Forumnyheter:

Vårt senaste flugmönster: Zonker, steg för steg av Jonas 'Strömmen' Hällgren

Huvudmeny

En älgs irrfärder...

Startat av MADMOOSE, april 02, 2007, 15:37:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MADMOOSE

Tänk att 30 fiskelösa stessminuter an te sig så annorlunda. Det som i torsdags var en ren plåga var idag en ren njutning. Bara det att kunna styra kasten dit man vill kan vara nog sså belönande. Sen att jag var så kastsugen efter en helt fiskelöshelg att jag pga regnet svänger in på Harald Nyborg och bygger på det globala sopberget genom att köpa ett kinesiskt galon regnställ för 129 spänn är väl lite tragiskt , men men. Stilla strilande regn och en svag vind från söder som lovar ljummare tider. Min gode vän sa igår då han ringde för att rapportera siitt helg fiske (10-4 ja jag vet) att jag får skärpa mig nu...eller som han uttryckte det "Du är ju för fan den största fiskefettan på Fiskelust ju!!! Nu får du skärpa dig"   

Ja ja hellre att vara något än att vara inget..!!  :smulaimuchen:

MADMOOSE

Peppad av dagens lunchfiske panik slängde jag ihop kvällsmaten, la huvudet på sned och undrade om familjen hade något emot att dinera utan familjens överhuvud i afton. Stämde träff med fiskepolarn ooch gav mig iväg. Ja ni vet väl hur det gick....3 kast och kompisen kroka kvällens enda öring. (11-4) Men dagen kommentar får jag sedan av min käre son då telefonen ringer....Har du fått nått pappa.....Nej men Tommy har fått en....Ja det var precis va mamma sa skulle hända , men det gör inget pappa för vi tycker om dig som du är ändå.....ridå!  :love:

MADMOOSE

Busenkelt..!  :tafeja:

Och vilken bjässe knappt 8:an kunde tämja den!!! :smulaimuchen:

MADMOOSE

4 dagars ledighet och 2 morgonfisken samt ett picknickfiske med familjen. Första morgonen var bara blåst och bök. Testade av gamla beprövade samt lite nya vatten och ett par hugg var allt morgonen hade att erbjuda.  :loopis: Sen var det familje fiske....ja jag fiskade och familjen hitta musselskal och huggormar...skönt att var tillsammans. Inte mycket man ser av barnen på dagarna och skönt är väl det!  :) Och nej jag skäms inte för att sätta på en räka för att meta upp en öring i blåsteländet!!  :tafeja: ,nej inte ens med det lyckades jag.I morse var det bara så där skönt som man vill ha det. Stilla hav och spelande sjöfågel. Sälar som nyfiket kollar in fånarna på stranden och trot eller ej en 42 cm fick syna strandtången när morgonbrisen kom in från väst. Sen knäckte jag koden och tog 2 till på en liten mysisfluga stl 12....ja sen att dom inte heller var mer en stl 12....cm spelar ingen roll! Fisket var ett riktat sådant så det smäller högre en en 7 kg's bifångst lax vid havsöringsfiske i Viskans mynning som har tagits i dagarna. Nä se fisken knäckta koden det är grejer det!  ::) Så det är nog inte säkert att polaren kan räkna sin 55 cmare till smålax han tog här om dan vid havsöringsfiske....fast det är klart att den hade ju en liten (oops) 12 cm till öring i magen så okey då! 12-8.  ;)

MADMOOSE

Ryssjor , ryssjor ,ryssjoooooor!! Ja det var dagens melodi... :p

MADMOOSE

Efter en tur i skogen då det skulle röjas efter motionsspåret så hamnade jag nere vid havet....men, hade jag packat ner spöt i ryggsäcken? Det var ju förutseende!  ::) Och säkert som amen i kyrkan så stog han redan där!! Med ryggen mot mig stog han ute på udden. Jag smög upp bakom en stenbumling och tänkte nu skall jag skoja lite med honom. Fann en lämplig sten som kastades i bakom ryggen på honom....han stelnade i en rörelse....vände sig sakta om och spanade ut över vattnet....lokaliserade "vaket" och lät kastet gå. -Hallå kompis!! Fiskar du efter stenbit?? -Din dumme fan!! Jag visste det! -Yeah right!! Muhahahhaah...hoost host sa det när skrattet fastna i halsen när han efter 3 kast höjde spöt och sa skadeglatt.....13-8!!

Borde skaffa mig en annan hobby!! Skönt att laxsäsongen startar i nästa vecka!!  ::)

MADMOOSE

Missade den jäkla "ålfiskaren" med ett par minuter idag igen. Skulle vara jäkligt intressant att se vad det är som lockar dit alla hans hangarounds då han ständigt har 50 måsar efter båten. Hur mycket småöring och annan småfisk går det in i alla hans ryssjor egentligen??

och på tal om småöring.......13-9... :tafeja:

MADMOOSE

En kort summering av Laxsäsongen 2007.

Äntligen!! Var den igång....laxsäsongen! och ändå mera äntligen så skulle jag få fiska en hel säsong med mina goda vänner TG och Pekka.  :flyguy: Efter mången års chattrande skulle det alltså äntligen ske och 0630 hade vi bestämt träff vid det naturskönt belägna reningsverket utmed Viskans strand. Lite sent anlände jag ör att mötas av glada förväntningsfulla miner. Utrustade till tänderna och då menar jag till tänderna!! Länkar en bild på Pekka vid ett tidigare fiske.... http://www.newswireless.net/contentimages/medium/Inspector_Gadget.jpg

MADMOOSE

Lite stela av vintervilan satte vi igång i den skira vårgrönskan....

MADMOOSE

Inspect....jag menar Pekka fiskade sig nedströms utmed den berömda raset kanten...

MADMOOSE

Till lunch serverades av demon ghillin MacMoose en chilli med tillbehör....och med sådant sällskap smakar allt fantastiskt.  :smulaimuchen:

MADMOOSE

Så äntligen efter så lång väntan HUGGET..!! Jag sökte mig uppströms där en lax hade visat sig tidigare på dan. Vadade ut i position och med ett väl avvägt kast placerades flugan där den skulle....pga av slakströmmen satte jag lite extra fart på flugan.....och precis där det skulle så kom hugget.....pulsen steg och motthugget satt......och av bara kraften i mothugget gick iden upp i planing..!!  :looney:

MADMOOSE

Efter lunchen gick allt bara bättre och bättre  för min kära kamrater...linorna sköt ut från deras vältrimmade fiskeredskap..!!

Men för mig så gick allt bara sämre och sämre.....kasten var skit , bondjävlarna satte upp taggtråd bakom ryggen på mig och mina tankar gick mer och mer ut mot kusten....

MADMOOSE

visst är tekniken fantastisk på dagens fotograferings apparater.....här satte jag in läge "Skärpan på det snyggaste" och kameran fokuserar in på .....stolpen bakom Tankhatten....

MADMOOSE

Så kära vänner tack för en mycket trevlig säsong och jag summerar säsong 2007 så här:

2 hands utrustning bytes mot välfylld maskburk!!

MADMOOSE

Nu är dom äntligen här! Ja inte fisk och sånt störande men dom magiska sommar kvällarna/nätterna. Ankom till första viken för att mötas av ett svavelosande svärande......-Horngäddor bara sketna horngäddor! H.G.B.J. som den gode Pekka så poetiskt brukar kalla dom. Vattnet i viken var vid tillfallet kristallklart. Vi styrde kosan längst ut på halvön och möttes av bra drag i vattnet genom sundet. Läge?? Nä! Men vinden lägger sig och lugnet kommer. Ähhhhhh det är ju bara gott att vara! Kompisen står utvadad i ljuset av den nedåtgående solen när jag sätter mig på den solvarma klippan bakom honom. Rotar runt i ryggsäcken och halar upp en burk....än har han inte sett mig....PYYSHHH låter det i den tysta sommar kvällen...-Va har du en öl med dig, frågar han microsekunden efter att burken tagit sin sista suck. -Ja jag ställer din här så länge. -Men vad fan då måste ju jag vada in ju! -Precis!! Ja inte är det fel att sitta med en öl i handen med en god vän vid sidan om och se solen sakta sjunka ner bakom Södra Horta. Vi hade väl som mest 3 sälar patrulerande utanför oss. Så med både säl, horngäddor och ett helt avstannande vattenstånd så blev resultatet som vanligt zip zero nothing.....om man inte räknar min välväxta Belone belone. Vid sista udden innan viken möttes vi av en markant strömkant som vi fiskade av. Jag på ena och Tommy på andra sidan....Har du klart vatten ropade han frågande?  Ja kristalklart sa jag. Här är det skitgrumsigt. Och väl inne i viken hade det gått från kristallklart till ett sikt djup på knappa halvmetern. Skulle tro att som vanligt dom släppt på Viskan och öppnat luckorna runt 17 tiden.....skulle man fiskat efter laxen istället..? Åh missat den solnedgången , havet och serenaden från dom försommar kåta stinkpaddorna från ön utanför.....aldrig!!  :tafeja:

MADMOOSE

Gårdagskvällen var inbokad med fiske...klartecken från familjen , inget behov av faderskapet på hela kvällen...vinden skall avta.....högvattnet skall enl tidvattentabellen TG peaka runt 19 tiden...bara hem en kort sväng innan jag börjar familje logistiken med hämtningar av barn och fru innan kvällen är MIN!! Skall backa ut bilen för att hämta pojken hos kompisen....vroom vroom host DÖD!!! Så dog la bilfan!!! Jo så gick den kvällen och allt var inte utrett förens 2230....men en liten tur blev det då....men det var i likhet med bilen DÖTT. Inget drag i vattnet....inget drag i linan....trassel i natten.....och långt ut i mörkret hördes öringen gäckfullt hoppa.

En  :appelidiket: skulle man ha......

MADMOOSE

Här har det varit "märkbart" tyst.....har det inte hänt nått? Nja stärkt av någons nytänkande och sjösättande av det stärkande orden "perfekta kroksläpp" så for jag på en tur till Strömhult. Började med att kroka en båge som inte läst artikleln utan begav sig runt en ö i strömmen och detta resulterade i en rätad krok....alltså ett icke perfekt kroksläpp..!!  :loopis: Ja ja 12 kg konsumlax till kat....svärmor menar jag. Ett härligt abborrmete på landet med pojken har oxå hunnits med. Där fanns ett gäddelände som inte heller läst artikeln särskilt noga utan efter att ha misshandlat pojkens knogar beslutade sig att tafsen skulle bitas av. Samt igår var det premiär tur i båten. Nytt för i år "FISKTV"....men det måste varit nått fel på sändningen för inte såg jag ett "liv" där nere på botten. Teknikens under..!!  :looney:

MADMOOSE

Här hade ju jag skrivet en lång och ingående berättelse full av roliga händelser och infalls vinklar men den lyckades jag radera på nått sätt så det blir bara ett par bilder från gårdagens underbara kväll i solnedgångensrike....

MADMOOSE

Oj oj oj nu jäklar gäller det att hålla i grejerna....