Forumnyheter:

Senaste reportage: River Dee on the rocks av Hjortmyrs

Huvudmeny

Ismos fiskedagbok..

Startat av ismo, april 17, 2007, 16:34:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ismo

Citat från: GW skrivet juli 15, 2007, 23:59:07
Gädda :D

Förstår att du blev antagen till Polis-skolan.... :gasp:

Ismo

Flugorna för dagen som gav mig Laxarna...den vänstra ...den som gett mig mest..en Lawson typ. lr. vad vi nu skall kalla den..antingen gul lr. orange stjärt.
Den högra...har överaskatt mig igen när det kniper som mest(10,3kg)...dock är strup hacklet på denna endast i orange...annars blandar jag blått i den..

TG

Citat från: ismo skrivet juli 16, 2007, 15:49:01
Flugorna för dagen som gav mig Laxarna...den vänstra ...den som gett mig mest..en Lawson typ. lr. vad vi nu skall kalla den..antingen gul lr. orange stjärt.
Den högra...har överaskatt mig igen när det kniper som mest(10,3kg)...dock är strup hacklet på denna endast i orange...annars blandar jag blått i den..

han där nere med horns läckra flugor det där...!  :flyguy: :flyguy:
When April showers bless the hills
Take yourself and your fly rod away
Where anvil clouds court the skies
Find streams flowing clear, like Tanqueray

GW

Citat från: ismo skrivet juli 16, 2007, 15:49:01
Flugorna för dagen som gav mig gäddorna...den vänstra ...den som gett mig mest..en Lawson typ. lr. vad vi nu skall kalla den..antingen gul lr. orange stjärt.
Den högra...har överaskatt mig igen när det kniper som mest(10,3kg grön gädda)...dock är strup hacklet på denna endast i orange...annars blandar jag blått i den..

:gasp:

Ismo

Då var man en tur i natt neråt Kalixälven..åkte med Tobbe K & "Dunkroken" Johan.....Vi tog oss nedströms älven fr. parkeringen runt 5km med Båt...
En kanon fin båt som Tobbe K ..med säkerhet å skicklighet tog oss genom div. forsar.
Tanken var att fiska efter både Lax & Öring.....
Väl frammme...så kokades snabbt en kanna Kaffe...vilket jag inte hannt lr. direkt ville dricka..eftersom fiskesuget var för stort.
Prövade den ny-bunda Lax flugan smutsigt gul i färgen...borde passa eftersom solen lyste starkt fr. himmelen..
Började fiska strax nedan båten...1 kast..2 kliv...1 kast..2 kliv....hannt fiska mig ca.25-30m ner....när det plötsligt drog till i linan...spöt lyftes...Yes!..LAX :D..
Men bara kort efter...så tänkte jag att det är en liten spak Lax.....
..en välvning i ytan så förstod jag att det är en Öring...ja ja...fin fisk det oxå..
2,26kg vägde den enl. Tobbes digitala våg....en fin start på fisket..tänkte vi.
Nu!..kunde jag i lugn å ro dricka mig en kopp Kaffe :nudge:
Nåväl...Johan tacklade ihop sina prylar...knöt på nån speyhacklad variant...han fortsatte fisket där jag fick min Öring....
Tobbe drog över på andra sidan av älven med båten...
Johan kännde en dragning i flugan....Harr?..Öring?..Lax? ???..kanske en Gädda.. :rofl:...vem vet. En bättre Öring var upp mitt i älven..å välvde...dock utom kasthåll :loopis:
Tobbe hade inte en dragning,...lite fika avbröt vårt fiske...så fortsatte fiske mot natta.....RÅ-dimman gjorde sig till känna jumer kl. närmade sig midnatt......han där nere med horn vad kallt det började bli :-\...kännnde kylan längs med ryggraden...dåligt klädd som vanligt tänkte jag..
Vi kännde inte ett piss efter midnatt..knappt ett enda vak syntes
Vid 2-tiden avbröt jag mitt fiske..Tobbe kom tebaks fr. andra sidan med båten...hörde hur han mummlade nått om att det var Is på spötuberna..? ???..som låg spridda vid lägerelden. Is?..... :o
Knattade upp..till lägerplatsen..& mycket riktigt..visst var det frost på div. prylar
Tor fan att allt bara DÖÖÖR i älven... :dunk:
Nå..resan uppför älven tebaks måste göras,..frågade Tobbe om han kunde köra i dimmman uppför älven.." Jodå..det ska gå bra"..svarade han...& det gjorde det.
..dimman låg tätare kring selen än vid forsarna...
han där nere med horn!.. vad jag frös vid uppfärden...vart har den globala uppvärmningen av Jordklotet tagit vägen..? ???..Kiruna måste ABSOLUT!..vara undantaget.. :loopis:
Väl hemma...så hade jag ca:2,5 tim. på mig att sova..tills jobbet väntade 06:00.. :gasp:

Ismo

Skrapa bilrutor!!...gör man inte det på Vintern ???

Ismo

Johan & Tobbe fixar fast Tobbes båt i släpet....

Ismo

Rå(kall)-dimman lättar lite vid hemfärd... :run:

Flyguy

På sätt och vis är det rätt så behagligt här nere... ;D
Nåja, det är ingen som påstått att fiske måste vara bekvämt, tackar för god berättelse, Ismo! Vacker öring och vacker båt. :flyguy:
Anakronist

Thomas L

Härligt Ismo :D

Ta bort Ö i filnamn på Öringen så kan vi få njuta lite mer av den :smulaimuchen:

Sedärja :)
Vad otroligt grannt tecknad den är :D
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Betis

I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Ismo

T.A

Beretta

Feta och fina öringar. :tadaa:

Ismo

Den 26(torsdag)..testade jag Nacken igen..2 repor fick räcka,den är ju så lång att fiska av på ena sidan..runt 15m..0 kontakt av en Laxartad fisk. Prövade sen 1st. repa vid TA:s "hemtrakter"..där sågs dock en Sotare bocka!..du får ta den TA,den är din. Åkte därefter med Thomas U. nedströms Kangosbron nån km för att pröva lyckan..men lika dött där. Fredag kl.18:00 så skall Onka få bekänna färg..24 tim framåt.

Ismo

Onka fiskades på Måndagen/Tisd. den 23-24/7 fr. kl.18:00-18:00...inte en dragning av Lax :loopis:...
Dock fick 2st Guider fr. Lainio varsin Lax..på 6 respektive 5,4kg....deras första i livet :yes:..Anders & Andreas heter dom ..om mitt minne inte har sackat rejält...så nu är dom förstörda :rofl:
Tänkte fota fajten som Andreas hade på Laxen på motsatta sidan...men hade glömt Kameran :vissla:...+ ombytes kläderna + vadar-underställen + tafsmaterialet :-[ :-X
Nå...drog till Onka ytterligare på Fredag...eftersom det var fullbokat dagarna innan ::)...allt enl Viktor Fredriksson Kangos FVO. av Lars Munk..nån frikyrko pastor fr. Kengisbruk..tror jag han var ifrån.
Men han hade visst nattbön med sina adepter...för Andres & Andreas var där natten mellan Onsadg & Torsdag :loopis:..Andreas som kommit i "stim"..drog 2st!!! en på runt 4-5kg & en runt 8kg...snacka om "NYBÖRJAR" tur.. :betis: :nudge:...
Nåväl...Andreas & Anders dök upp även till Fredagens fiske...berättandes om tidigare fisket.. :loopis:...fan ta Viktor >:(..
Efetrsom Andreas var i stim...så visade han upp en fluga som han skulle testa...han sa.." Den här skulle nog du inte testa"...jag tittade på den FETA flugan..som dock höll bra färg/komb. & nickade medstämmande.. :yes:
Men pröva du..som är i stim!..den får du säkert på.. :smulaimuchen:
Tror ni fan inte den j-veln drog en Lax till!! :o..tippade den på nära 9kg...försökte väga Laxen med hans polares Vadarjacka som påse.. ::)...lyckades dock inte bättre men...jackan vart rätt slemmig i allafall :gasp:
Nåväl..nu brann ivern i mig...lr. var det avundsjukan :-\...knöt själv fast en lite större fluga liknandes denna AMATÖR.. knatade ut ovaför honom medans han försökte med mun mot mun metoden få liv i Laxen som skulle återutsättas.. :betis:
Hannt bara fiska mig ner några m. när slingan rann ut mellan mina fingrar....lyfte spöt..å kännde en riktigt tung Lax sitta fast!..Jepp! skrek jag....
han där nere med horn vad tung den känns..inget knyck...bara tungt gung,..hinner fundera vad som skall hända härnäst..så känner jag hur den börjar vända sig neröver..hinner tänka om jag skall springa in mot land...när den börjar dra....hinner följa några steg..när allt plötsligt släpper :loopis: :'( :'(
han där nere med horn!....han där nere med horn!..tänker jag..varför nitade jag inte hårdare :dunk:..kanske inte hade hjälpt ändå..den tog nog inte riktigt bra ändå.. :dunk: :dunk: :dunk:..
Inte första lr. sista Laxen som man kommer att missta...FAAAAAN!
Fiskade på sen till ca:08:00 till idag...utan att känna nått mer...men nu är dock det riktade Laxfisket slut för mig denna säs.
Nu blir det Öringsfisket + Harren som gäller framöver... :booze:

Jaha...ser att jag glömt en flugask i ONKA.. :dunk:

Thomas L

"Nu är det riktade Harrfisket slut" :o
Sånt kan man bara inte bestämma sådär :bonk: ;D

Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Ismo

Citat från: Thomas L skrivet juli 28, 2007, 22:01:40
"Nu är det riktade Harrfisket slut" :o
Sånt kan man bara inte bestämma sådär :bonk: ;D

Klart man kan... :nudge: :booze:

T.A