Forumnyheter:

Vårt senaste kåseri: Kära vadarskor av  Joakim 'Hjortmyrs' Karlsson

Huvudmeny

En älgs irrfärder...

Startat av MADMOOSE, april 02, 2007, 15:37:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MADMOOSE

Kan man ha det bättre än på "tur" med pojken..?

MADMOOSE

Hinken snart full.....eller det blir inte så trångt på grillen ikväll... :smulaimuchen:

Ja den lille tog jag... ::)

MADMOOSE

Sista torsken..? Ja att få en mattorsk nu för tiden är stört omöjligt. :-\

MADMOOSE

Var ju faktiskt i öring igår...tuffade ut i kompisens snipa från Öckerö för att dörja lite makrill. Jooooo men jag har ju en sjunklina på flugspöt så jag tar med det ut i alla fall. Väl ute la vi oss på drift vid dom sista synliga kobbarna innan Kattegatt tog vid. Fram med flugspöt och se på f.. ett hugg , ett luft hopp och en lektion i fula ord från faders mun till sons öra och så var den öringen borta......nä släpdörj det är grejjer det. 7 gaisare i hinken.  :tadaa:

MADMOOSE

Tja vad säger man.....det regnade , det höll upp och sen regna det han där nere med horn. Men trots det en skön kväll. En rejäl pulshöjarvirvel under flugan samt en liten dragning var väl allt som hände tills kompisen sa i hällregnet....HVF hade nog sagt nu att -Nu blir det bara bättre och bättre! Då högg kvällens enda lille rackare och jag kunde nöjt säga 10-13. Men kaffet smakade förträffligt till svärmors toscakaka och i det försvinnande kvällsdiset stävade Ostindiefararen Götheborg förbi som en påminnelse om att varför jäkta runt....ta det lugnt och njut av nuet.....även om regnet står som spön i backen.  :smulaimuchen: 

MADMOOSE

Sommar sol och toppknutet mete med Elis som sällskap det är grejer det! Man förundras bara av att prylar inte spelar nånsom helst roll när man sitter där med ett varsitt Fladen teleskopspö i handen....Elis med sitt 3 meters där linan är snurrad runt toppen en meter in på spöt så att han knappt får masken utanför relingen (den stressade irriterade pappan är på väg att säga -Men för f-n så kan du väl inte ha linan. Men väljer att låta semester lugnet ha sin lunk och håller för en gång skull käft), och jag med mitt 5 meters som jag försöker fiska med så långt bort från båten som det bara är möjligt....vem tror ni drar borre på borre..?  :loopis: Men när jag hjälpt honom med hans 7:de på raken och söker på nytt efter mitt flöte står det inte att finna.....nu kommerr den store säger jag till Elis och lyfter mitt spö för att mötas av ett bastant ryck som sliter ner spötoppen så att den slår ner mot ytan....en stark rackare kämpar på i andra ändan och med en bastant dubbelfattning försöker jag styra bort den från ankarlinan...efter ett antal "rusningar" säger jag till Elis att vi vill ju se den i allafall och sätter lite mer press på den...tänker för mig själv att kanske jag skulle satt på färsk lina på detta spöt med då det ju legat ute hela vinter....men upp kommer den tillslut och 50 cm abborre kan lyftas in i båten. Där fick du "skitunge"..!!  :love: :love: ;) Bonk , filead , i foliepaket med smör salt dill lök och morötter så smakade den alldeles förträffligt!  :D

MADMOOSE

:gasp:

MADMOOSE

Men så äntligen vindar som tillät ett lunchfiske....tänkte när jag stannade bilen att det är klart i luften som om det vore en vårdag i april....men det slog mig snart att det inte är i säsongens början utan i dess sista självande minuter.  :-\ Mötte en gammal garnfiskare somprecis la tillmed båten sin, och han frågade -Skall du fiska laxöring? Finns väl fan ingen fisk som heter laxöring gobbaskrälle skrek ja......ju naturligvis inte till den grånande gentlemannen. Brukar du få här? Nej men det är nära till jobbet så man hinner med en halvtimme på lunchen. Ja det är rätt man får passa på svarade han. Japp, sagt å gjort det blev en gyllene storprickig mat fisk till stekpannan i afton.  :)

MADMOOSE

Så har ännu en tur avklarats till dom vackra småländska skogarna. Detta är en typ av fiske som görs bäst i goda vänners lag......och vad är väl bättre än att en del av laget är ens egna pajk....Kallar bilden när jag blir stor skall jag bli lika duktig som pappa..!  :tafeja:

MADMOOSE

En annan kär deltagare denna gången var min förra kollega Mr Lee. Jag fick honom att flugfiska för ett antal år sen och vi har spenderat många sköna dagar i norra Dalarna tillsammans. Men nu var det säkert 4 år sen sist som han höll i ett flugspö.....och som han håller..!

MADMOOSE

En väl anpassad "BONK" är ett lämpligt hjälpmedel vid avlivning...

MADMOOSE

Och att efter att ha övertalat honom att han faktiskt är värd en fisketur av detta slag höra honom säga....
-Fan va kul!! -Detta var värt vart enda öre..!!....så inser man ju att även konstlat fiske kan skänke ren glädje.

MADMOOSE

Visst är det fantastisk hur "gud" skapar oss i olika skepnader.....och i detta fallet heter gud Robert....  :angel:

MADMOOSE

Ett par bilder helt i Henriks smak.... :tafrilla: >:D

MADMOOSE

:smulaimuchen:

MADMOOSE

::)

MADMOOSE

:-\

MADMOOSE

Stolt som ...  :)

MADMOOSE

Ja det ovan är ju en typ av fiske.. :vissla: Men nu till nått bättre. I och med att Sysslebäck sket sig för mig så bestämde jag att då vindarna verkar lovande ta mig en heldag på på havet istället. Men först skall jag bara snurra ihop ett par hummertinor....det kan väl inte ta så lång tid....har ju allt klart i huvudet efter en sömnlös natt natten innan klurandes på hur den skall konstrueras. Visst är det en fantastisk tid den där när man klurar på material som kan användas. Sen om det är flugbindning eller som i detta fallet en hummertina. Att se ett överblivet rör på terminalen och tänka att det där kan va nått....det är kul det.

MADMOOSE

Tja ett par tre stycken borde jag väl kunna snurra ihop på en kväll trodde jag i min enfalld....1800-0130....ögonen går i kors.....och en sketen tina klar....men visst blev den fin.. :love: