Forumnyheter:

Senaste reportage: River Dee on the rocks av Hjortmyrs

Huvudmeny

Hjortmyrs-Jockes diverse upptåg

Startat av Hjortmyrs, april 07, 2010, 12:35:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hjortmyrs

Igår begicks årets premiär i Viskan för undertecknads del. Härligt att kunna ta bussen i 20 minuter och kliva av och fiska lax. Årskort är en trevlig investering.
Mycket vatten (94 kubik), men hon är stadigt sjunkande.

Gick med DT snabbsjunk och Proletären, på tvåtums alutub, linan byttes sedan till en sinktip av ren bekvämlighet.
En tur för att komma ut och hälsa på ån. Trevligt att svinga tvåhandsspöet igen, mitt älskade gamla Daiwa Osprey.
Men så mycket vadande blev det inte, eftersom avdomnade ben inte är vidare värst trevligt.

Snart dags igen! I år ska Springern upp!

Thomas L

Citat från: Hjortmyrs skrivet april 07, 2010, 12:35:19
...Gick med DT snabbsjunk och Proletären...
Det här blir nog nåt som borde vara ett mervärde för enbart dom med Fiskelust ;)
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Hjortmyrs

Citat från: Thomas L skrivet april 07, 2010, 12:50:06
Det här blir nog nåt som borde vara ett mervärde för enbart dom med Fiskelust ;)

Proletären har skapat mervärde förr!  ;)

Hjortmyrs

Idag togs det en tur efter jobbet då en radioaktiv Ringhalsarbetare ringde och var fiskesugen.
Jag har aldrig tackat nej innan, så det vore dumt att börja nu. Vi styrde kosan mot en för mig ofiskad hotspot på Getterön.
Där skådades borstmask, men ingen öring. Platsen var riktigt fin, känns bra att ha så fina öringlokaler strax utanför dörren. Ibland innehåller de faktiskt öring också.

Stena Line kommer glidandes för att kasta ankar i Varbergs hamn, och vi fattar beslutet att fara in mot hamninloppet och fästningen för att fiska i "kölvattnet" när den seglar till Danmark igen. Mycket mat rörs upp då, den flyttar en hel del vatten den skutan.

Vid fästningshörnan suger det i ordentligt och spöt bugar rejält. Tungt i andra änden.
Det är inte att ta miste på att det är en Skrubba som sugit i sig flugan. Dessa blir som bångstyriga "flygande drakar" när de kommer upp i lite storlek. Det hade denna gjort.
Väl inne vid land krokas den av.

Vi går till andra sidan fästningen, och ett par kast senare upprepar sig samma procedur igen. Ytterligare en Skrubba får friheten åter. Även kompisen föräras en Skrubba-dubblé innan mörkret sänkt sig.
Jag konstaterar för honom att jag kanske är världens säkraste flugskrubbaguide, eftersom han aldrig fått Skrubba på fluga tidigare, och nu har han fått de vid de två senaste tillfällena efter mina instruktioner (som ungefär innebär "sikta på vattnet med en svart Wooly Bugger").
Jag belyser också vikten av att spana efter öringvak och ignorera de nakna kvinnorna som badar vid Kallbadhuset. En uppgift han inte riktigt bemästrar ännu.

Vi får se ett par öringvak innan vi beger oss hem. Även Ringhalsaren ser dom, det kan ha att göra med att Kallbadhuset stängt för kvällen.

Magnus

\"Faan va full du ä farsan!\"
\"Tacka faan de för att ja e full, ha ju supe\"

Hjortmyrs

Imorgon ska västkustens Springers få en överraskning de sent ska glömma.

Ska hälsa på i västkustens mest misshandlade dike imorrn, och dessutom på världens fulaste fiskeplats. Ja till och med värre än Edsvalla i Norsälven!  :appel1:

västvis

Citat från: Hjortmyrs skrivet april 16, 2010, 16:09:03
Imorgon ska västkustens Springers få en överraskning de sent ska glömma.

Ska hälsa på i västkustens mest misshandlade dike imorrn, och dessutom på världens fulaste fiskeplats. Ja till och med värre än Edsvalla i Norsälven!  :appel1:

Nissan?

Hjortmyrs

Citat från: västvis skrivet april 17, 2010, 20:12:08
         Nissan?

Nix!

Det var inte Nissan, som ska vara riktigt fin vid Sennan har jag hört, utan nåt bra mycket fulare.
Igår besöktes nämligen Mölndalsån, min sambo (vilken nu typ är särbo på halvtid) som nu pluggar i Götet bor nämligen 5 minuters gångväg därifrån. Med det sagt innebär det inte att vattnet är lätt att hitta.
Det är motorvägar, vanliga vägar, tågstationer, mackar, fabriker och andra härliga saker. Men letar man noga hittar man, med lite tur, en laxförande å!

En smula galet är det att det faktiskt simmar lax här, den tanken får man när man väl hittat ån. Där jag "fiskade" rann den på nåt mystiskt vis ut från ett fabriksområde, under E6an och helt fritt i ca 50 meter innan den försvann igen under en annan byggnad. Några hundra meter nedströms blev den åter synlig igen efter att ha runnit under Mölndals station.
Inte ett dugg vackrare än det låter.

På ett par ställen ser man spår efter ett tappert biotopvårdsarbete och här, om man anstränger sig riktigt jädra hårt, kan man få intrycket av att man är på en fiskeplats. Här sveptes också Proletären över presumtiva ståndplatser igår.
Matilda hittade en plats under ett träd att sitta på. Jag gjorde snart henne sällskap, för många kast blev det inte idag.

Imorgon Viskan!  :hmm:

Thomas L

Ismo

Citat från: Thomas L skrivet april 19, 2010, 23:45:03
Du får teta här nästa gång ;D
http://svtplay.se/v/1370505/visst_nappar_det_i_goteborg

Pimpelfiske på Torneträsk ...-81 ..Arbetspolarn syns zoomad mitt i plytet en bit in i filmen :rofl:

isak

Citat från: Hjortmyrs skrivet april 19, 2010, 23:20:58
Nix!

Det var inte Nissan, som ska vara riktigt fin vid Sennan har jag hört, utan nåt bra mycket fulare.
Igår besöktes nämligen Mölndalsån, min sambo (vilken nu typ är särbo på halvtid) som nu pluggar i Götet bor nämligen 5 minuters gångväg därifrån. Med det sagt innebär det inte att vattnet är lätt att hitta.
Det är motorvägar, vanliga vägar, tågstationer, mackar, fabriker och andra härliga saker. Men letar man noga hittar man, med lite tur, en laxförande å!

En smula galet är det att det faktiskt simmar lax här, den tanken får man när man väl hittat ån. Där jag "fiskade" rann den på nåt mystiskt vis ut från ett fabriksområde, under E6an och helt fritt i ca 50 meter innan den försvann igen under en annan byggnad. Några hundra meter nedströms blev den åter synlig igen efter att ha runnit under Mölndals station.
Inte ett dugg vackrare än det låter.

På ett par ställen ser man spår efter ett tappert biotopvårdsarbete och här, om man anstränger sig riktigt jädra hårt, kan man få intrycket av att man är på en fiskeplats. Här sveptes också Proletären över presumtiva ståndplatser igår.
Matilda hittade en plats under ett träd att sitta på. Jag gjorde snart henne sällskap, för många kast blev det inte idag.

Imorgon Viskan!  :hmm:

Har själv stått å tittat på den där lilla urinoaren till bäck ett flertal ggr och jag kan bara inte fatta att det går upp lax i den  :appel1:
Ser ju inte särskilt inbjudande ut där vid Ica Maxi och Jet tappen  ;D

Helt sanslöst  :bf1:

MADMOOSE

Citat från: Isak skrivet april 20, 2010, 08:56:28
Har själv stått å tittat på den där lilla urinoaren till bäck ett flertal ggr och jag kan bara inte fatta att det går upp lax i den  :appel1:
Ser ju inte särskilt inbjudande ut där vid Ica Maxi och Jet tappen  ;D

Helt sanslöst  :bf1:

Har oxå stått vid "diket" strax utanför Papyrus och sett folk ta lax på fluga....samt kommit ner strax efter en på 12,5 kg tagits....så på med skygglapparna och plugga i lite naturljud från "ifönen" så glömmer ni snart var ni är.. ;)

Hjortmyrs

Idag fiskades Kullagård tämligen noggrant i några timmar. Men Viskan ville inte släppa ifrån sig nån fisk idag.
Men vilken flugälv det är just nu..  :flyguy:
Dessutom siktade jag en blank som tog ett luftsprång strax ovanför sammanflödet.

Helt ensam fick man gå dessutom, inte så pjåkigt, men sen är det ju tisdag också.
Kom dit vid halv ett ungefär, en ganska behaglig vind var det, den byttes dock snabbt till stormbyar följt av en viskadal som var helt vindstilla. Ån är dock på stigande och stenen vid vindskyddet, som var torr när jag kom dit, var under vatten när jag packade ihop vid halv sju.

En go dag, hur som helst.  :yeah:

Hjortmyrs

Det hände sig en Majkväll  :love:

Strax före kl.17 förut idag, plockade jag upp en 6.6kg tung lax ur Viskans kalla vatten.
Efter en yster kamp kom den upp med lus och allt.

Henka

Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Thomas L

Gött jobb av dig :D och Proletären ???