Forumnyheter:

Fiskelust foruminfo Här finns kortfattad och enkel information om vÃ¥rt forum.

Huvudmeny

Larsa's Fiskeblogg a.k.a. ja, vi har iallafall försökt.

Startat av Lars w, mars 11, 2007, 12:48:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars w

2007-03-11

Det milda vädret och regnandet hade gjort tillvaron tämligen isfri och väckt kustfiskaren inom mig. Det var dags att besöka Br*v*k*n vid Skv*tt* Br*gg*. Där brukar det inte vara omöjligt såhär års. När vi kom fram konstaterade vi till vår besvikelse att det var kav lugnt och rätt grumligt i vattnet. Inga idealförhållanden direkt. Ingen av oss sa nåt, men vi anade ju vartåt det barkade.
Efter en timmes flugviftande och halkande på lömska stenar kom solen fram och det blev alldeles förbannat skönt. Efter fikat plockade jag fram micro-jerkar och bombarderade sönder vattnet åt alla håll och kanter. Inte ens det hälpte.
Sen började det regna och jag ruttnade och åkte hem. När jag packade ur bilden hemma, började det självklart att blåsa  :p

Klart slut.

Lars w

2007-03-13

Solen skiner. Ledig förmiddag. Naturligtvis vaknar fiskelusten och man improviserar ihop en kortare jerkfisketripp. Glatt visslandes på stigen som leder ner till båten slås man av att... nu är det vår!  :D Sedan tvärstannar allt. Ja, bilden talar för sig själv  :tafrilla:

Lars w

2007-03-17

Bråda tider för oss båtägare!
Nu har turen kommit till träbåten. Den här gången hade jag på känn att jag kunde lämna spöna hemma, däremot kunde vadare vara bra att ha... eftersom båten låg på botten. Efter att ha stått med armarna (och ena axeln) i griskallt vatten i tio minuter fick jag äntligen upp låset till båten. Sen vidtog ett sjuhelsikes slit för att få den över vattenytan för att sedan släpa in den mot grundare domäner och ösa åbäket.

Nån sa att det är bra om man tar upp träbåtar på land under vintern?  :-\

Lars w

2007-03-30

ledig fredag. strålande sol. ny fluglina påspolad. Allt var som gjort för en tur med båten; solen sken in genom fönstren, fasaner kacklade vårystert utanför och varje minut spenderad hemma kändes som en stor förlust. sagt och gjort: väskan packades i en hast and off we go. väl framme tacklades spöt i en hast, båten östes och allt är frid och fröjd; tills jag upptäckte att nyckeln till årorna saknades. jag försökte uppgivet att skruva loss årtullarna med två gigantiska gädd-tänger. efter ett par blodiga knogar och ett antal svordomar fick jag loss den ena innan jag kom på att ankaret satt i samma lås  :larsw: väl hemma igen, ilsket svärande, hittade jag inte myckeln  :larsw: :larsw: i morrn blir det bågfil och nytt hänglås.

Lars w

2007-04-01

Stora mossiga gammelabborrar är bland det coolaste som finns, och vet man var i ån de övervintrar så brukar de kunna komma till tals med. när jag hörde att en kompis slumpfångade en på nästan två kilo så vaknade suget.  :D
väl ute i båten så visade det sig att jag glömt solglajjerna och efter att ha stirrat på en quivertip i fullt solsken och vågblänk i tjugo minuter kom huvudvärken som ett brev på posten  :larsw: det värsta var att det nappade oavbrutet; mörtjävlar hade invaderat min hot spot. efter tre timmar utan en enda borre gav jag upp - vid det här laget hade huvudvärken satt sig på ögonen och jag hade skaffat mig en klädsam solbränna på ena ansiktshalvan.  :-\

Lars w

2007-04-30
lista över vad löslina ofta fastnar i vid flugfiske från båt:

*åror
*öskar
*väskor
*tång
*kroklossare
*spötub
*kätting
*spöhållare
*hink
*fötter
*ölburkar

Ledig dag. Vaknade tidigt av en värkande fot. I ett sällsynt svagt ögonblick bestämde jag mig för en stunds gäddflugfiske. Väl ute i båten inser jag att ilskna nordanvindar tänker göra processen kort med mig. Jag sätter kurs mot en närbelägen huggplats samtidigt som jag skriker högt åt vinden. Efter tre kast är jag mer än less och är på väg att ge upp. Kastet är nästan utfiskat när jag letar efter mobiltelefonen som signalerar SMS från en obestämd plats nånstans i båten; då hugger det - naturligtvis! Ett rasande ilsket 3-metershugg när jag står och tittar över axeln efter telefonen och med spöt pekandes mot klockan elva. Jag gör ett patetiskt mothugg och får en linslinga runt örat. En stor virvel avslöjar att den fisken inte vill vara med på bild.
Inspirerad och förbannad - nu även på min egen klantighet såväl som på DEN FÖRBANNADE VINDEN fortsätter jag fiska. Båten far som ett nötskal i stormen; ankare släpper och fastnar, släpper och fastnar, löslinan yr omkring mig, snor sig kring allt möjligt och allt omöjligt. När jag för tredje gången dödshotat ett öskar inser jag det löjliga i situationen och sätter mig ner och asgarvar. Det här är vansinne...

Hursomhelst: dagens batalj slutade 3-1 till gäddans favör. Naturligtvis var den som kom in i båten löjligt liten, inte ens ett tröstpris.  :p

Lars w

2007-05-04

En lagom slött ansatt tripp till den yttre skärgården blev det idag. Väl framme insåg vi snart att den s.k. våren inte kommit lika långt där - orutinerat sommarglassig hade man skrudat sig i jeans och tunn fleecetröja under vadarna. Kallt vatten i kombination med min ständiga fiende vinden, gjorde att det tog ca 4 minuter innan jag började huttra. Tappra försök med flugspöt på de vanliga platserna gav ingenting.

Vi insåg snart att gäddorna gick kvar inne i sumpträskvikarna. Tyvärr går det inte att flugfiska där pg a att det inte är vadbart och omgärdat av vass. Men, microjerk är nästan lika skoj.

Lars w

2007-05-05

Gäddfiske i XXXlången...

-

* %¤%# sjö

* %¤%# vind

* %¤%# gäddjävlar

* %¤%# båtmotor

+

* sällskap

* mat

Lars w

2007-05-11

gäddflugfiske i motala ström. smågäddor.bögblåst.skittråkigt.
den här dan förtjänar inga bilder  :larsw:
det känns som om jag är klar med gäddorna nu  :p

Lars w

2007-05-13

skitväder!  :larsw:
Abramis Brama var inte på äthumör  :larsw:

*censur*

*censur*

Lars w

2007-05-19

Av okänd anledning vaknade jag med en "lust" att tvätta bort spindelväven från trettonfotarn. Väl nere i kloaken svalnade fiskesuget som vanligt; de senaste åren har jag köpt årskort av gammal vana, för att sedan utnyttja det ca två gånger. Premiären och nån gång på hösten. April-maj är norsöringens tid och man kan bli rikligt belönad om man lägger lite tid bland flanörer, fyllon, galningar och dårar till medfiskare. Jag får, som sagt, svårare och svårare för det. Men idag blev det ett mindre återfall. Fyllona var där, galningarna gjorde sig hörda. Inga fiskedårar dock, vilket var skönt.  Jag stog ut ungefär en timme och de enda livstecknen var smolten som i övermod anföll 3-tums norsimitationerna.

Lars w

2007-05-20

Abramis Brama...

Bögblåst  :larsw: (nu i lömsk symbios med solhelvetet; 50% sönderbränd, vilket bögvinden gjorde sitt bästa för att dölja).

I övrigt inte mycket att tillägga  :-\

Lars w

2007-05-27

bajs, på sin höjd!  :p

inga bilder. nej nej.

Lars w

2007-06-01

Fy fan vilket väder  :p :larsw:
Dagens fiske ställdes in på grund av bögstorm och hällregn. Men efter ett par timmars vankande fram & tillbaka här hemma började en gnagande röst i bakhuvudet göra sig hörd; "en liten tur bara. Grejerna är ju ändå klara. Va vad säger du... en liten tur med båten? Det slutar nog regna ska du se."
Jag... borde nog sluta lyssna till mig själv  :-\

Den här da'n förtjänar inga bilder, men det blir en ändå - för att understryka luftfuktigheten liksom :larsw:

Lars w

2007-06-03

:larsw:

tjernobylsol, bögstorm & pollenallergi  :larsw:

fiske är oerhört överreklamerat  :larsw:

noterade i den lokala fiskeaffären att det senaste var levande mask, som lyser i mörker  :larsw: vart är världen påväg?  :larsw:

iövrigt vill jag bara säga:  :larsw:

Lars w

2007-06-16

Ett märkligt sug efter en kortare gösmetesejour  infann sig och verkställdes. VARFÖR, kan man verkligen fråga sig?  :larsw:
Bögvinden hade mobiliserat sina styrkor och allierat sig framgångsrikt med all världens pollendemoner. Jag pinade mig i 50 minuter, sen var det nog.  :larsw:
Gösen hade naturligtvis inte hunnit vakna, men dess mindre kusiner drog och slet i betesfisken  :p

Detta fantastiskt välkomponerade självporträtt sammanfattar detta pekoral på ett utmärkt sätt

Lars w

2007-06-23

Slött allmogefiske med poppers & jiggar efter abborre och gös. Fisken hade nog firat midsommar de med  :p men vi slapp i alla fall bögvinden, vilket var ytterst förvånande.

Lars w

2007-06-24

Plats: Motala Ström nedstr. Fiskeby
Tid: sen eftermiddag
Väder: bögvind och sol

Metod: flugfiske
Bete: Golden Gayboy

Fångst: 6 gäddor, 1 abborre
Störst vikt: ca 4 kg

Övrigt:  :p :gasp:

Lars w

Som uppmärksamma läsare kanske märkt, så har dagboken inte uppdaterats på ett tag. Detta som en tyst protest mot den senare tidens väderförhållanden.  :larsw: Redaktionen har nu beslutat att ta det hela ett steg längre och helt sonika stänga ner den tillsvidare.  :tafeja: Till eventuella läsare kan vi bara säga: hav tröst och håll utkik. Vi ses  framtiden.

Lars w

Alla stora poeter har en tyst period. Vill bara påvisa att den gäller fortfarande.