Forumnyheter:

Ny flugbindningsartikel: Skindfluer på arbejde i Emåen Av Brian 'DK.minken' Störup

Huvudmeny

Simmar till helgen!

Startat av MADMOOSE, november 12, 2019, 12:36:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Flygande-jakob

Citat från: MADMOOSE skrivet november 14, 2019, 14:05:33
Om den ej levererar gädda i helgen nere i Blekinge så kan jag skicka upp den till dig Rifle så kan du fiska lax med den. Men då måste du lova att det är den enda du har på tafsen under 2020. Eller du kanske vill ha den till ditt rödingfiske Jakob?  :-*

I helvete! Röding fiskar man med myggpuppor.  :bonk:

Jag tror dom där skulle vara helt ypperliga för större öring så behåll dom och knyt på dom till våren.  :yeah:

MADMOOSE

Citat från: jakob skrivet november 14, 2019, 14:12:00
I helvete! Röding fiskar man med myggpuppor.  :bonk:

Jag tror dom där skulle vara helt ypperliga för större öring så behåll dom och knyt på dom till våren.  :yeah:

Ja det var en synnerligen obskyr tanke jag kom med där. Behåller och knyter på till våren!  ;)

rifle

Citat från: jakob skrivet november 14, 2019, 14:09:46
Jo vi är nog något på spåren.
Men jag har ändå svårt att få ihop en del av det. Det är ganska många gånger, under knepiga förhållande på knepiga platser. Ofta gropar med svår ström och små markerade möjliga huggplatser, som jag ser duktiga fiskare sopa över skiten helt utan finess. Vanliga laxsvep med möjligtvis nåt lin eller flugbyte mellan.
Dom fiskar ju för böveln fullständigt ineffektivt!
Och så har jag själv trixat ihop någon av mina öringfisketekniker och dragit lax och sedan förklarat hur det gick till. Men inte att någon ens vill våga prova. Absolut inte! Nej istället springer man igenom sträckan två gånger till med sina svep och ger sedan upp. Och då går jag ner och drar på en till.
Men inte ens då vill man se det. Inte prova. Inte lägga ett uppströmskast med ett leisenrings lift framför huggpunkten.
Nej för så gör man ju inte när man fiskar lax!

Det är så genomgående bland så många.  :haum:

Det jag märkt är att ju längre folk har fiskat lax desto mer trångsynta blir de, märker det även på mig själv.
Tyvärr så blir man helt klart mindre experimentsugen ju längre man fiskat lax också.

Minns första gången jag var och fiskade med våran kära vän Tomas L och han sa efter veckan att han var förvånad av hur oaktiv jag var då jag fiskade. Jag slängde ut och lät flugan svepa medans han jobbade som bara den med linan. Den veckan råkade jag kroka fler fiskar dessutom.
Så både han och jag fick en till erfarenhet att lägga in i minnesbanken.
Jag fiskar än idag ca 8 år senare med samma teknik  :vissla: ibland fungerar det men oftast inte.
Ibland blir man ivrig och provar nåt konstigt och annorlunda och det har hittils aldrig gett resultat vad jag minns nu.

Dock ska tilläggas så tänker jag varje år att jag ska variera mig mera för att bredda mig, det går väl så där men jag vill och försöker ibland.
Största skillnaden för mig är att jag idag fiskar mycket flytlina det gjorde jag inte förut.
What time is it? It´s time to rock not yet!

rifle

Citat från: MADMOOSE skrivet november 14, 2019, 14:05:33
Om den ej levererar gädda i helgen nere i Blekinge så kan jag skicka upp den till dig Rifle så kan du fiska lax med den. Men då måste du lova att det är den enda du har på tafsen under 2020. Eller du kanske vill ha den till ditt rödingfiske Jakob?  :-*

Inte tror jag den där blåa skulle vara helt värdelös.

Flygande-jakob

Citat från: rifle skrivet november 14, 2019, 15:03:45
Inte tror jag den där blåa skulle vara helt värdelös.

Ja den är för fet.

Henka

Citat från: jakob skrivet november 14, 2019, 14:09:46
Jo vi är nog något på spåren.
Men jag har ändå svårt att få ihop en del av det. Det är ganska många gånger, under knepiga förhållande på knepiga platser. Ofta gropar med svår ström och små markerade möjliga huggplatser, som jag ser duktiga fiskare sopa över skiten helt utan finess. Vanliga laxsvep med möjligtvis nåt lin eller flugbyte mellan.
Dom fiskar ju för böveln fullständigt ineffektivt!
Och så har jag själv trixat ihop någon av mina öringfisketekniker och dragit lax och sedan förklarat hur det gick till. Men inte att någon ens vill våga prova. Absolut inte! Nej istället springer man igenom sträckan två gånger till med sina svep och ger sedan upp. Och då går jag ner och drar på en till.
Men inte ens då vill man se det. Inte prova. Inte lägga ett uppströmskast med ett leisenrings lift framför huggpunkten.
Nej för så gör man ju inte när man fiskar lax!

Det är så genomgående bland så många.  :haum:

Fast jag tror att det finns flera sidor av det där myntet.
Det är klart att man ska testa, fundera, och försöka att anpassa sitt fiske efter situationen, och ibland när man får ett ryck är det klart att man ska testa något konstruktivt.

Samtidigt så har jag hållit på med sånt där laxfiske i bortåt 30 år. Kanske bara 20 om man räknar seriöst.
Och jag är i mångt och mycket en bakåtsträvare som tror mer att det är tillfället än utrustningen som är avgörande.

Jag fiskar gärna på med de beprövade metoder jag VET att de oftast fungerar.
Måhända att det många gånger gör att jag inte fångar den där oväntade fisken.
Men många gånger gör det att jag faktiskt fångar den där fisken jag räknar med att förr eller senare fångar :)

Men med detta sagt, jag testar gärna "specialare" på ställen där jag tror att det kan göra nytta.
Men många gånger när jag har testat nån kreativ idé får jag känslan av att jag inte fiskat "ordentligt", och funderar på om jag
kanske hade fångat min fisk om jag hade fiskat som vanligt istället...

:haum:

Som jag skrev i nån artikel för många år sedan, när du får känslan att du ska testa något speciellt - gör det.
Men rent generellt - fiska med det som du trivs att fiska med.
I mitt fall blir det ofta lite mindre flugor och lättare linor än vad många andra fiskar med under samma förhållanden :)
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Men fiskar du som alla andra laxfiskare då?
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Henka

Citat från: Betis skrivet november 14, 2019, 16:17:48
Men fiskar du som alla andra laxfiskare då?

Var den frågan riktad till mig? :haum:

I så fall är nog svaret nja :haum:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Flygande-jakob

Jag förstår vad du menar Henka.
Nu har vi fiskat för lite ihop för att jag ska veta hur du fiskar generellt men jag inbillar mig att du är en rätt kreativ laxfiskare och inte helt representativ för skrået alla gånger.  Du är ju kreativ i huvudet överlag.  :yeah:

Men generellt upplever jag laxfiskare som mycket okreativa jämfört med andra sorters fiskare.
Mer förstoppade i huvudet ungefär.
Men det kan ju ha att göra med fiskets art. Den långa väntan, det monotona väntandet på ny fisk in i poolen. Man vet att inget händer förrän fisken plötsligt dyker upp. Det i sig skapar nog lätt ett säkerhetstänk. Flugan i vattnet, beprövad fluga, beprövad lina, beprövad kastvinkel. Allt beprövat och pålitligt och bollen lägger man hos laxens steg. Och att inte ha för fet fluga förstås.

Betis

Sen tror jag alla fiskare oavsett sorts fiske bara provar nytt när det är trögt.
Ska man prova nytt ska man göra det när fisket är bra.
Så man själv tror på det man gör.
Så mycket som spelar in, fast det är klart har man gjort likadant 20 ggr mot en fisk man vet finns där borde det inte vara farligt å göra lite annorlunda några kast.....
I am the real one.

Ismo

Möjligtvis att denna fluga har för stort huve :haum: ..kunde bantat dessutom på vingen å struphacklet..hade nog räckt med 1st hår på vardera sidan när jag tänker efter :haum: ..å kör hullinglöst för att inte späda på "fet"heten. :tafeja:

Betis

Erik Wik tog föresten sin största fiskätaröring på den fulaste julgransfluga jag sett. Gigantisk gäddfluga.  :o
Men det var ju ätande fisk. :hmm:
I am the real one.

Flygande-jakob

Citat från: ismo skrivet november 14, 2019, 17:55:13
Möjligtvis att denna fluga har för stort huve :haum: ..kunde bantat dessutom på vingen å struphacklet..hade nog räckt med 1st hår på vardera sidan när jag tänker efter :haum: ..å kör hullinglöst för att inte späda på "fet"heten. :tafeja:

Ja nog är den lite fet alltid.

:(
Citat från: Betis skrivet november 14, 2019, 17:58:17
Erik Wik tog föresten sin största fiskätaröring på den fulaste julgransfluga jag sett. Gigantisk gäddfluga.  :o
Men det var ju ätande fisk. :hmm:

Riktig fisk!  :yeah:

Henka

Citat från: jakob skrivet november 14, 2019, 17:09:20
Jag förstår vad du menar Henka.
Nu har vi fiskat för lite ihop för att jag ska veta hur du fiskar generellt men jag inbillar mig att du är en rätt kreativ laxfiskare och inte helt representativ för skrået alla gånger.  Du är ju kreativ i huvudet överlag.  :yeah:

Men generellt upplever jag laxfiskare som mycket okreativa jämfört med andra sorters fiskare.
Mer förstoppade i huvudet ungefär.
Men det kan ju ha att göra med fiskets art. Den långa väntan, det monotona väntandet på ny fisk in i poolen. Man vet att inget händer förrän fisken plötsligt dyker upp. Det i sig skapar nog lätt ett säkerhetstänk. Flugan i vattnet, beprövad fluga, beprövad lina, beprövad kastvinkel. Allt beprövat och pålitligt och bollen lägger man hos laxens steg. Och att inte ha för fet fluga förstås.

Kreativ tror jag nog inte att jag skulle kalla mig :haum:
Visst kan jag testa och fundera, och ibland kommer man på nåt bra, och ibland kommer man inte på nåt bra.
Och ofta nappar det ändå.

Men det beror förstås mycket på var man fiskar också. Hemma kan jag den korta älvsträckan utan och innan (därmed inte sagt att jag kan allt :hmm: )
Men det är klart att 30 års fiske har gett en del rutin, och jag fiskar ju som regel från typ februari-mars fram till september, och betydligt oftare än medelfiskaren,
så jo. Jag kan min älv rätt bra :)

Jag har fiskar ju oftast på bekanta vatten, och har försökt att lära mig sträcka efter sträcka.
När jag kommer till nya sträckor så är det nog rätt sällan som jag försöker lista ut hur jag ska fiska de ställen som jag inte riktigt tror passar "mitt" fiske.
Jag brukar ofta lägga mer krut på att läsa vatten, fundera och försöka lista ut var jag tror det ska läggas mest tid för att ge något.

Med detta så är det klart att jag säkert missar många ställen på en sträcka, men i takt med att man blir mer bekant med området så ökar upptäckarlustan och
jag börjar såklart testa även andra områden, eller upptäcker på högre eller lägre vatten nya ställen som kan passa mig, eller som ser intressanta nog ut för
att utforska närmare även på andra förhållanden.

Men kreativ, eller innovativ är inte några ord jag skulle använda för att beskriva mitt fiske :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

För egen del (som vanligt) så skulle jag säga att själva fiskandet är viktigare än fångsten.
Jag är faktiskt alldeles nöjd med att gå och fiska av en runda på exakt samma sätt varje gång.
Jag gillar ramar i det man gör tex som att fiskar man en runda så anser jag det som untrue att nöta över en het bitplats med flera kast som är utförda lite olika.
Att göra det hade säker genererat nåt extra hugg per säsong.

Kanske beror det på att man är färgad av att man börjat fiska i kövatten.

Försöker sätta nåt delmål med varje säsong som kommer och det handlar aldrig om antal och storlek utan alltid om förändrig och att bredda själva fisket.

Helljammer

Men vad är det här? Fiskesnack här 2019???
Kloka ord Jakob! Snackade mkt fiske med Johan förra veckan så nu vet jag var du fått de flesta av dina laxar på senaste år också!  :rofl: Fina ställen,  man borde fiska mer åt de där hållen istället för att tröska på i tröndelag, det är nog så. :lumber:
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Flygande-jakob

Det är tur att vi alla är olika och har olika syn och tillvägagångssätt i fisket.  :yeah:
Får väl ge Ismo rätt en gång till: det är av andra med andra sätt att göra och se saker som man lär sig.

Själv blir jag lätt helt dampig i huvudet när jag fiskar. Det har blivit bättre med åren men mycket finns ju kvar ändå.
Jag ser nog lugn ut men i skallen är det ett getingbo av tankar kring fisket. Inte särskilt avslappnande.
:-\

Men det har blivit lugnare som sagt och det är rätt skönt.

rifle

Citat från: jakob skrivet november 15, 2019, 09:31:55
Det är tur att vi alla är olika och har olika syn och tillvägagångssätt i fisket.  :yeah:
Får väl ge Ismo rätt en gång till: det är av andra med andra sätt att göra och se saker som man lär sig.

Själv blir jag lätt helt dampig i huvudet när jag fiskar. Det har blivit bättre med åren men mycket finns ju kvar ändå.
Jag ser nog lugn ut men i skallen är det ett getingbo av tankar kring fisket. Inte särskilt avslappnande.
:-\

Men det har blivit lugnare som sagt och det är rätt skönt.

Det är så när kreativiteten slår till, tyvärr.

Flygande-jakob

Citat från: Helljammer skrivet november 15, 2019, 09:27:16
Men vad är det här? Fiskesnack här 2019???
Kloka ord Jakob! Snackade mkt fiske med Johan förra veckan så nu vet jag var du fått de flesta av dina laxar på senaste år också!  :rofl: Fina ställen,  man borde fiska mer åt de där hållen istället för att tröska på i tröndelag, det är nog så. :lumber:

Ja det är ju helt sjukt! Fiskeprat på detta forum!  ;D

Johan är en klok man. Trivs mycket bra att fiska med honom och han har lärt mig mycket genom åren som jag är tacksam för.
Du får väl haka på så du tar dig bort från tröndelag.  :yeah:

Flygande-jakob

Citat från: rifle skrivet november 15, 2019, 09:33:52
Det är så när kreativiteten slår till, tyvärr.

Hoppas finna en balans någon gång. Om filmen "Trolmanden og laksen" speglar den verkliga Göran Andersson så tror jag att den visar balans i fisket. Kreativt, säkert, lugnt och harmoniskt.
Men om det verkligen är så vet man ju inte, men man kan ju hoppas.

Annars är väl de mest balanserade fiskarna man träffar på de som njuter mer av naturen än av fisket. Det kan liksom inte bli annat än bra då. Fan, jag försöker iallafall, och ibland går det bra. Och det känns som att det blir bättre för varje år.