Forumnyheter:

Vårt senaste flugmönster: Zonker, steg för steg av Jonas 'Strömmen' Hällgren

Huvudmeny

Ohlssons 2014

Startat av Henka, mars 11, 2014, 08:42:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

MADMOOSE

Citat från: Henka skrivet maj 05, 2014, 21:45:45
1 maj fick jag å Karin fiska.
Men ingen fisk.

Men hon fick iaf frysa

telefån

En flytväst kanske hade värmt?  :tafeja:

Henka

Citat från: MADMOOSE skrivet maj 06, 2014, 06:10:47
En flytväst kanske hade värmt?  :tafeja:

Jag har ju en, och den värmer inget vidare den heller :hmm:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

MADMOOSE

Citat från: Henka skrivet maj 06, 2014, 08:20:07
Jag har ju en, och den värmer inget vidare den heller :hmm:

Då föreslår jag en frysväst istället.  :hmm:

Henka

Ja, Elias har ju fått upp ett litet intresse för att stå och kasta med spinnspö, och nånstans måste det ju börja, så vi bestämde oss för att ta en tur till klubbtjärnet i lördags.

Resan dit gick smärtfritt, och jag kunde till och med ana en viss anspänd förväntan hos min i övrigt mest tv-spelsintresserade son.

Han sprang ivrigt runt när vi packade ur bilen och satte ihop spöna.
För att göra det enkelt för oss tog vi plats på bryggan allra närmast parkeringen, jag hade tänkt mig att meta så att han skulle få chans att drilla en fisk om tillfälle skulle ges. Fokus skulle förstås läggas på att träna på att kasta. Vi hann inte ens börja innan han resolut vägrade kasta med drag, han skulle också meta.
:tafeja: :tafeja: :tafeja:  det var förstås inte så oväntat :)

Efter första kastet vill Elias flytta lite på flötet och börjar veva, plötsligt så hojtar han att han tror att han har napp,och mycket riktigt; en hygglig båge
hade tagit hans räka. Tyvärr släppte den efter nån minut, det blir gärna lite drillkaos när en rätt ovan snart femårig liten kille ska drilla båge.
Men kul, det var vi överens om att det var :D

Några minuter senare var det dags igen, hans flöte dök och vi drillade lite gemensamt upp en båge på dryga kilot. Den vill jag äta sa han, så jag gjorde i ordning brasa efter konstens alla regler, la fisken i folie med citronpeppar och eftersom grabben var så duktig så fick han ta en godispåse före maten.  :o :o

Fisken serverades sedan på mjukt tunnbröd, vilket Elias inte alls tyckte det minsta om. Men det vägrade han erkänna, så han pinade i sig några små bitar och blev hastigt mätt. Men oj va gott det var sa han. Vill du ha lite mer? frågade jag. Nä, men jag kan ta en korv blev svaret.
Han fick förstås sin korv, och därefter fick han sin efterlängtade godispåse.

Efter maten var det lite mer trögt, vi hade ett par napp, men ingen ville fastna, det spelade inte så stor roll tyckte Elias som gott å väl tagit sig halvvägs genom Tom och Jerrypåsen när plötsligt hans flöte dök.
Du har napp, sa jag.
Elias tittade på mig med tom blick och tog en godisbit till.
Men du har napp sa jag lite mer bestämt.
Elias tog en godisbit till och tittade tomt rakt ut i luften.
Plötsligt drogs han spö iväg en liten bit...

Helvete, hann jag tänka innan jag kastade mig raklång på bryggan och missade spöt med tillräckligt stor marginal för att det där mest måste ha sett ytterst idiotiskt ut. I ett huj fräste spöt iväg, rätt ut i sjön.
En bra bit ut hoppade en riktigt fin båge tätt följd av ett flöte...

Elias grät, och jag gjorde mitt bästa för att inte svära mer än nödvändigt.
Då upptäckte jag att spöt faktiskt flöt!! :o :o
Det hade jag inte räknat med; kvickt tog jag det andra spöt och tjongade iväg flöte och tafs.
Riktningen var perfekt, och kastets längd hade varit tillräcklig om inte linan tagit slut på rullen så flötet dunsade tillbaka och landade hånfullt nära
spöt som sakta simmade vidare ut i sjön.

Vi sprang efter på land och letade efter ett ställe där spöt skulle komma nära nog för att kunna prickas med ett välriktat kast.
Men icke sa nicke, längre och längre ut försvann det.
Jaha, inte hade jag tänkt mig att stå där och vänta och hoppas på att spöt skulle komma inom kasthåll.
Goda råd var inte dyra, de var obefintliga. :-\

Men vänta nu, det finns en båt i sjön, ivrigt springer vi till båten, letar fram åror, öser ur lite vatten (det mesta av det hade Elias öst i på helt egen hand strax innan).
Sen började jakten på spöt. Elias såg det förstås överallt och ville att jag skulle ro åt alla håll.
Till slut så hittade vi det i mitten av sjön, i makligt tempo drev det vänligt men bestämt åt sjöns norra delar.

Vi kom ikapp, och jag lyckades håva rullen. Fisken sitter mycket riktigt kvar, och efter en gemensam drillning till så landar vi en riktigt fin
båge på 2,3 kg. Inte nån av de nyinsatta, utan en riktigt fin fisk som gått till sig under kanske ett års tid. Tack och lov så hade den tröttats
rätt bra mot spöt, så drillningen blev inte så dramatisk :)

Slutet gott, allt gott.

Vi rodde in, packade ihop och for hem.

Båda nöjda med en riktigt mysig om än lite annorlunda fisketur.

Klockan var alldeles för mycket, så det var raka vägen i säng som gällde. Väl i säng så pratade vi lite om fisketuren,
jag berömde honom för att han varit duktig och han var stolt och glad.
Jag avslutade med att säga att jag tyckte det varit jätteroligt att han ville fiska med mig.

Elias log glatt mot mig och svarade;
-Pappa, det hade varit lite roligare om jag fått vara hemma och spela istället.

Ridå.

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Henka

Bilder

telefån

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Henka

Stackars armbåge

telefån

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Ismo

Citat från: Henka skrivet maj 18, 2014, 20:49:28
Stackars armbåge

telefån

Snart är du invalid.. :haum: ..så börja med bänken redan nu! :hmm:

MADMOOSE

;D been there Done that...given up!    ;)

västvis

Underbart att höra "Jakten på den flyende Bågen" av Far och Son!    :love: :love: :love:

Helljammer

Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Henka

Jaha, tio minuter efter att jag bokat fiske ser det ut såhär på nyheterna.... http://www.vf.se/nyheter/allman/smhi-varnar-hoga-vattenfloden
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Thomas L

Allt från fesvattenståndet nu är säkert bra :hmm:
Sen så fiskar du gratis så ingen tycker synd om dig :run:
Fesvattenståndå Jo det är när man ror tom mitt snäckskal te båt utan ansträngning motströms :hmm:
Ingen som helst karaktär i vattnet :nono:
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Ismo

Citat från: Thomas L skrivet maj 20, 2014, 16:48:37
Fesvattenståndå Jo det är när man ror tom mitt snäckskal te båt utan ansträngning motströms :hmm:

I fesvatten så borde en väl ro fortare? :haum:..är det inte det Henka tränar för?

Henka

Citat från: Thomas L skrivet maj 20, 2014, 16:48:37

Du skriver som du har förstånd till.

:appel1:

telefån

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Henka

Citat från: ismo skrivet maj 20, 2014, 16:57:35

I fesvatten så borde en väl ro fortare? :haum:..är det inte det Henka tränar för?

Å det gör du med, fast på ett helt annat sätt ;D

telefån

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Thomas L

Citat från: Henka skrivet maj 20, 2014, 19:38:00
Du skriver som du har förstånd till.

:appel1:

telefån
Väldigt bra alltså :tafeja:

Allvarlit talat så finner jag vattenstånd runt toppen på vadastenen som det sämsta :yes:
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Henka

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Henka

Fiska Forshaga någon?
2014   2010
2013   2009