Forumnyheter:

Fiskelust foruminfo Här finns kortfattad och enkel information om vÃ¥rt forum.

Huvudmeny

Anders fiske

Startat av AnderS, juni 10, 2015, 11:18:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AnderS

Efter att för börjat fiska lax (igen) med en i mina ögon fenomenal statistik (1 lax varannan fiskedag i billiga kortvatten) var det bara att fortsätta rida på framgångsvågen. Sista helgen i maj provade jag för första gången att fiska en dag Lögde. Mycket snack om trängsel, otrevliga fiskare och högt vatten. Nåja, fick väl vända några gånger där det var fullt men tyckte nog jag fick fiska relativt ostört. Dagen slutade men en tjockis på 86 cm som efter en vild kamp kunde landas så premiären får anses godkänd och statistiken höll i sig.
Trevlig älv i alla fall även om det var lite väl mycket folk för min smak egentligen.

Grattis!  :looney: Tycker mig känna igen poolen  :sowhat: :vissla:

//age

AnderS

Nästa tur gick till grannlandet i väst. Vi kom fram till i stort sett perfekt vattenstånd och fisk hade tagits trots att det var riktigt kallt i vattnet. Ganska omedelbart började det regna vilket gjorde att älven blev nyponsoppa och steg från 150 till 350 kubik. Vi nötte på vårat dygn i alla fall eftersom det trots allt kändes rätt. Kul att vara tillbaka i alla fall och trevligt med sällskap. Anders axel höll också så det blir förhoppningsvis fler turer för oss framöver  :yes:

AnderS

Tackar, inte helt okänt ställe nej...  :vissla:

Henka

Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

What time is it? It´s time to rock not yet!

Betis

I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

västvis

Grattis till den fina fångsten1   :yeah:

Ismo

Helljammer

Det är viktigt att se seriös ut när man kastar på offentlig bild :rolleye: Tack för en trevlig norgetur!
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

AnderS

Eller hur, tur inga bilder på min kastning läggs ut... Tack detsamma Anders, några svängar till ska vi väl få ihop :yeah:

AnderS

Planen på en Tröndelagsrevansch ändrades pga regn och stigande älv... Fick bli en tur till Västerbotten igen istället.
Allt var kanon, vädret toppen om än lite blåsigt, nästan myggfritt, hyfsat bra med vatten och nästan folktomt?! :o
Testade lite för mig nya ställen högre upp i älven, blev en hel del promenader men bra för framtiden att ha rekat lite, finns många fina ställen. Någon lax blev det inte för mig men såg några visa sig på en fin nacke i alla fall. Nåja, man kan inte lyckas jämt.
Blev tyvärr bara två halvdagar eftersom helgen blev uppbokad med kalas för farsan och jag skulle hålla en flugfiskekurs för gubbarna i byn...

Men nån bild kan man bjuda på ändå, kunde haft det sämre  :hmm:

AnderS

Ibland går det dåligt...

AnderS

Betis

I am the real one.

Helljammer

Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Henka

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

västvis

amebix

fittstuvningshjärna!!!!!!

AnderS

Norgetur med Helljammer i juli. Gick tvåa genom poolen, långt ner lägger jag ett kast mot andra sidan när nedre handtaget på spöt går av, när jag fipplar med att få ner korken i fickan smäller det till så jag håller på att tappa spöt, ett riktigt storöringhugg och kan efter en ganska odramatisk fajt landa en liten men ilsken hane.
Medan jag hänger upp och blodar ur fisken går Anders upp och börjar fiska av poolen igen. Ett 20-tal meter ovanför där jag fick min drar han på en fisk. Efter en ovanligt lång och annorlunda drill där fisken mest vill uppströms kan han landa en fin lusad 4 kilos.
Vi är nöjda så resten av dagen ägnas åt fika och lite slöfiske...

Henka

Det är lätt när man kan - grattis :D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

AnderS

Älven går augustilåg så nu har dom lätta spöna kommit fram, gillar det här fisket, fiska försiktigt, relativt korta kast och lätt utrustning.
Tog en tur över dagen i torsdags. Efter några timmar hugger det och bär iväg 50 meter rakt nerströms medan laxen gör ett par hopp. Till slut hoppar den så att den landar på en klipphäll på andra sidan älven. Åter i vattnet blir den tokig och simmar/hoppar uppströms igen så att den hamnar rakt utanför mig med linan pekande rakt nerströms. Nu börjar den tröttna och efter ytterligare några hopp och rusningar kan jag leda in en blank 77a bland strandstenarna.

AnderS

Citat från: Henka skrivet augusti 11, 2015, 10:58:03
Det är lätt när man kan - grattis :D

Tack  :) Ibland går det bra, så mycket roligare när alla får fisk också!

rifle

Ahh vad trevligt med nån som skriver om sitt fiske.
Trevlig läsning!

Helljammer

Väl jobbat som vanligt!

AnderS

Sista dagen i Stjørdal. Bara nio månader av längtan kvar nu...

Kom iväg sent och var inte framme förrän efter lunch. Perfekt vatten och sjunkande älv bådade gott. Börjar på nedersta delen av sträckan och efter en stund blir det tungt. Lyfter spöt men känner bara ett par knyckar innan det blir tomt. Nåja, det är bara att kämpa vidare.
Upp till en av mina favoritsträckor, en raksträcka på något hundratal meter med kuperad botten och bra drag hela vägen på det här vattnet. Nu börjar det spöregna och efter halva sträckan biter en envis hane i som efter en odramatisk drill får simma vidare.
Fiskar igenom hela sträckan utan några fler klänningar.

Mörkret faller, regnet upphör och jag bestämmer mig för att göra ett sista försök på platsen som gett mig flest fiskar i sommar.
Det är en lugnflytande sträcka med en markerad djupfåra vi andra stranden. Kasten läggs så nära kanten jag kan utan fastna allt för ofta i uthängande grenar låter det sjunka lite och tar sedan hem lina för att få lite fart på flugan. Börjar närma mig slutet av sträckan och börjar så smått inse att det nog inte blir några fler laxar i år. Det börjar grunda upp och jag går i botten. Fortfarande djupt vid andra land så några kast till. Älven är bredare här så långa kast, mendar upp, väntar, två hemtag sen kommer det försiktiga men bestämda suget, lyfter spöt och laxen går direkt upp i ett hopp sticker 20 meter nedströms och börjar ruska på huvudet och stånga mot botten. Lägger press på fisken som nu börjar gå uppströms medan det knäpper skönt i rullen. Jag får in det på grundare vatten tre gånger men det slutar med ordentliga hopp och full fart tillbaka mot gropen där den högg.
Vet inte om det lugna vattnet gör fisken segare men efter en oväntat lång kamp glider en romstinn hona på +85 cm upp i strandgräset och låter sig fotograferas innan hon otroligt snabbt återhämtar sig.

En lyckad avslutning på en härlig säsong. 274 dagar kvar...

Helljammer

Henka

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

amebix

fittstuvningshjärna!!!!!!

västvis

Bra avslutning på säsongen!    :yeah:

AnderS

Vi smet ut från kontoret på lite puppmete igår.
Inte så märkvärdigt men fint väder.

Helljammer

Ja vi gjorde rätt om än lite medioker storlek på harrarna!

AnderS

Bättre lycka nästa gång.

AnderS

Säsongen 2016 är nu invigd med en fin majlax från Västersbotten.
Tråkigt nog brann husvagnen upp i helgen med alla flugor, nästan alla linor, vadare etc men diverse vänliga själar har lovat sponsra med grejor så säsongen om än något haltande kan fortsätta i alla fall.

Betis

Skönt att ni inte var i den... :-\
I am the real one.

Flygande-jakob

västvis

Väldigt tråkigt med husvagnen, var det gasen som satte fyr?  Fin Majlax! 

AnderS

Citat från: västvis skrivet maj 30, 2016, 15:46:17
Väldigt tråkigt med husvagnen, var det gasen som satte fyr?  Fin Majlax!
Ingen aning. Gasen var avstängd. Nybesiktigad och nytestad och allt!
Bromsar kollade. Hade mätt upp all el men måste varit nåt elfel ändå nästan.

AnderS

"Tvärdrog" en lax i Öre härom veckan. Och i natt fick jag äntligen en riktig öring igen. Fick smyga runt bland lite puppmetare i lågvatten men efter lite felvadande blev det bra. Blev en mindre och en bättre tappad på en fin nacke också.

västvis

Citat från: AnderS skrivet juli 01, 2016, 12:10:04
"Tvärdrog" en lax i Öre härom veckan. Och i natt fick jag äntligen en riktig öring igen. Fick smyga runt bland lite puppmetare i lågvatten men efter lite felvadande blev det bra. Blev en mindre och en bättre tappad på en fin nacke också.

:yeah:

Henka

Snyggt!

Skickat från min E5823 via Tapatalk

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

AnderS

Mitt livs lax!
Neck of hell, orange svart tub.
114 cm och ca 13-14.
Ovanligt sträv lax. Tog en timme, helt ensam och ingen stans att landa den. Halvmeterhöga strandbrinkar och sedan meterdjupt vatten direkt vid land enda ner till forsen.

Ismo

Citat från: AnderS skrivet juni 29, 2017, 10:02:02
Mitt livs lax!
114 cm och ca 13-14.
Ovanligt sträv lax. Tog en timme, helt ensam och ingen stans att landa den. Halvmeterhöga strandbrinkar och sedan meterdjupt vatten direkt vid land enda ner till forsen.

:yeah: :yeah:

Ismo

Förresten!...går inte att klicka på bilden,...blir bara en massa tecken. :haum:

AnderS

Citat från: ismo skrivet juni 29, 2017, 10:17:15
Förresten!...går inte att klicka på bilden,...blir bara en massa tecken. :haum:
La in bilden i inlägget också, kanske blev bättre

Ismo

Citat från: AnderS skrivet juni 29, 2017, 10:24:50
La in bilden i inlägget också, kanske blev bättre

1:a bilden är större :D ..men när jag klickar på den nedre..så öppnar det bara en ruta med hieroglyfer.

västvis

Mitt livs lax!
114 cm och ca 13-14.

Grattis till en kanonfisk!    :yeah: :yeah: :yeah:

:yeah: :looney: :yeah: :looney:
Mitt livs lax!
114 cm och ca 13-14.

Helljammer

Fantastiskt fin pjäs! :booze:

Henka

Flott!
Stort grattis!

Skickat från min E5823 via Tapatalk

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

AnderS

Laxfisket är inte mycket att skryta med i år. & tappade storlaxar i Lögde och en mellis i Norge.
Men igår blev det iallafall pb på öring. 76 cm ~5kg från hemmaströmmen.

Henka

Citat från: AnderS skrivet juli 18, 2018, 13:40:19
Laxfisket är inte mycket att skryta med i år. & tappade storlaxar i Lögde och en mellis i Norge.

Så snyggt :D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

FinFisk!!!!!! :yeah:
I am the real one.

västvis

Bra fiskat!   :yeah:

rifle

Ismo

Flygande-jakob

Grann firre!
Har ni vatten och temp så det går att fiska nu?

AnderS

Började året med en majlax på tredje repan.
Sen har det inte blivit mycket fiskat men skönt med fisk på land första turen.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Ismo

Citat från: AnderS skrivet juni 10, 2019, 12:02:35

Tjusigt :yeah: Inget Onka mer för dig? ::)

Henka

Stiligt, grattis :yeah:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

Bra start gratulerar och rullen nerstucken i sanden  :tadaa:

västvis

Stort Grattis!   :yeah:

AnderS

Tack alla men nu tar vi nya tag och försöker få oss en junilax också [emoji16]

Helljammer

Tror du tar en idag! :looney: