksom inte bli annat än bra då. Fan, jag försöker iallafall, och ibland går det bra. Och det känns som att det blir bättre för varje år.

rifle

Citat från: jakob skrivet november 15, 2019, 09:42:58
Hoppas finna en balans någon gång. Om filmen "Trolmanden og laksen" speglar den verkliga Göran Andersson så tror jag att den visar balans i fisket. Kreativt, säkert, lugnt och harmoniskt.
Men om det verkligen är så vet man ju inte, men man kan ju hoppas.

Annars är väl de mest balanserade fiskarna man träffar på de som njuter mer av naturen än av fisket. Det kan liksom inte bli annat än bra då. Fan, jag försöker iallafall, och ibland går det bra. Och det känns som att det blir bättre för varje år.

Du måste åka på karaktärsdanande laxfiske ut i vildmarken i minst 10 dar och se till att missa stegen helt och hållet och utan möjlighet att kunna ta sig hem.
Att gå runt och tomtrampa i 10 dar utan en tillstymmelse utan att se en lax eller ens tro att det finns, då infinner sig ett fint lugn till slut.

Många vatten i Sverige verkar ha ett väldigt stressigt laxfiske med byte av ställen hela tiden.
Det är inte min typ av fiske även om platsbyte kan vara trevligt, men det skapar mera stress tycker jag.

Flygande-jakob

Citat från: rifle skrivet november 15, 2019, 09:48:33
Du måste åka på karaktärsdanande laxfiske ut i vildmarken i minst 10 dar och se till att missa stegen helt och hållet och utan möjlighet att kunna ta sig hem.
Att gå runt och tomtrampa i 10 dar utan en tillstymmelse utan att se en lax eller ens tro att det finns, då infinner sig ett fint lugn till slut.

Många vatten i Sverige verkar ha ett väldigt stressigt laxfiske med byte av ställen hela tiden.
Det är inte min typ av fiske även om platsbyte kan vara trevligt, men det skapar mera stress tycker jag.

Det går bra. Om jag har fem plattor bocköl med mig.

Jo stressfisket är fruktansvärt. Men det har jag lämnat bakom mig faktiskt. Jag har blivit tvärtom. En fästing som tjurar fast mer eller mindre. Vid trögt fiske håller jag på med så mycket konstigheter att jag behöver mycket tid och många genomfiskningar av en sträcka för att till slut hamna i en plan jag trivs med.
En varierad sträcka kan ta enormt med tid, kosta mig 20 flugor, 5 tafsar och en klump innan jag känner att jag kan fiska den ordentligt. På just det vattenståndet.
Jag försöker leta mig igenom botten med tunga grejer, hitta stenar, gropar, gör markeringar på stranden där jag vet exakt linlängd och vinkel för just det kastet. Lär mig så jag vet exakt när jag på ett sådant ställe måste dra in två meter lina i utfiskningen för att lyfta flugan över en sten.
Mängders mängder med små detaljer sysslesätter hjärnan konstant och en pool blir ett stort projekt som jag tar mig an vetenskapligt utrustad med ett batteri av spetsar och tafsar som byts och pysslas med.
Rena autismen.
Det har liksom tagit över platsbytarstressen numera. Vet inte hur det blev så riktigt. Men det ger ett klart större lugn för mig än att stressa runt och halvslarva massor av ställen.
Och för mig är det effektivt.
Ju fler sträckor jag lär mig på detta sätt ju mer fisk får jag. Man får liksom en manual att gå efter. Och när man också får in lite detaljer om tidpunkter på dygnet vilka platser funkar så börjar det bli riktigt bra.

Har blivit mer sådan i storöringfisket också. Nu har jag mest fiskat efter ätande större öring istället för vandrande de senare åren i och för sig och där finns en rätt stor skillnad.

Henka

Citat från: rifle skrivet november 15, 2019, 08:55:08
För egen del (som vanligt) så skulle jag säga att själva fiskandet är viktigare än fångsten.

Huvet på spiken! :bonk: (i avsaknad av bättre smiley)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

Citat från: jakob skrivet november 15, 2019, 10:05:39
Det går bra. Om jag har fem plattor bocköl med mig.

Jo stressfisket är fruktansvärt. Men det har jag lämnat bakom mig faktiskt. Jag har blivit tvärtom. En fästing som tjurar fast mer eller mindre. Vid trögt fiske håller jag på med så mycket konstigheter att jag behöver mycket tid och många genomfiskningar av en sträcka för att till slut hamna i en plan jag trivs med.
En varierad sträcka kan ta enormt med tid, kosta mig 20 flugor, 5 tafsar och en klump innan jag känner att jag kan fiska den ordentligt. På just det vattenståndet.
Jag försöker leta mig igenom botten med tunga grejer, hitta stenar, gropar, gör markeringar på stranden där jag vet exakt linlängd och vinkel för just det kastet. Lär mig så jag vet exakt när jag på ett sådant ställe måste dra in två meter lina i utfiskningen för att lyfta flugan över en sten.
Mängders mängder med små detaljer sysslesätter hjärnan konstant och en pool blir ett stort projekt som jag tar mig an vetenskapligt utrustad med ett batteri av spetsar och tafsar som byts och pysslas med.
Rena autismen.
Det har liksom tagit över platsbytarstressen numera. Vet inte hur det blev så riktigt. Men det ger ett klart större lugn för mig än att stressa runt och halvslarva massor av ställen.
Och för mig är det effektivt.
Ju fler sträckor jag lär mig på detta sätt ju mer fisk får jag. Man får liksom en manual att gå efter. Och när man också får in lite detaljer om tidpunkter på dygnet vilka platser funkar så börjar det bli riktigt bra.

Har blivit mer sådan i storöringfisket också. Nu har jag mest fiskat efter ätande större öring istället för vandrande de senare åren i och för sig och där finns en rätt stor skillnad.

Man är sån som man är och den stora utmaningen är att hitta ett sätt som fungerar för en själv så det känns bra och harmoniskt.
Jag är imponerad på riktigt över att du gör en sådan kartläggning av poolen i ditt driv av att hitta bästa möjliga förutsättningar, mycket imponerande.
Där finns det mycket man kan förbättra/utveckla i sitt egna fiske.

Eller så går man andra vägen och förenklar man ännu mera.
Det är skönt med fisket är att man kan ändra synsätt på hur man vill fiska och så blir det som en ny sport nästan.
Fiska mycket sjunklinor och stora flugor långsamt eller flytlina och små flugor fort. Eller en blandning av det eller hur man nu vill.

rifle

Citat från: Henka skrivet november 15, 2019, 10:13:09
Huvet på spiken! :bonk: (i avsaknad av bättre smiley)

Men utan fångst så hade jag givetvis inte orkat fortsätta fiska, så nån stackar måste man ju få kroka ibland.

Henka

Citat från: jakob skrivet november 15, 2019, 10:05:39

En varierad sträcka kan ta enormt med tid, kosta mig 20 flugor, 5 tafsar och en klump innan jag känner att jag kan fiska den ordentligt.

Sätter jag bort EN fluga blir jag sur och dricker sprit istället ;D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

Citat från: Henka skrivet november 15, 2019, 10:58:02
Sätter jag bort EN fluga blir jag sur och dricker sprit istället ;D

Sa herr flytlina.

Henka

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Henka

Citat från: rifle skrivet november 15, 2019, 11:03:10
Sa herr flytlina.

Fast fiskar jag obekanta vatten har jag en förmåga att börja med flyt/s3, det tycker jag känns som det kanske "allroundaste" :haum:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Flygande-jakob

Jag kan dra bort 10 flugor på en repa i början när jag lär känna en pool.
Det är ett psykiskt helsicke. Knyta och byta. Man blir riktigt sliten av det faktiskt. Men sen vet jag.
Jag räknar hemtagen, gör markeringar i stranden där jag måste göra nåt speciellt för att inte gå fast.
Just dom platserna brukar också vara huggplatser och därför är det värt det.
På ett par repor kan jag ha hittat 3-4 såna platser som jag aldrig haft en aning om om jag dragit över med en flytlina.

Henka

Citat från: jakob skrivet november 15, 2019, 11:25:20
På ett par repor kan jag ha hittat 3-4 såna platser som jag aldrig haft en aning om om jag dragit över med en flytlina.

Man märker det när det säger KLOFFFFS!!! och ytan bryts ögonblicket innan man känner hur det drar i linan ;D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Flygande-jakob

Citat från: Henka skrivet november 15, 2019, 11:26:48
Man märker det när det säger KLOFFFFS!!! och ytan bryts ögonblicket innan man känner hur det drar i linan ;D

Jag tar tillbaka allt jag sa om att du verkar kreativ.  >:(

När man offrat en massa flugor, hittat stenarna, groparna, markerat, noterat linlängd osv så går man de rena fiskereporna. Ett snäpp lättare lina kanske, alternativt ett exakt lyft precis framför de upphittade förmodade huggplatserna. Då börjar man plötsligt bli väldigt effektiv..
Är fisket trögt men lax finns i poolen så letar jag upp de här platserna, sedan fiskar jag lika tungt som i sökandet men med små flugor, ofta små, små Francis eller nåt diskret. Lyfter flugan precis framför platserna.  :D

Visst, det kan ta en dag eller flera att hyfsat lära känna en krånglig pool, men det går fortare än att lära sig den på ett traditionellt sätt vilket kan ta år.

rifle

rifle

Citat från: jakob skrivet november 15, 2019, 11:25:20
Jag kan dra bort 10 flugor på en repa i början när jag lär känna en pool.
Det är ett psykiskt helsicke. Knyta och byta. Man blir riktigt sliten av det faktiskt. Men sen vet jag.
Jag räknar hemtagen, gör markeringar i stranden där jag måste göra nåt speciellt för att inte gå fast.
Just dom platserna brukar också vara huggplatser och därför är det värt det.

Så kan man också göra om man inte kan läsa vatten  :kopp:

Dina fiskekamrater är säkert impade när du knyter på fluga nr 9 och du kommit 7 meter nerströms i poolen och de väntar på sin tur  :booze:

Jag förstår varför du drar fisk.

Flygande-jakob

Citat från: rifle skrivet november 15, 2019, 13:16:54
Är det här fusk?

https://bojdaspon.se/produkt/water-wolf-underwater-camera-uw-1-1/

För mig är det ok. Men jag har ingen som helst moral.

Citat från: rifle skrivet november 15, 2019, 13:20:44
Så kan man också göra om man inte kan läsa vatten  :kopp:

Dina fiskekamrater är säkert impade när du knyter på fluga nr 9 och du kommit 7 meter nerströms i poolen och de väntar på sin tur  :booze:

Jag förstår varför du drar fisk.

:bonk:
Nej det är ingen fara, jag fiskar väldigt snabbt ändå. Flug och tafsbyten går blixtsnabbt tack vare all träning.  ;D
Tror faktiskt sällan nån noterar ens vad jag pysslar med. Diskret som en tävlingspimpelfiskare.
Särskilt i en pool jag kan går det väldigt fort. Jag är snabb förbi tråkiga områden och lägger kanske nåt extrakast på de heta platserna.
Kommer alltid ikapp fiskaren före om det är kö och får stoppa upp.

Henka

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Ismo

Citat från: rifle skrivet november 15, 2019, 13:16:54
Är det här fusk?

https://bojdaspon.se/produkt/water-wolf-underwater-camera-uw-1-1/

Det var en förra sommarn som sade sig se var det stod Lax! med en sådan. ..Hörde dock inte att han fick nå Lax. :)

Henka

Citat från: ismo skrivet november 15, 2019, 13:51:38

Det var en förra sommarn som sade sig se var det stod Lax! med en sådan. ..Hörde dock inte att han fick nå Lax. :)

Det räcker inte att veta var laxen står, man ska veta var den biter ;)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Ismo

Tycker bra det Henka sa engång.." Tur slår skicklighet i alla lägen" .. ;D

Ismo

Citat från: Henka skrivet november 15, 2019, 14:07:05
Det räcker inte att veta var laxen står, man ska veta var den biter ;)

EXAKT! PRECIS! :hmm:

Henka

Citat från: ismo skrivet november 15, 2019, 14:07:41
Tycker bra det Henka sa engång.." Tur slår skicklighet i alla lägen" .. ;D

Du ska inte glömma bort det ack så viktiga tillägget att tur inte är någon bra strategi!
Tur är jättebra att ha, men det är inget man ska förlita sig på :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Ismo

Citat från: Henka skrivet november 15, 2019, 14:16:40
Du ska inte glömma bort det ack så viktiga tillägget att tur inte är någon bra strategi!
Tur är jättebra att ha, men det är inget man ska förlita sig på :)

Men just det du sa...så piskar den i arslet!..om en tror att en är en EXPERT. :hmm: ;D

Henka

Citat från: ismo skrivet november 15, 2019, 14:18:56

Men just det du sa...så piskar den i arslet!..om en tror att en är en EXPERT. :hmm: ;D

Jo, det är ju sånt som händer lite då och då.
Främst för alla andra, de har ju tur hela tiden. Jag har ju aldrig tur :vissla:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

Citat från: Henka skrivet november 15, 2019, 14:36:21

Jag har tur varenda gång jag kommer ut och fiskar  :hmm:

Ismo

Citat från: Henka skrivet november 15, 2019, 14:36:21

Tänk dig själv hur länge jag fiskat i Kalixälven...så kommer DU!..å tar en Öring på 6,3kg i..MINA VaaaaaaaaaaaaaaATTEN! :o ;D
Enda jag kan götta mig med det..är att det var min bundna fluga..MEN..det var du som gjorde JOBBET. GRATTIS än engång. :hmm: Lyfter på kepsen. Fantastiskt.

Henka

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Henka

Citat från: ismo skrivet november 15, 2019, 14:49:22
Tänk dig själv hur länge jag fiskat i Kalixälven...så kommer DU!..å tar en Öring på 6,3kg i..MINA VaaaaaaaaaaaaaaATTEN! :o ;D
Enda jag kan götta mig med det..är att det var min bundna fluga..MEN..det var du som gjorde JOBBET. GRATTIS än engång. :hmm: Lyfter på kepsen. Fantastiskt.

Jag hade knappast hittat dit själv, och det var faktiskt Karin som såg fisken, så ok då. Den gången hade jag kanske lite tur :vissla:

Och tack igen, för den är verkligen ett minne för livet :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

Citat från: Henka skrivet november 15, 2019, 15:14:13
Jag hade knappast hittat dit själv, och det var faktiskt Karin som såg fisken, så ok då. Den gången hade jag kanske lite tur :vissla:

Och tack igen, för den är verkligen ett minne för livet :)

Utan bild har det inte hänt.

Ismo

Kolla detta! :o ..en kort person = BRA Lax...1st person lång..liten Lax...lika underligt det :hmm:..dessutom båda Finländare ;D

Henka

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Flygande-jakob

Citat från: ismo skrivet november 15, 2019, 15:50:25
Kolla detta! :o ..en kort person = BRA Lax...1st person lång..liten Lax...lika underligt det :hmm:..dessutom båda Finländare ;D

Två typiska fiskmördande,nedskräpande, supande, aggressiva finnar ja.
Jag ser på era stickande blickar vad ni är för ena.
Jävla lowlifes!!!

rifle

Jag är ingen finne, försök inte dra med mig i din bakgrund.
Mitt efternamn kommer från Tornedalen som ligger i Sverige.
Klart laxen ser stor när du själv är så liten.

rifle

rifle

Ismo

Citat från: rifle skrivet november 15, 2019, 16:59:36

Skyll inte på mig! :o ..kolla på Jock sidan... :hmm: Det står så... :)

Ismo

http://www.laxfiske.nu/fiske/fishing?location=/sweden/norrbotten/kalix&view=gallery    ;D

Niklas Hapasari och Ismo Hyvärinen 2 finska fiskare med Laxar tagna i jockfall. :rofl:

Ismo

Citat från: rifle skrivet november 15, 2019, 16:59:36

Vad vägde din? :vissla:

Ismo

Vilken sten var det du inte orkade bära? ::)

Henka

Citat från: rifle skrivet november 15, 2019, 17:04:44
Hade varit kul att se  :hmm:
Den finns i nån än mina bildtrådar.
Tror det var 2007 :haum:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Henka

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Ismo

Citat från: ismo skrivet november 15, 2019, 17:23:45
http://www.laxfiske.nu/fiske/fishing?location=/sweden/norrbotten/kalix&view=gallery    ;D

Niklas Hapasari och Ismo Hyvärinen 2 finska fiskare med Laxar tagna i jockfall. :rofl:

Han borde heta Haapa..saari..annars blir det för den som kan Finska....Mögel.Ö (typ, inte det sista)..vill ju inge heta... ;D

MADMOOSE

Men det var väl själva f..!!!!  :loopis: :loopis: Ni har ju totalt kapat min fina tråd med ert laxdret!  :larsw:  :-*

Ja ja jag kommer behålla mina flugor då de funkade ypperligt! Till och med den blåvita "undulaten" !!  :D

Betis

Kul!!!!
Får du försöka ta en storöring med. :yeah:
I am the real one.

MADMOOSE

Citat från: Betis skrivet november 18, 2019, 08:32:10
Kul!!!!
Får du försöka ta en storöring med. :yeah:

Så får det bli!!  ;)

rifle

MADMOOSE

Citat från: rifle skrivet november 18, 2019, 08:40:13
Eller skicka den blå till mig.

Är du galen! Den är ju full med gäddslem!  ;)

rifle

Citat från: MADMOOSE skrivet november 18, 2019, 09:07:32
Är du galen! Den är ju full med gäddslem!  ;)

Du får väl binda en ny åt mig då  :sowhat:

MADMOOSE

Citat från: rifle skrivet november 18, 2019, 10:05:15
Du får väl binda en ny åt mig då  :sowhat:

Ok då! När tid finnes!  :)

Helljammer

Citat från: jakob skrivet november 15, 2019, 09:38:33
Ja det är ju helt sjukt! Fiskeprat på detta forum!  ;D

Johan är en klok man. Trivs mycket bra att fiska med honom och han har lärt mig mycket genom åren som jag är tacksam för.
Du får väl haka på så du tar dig bort från tröndelag.  :yeah:

Ja det börjar bli längesedan jag fiskade med Johan senast så det är hög tid att det blir av nästa år!  Vore ju kul att morsa även på dig!
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

MADMOOSE

Ett par nya 15 cmare till vårgäddan.  :D

Men jag ser att jag lovat nått som jag ej levt upp till än.... :-[

rifle

Det är som upplagt att dra oneliners om häftapparaten som var väldigt häftig  :rofl: