Forumnyheter:

Senaste reportage: River Dee on the rocks av Hjortmyrs

Huvudmeny

Springarens basflugor.

Startat av SPRINGAREN, februari 28, 2007, 12:10:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SPRINGAREN

Tænkte ha en egen tråd dær jag tænkte presentera mina basflugor før Lax och havsøring.
Kanske inte något att ha før er som kallar er Gurun  8) ;), men før alla de andra vanligt dødliga kanske det kan vara av intresse  :)  Jag kommer att lægga ut flugorna efter som serierna blir færdiga infør laxsesongen....

Børjar med tubflugorna:  :yeah:

Mina tubflugor binder jag så jag alltid har 5st av varje storlek och att de ær starka och kan tåla lite juling. Mina basflugor består av gammla klassiker som fått lite eget make over.
Jag har 12 olika basflugor.
Varfør: Dessa flugor har føljt mig under många år och ær jævla bra.
Jag vet att jag har rætt fluga på nær jag har någon av dessa på tafsen, jag behøver alldrig tænka tanken att jag inte har rætt fluga. Flugorna har under sin kariere tagit øver 100 laxar tillsammans under tiden som de varit i mina flugaskar.
Flugorna har endrat sig lite igenom åren men bara små detaljer som olika matrial, flash och nu på senare år har de fått coner.
Færgerna har varit de samma. Serierna består av 4 finvæder (ljusa) 4 Mørka og 4 før brunt vatten.

Jag binder serierna i 3 olika storlekar som passar till 3 olika trippelkrok storlekar.
Den stora: Vingarna ær 9-10 cm og tuben ær 3,5cm
Den passlige: Vingen ær 7-8cm og tuben ær 2,5cm
Den minsta: Vingen ær 5-6cm og tuben ær 1,5cm

Ok då børjar vi  :D

SPRINGAREN

Børjar med en Silver grey som går åt det grøna hållet....  :)
Grym fluga før fiske då solen ligger på.
Gløm inte denna nær du skall till Norge i Juni,juli.

Inte før mycket flash nu, Flugan skall fiska på dagen i solljus. Jag brukar ha 4 strån på den stora tuben och minskar sedan ett strå før storlek nedåt....

Bindbeskrivning:

Tag: Tunn ovalt Silver tinsel
Stjært: Fluor grænt syntetfiber.
Kropp: Holo silver Lagartun
Ribbing: Flatt Guld tinsel
Kroppshackel: Badger silver hackel.
Fronthackel: Perlehøna.'
Vinge: Underst vit kalvsvans eller isbjørn. flash, liten bunt med gul ræv, liten bunt med orange ræv, flash, bunt med grøn tempelhund, grønt flash, svart tempelhund, och på toppen ett par strån med påfugel.Sidor djungeltupp.
Cona: guld eller svart.

P.S Kamma vingen efter som du binder in buntarna så de mixas i varandra. Och anvænd snabblim  :)
Lycka till Vænner  :looney:

SPRINGAREN

:)

SPRINGAREN

SPRINGAREN

SPRINGAREN

SPRINGAREN

OK nu kommer næsta finvædersfluga:
Silver end blue:
Mmmmmummmsssss många fina minnen från denna fluga.  :looney:
Denna fiskar jag i snabbt vatten mitt på dagen. Brukar førtynga denna flugan lite, før brukte jag blytråd men nu før tiden brukar det sitta en tungstenscon på.
Hær i væstlandets elvar kan man inte vara utan ett par sådana flugor i boxen.

Bindbeskrivning:

Tag:Tunn silver tinsel.
Stjært: Flour fiber i gult.
Kropp:Flat silver tinsel eller Holo silver.
Ribbing: Flatt silver tinsel
Kroppshackel: Bager hackel.
Fronthackel: Strung Guinea. (Perlehøna)
Vinge: Vi børjar underst, Vit kalvsvans eller isbjørn, flash, Gult ræv, flash, Blå tempelhund, Svart tempelhund.
Sidor: Djungeltupp
Huvud: Tungstenscona i silver eller svart.

P.S Jag brukar lægga en liten kudde med dubbing i vingroten innan vingen læggs på før att stødja upp den lite. I denna flugan har jag anvænt holo siver dubb.
P.S 2 Mina flugor binder jag på allt matrial på den grova delen på tuben, jag ser ofta att folk fuskar och binder slutfassen och hackel,ving på den tunna tuben "nicht gut" Inte bra alls flugan håller dåligt som fan då!!! Førsøk att få på allt matrial på den grova tuben och avsluta bara med sista vingen och fronthacklet på den tunna.

SPRINGAREN

SPRINGAREN

SPRINGAREN

SPRINGAREN

Næsta finvædersfluga:
Green Highlander:
Denna flugan har funnits i asken sedan førsta gången jag besøkte Norge.
Denna varianten ær grym i sol men har också tagit många fisker i lite brun og høg ælv.

Springarens Green highlander binder jag så hær:

Tag:Ovalt silver tinsel.
Stjært:Orage,gul fiber
Kropp: 1/3 gult floss 2/3 ljusgrønt Ise dub.
Ribbing: Ovalt guld tinsel.
Kroppshackel: Gul tupp
Fronthackel: Perlehøna.
Vinge: Vit isbjørn och gul isbjørn mixat med lite angelhair flash. Gul ræv, flash, Orange tempelhund, Brun tembelhund, ett par strån påfågel.
Sidor:Djungeltupp.
Huvud: Svart cona av något slag.

P.S den bruna øvervingen binder jag in av 2 buntar.

SPRINGAREN

SPRINGAREN

SPRINGAREN

SPRINGAREN

SPRINGAREN

Flugan kom till sommaren 1997 vid  Ola Opøien s vall i Orkla. Ni som fiskade orkla det året kommer kanske ihåg att det inte är så fett i fångst journalen under det året. Tror det togs runt 4 ton det året.
Flugan blev till nere vid den gammla fiskebänken där man fördrev tiden mellan varven i poolen.
Jag och min kamrat hade fiskat 1 vecka utan att fått någon lax. Vi hade fått lite sjööret på nätterna mellan kl 22 30 till 02 00 kan jag läsa i min fångstjournal.... men igen lax.
Kvällen kom och vi fiskade oss igenom natten, jag fick faktiskt en sjööret på 1,5kg den natten.... Morgonen kom och min kamrat gick till kojs uppe i husvagnen.
Jag blev kvar vid den gammla träbänken och väntade in den gyllene timmen. Ni vet då de första solstrålarna silar sig igenom grankronorna.....
Ja vem fan som hälst kan väl räkna ut vad som hände ...... och på vilken fluga..... 3,4kg och 3,2kg blanka lusade fiskar.

Springarens Blå highlander:

Bra fluga i morgonens första ljus. Och ruggit bra i brun älv.
Kanon fluga!!! Säkert kort. Fått bra på den i alla storlekar men den minsta  används mest.

Tag: Silver tinsel.
Stjärt: Gul orange fiber.
Ribbing: Silver tinsel model grövre.
Kroppshackel: gul tupp eller gul badger.
Kropp: 1/3 gulfloss 2/3  fire star king fisherblå med lite iklippt mörkblå angel hair.
Fronthackel: Perlehöna.
Vinge: Undervinge är blå isbjörn och vit kalvsvans. Lite flash, gult räv, orange tempelhund, lite flash, Rödbrun tempelhund, Ett par strån med  påfågel överst.
Sidor: Djungeltupp.
Huvud: Om ni vill så släng på en cona  :D

Jag har blandat blå och grön flash i denna flugan.
Ta inte för mycket flash....

SPRINGAREN

SPRINGAREN

SPRINGAREN

SPRINGAREN