Forumnyheter:

Ny flugbindningsartikel: Skindfluer på arbejde i Emåen Av Brian 'DK.minken' Störup

Huvudmeny

Ohlssons säsong 2012

Startat av Henka, februari 28, 2012, 13:41:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henka

...kan nu till slut ses som inledd :)

I söndags fick jag hjälp att släpa ner plastbåten till älven, det starka solskenet avslöjade många sprickor, gropar och håligheter i skrovet som nog behöver åtgärdas rätt omgående.

Igår kom stora snöstormen, vilket förstås var väntat då man släpat ner båten.

Idag, då såg det baske mig riktigt fint ut, så jag tog fram mina allra största ögon och min mjukaste röst och bad vänligt om att få minska Karins börda från tre att ta hand om till bara två att ta hand om. Vänlig som hon är så lät hon mig avvika för en stund.

Efter lite krångel, isdubbar, broddar och ett par hjärtat i halsgropen så var båten i älven, och jag i båten.

Jag behövde inte känna mig ensam, för det var en hel hög med spinnfiskare på stranden...

Jag hasade iväg med båten och givetvis så ringde det direkt. Jädra telefon!

Nåväl, ovan vid båten och rätt blåsigt som det var så var det lite rörigt med ett antal bottennapp och en båt som gärna drev uppströms.
Vinden gav med sig lite, och jag började lära känna båten, och helt plötsligt, när jag började bli riktigt kaffesugen så kom en rejäl dragning i spöt.
Upp med det, och det knyckte, lätt, men gôtt. Upp kom en liten laxbesa, ful som stryk och i bedrövligt skick, men det sätter ändå lite piff på kaffet när det luktar lite sur gammal besa i båten.

Strax därefter var det dags igen, den här gången en lite större fisk som också såg rent förjävlig ut. Gött det med, på sitt eget lilla vis.

Jag harlade vidare, och upptäckte plötsligt att jag ägnade mig åt avancerad isbrytning och med lite för hög hastighet rörde mig mot ismassan nedströms... Med några ton is som trycker på ovansidan båten vill man helst inte hamna mellan ismassorna, så jag fegade lite och beslutade mig för att ge högre prioritet åt att rädda livhanken än att undvika bottennapp. Resultatet blev därefter; jag lever, och klumpen sitter kvar i botten.

Så det var bara att packa ihop å ge sig hemåt, men ändå med en sån där go känsla i hela kroppen, ett par fiskar och en sol som värmer gôtt i ansiktet ger tillvaron det där lilla extra  :love:

Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Hjortmyrs

Torneus

Härliga bilder ifrån våren i södra Sverige.
Det vill vi se mer av.

Snart får vi också jaga besor i Umetrakten....  :nono:
snö snö snö snö snö  :loopis:
Snart är det midsommar, då vänder det

västvis

Go berättelse Henka!  :yeah: Och inte blev fiskabstinensen mindre efter läsningen.  :larsw:

Thomas L

Ja töm älva för spinnhjonen och Otto ::)

Fast lite mer försiktig ska du allt va som numera flerbarnsfar :police:
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Ismo

Citat från: Thomas L skrivet februari 28, 2012, 17:48:21
Ja töm älva för spinnhjonen och Otto ::)

Fast lite mer försiktig ska du allt va som numera flerbarnsfar :police:

...ja! ..han ska ju inte gå å doppa varsomhellst!... :nono:

Henka

Våren har väl lunkat på i sakta mak, mest har det varit kallt blåsigt och allmänt jävligt.

En enda gång har jag fått ha förmånen att fiska med Karin, vi fick en fin dag på älven, jädra goa tunnbrödsrullar med oxfile, goe-grönsaker, å lite go creme fraiche var jäkligt göttigött att klämma i sig.

Ellen begick fiskepremiär också, hon gjorde det bra, men inte heller hon fick nån fisk.

Mysigt var det  :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Henka

Ett lyckat fiske kan ju vara kul att klämma in en liten rapport om också..

En riktigt tidig morgon gav jag mig ut på älven, vädret var behagligt om än lite bistert innan solen kröp upp över horisonten vid halvsju-tiden.

Jag fiskade lite, drack rätt mycket kaffe, tog ett par mackor och satt och filosoferade över hur trevligt det hade varit att ha sällskap i båten av någon mer
som käkat sin frukost...

Inte långt därefter kände jag ett mycket tungt och resolut hugg. Inget utrymme för tvivel lämnades, och det tog inte många bråkdelar av en sekund innan en kraftig öringstjärt bröt ytan i en stor virvel. Hääärlig känsla.

Vattnet var relativt högt, och strömmen vid nacken tung... Fisken gick och gick och gick långsamt nedströms och när jag satte press på den hände inte så mkt mer än att det började sjunga i linan. Spännande!

Jag insåg att det skulle bli mig en övermäktig uppgift att få in fisken till båten i den hårda strömmen, så jag klämde fast spöt mellan knäna och började ömsom ro, ömsom drilla den stora tunga fisken.. till slut nådde jag fast mark uppe vid grisholmen och kunde drilla det sista från land... När jag såg fisken visa sig ordentligt första gången förstod jag att jag presenterats för ett gyllene tillfälle att blöta ner både skor och byxor. Jag pressade det sista, och när den stora blanka öringen kantrade sprang jag rätt ut i älven och skjöt upp den på land!
JAAA, jävlar va gôtt!! Efter många år av trägna försök hade jag till slut fått en redig (>6kg) våröring...

Jag rodde belåtet in till centret, mätte fisken till 86 cm och vägde den till 7,9 kg.

Jag gjorde några halvhjärtade kast, men var redan ytterst nöjd med dagen. Familjen var visst också nöjd när jag avslutat min fisketur och var hemma redan kl 9 på morgonen.  :D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Henka

...och dagens signatur är väl inte direkt fiskerelaterad, men nog kommer den att påverka årets säsong...

Från 28/5 kommer jag inte längre att ägna vardagarna åt tillverkning av mjölkpaket, nu ska det istället bli kollektivtrafik i form av busstillverkning för min del  :)

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

TG

Citat från: Henka skrivet maj 14, 2012, 21:28:51
...och dagens signatur är väl inte direkt fiskerelaterad, men nog kommer den att påverka årets säsong...

Från 28/5 kommer jag inte längre att ägna vardagarna åt tillverkning av mjölkpaket, nu ska det istället bli kollektivtrafik i form av busstillverkning för min del  :)

Om det var eget beslut att byta papp mot plåt,, så stort grattis  :booze:
When April showers bless the hills
Take yourself and your fly rod away
Where anvil clouds court the skies
Find streams flowing clear, like Tanqueray

Henka

Citat från: TG skrivet maj 14, 2012, 21:34:16
Om det var eget beslut att byta papp mot plåt,, så stort grattis  :booze:

tack :)

Helt eget var det!
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Ismo

Ja grattis till nytt jobb å den fina öringen...+ att din familj mår bra, vad kan du mer begära? :booze:

Henka

Citat från: ismo skrivet maj 14, 2012, 21:42:46
Ja grattis till nytt jobb å den fina öringen...+ att din familj mår bra, vad kan du mer begära? :booze:

Det där var verkligen ett undantag från regeln att du inte är riktigt klok :D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Helljammer

Grattis till drömfisk och drömjobb då! :looney:
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

västvis

Grattis till den fina Öringen och lycka till på det nya jobbet!   :yeah:

Torneus

Härliga nyheter  :)

Storöring och nytt jobb.
Frugan måste ha coachat dig bra :D
Snart är det midsommar, då vänder det

Thomas L

Dubbelt grattis från mig med  :yeah:

Lite intresserad vem som tillverkar bussar i Karlstad (elller i närheten) är jag. Nåt nytt företag som kommit dit?

Henka

Citat från: Thomas L skrivet maj 15, 2012, 00:03:49
Dubbelt grattis från mig med  :yeah:

Lite intresserad vem som tillverkar bussar i Karlstad (elller i närheten) är jag. Nåt nytt företag som kommit dit?

det är inte så nytt, utan jag ska inledningsvis pendla till säffle

Kluddat med korvfingrar via motor-Ola
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

isak

Grattis x2  :D  Vilken öring  :looney:

Thomas L

Jag fick följa med i Ohlssons båt ikväll. Tack för det. Det var skönt att komma ut lite :love:

Henka

Citat från: Thomas L skrivet maj 15, 2012, 22:53:09
Jag fick följa med i Ohlssons båt ikväll. Tack för det. Det var skönt att komma ut lite :love:

Du skötte dig, alldeles förträffligt, nu behöver jag inte gå på gym nå mer ;)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Thomas L

Citat från: Henka skrivet maj 15, 2012, 22:57:51
Du skötte dig, alldeles förträffligt, nu behöver jag inte gå på gym nå mer ;)
Jag kan skriva ett kvitto så du kan hämta ut friskvårdsbidrag ;D

MADMOOSE

Gött att ni mår bra och grattis till en bra vecka!!  :)

Henka

Citat från: Henka skrivet maj 14, 2012, 21:16:44
Våren har väl lunkat på i sakta mak, mest har det varit kallt blåsigt och allmänt jävligt.

En enda gång har jag fått ha förmånen att fiska med Karin, vi fick en fin dag på älven, jädra goa tunnbrödsrullar med oxfile, goe-grönsaker, å lite go creme fraiche var jäkligt göttigött att klämma i sig.

Ellen begick fiskepremiär också, hon gjorde det bra, men inte heller hon fick nån fisk.

Mysigt var det  :)

Å den där lilla tösabeten är nu 7 år och nästan lika viljestark som mor sin :-\ :o :love:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

:kopp:
Citat från: Henka skrivet mars 26, 2019, 08:47:14
Å den där lilla tösabeten är nu 7 år och nästan lika viljestark som mor sin :-\ :o :love:
What time is it? It´s time to rock not yet!