Forumnyheter:

Senaste artikel: Lär dig fota fiske! av Jonke

Huvudmeny

Ismos fiskedagbok..

Startat av ismo, april 17, 2007, 16:34:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ismo

Citat från: T.A skrivet juli 28, 2007, 22:10:41
Jag ska citera en god vän till mig: Det va inte din lax  :nudge:

Du måste ha drömt!.... :gasp:

T.A

Thomas L

Skrev jag Harrfisket *orolig för demens* ;D
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Ismo

Citat från: Thomas L skrivet juli 28, 2007, 22:23:50
Skrev jag Harrfisket *orolig för demens* ;D

Näää....int skrev du det....synen din är på upphällning oxå.. :run:

Thomas L

Citat från: ismo skrivet juli 28, 2007, 22:32:26
Näää....int skrev du det....synen din är på upphällning oxå.. :run:
Jag säger som TA skulle säga nu,
:pussjiggo: :rofl:

Ismo

Citat från: Thomas L skrivet juli 28, 2007, 22:42:48
Jag säger som TA skulle säga nu,
:pussjiggo: :rofl:

Att du är hård i magen..å måste gå på/till Toaletten.. :gasp:

Thomas L

Citat från: ismo skrivet juli 28, 2007, 22:50:03
Att du är hård i magen..å måste gå på/till Toaletten.. :gasp:
Jag bara säger som TA, jag är inte som han :nono:

Ismo

Citat från: AnderS skrivet juli 30, 2007, 12:07:38
Kan ju nämna i förbifarten att jag drog en på 3 i Kurkkio igår... :D 6laxar på en vecka nu för oss :vissla:

Sluta å kladda i min tråd... :loopis:

Ismo

Jaha!..en natts fiske på riktat Öringsfiske i Dyngviken..(jag & Broberg).. fick riktas in på Lax..eftersom Öringen totalt lyste med sin närvaro :(...vi hade tagit oss på andra sidan älven,..med lån av Båt...av en jag känner.
Så kastningen ändrades till att försöka på Lax...å mycket riktigt...snart satt en liten Grilse på kroken..knappt den hannt få huvet ovan vattenytan ..så föll bonken! 1,2kg... :nudge:
Kan det ha vart den Broman hade kännt..lite tidigare... :-\
Vi prövade ytterligare nån timme utan ett tillstymmelse till hugg!..innan vi beslöt oss att ta oss tillbaka över älven ..
Det finns ju 2 sidor av en älv.. :)
En lite större Lax på runt 3-4kg plumsade uppströms lägerplatsen lite senare...
En dragning i tuben var det enda jag ytterligare kännde denna natt.
Regntunga skyar...gjorde natten behaglit varm förövrigt...å SIMMS:n gjorde mig inte besviken nu heller..trots försök till lagning under dagen på H-fot...så slutade fisket med att nu läcker det i båda "sockorna".. :tadaa:
Nya tag mot dröm Öringen göres denna dag...

Lite bilder fr. älven.. :)

Ismo

Var & löste fiskekort färdigt åt Henka å Karin när dom sen kommer upp!..prövade sen lite i älva...jodå..fina fiskar syntes...men en tragisk stenhård motvind...omöjlig gjorde en sträckning på tafs å fluglina... :loopis:
Nå..ska pröva ikväll igen... men lite flugbindning med i nya tankebanor..har uppkommit.. :appel1:...innan dess.

Ismo

Huj vad det pissade förresten.... :(...stendött...men prövade bara 1 timme.. :rofl:

Karin

Citat från: ismo skrivet augusti 02, 2007, 16:00:07
Var & löste fiskekort färdigt åt Henka å Karin när dom sen kommer upp!..prövade sen lite i älva...jodå..fina fiskar syntes...men en tragisk stenhård motvind...omöjlig gjorde en sträckning på tafs å fluglina... :loopis:
Nå..ska pröva ikväll igen... men lite flugbindning med i nya tankebanor..har uppkommit.. :appel1:...innan dess.
:love:

Ismo

Söndag...var ut en sväng på kvällen med Henka å Karin..där var TA hade härjat under dagen,..krutröken låg fortfarande tät... svallvågorna efter hans vadande å kamp..syntes oxå! :o
Nåja...lite lugn å ro i strömmen...så skall det väl visa sig nå fisk.
Trots att det känndes att fisket skulle kunna bli riktigt bra...så vart det mycket kastande...innan vi bröt upp vårt fiske kring 24:00 snåret....
Henka fick en liten smällfet Öring på runt 15 kilot...medans jag fick en Öring på 1,7 + en på runt 1,4-1,5kg nått!...båda återutsattes...
Den grövre Öringen syntes nada av... :(

Måndag kväll så drog vi till ett annat ställe för att pröva lyckan!...att piska på samma ställe...dag efter dag...är inge bra..lr. roligt.
Innan natta...så hade Karin tatt en FET Öring på 2kg! :D...minns/hörde "kloffsett"...när Öringen gjorde ett luftsprång direkt efter hugg!....några nervösa minuter för Karin..innan Henka kunde håva den.
Sen tog det väl runt 15-20 min efter det..så var det Henkas tur....en Öring på 2,2kg...gjorde hans arm full av mjölksyra ...efter långa rusningar som inte verkade trötta Öringen alls!..som det först verkade som,..tyvärr så vart den såpass skadad..att vi var tvungen att "nacka" den...Karins Öring var redan vid håvningen bestämt för att bli middag hos Lasu...tror Köttsoppan hos denne...börjar bli långtradig :-X
Själv så kännde jag bara en bättre Öring..+ en mindre under kvällen,..men lyckan var ändå stor....med parets "förlovnings" Öringar :love:...så Henkas fotsvett...som han sa sig ha fått efter vandringen tillbaka till bilen..stod nog Karin ut med under kommande nattsömn. :gasp:

Min Håv-våg har visat för lite >:(...märkte det efter att ha vägt Henka å Karins Öringar..för att sedan väga med en Super Samson...1,7 blev 2kg!
Har prov-vägt med vikter..
Så mina Öringar får jag lyfta upp några hekto.. :nudge:..fr. 1,7kg till nästan 2kg då..+ 1,7kg på den minsta... :booze:

Ismo

Jaha!...då var man & prövade ett nytt "när-ställe"..på gamla dar...
Torneälven & Vakkakoski...nån km uppströms denne.
Jag,Tobbe K & Johan Broberg...tog oss med Tobbes båt..fr. Kurravaara uppströms ca:1,5-2 mil(lr vad det nu är)...till!..var Rautasälven & Torneälven flödar samman,..fr. Torneälvens-sida...så gick vi nån km uppströms Vakkakoski...till ett mera blank-stryk...av detta strömvatten.
Ett GIGANTISKT vatten..att fiska i..med fluga :rofl:..kändes löjligt rent ut sagt!
Man vadar ca:30-40m ...sen så har man (känns det som)..ytterligare 30-40m kvar till fåran :-X
Mindre Öringar + några Harrar..slukade våra Sunrays :-\...t & m en SIK!!?...mätandes 17-18cm!!...ville ha Brobergs svarta Zonker :o...liten i mun?...jo jo! ::)
Dom större Öringarna sket fullständigt i våra flugor....OM man nu ens nådde var dom nu stod!..i strömmen :-\...en enveten..stundtals hård nedströmsvind..förstörde längre kast :loopis:
Svår-vadat dessutom...blocksten..ju längre ut man vadade.
Näää...detta vatten skall!...om den skall återbesökas...ha extremt lågt vattenstånd...för att man överhuvetaget skall ha en chans!..med fluga i allafall,..komma åt ev. STORA Öringar uti dessa strömmar
Några Finnar kom nedvandrandes fr. Alajärvis "nacke" ..liggandes uppströms Vakkakoski.....dom haft ett riktigt bra Harrfiske...nån mumlade om "150st harrar"..upptagna...dock inte alla sparade för måltid :smulaimuchen:
En av Harrarna..hittades liggandes längs med stigen...när vi knatade mot båten.
Men skall man ha en chans på större Öringar(4-6kg) runt Kiruna...så torde detta vatten trots allt ge störst chans..men utan BÅT!...så står man sig rätt slätt. :-\

ett SMS fr. Henka..." 2,3kg"...värmde gött!..fr. ett annat vatten.

Ismo

Broberg & Tobbe i ordningställer sig för kommande fisket!

Ismo

Som sagt!...ett allt för stort vatten... :betis:

Ismo

Fint blank-stryk.....men vad brett! :(

Ismo

Tobbe testar en "nacke"...

Ismo

Johan B en annan(något dålig bild :-[)...