Forumnyheter:

Fiskelust foruminfo Här finns kortfattad och enkel information om vÃ¥rt forum.

Huvudmeny

Rifles fiskedagbok från 2008 och framåt->

Startat av rifle, juni 16, 2008, 09:39:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

rifle

Tänkte väl också köra igång en personlig fiskedagbok för 2008.
Flugfiskare sen 6-7 år tillbaka i tiden mest efter harr. Men har på sidan om det jagat lax med båt och wobbler.
Började med tvåhandsflugfiske förra sommaren. Jag hann tyvärr inte fiska så mycket tvåhandspö förra sommaren utan blev mest båt och wobbler efter Lax.
Målet för i år har varit att ta min första Lax på flugspö.

Det som hänt hittills i år är öringfiske under maj-månad och har fått några fina över kilot.
Men det är Lax-fisket som har lockat mest, så för första gången nånsin har jag åkt och fiskat efter lax redan i Juni. Under helgen så åkte jag ensam ner till Jockfall från Krn över dan. Grymt orolig för att jag inte skulle tordas fiska om det var typ 700 personer vid älven. Min kastteknik är inte det bästa direkt så man vill ju inte förstöra rythmen för proffsen  :rolleye:

Ja vafan jag anlände till Jockfall på lördag vid 13:30 ungefär och köper fiskekort och drar på mig vadarna och glider ner till älven på den sk. dåliga sidan. Endast två finnar i den stora viken. Jag fixar ihop mitt spö och vet som inte riktigt var jag ska ställa mig, men jag glider ner på stenarna nedanför viken och börjar veva och piska i bakvattnet och strömkanten
 :fly:.
Booom i typ 6 kastet nappar det som fan. Jag hinner tänka jävla harr-jävel som skrämmer mig men inser att det är lite större så jag ändrar mig till jävla öringfan. Men inser ganska fort när jag känner rusningarna och rullen bränna mot handen att det måste vara en Lax på 3-4 kg. Jag tjoar för mig själv och känner hur benen börjar darra och den där DEN HÄR FÅR JAG INTE TAPPA-känslan kommer. Det här är min första Lax på flugspö dvs en mycket viktig fångst. Jag börjar se mig omkring om nån ser vad jag gör och en av finnarna är på väg ner till mig för att hjälpa till och efter nån minuts drillande så kan vi landa min första flugspöfångade Lax.  Det visar sig att den är nätskadad och väger 4,3kg.
Jag som nött båt och wobbler massvis, vissa år gått tomt t.o.m skäms för att jag fick en fisk direkten utan att behöva nöta det minsta.
Ja fisket är fyllt med känslor. Men nu var jag nöjd och belåten och jag satte mig ner och pustade ut och låsades röka en segercigg.

Nu är det endast resten av sommaren kvar.  :looney:
What time is it? It´s time to rock not yet!

Henka

Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

Ikväll så packas ryggsäcken för en helg uppe till fjälls för fiske efter röding i en fin rödingbäck.
Tyvärr så har de lovar regn hela helgen. Bara det blir hyffsad värme så man slipper frysa. Nu har vi ca 9 grader kallt och är man blöt så är det inte så kul. Men det är midsommar och fisket brukar komma igång som faen då, för fiskarna är som militären  de bestämmer sig att det är sommar ett visst datom oavsett på förhållanden  :lumber:

Jaja på måndag får ni veta hur det gick.
Hoppas på sol och feta rödingar och inga frostnätter.

rifle

Jepp då har man kommit hem från en helg till fjälls med sk. rödingfiske.
Fredagen började tidigt pga att vispen (helikoptern) skulle lyfta 0800, men dimman låg tät över Kiruna stad och fjällen så vi fick ligga och fisa i vadarna till kl 1400 innan det var klart nog för färd upp till fjälls.
Vi kommer fram till ett regnit och blåsig fjällväder. Vi surar i tältet mest hela eftermiddagen innan vi trotsar regnet och går ut och fiskar oss genomblöta, inte ett vak ser vi inget napp heller.
Under natten slutar det regna och vinden avtar en del.  Vatten har dock stigit rejält.  En liten röding lyckas vi fånga på hela dan, under de korta vindpauserna så ser vi nåt enstaka sporadiskt vak. Tyvärr så kommer solen ej igenom molnen längre än ca 15 minuter per gång och det räckte ej för att kläckningarna skulle komma igång ordentligt.
Söndag: kallt och mera vind men vattnet har sjunkit rejält. En liten pytteröding får vi fast på en krok.

Slutresultat: ett sjuhelsikes skitfiske och pissväder. Men svenska fjällen är alltid trevlig att besöka.
Det var gladeligen jag som fick båda rödingarna, mina 3 kamrater gick med andra ord helt fisktomma. Nästan som laxfiske med andra ord.

muaytudd

Citat från: rifle skrivet juni 23, 2008, 10:20:51
Jepp då har man kommit hem från en helg till fjälls med sk. rödingfiske.
Fredagen började tidigt pga att vispen (helikoptern) skulle lyfta 0800, men dimman låg tät över Kiruna stad och fjällen så vi fick ligga och fisa i vadarna till kl 1400 innan det var klart nog för färd upp till fjälls.
Vi kommer fram till ett regnit och blåsig fjällväder. Vi surar i tältet mest hela eftermiddagen innan vi trotsar regnet och går ut och fiskar oss genomblöta, inte ett vak ser vi inget napp heller.
Under natten slutar det regna och vinden avtar en del.  Vatten har dock stigit rejält.  En liten röding lyckas vi fånga på hela dan, under de korta vindpauserna så ser vi nåt enstaka sporadiskt vak. Tyvärr så kommer solen ej igenom molnen längre än ca 15 minuter per gång och det räckte ej för att kläckningarna skulle komma igång ordentligt.
Söndag: kallt och mera vind men vattnet har sjunkit rejält. En liten pytteröding får vi fast på en krok.

Slutresultat: ett sjuhelsikes skitfiske och pissväder. Men svenska fjällen är alltid trevlig att besöka.
Det var gladeligen jag som fick båda rödingarna, mina 3 kamrater gick med andra ord helt fisktomma. Nästan som laxfiske med andra ord.

Hur mycket kostar ett visplyft?

rifle

Citat från: muaytudd skrivet juni 23, 2008, 10:22:40
Hur mycket kostar ett visplyft?

Beror på hur länge/långt du ska flyga och givetvis så blir pris per person beroende på om helikoptern är full med folk eller om du flyger ensam. Brukar kosta ca 5-6000kr för en helikopter tur och retur om det är ca 20 minuters flygtur. Det är en rätt kort tur med andra ord.

Kolla priser med www.arcticheli.se eller www.kallaxflyg.se

muaytudd

Sura pengar   :( Well som du sa själv; fjället är alltid en fin plats oavsett vilket.

MVH

rifle

Yes under helgen som varit så har jag varit nere i Frostkåge och fiskat efter byskeälven i två dagar.
Har lyckats lura en polare att också införskaffa 2handsspö. SÅ vi åkte glada i hågen ner till älven på lördag vid 0800 snåret. Vi såg mycket fisk röra på sig så vi var pepp hela dan, tyvärr fick vi ej känna på någon lax vare sig under lördagen eller söndagen. Vi fiskade ovanför bron mest men provade även att köra en vända uppe i zon 5. Där uppe i zon 5 så var det riktigt fint, man blev nästan tårögd. Vi hade väntat oss 100 gubbar exakt överallt men det var väldigt lite folk i farten faktiskt.

På hemvägen på måndag så stannade jag till i Jock och nötte där i ca 1- timmar utan resultat.

Sinktippen jag köpte av TA var riktigt svår att kasta me hehe men det kändes som att man fiskade effektivare med den. Men svårt att bevisa eftersom jag inte fick nån fisk.

Lika glad är jag för det, ska nog kanske testa Lanioälven i morgon.

Ps. Har fått hem en ny gura också som man lirat en del på.
3 mickad LP Custom.  :looney:

rifle

Lördagen steg jag upp i ottan för att vara semester, 0730 för att vara exakt på timmen hehe.
Drog ihop mina prylar för att köra till Lanioälven och den berömda bron för en promenad på svenska sidan nerströms. Hade fått tips av en gammal sk8-polare om att där är fint.
Laddade bilen med benza och ryggan med karra.
Väl framme så var det ett stort gäng paddlare där och några finnar såklart.
Jag gick nerströms och fiskade som faen hela dan utan vare sig en syn eller känning av lax, hade dock ett litet harrnapp. Fick käka mitt karra och dricka min dricka iallafall i fin miljö.
Nu är det dags för harrfiske i kväll, där ska man väl ändå lyckas få napp.
Sen vila nån dag innan nya planer ska smidas. Tror jag måste peppa farsan på en tur med båten och blöta woblers blandat med flugvispande på stranden. Nuy när laxen hittat till trappan i jock så borde det börja hända grejjer i stugan.

Javafan stay hard.

rifle

Måndag kväll var det fin fint harrfiske i ömson regn och sol. Vakade och hade sig riktigt bra.
Bästa harrfisket på riktigt länge.

Tisdag var det båtsättning i älven med några timmars fruktlöst dragande med fluga efter båten.
Onsdag spenderades i Jock hela dan utan en skymt eller känning av fisk, men det har börjat röra på sig rejält i trappan nu.
Torsdag hela dan i båten igen utan vare sig skymt eller känning av lax.
Fick dock en brun öring på 1kg som blev middagsfisk. Det roliga eller konstiga var att den var helt röd i köttet, inte ljusrosa utan röd. Hmm nån som fått en brun öring med rött kött tidigare?

rifle

Jepp då var ytterligare 3 dagar använda till laxfisket, 2st i båt med fluga efter. Farsan drog wobbler och tapppade en krabat. För mig gick det bättre jag fick bara småharr och småöring, eller det gick nog sämre faktiskt. 3 dagen var strnafiske för ela slanten i en riktig fin vik vi aldrig varit till tidigare. Inte en dragning i flugan, inte ens en öring/harr ville smaka på mina flugor. Farsan fick givetvis en öring på 1,5kg.
Så nu är jag uppe i 11 streck i antal dagar fiskande efter lax i år.
Nu börjar frustrationen visa med sina tydliga drag. :loopis:
Jag som hade bestämt mig för att i år ksulle bli året då jag skulle knäcka alla koder och börja skotta upp lax. Men som vanligt verkar det bli som de sista sex åren, 1 lax per år. Men då har jag brukat fisk ca 8-10 dagar. Nu i år lär det bli förhoppningsvis ca 20 dagar vilket borde leda till minst 2 laxar enligt statistiken hahaha

rifle

Var en sväng till Kalixälven i går kväll och fiskade en 2 timmar, var ganska dött. Fick dock 2 små laxungar. De borde ha anlänt mer än 1 hit upp till Kiruna nu tycker man, så nu blir det förhoppningsvis en del kvällsfiske här i krokarna.
Är på näst sista veckan på semestern nu och ska försöka pressa in några dagars fiske på de två veckorna. Blir nog en dagstur till Lanioälven i morgon.

rifle

Har tillbringat en dag i Jorkkastakka i 20 gradig värme och massvis med mygg. Såg ingen lax kände ingen lax. Hade några smånapp dock.
Börjar bli ganska säker på att jag är helt ofarlig för laxarna.
Till helgen ska jag ut igen.
Har kört 14 dagar hittils i år.

rifle

Sitter och peppar mig att tänka som en lax och röra mig som en lax så jag ska kunna fånga nån till i år. Kollar på kameran på jocks hemsida och har sett lite lax. I morgon kanske så ker jag nog neråt igen och kör i 2 eller 3 dar till.  Kanske är dags nu.

Thomas L

Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

rifle

Jeepp då är man tillbaka igen då efter 3 dagar igen.  Denna gång så såg jag ingen fisk kände ingen fisk alltså precis som tidigare. Vattent hade sjunkit rejält sen förra turen och under mina 3 dagar så sjönk minst 2 dm till. Dag nr2 var inte rolig för då var frustrationen stor, var väldigt nära att lägga spöt över knät och smiska upp det rejält.
Enda psotiva var ibland fungar kasten lite grann, men endast med små flugor i krokstorlek 5. Drar jag på en tub så blir det för tungt och så orkar jag inte få ut skiten. Helvette skulle behöva en kastinstruktör eller kanske ett dyrare spö  ;D
Men vafan jag åt lax i går så nu känner jag att jag kan smyga mig på de lite bättre. SÅ i morgon eller övermorgon blir det en till dagstur eftersom jag är på sista semesterveckan.
:run:

17 dar hittills i år.
16 dar under semstern vilket är bra tycker jag.  Kommer bli minst 20 dar bara under semestern i år. Måste vara rekord utan att få lax för min del. Men jag är helt säker på att jag kommer starlt på slutet  :appelidiket:

Henka

Citat från: rifle skrivet augusti 04, 2008, 13:28:46
Jeepp då är man tillbaka igen då efter 3 dagar igen.  Denna gång så såg jag ingen fisk kände ingen fisk alltså precis som tidigare. Vattent hade sjunkit rejält sen förra turen och under mina 3 dagar så sjönk minst 2 dm till. Dag nr2 var inte rolig för då var frustrationen stor, var väldigt nära att lägga spöt över knät och smiska upp det rejält.
Enda psotiva var ibland fungar kasten lite grann, men endast med små flugor i krokstorlek 5. Drar jag på en tub så blir det för tungt och så orkar jag inte få ut skiten. Helvette skulle behöva en kastinstruktör eller kanske ett dyrare spö  ;D
Men vafan jag åt lax i går så nu känner jag att jag kan smyga mig på de lite bättre. SÅ i morgon eller övermorgon blir det en till dagstur eftersom jag är på sista semesterveckan.
:run:

Testa att använda lite grövre eller kortare tafs när du använder större flugor, det brukar underlätta en aning :hmm:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Ismo

Var du i Jokk?..ska dit nästa v.

Sen gör du som Henka säger.. :hmm:

rifle

Citat från: Henka skrivet augusti 04, 2008, 13:35:19

Testa att använda lite grövre eller kortare tafs när du använder större flugor, det brukar underlätta en aning :hmm:

Hmm det ska testas.
Tackar för tipset.