Forumnyheter:

Fiskelust foruminfo Här finns kortfattad och enkel information om vÃ¥rt forum.

Huvudmeny

Jakobs bilder 2008

Startat av Flygande-jakob, juni 24, 2008, 13:56:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Flygande-jakob

Eftersom jag numera är lycklig ägare av en digitalkamera (som en ondskefull indier lurade på mig till överpris på Kanarieöarna) så tänker jag lägga upp lite bilder från säsongen här. :)

Kommentera i Fiskehistorietråden och inte i den här tack! :)

Flygande-jakob

Först lite vårfiske! Vi fick en del fina öringar i Ransarån.

Flygande-jakob

Rödingfiske. Vi hade riktigt fint rödingfiske på senvåren.
Någon dag under sommarens första och hittills enda värmebölja behövdes varken vadare eller tröja. På bilderna syns två sorters rödingar, fisk som övervintrat och levt i grunda sel under gångna sommarens värme och inte lagt på hullet än, och fisk som nyligen simmat ner till dessa sel efter att ha levt i sjön Ransaren och därmed hållit konditionen bättre.

Flygande-jakob

Jag och Herr A åkte på ett fint öringfiske en natt.
Jag belönades ganska snart med en grann öring på 2,5 kg och tog det lugnt medans herr A nötte vidare. Ganska snart krokade han också på en öring av rejäl kaliber och kunde i sinom tid landa en kraftig jämtlänning på 3,4kg.

Flygande-jakob

Lite avkopplande mysfiske har det också varit. Lite abborr och gäddspinn är alltid trevligt och även om William var lite rädd för storgäddan så fann han den väldigt fascinerande.

Flygande-jakob

Några harrsvängar har det också blivit även om det kalla och blåsiga vädret förstört de flesta dagar. En särskilt lyckad kväll var den här med flera riktigt fina harrar från flytringen. Den största hoppade tyvärr tillbaks efter vägningen innan jag hunnit få fram kameran! Den vägde iallafall fina 1,6 medan de på bilderna väger 1,2-1,4kg.

Flygande-jakob

Midsommarens laxfiske i Byske. 6 Dagar i Byske och 2 i Lögde har det blivit. Till slut gav det utdelning i form av denna fina lax som vägde in på 8,7kg. En riktigt grov lax besegrade mig tyvärr timmarna efter att denna lite snällare herre följt med hela vägen in.

Andra bilden är väldigt rolig för den visar en mycket knäckt man efter många tomdagar och en rejäl simtur då han av trötthet vadade ut på helt fel ställe och blötte sig ända upp till kepsen.. Därav den tillfälliga klädseln. Jag hade roligare än han..
Ska inte säga namnet men han huserar på forumet.. ;)

Flygande-jakob

Fick en grym öring igårkväll. Har ju varit lite orolig för att vulgatakläckningarna aldrig kommit igång här men igår brakade det loss!
Fick en del fina harrar under kvällen, helt underbart fiske med kläckande sländor innan det blev några timmar med blåst. Kläckningarna upphörde och merparten av sländorna flög väl iland men många halvdränkta och allmänt slöa sländor drev in i en vik. När det lugnade av samlades en del fisk som gick runt och vakade där. Såg direkt att en av dom var i en rejälare kaliber och även en till likadan hundratalet meter bort, men jag smög båten mot den första som vakade mest frekvent av dem. Tog ett tag innan en vakserie avslutades med min Dunimitation av vulgata som sörplades ner under ytan.
Mothugg och sedan brakade helvetet lös! Efter exakt 3 timmar och 10 minuters dragkamp med många nervösa och hemska situationer var öringen min. Helt vansinnig kamp! Hade 0,23 i spets, vis av tidigare erfarenheter i den sjön, men den var nästan avskavd av fiskens tänder, flugan satt djupt och tafsen hade skavt runt i över 3 timmar med all press jag vågade hålla. Fattar nästan inte ännu att det lyckades. Vid de sista tokrusningarna bland vass och uppstickande stenar skrek jag för första gången under fiske rakt ut!
Tror jag skrek: "Sluta nu! Sluta för helvete, snälla!"
Nåväl, upp kom den och dödsdrillad var den, så tyvärr fick den inte gå tillbaks. Misstänker att det är samma fisk som jag besegrades av för ett år sedan. En mycket märklig läkt skada finns i överkäken som såvitt jag kan bedöma endast kan ha orsakats av krok och lina.
Fisken var prick 80cm. Ganska slank och vägde exakt 4900 gram och med en helt makalös paddel där bak!
Mitt livs torrflugeöring. Tack.

Flygande-jakob

Här är lite mer bilder på dagarna som varit. :)

1. Ibland är det regn
2. ..och ibland solsken
3. De två giganterna! Dessa arter har förmågan att locka upp de riktigt stora fiskarna till ytan.
4. Blev en kväll bombad av en storskrake som flög över mig och släppte denna otäcka lilla bomb nästan i skallen på mig!

Flygande-jakob

Bra flyt med fina öringar denna sommar.
Lägger in ett par bilder på en av de absolut vackraste öringar från Ö Ransarån jag nånsin sett. Tog på streamer och bjöd på en 300 meters språngmarsch. Fantastiska färger och proportioner, 62cm och 2,7kg.

Flygande-jakob

Kläckning av röd strömslända igår. Rödingarna blev som tokiga! :D

Sen en öring, ganska fin 56cm som tog en mycket rolig streamer med vobblersked av plast. Titta noga så syns den.

Flygande-jakob

Lite myspys från senaste veckan. Fjälldal i nattdimma. Nöjd finnspets och en latmask vid en skogstjärn.

Flygande-jakob

Hmm. nu kommer hunden.

Flygande-jakob

Lite bilder från sista tiden:
1- Några granna fiskefyllon jag träffade på ute i obygden. ;D

Flygande-jakob

4- 4dimensionellt tänkande vid fiske, jag försöker förklara för Jonas som trots den seriösa klädseln och inlevelsen i förklaringen ägnar sig åt fotografering istället för engagerat lyssnande och inlärning av visdomen jag förmedlar. ;) :rolleye:

Flygande-jakob

Upp!
Den här tråden väcker fina minnen för mig  :love:

MADMOOSE

Citat från: jakob skrivet juni 24, 2008, 13:56:46
Eftersom jag numera är lycklig ägare av en digitalkamera (som en ondskefull indier lurade på mig till överpris på Kanarieöarna) så tänker jag lägga upp lite bilder från säsongen här. :)

Kommentera i Fiskehistorietråden och inte i den här tack! :)

Förstår att det väcker fantastiska minnen! Men jädrar va präktig man kan va då!  :tafeja:

Flygande-jakob

Citat från: MADMOOSE skrivet mars 09, 2016, 14:49:49
Förstår att det väcker fantastiska minnen! Men jädrar va präktig man kan va då!  :tafeja:

Ja jag var en riktigt jobbig person förr i tiden ser jag när jag läser gamla inlägg. Tur att jag är perfekt idag.  :D

MADMOOSE

Citat från: jakob skrivet mars 09, 2016, 14:52:26
Ja jag var en riktigt jobbig person förr i tiden ser jag när jag läser gamla inlägg. Tur att jag är perfekt idag.  :D

Å så påstås det att man inte kan lära gamla hundar.... :appel1:

Henka

Citat från: MADMOOSE skrivet mars 09, 2016, 14:53:56
Å så påstås det att man inte kan lära gamla hundar.... :appel1:

Han är väl inte gammal? :haum:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

MADMOOSE

Citat från: Henka skrivet mars 09, 2016, 15:14:16
Han är väl inte gammal? :haum:

Du hängde upp dig på gammal men ej på hund.  :haum:

Detta var 8 år sen och vi får väl anse Jakob som ganska medel så:

Hundår        Människoår
S/M    L     XL
3 år                29     30    31
4 år                34     36    38
5 år                39     42    45
6 år                44     48    52
7 år                49     54    59
8 år                54     60    66
9 år                59     66    73
10 år              64    72    80
11 år              69     78    87
12 år              74     84    94
13 år              79     90    101
14 år              84     96    108

Så 54 år har ju i alla fall passerat sen dess. Så ja han e ganska gammal.... :yes:

Henka

Citat från: MADMOOSE skrivet mars 09, 2016, 16:17:25
Du hängde upp dig på gammal men ej på hund.  :haum:

Detta var 8 år sen och vi får väl anse Jakob som ganska medel så:

Hundår        Människoår
S/M    L     XL
3 år                29     30    31
4 år                34     36    38
5 år                39     42    45
6 år                44     48    52
7 år                49     54    59
8 år                54     60    66
9 år                59     66    73
10 år              64    72    80
11 år              69     78    87
12 år              74     84    94
13 år              79     90    101
14 år              84     96    108

Så 54 år har ju i alla fall passerat sen dess. Så ja han e ganska gammal.... :yes:

Ni är ju jämngamla ;D
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Den här var kul å kolla på.... 8)
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Flygande-jakob

Betis

Citat från: Flygande-jakob skrivet april 07, 2022, 17:26:38
Ja faktiskt!
:rofl:
Ja, alltså inte kul som ett göteborgsskämt utan mer som ett vänsterhandsrunk.
Riktigt trevligt alltså.
I am the real one.

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet april 07, 2022, 18:05:56
Ja, alltså inte kul som ett göteborgsskämt utan mer som ett vänsterhandsrunk.
Riktigt trevligt alltså.

Nej hade det varit som ett göteborgsskämt hade det varit tragiskt. Det hör var kul att titta på. Ung och i skamligt dålig form också ser jag  ;D
Och av någon anledning har jag undanhållit det årets bästa augustifiske i ransarån set jag också. Eller till och med faktiskt mitt allra bästa öringfiske där någonsin var det.
4 stora öringar i rad blev det den kvällen. Och då menar jag riktigt stora  :o

MADMOOSE

2008!!!  :o :o :o Poff så rusar livet förbi!! Ut å fiska med er eller gör nått annat som gör er lyckliga!  :love:

Betis

Citat från: MADMOOSE skrivet april 08, 2022, 08:05:09
2008!!!  :o :o :o Poff så rusar livet förbi!! Ut å fiska med er eller gör nått annat som gör er lyckliga!  :love:
Jag har ingen ångest, redan varit uppe. 8)
2016 å då fick jag mitt livs harr.  :tadaa:
Samma ställe där Jakob fick sin 80cm-ers öring.
Å fick ett flertal mycket trevliga fiskepass med Jakob.
I am the real one.

rifle

Citat från: Betis skrivet april 08, 2022, 11:39:58

Skapa minnen är bästa sysselsättningen helt klart.
What time is it? It´s time to rock not yet!

Betis

Citat från: rifle skrivet april 08, 2022, 12:18:38
Skapa minnen är bästa sysselsättningen helt klart.
Jo, det är fint. 8)
Mycket bättre minne än det är svårt att få ihop.
Så bra så en upprepning bara kan bli en besvikelse.
Få bli nåt nytt.
I am the real one.

rifle

Citat från: Betis skrivet april 08, 2022, 12:42:57
Jo, det är fint. 8)
Mycket bättre minne än det är svårt att få ihop.
Så bra så en upprepning bara kan bli en besvikelse.
Få bli nåt nytt.

Ja och nåt dåligt så det blir ännu bättre.
What time is it? It´s time to rock not yet!

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet april 08, 2022, 11:39:58

Ja det var ingen dålig harr  :D
2,3kg va?
Om jag räknar rätt så med din harr och en kompis harr är det uppe i 6 över 2kg där. Men nu är det ju över tyvärr. Alldeles för litet och känsligt vatten och det tålde inte att fler folk hittade dit. Som så många andra harrvatten dog det överfiskedöden på kort tid.  :-\

Betis

Citat från: Flygande-jakob skrivet april 08, 2022, 13:54:23
Ja det var ingen dålig harr  :D
2,3kg va?
Om jag räknar rätt så med din harr och en kompis harr är det uppe i 6 över 2kg där. Men nu är det ju över tyvärr. Alldeles för litet och känsligt vatten och det tålde inte att fler folk hittade dit. Som så många andra harrvatten dog det överfiskedöden på kort tid.  :-\
Mellan 2,1 å 2,2. Den vägde en bit över 2,5 i håven men håven vägde 365 gram blöt.
Plus ett 20-tal mellan kilot å 1,9.
Men det var helheten, vädret, sländorna, smygandet , hemlighållandet å ditt sällskap som gjorde det. 8)
Å det är gjort å går inte överträffa.
Tänkte på det direkt när jag läste om din fantastiska öring.
Inte heller den går å kopiera, det måste vara något nytt på annan plats.
I am the real one.