Forumnyheter:

Senaste artikel: Lär dig fota fiske! av Jonke

Huvudmeny

Anders fiske

Startat av AnderS, juni 10, 2015, 11:18:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henka

Det är lätt när man kan - grattis :D
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

AnderS

Älven går augustilåg så nu har dom lätta spöna kommit fram, gillar det här fisket, fiska försiktigt, relativt korta kast och lätt utrustning.
Tog en tur över dagen i torsdags. Efter några timmar hugger det och bär iväg 50 meter rakt nerströms medan laxen gör ett par hopp. Till slut hoppar den så att den landar på en klipphäll på andra sidan älven. Åter i vattnet blir den tokig och simmar/hoppar uppströms igen så att den hamnar rakt utanför mig med linan pekande rakt nerströms. Nu börjar den tröttna och efter ytterligare några hopp och rusningar kan jag leda in en blank 77a bland strandstenarna.

AnderS

Citat från: Henka skrivet augusti 11, 2015, 10:58:03
Det är lätt när man kan - grattis :D

Tack  :) Ibland går det bra, så mycket roligare när alla får fisk också!

rifle

Ahh vad trevligt med nån som skriver om sitt fiske.
Trevlig läsning!
What time is it? It´s time to rock not yet!

Helljammer

Väl jobbat som vanligt!
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

AnderS

Sista dagen i Stjørdal. Bara nio månader av längtan kvar nu...

Kom iväg sent och var inte framme förrän efter lunch. Perfekt vatten och sjunkande älv bådade gott. Börjar på nedersta delen av sträckan och efter en stund blir det tungt. Lyfter spöt men känner bara ett par knyckar innan det blir tomt. Nåja, det är bara att kämpa vidare.
Upp till en av mina favoritsträckor, en raksträcka på något hundratal meter med kuperad botten och bra drag hela vägen på det här vattnet. Nu börjar det spöregna och efter halva sträckan biter en envis hane i som efter en odramatisk drill får simma vidare.
Fiskar igenom hela sträckan utan några fler klänningar.

Mörkret faller, regnet upphör och jag bestämmer mig för att göra ett sista försök på platsen som gett mig flest fiskar i sommar.
Det är en lugnflytande sträcka med en markerad djupfåra vi andra stranden. Kasten läggs så nära kanten jag kan utan fastna allt för ofta i uthängande grenar låter det sjunka lite och tar sedan hem lina för att få lite fart på flugan. Börjar närma mig slutet av sträckan och börjar så smått inse att det nog inte blir några fler laxar i år. Det börjar grunda upp och jag går i botten. Fortfarande djupt vid andra land så några kast till. Älven är bredare här så långa kast, mendar upp, väntar, två hemtag sen kommer det försiktiga men bestämda suget, lyfter spöt och laxen går direkt upp i ett hopp sticker 20 meter nedströms och börjar ruska på huvudet och stånga mot botten. Lägger press på fisken som nu börjar gå uppströms medan det knäpper skönt i rullen. Jag får in det på grundare vatten tre gånger men det slutar med ordentliga hopp och full fart tillbaka mot gropen där den högg.
Vet inte om det lugna vattnet gör fisken segare men efter en oväntat lång kamp glider en romstinn hona på +85 cm upp i strandgräset och låter sig fotograferas innan hon otroligt snabbt återhämtar sig.

En lyckad avslutning på en härlig säsong. 274 dagar kvar...

Helljammer

Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Henka

Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

amebix

fittstuvningshjärna!!!!!!

västvis

Bra avslutning på säsongen!    :yeah:

AnderS

Vi smet ut från kontoret på lite puppmete igår.
Inte så märkvärdigt men fint väder.

Helljammer

Ja vi gjorde rätt om än lite medioker storlek på harrarna!

AnderS

Bättre lycka nästa gång.

AnderS

Säsongen 2016 är nu invigd med en fin majlax från Västersbotten.
Tråkigt nog brann husvagnen upp i helgen med alla flugor, nästan alla linor, vadare etc men diverse vänliga själar har lovat sponsra med grejor så säsongen om än något haltande kan fortsätta i alla fall.

Betis

Skönt att ni inte var i den... :-\
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Flygande-jakob

västvis

Väldigt tråkigt med husvagnen, var det gasen som satte fyr?  Fin Majlax! 

AnderS

Citat från: västvis skrivet maj 30, 2016, 15:46:17
Väldigt tråkigt med husvagnen, var det gasen som satte fyr?  Fin Majlax!
Ingen aning. Gasen var avstängd. Nybesiktigad och nytestad och allt!
Bromsar kollade. Hade mätt upp all el men måste varit nåt elfel ändå nästan.

AnderS

"Tvärdrog" en lax i Öre härom veckan. Och i natt fick jag äntligen en riktig öring igen. Fick smyga runt bland lite puppmetare i lågvatten men efter lite felvadande blev det bra. Blev en mindre och en bättre tappad på en fin nacke också.