Forumnyheter:

Senaste artikel: Lär dig fota fiske! av Jonke

Huvudmeny

En älgs irrfärder...

Startat av MADMOOSE, april 02, 2007, 15:37:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MADMOOSE

Som den småbarnsförälder man är så lär det varken bli långa eller spännande reportage men dom är MINA..!!

1 April Strålande solsken svag ostlig vind som vred sig till nordväst .

Ahh äntligen 1 april i antågande och hela söndagen vikt åt fiske"¦ja ända tills kompisen "väckte" mig på lördags eftermiddagen med ett tjäckt -Ja det är la din tur att köra barnen till simskolan imorgon va? Aj f-n det var det ja"¦har jag i min iver förträngt detta"¦.svaret är troligen ja. Ja ja från 10 och framåt så är dagen min och ingen annans. Upp klockan 7 för att bara hinna ner för trappen och då ringer telefonen"¦..visste redan innan jag plockade upp mobilen vem det var"¦.-Ahhhhhh nollan är spräckt , hur har du det på simskolan? Illa dold självgodhet"¦.sådan där härlig syrlighet som kan finnas mellan två goda fiske"kompisar".(Hämden är ljuv ack så ljuv) Väcker pojken och möts av ett -Jag vill inte gå idag"¦i vanliga fall hade detta mötts av ett fast -Klart du skall till simskolan"¦pappa har ju betalt avgiften! Man just denna dag fick den lille älsklingen en ömsint fars varma ord som löd -Men det är klart min son att du skall sova lite extra idag. Rusar ner för trappan och rafsar ihop grejerna och ger mig av i den ljuvliga vår morgonen. 3 minuter senare möts jag av ett kav lugnt västanhav som är otroligt lågt och klart. Ihop med spöna och på med magpåsen (tack Magnus den funka perfekt) och beger mig bort efter stranden för att möta upp dom som varit igång sen 06.00. Vilken morgon!! Vackert så man nästan blir religiös "¦vilket lugn"¦sjöfågeln som kluckar"¦.märlor och räkor som redan är igång i tången ja jäklar va gott man kan ha det!! Fiskar mig bort efter kanten och är snart borta vid dom andra och där uppdagas det"¦..han som ringde hade ringt om en FELKROKAD stackare!! Snacka om desperat bort förklaringar"¦.jo men den högg och sen spottade den ut den och då"¦.ja ja ja felkrokat är felkrokat!! 0-0 fortfarande. Vi beslutar oss för att ta oss lite längre norrut och miljömedvetna som vi är så kör vi snart iväg i varsin bil på jakt efter den gäckande havsöringen. På plats i den nya viken dröjer det inte länge fören telefonmarodören från i morse ropar glatt rakt ut -Men nu då Magge vad fan säger du nu då..!! Och den är stor..!! Spöt står i en båge och smidig som en kakelugn glider han ner från stenen han står på för att kunna landa den på ett säkert ställe. Men det var inte fisken alls med på så den tog sig en tur runt en tångruska och så var den en saga all. Ett väl valt F--------N vrålas ut över viken och jag är inte sen att fylla på med ett -OJ det var väl synd"¦verkligen tråkigt!!  >:D (fan vad det är svårt att dölja hornen under fiskesmäcken) Men finns det något muntrare att skåda en en fullvuxen karl i fiske "gallonisar" hoppandes jämfota ropandes"¦Fan Fan Fan"¦!! Men nu har det äntligen börjat krusa sig lite i ytan och polaren ( jo vi är faktiskt goda vänner) missar ett par till. Tar mig en kopp med "åldermannen" i gänget och snackar lite kommande sommarfisken med båtarna och bara njuter i solen. När jag äntligen har vett att hålla tyst så lägger han ett kast och plockar upp dagens första. Härligt att se glädjen en fångst kann skänka en fiskebroder..!! Ja ja avundsjuka som vi är så frågar vi ju såklart om han har nån kostym som slipsen passar till. Men jag tror att den smakade gudomligt när han avnjöt den senare på kvällen med ett svalt glas vin tillsammans med hans fru. Jag lyckas få en slips tillslut när jag skall veva in för mer kaffe"¦speed kills men inte i detta fallet då den pigg och rask får simma ut bland tången igen. Sen krokar en av "ungtupparna" av en innan vi bryter upp för att ta oss lite längre ut i fjorden. Ja inte alla då (ja jag kanske framstår som en skadeglad fan men jag har mina anledningar  :tafeja: ) , min gode vän från telefonen i morse var tvungen att bryta en timme för att ta pojken till kyrkokören. Väl på plats tar jag mig ut till favorit stenen och efter en kort stund går en fisk upp tio meter framför mig och jag inser att att det bara är två meter kvar innan flugan passerar fisken och så där härligt som det bara kan vara när tanken hinner vara där innan hugget så hugger den som på beställning. Sen startar en härlig halvtimme med hugg i parti och minut !! Min gode fine vän TG ringer och rapporterar att han och Berit haft ett liknande scenario med en kort period av intensivt fiske samtidigt som vi hade vårat 8 mil söder ut..slump eller? Men ett samtal saknade jag"¦ :'(. När det lugnar ner sig igen så vet ju jag att kompisen jättegärna vill ha en rapport så jag ringer honom så klart och säger 4-0"¦.tror aldrig sträckan Mc Donalds Varberg - "Fjorden" körts på en snabbare tid för rätt som det var så kom han ilande men Mc Donalds påsarna i högsta hugg. Ja ja mer hände inte denna ljuvliga dag och nu vet jag en som kommer ligga i varje kväll denna veckan innan ordningen är återställd. Det är bara att kämpa på broder..!!!  :smulaimuchen: För ingen skall komma och säga att fiske är avkopplande.  :vissla:

Lite bilder följer"¦

Nästa rapport "¦..Tivolifiske i Strömhult.

MADMOOSE

Vilken morgon...

MADMOOSE

Den högg inte..!

MADMOOSE

Gammal är äldst..!

MADMOOSE

Nöjd fångstman..!

MADMOOSE

Liten men blank..

MADMOOSE

Flugan för dagen...

MADMOOSE

Strömhult påskafton 2007.

En riktigt kall morgon mötte oss med - 9 friska grader i arla morgonstund.

MADMOOSE

Pojken min bylta på sig alla kläder han hade och gav sig ut...tyvärr inget napp för honom men han var nöjd för han tyckte det varit kul för att han kunde klara sig själv med flugbyte och dylikt.

MADMOOSE

Ismos gammarus funka fint....en riktig bengbåge fluga..!  ::)

MADMOOSE

Så en sådan här blev det på hans gammarus....

Och totalt blev det 14,2 kg båge till svärmor. Tivolit har levererat igen.  :smulaimuchen:

MADMOOSE

10/4 Lunchfiske.

30 minuters motvindsfiske gav nada....men jag prova en sådan här fluga

MADMOOSE

....utmed denna kanten.

På't igen imorgon lunch...

MADMOOSE

Gårdagens lunchfiske las på denna plats. Hur kan något så blåsigt se så lugnt ut?  :loopis:
Ingen kontakt med flugan och blåstinitus på köpet men på't igen idag! Kag skall ha en lunchöring!! :lumber:

MADMOOSE

Jaha vad skall jag skylla på idag? Behagliga sydvästliga vindar....nä det går inte....dimman...ja det tar vi!!
Skit dimma..!!  :loopis: Samma vy som på bilden ovan fast man såg inte vår stolta fästning. På't igen ikväll.  :lumber:

MADMOOSE

Visst är det härligt med fiskekompisar..!!  :) -Ska vi ut ikväll? -Ja men jag kommer först efter 19 för jag måste köra till träningen först. -Ja men då åker jag ner innan till "viken". -Det ger du fan i!! -Det är ju mitt ställe! -Ja ja vi syns där sen. Hem och rafsar ihop sakerna och beger mig ner till havet. Och mina misstankar besannas...inte låter väl han mig fiska där ensam!!  :loopis: För visst står väl hans bil på parkeringen. Små springer bort så svetten lackar för jag har en liten eka framför mig som drar drag efter båten. Den fan skall INTE hinna före fram till udden iallafall!! Ringer upp kompisen som glatt meddelar att han tagit en...han där nere med horn 5-4 till han...fiske är avkopplande!! -Ville inte ringa och stressa dig då jag tog den redan vid 17...jädra byggnads arbetare som slutar 1600..!!  :loopis: Ja ja en fantastiskt skön fisklös kväll blev det för mig och han fiick en skädda....

Och sen nu på morgonen möts man av detta mailet...

Såg inte dig där igår!!

Jag fick 2 godkända men lite smala åkte tillbax.. en på runt 60 cm.. så det var najs..

Tappade 3 mindre.. och hadde nog 20 hugg...

alla på en och samma fluga.. limfisken!!

//j

På stället som jag lunchfiskat..!!  :loopis:

Jag suger men mina kompisar rockar..!!  :yeah:

Häpp

MADMOOSE

MADMOOSE

Jag är bara så jäkla grym på detta nu..!! Lite av en kung alltså!!  :looney:

Ja på bortförklaringar alltså..!!  :smulaimuchen:

Jädra lågvatten!  :tafeja:

Men läckert med dimman som rulla in söder ifrån. Norr ut var det klarblå himmel söderut tjocka.

MADMOOSE

Orkar inte mer..!! Alla dessa rapporter....Oj vad den högg!! 49 cm knallfet och full av räkor....ja denna var det bara märlor i.....Vet du vad ? Glenn tog en på 1.8 i morse....han fiska med rena rama regnbågsflugorna , knall grön/oranga.....han där nere med horn vilket fiske dom haft. Men tror ni att jag bryr mig..? Jag har ju fått jättefint i trädgården!!  :tafeja:

2 tims korta kvällsturer gav som vanligt inget!!!  :(

MADMOOSE

Kan tala om att det blåser han där nere med horn ute och med en pirjävel bakom ryggen blev kasten varken särskilt långa eller många denna lunchen! Undrar om firma Pekka/TG kan komma på nån specialklump för dylika situationer..?  :appel1:

Fiske......BAAAAAHHHH!! Om man ändå hade vintern att skylla på som "Lapparna" gör..!  :dunk: