Forumnyheter:

Vårt senaste kåseri: Kära vadarskor av  Joakim 'Hjortmyrs' Karlsson

Huvudmeny

Ska man verkligen skriva var det är bra fiske? TV, tidningar, Internet mm?

Startat av Beretta, juli 29, 2007, 15:55:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Beretta

Funderat lite på tidningar,TV, författare och annan media verkligen ska berätta om var dom fiskar.

Många vatten visar stora tecken på slitage efter ett bra reportage.

Sourke, Sandåslandet, Bartek, Levas, Tavva osv. :(

Vi vill ju alla veta innerst inne var dom är, men är det verkligen inte viktigare att fisken fredas från det?

Folk vallfärdar ju oftast dit sommaren efteråt.

Jag blir också nyfiken på var dom är, men samtidigt rädd varje gång det skrivs om ett ställe.

Själv tycker jag att det är mer och mer synd att det står var dom är.

Vad tycker ni?

T.A

Citat från: Beretta skrivet juli 29, 2007, 15:55:13
Funderat lite på tidningar,TV, författare och annan media verkligen ska berätta om var dom fiskar.

Många vatten visar stora tecken på slitage efter ett bra reportage.

Sourke, Sandåslandet, Bartek, Levas, Tavva osv. :(

Vi vill ju alla veta innerst inne var dom är, men är det verkligen inte viktigare att fisken fredas från det?

Själv tycker jag att det är mer och mer synd att det står var dom är.

Vad tycker ni?
Nope de borde knipa igen om platser. Det skapar ett enormt tryck på vattnet...

T.A

Jag ska ta en historia från verkligheten om just denna bit.. Det handlar om Pirtimusjokken som jag själv va med och "Fixade" kvotering på. Det va efter vi gjorde Tv programmet Vildmark. Ett enormt tryck efter just Pirtimus blev det och Länsstyrelsen fattade direkt ett beslut om kvotering av JOkken..
Därför så då vi filmade med Micke Ljungberg så sa vi aldrig vart vi var.

Ismo

Citat från: T.A skrivet juli 29, 2007, 16:06:14
Jag ska ta en historia från verkligheten om just denna bit.. Det handlar om Pirtimusjokken som jag själv va med och "Fixade" kvotering på. Det va efter vi gjorde Tv programmet Vildmark. Ett enormt tryck efter just Pirtimus blev det och Länsstyrelsen fattade direkt ett beslut om kvotering av JOkken..
Därför så då vi filmade med Micke Ljungberg så sa vi aldrig vart vi var.

Jepp!..å jag min arme j-vel skickade dit er... :dunk: :dunk: :dunk: :doh:

Thomas L

I den här tråden ser jag bara ytterligare tecken på att det finns för få bra fiskeplatser >:(

Min vision i frågan är att (all) information ska vara fri/gratis. Jag vill kunna hantera sanningen hur den än ser ut 8)
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Ismo

Citat från: Thomas L skrivet juli 29, 2007, 16:26:12
I den här tråden ser jag bara ytterligare tecken på att det finns för få bra fiskeplatser >:(

Min vision i frågan är att (all) information ska vara fri/gratis. Jag vill kunna hantera sanningen hur den än ser ut 8)

Det är för lite fisk!..som gör att dom bästa platserna kvoteras... :smulaimuchen:

Henka

Citat från: ismo skrivet juli 29, 2007, 16:30:19
Det är för lite fisk!..som gör att dom bästa platserna kvoteras... :smulaimuchen:

Det är för många som vill dela på för få platser, om folk öppnade ögonen och sökte sig till andra platser än de som är på tapeten just för stunden så tror jag behovet av kvotering och hemlighållande m.m. skulle vara mycket mindre.
:smulaimuchen:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Ismo

Citat från: Henka skrivet juli 29, 2007, 16:32:31
Det är för många som vill dela på för få platser, om folk öppnade ögonen och sökte sig till andra platser än de som är på tapeten just för stunden så tror jag behovet av kvotering och hemlighållande m.m. skulle vara mycket mindre.

Tycker du skall pröva Skita-bäcken i 2v. nu när du kommer upp.. :yes:

Josef

Det är väl ingen helt enkel fråga som det inte finns något enkelt svar på. Helt klart är det så att fjällvatten med låg reproduktion bör man nog akta sig för att namnge då de inte klarar en anstormning. Men jag tycker man med gott fog kan ange ett område som har potentialen att svälja och klara av en del av mälardalen i några år efter repotaget. Så har jag iallafall jag resonerat när jag skrivit mina repotage.

Sen tycker jag det också beror på hur man framställer vattnet. Är det pang bom drill drömvatten så får man helt enkelt räkna med att det attraherar folk. Men det är ju tydligen sånt folk vill läsa nuförtiden, nyanserade repotage attraherar inte lika mycket.

Sen är det ju så att etermedier självklart slår mycket hårdare en fisketidninga/böcker och det var verkligen ett smart drag att kvotera pirtimes i samband med tv-repotaget. Pirtimes hade väl varit uppskrivet en del innan också.

Själv valde jag bort Taava/Råsto i år just för att jag inte ids trängas. Det blir finnmarksvidda istället pga otillgängligheten. Det kostar en slant mer och är bökigare, vi får se om det är värt del. Sen är ju ovanämnda område uppskrivet av Gunnar Lingon i flera år vilket säkert hjälpt till en del med dess popularitet.

Skielta var det mycket tal om ett tag, är väl kvoterat nu.

Suorke har ju exploderat genom fiskflygs försorg. Kul dock att man inom en mils radie har fantastiska vatten som ingen bryr sig om... Rätt att stänga/kvotera det, har hört skräckhistorier.

Henka

Citat från: ismo skrivet juli 29, 2007, 16:35:04
Tycker du skall pröva Skita-bäcken i 2v. nu när du kommer upp.. :yes:

Jag vet ju att där går fin öring, men två veckor blir nog lite långrandigt :smulaimuchen:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

T.A

Citat från: Henka skrivet juli 29, 2007, 16:32:31
Jag tror att det är så här, "Jag måste få fisk" " Jag måste få massor av fisk"  Man har ett krav på sig själv och från andra som gör att man inte kan sitta ett par dygn vid en pool och vänta. Eller att åka nånstans och bara må bra utan man måste ha fisk...
Reser man långt så är det nästan ett krav på att man får fisk och det mycket. Jag har exempel på hur det kan låta: "4000 spänn? Helvete fick du inget då? Men vafaan då lönar det ju sig inte" "Man måste ju för faan få valuta för pengarna" mm mm

Ron

Sen är ju människan bra jävla fantasilös då man vill stå på exakt samma sten som någon annan "framgångsrik" fiskare gjort. En av tjusningarna med fisket är ju att själv lära sig ett vatten och hitta egna smultronställen. Sen om någon annan bekräftar att dom också tycker det är ett bra ställe, så må det väl vara hänt. Men som sagt, om man gör själva sökandet själv så blir ju bekräftelsen, fångsten, desto mer av en upplevelse...
"A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other."

Thomas L

Nu åker jag och drar ett par kast på trean i F-haga. Jag hymlar inte över var jag fiskar :nono:
Men så är det fisktomt också :( Men fiska går ju bra ändå :yes:

Fast  i min vision skulle ni behöva fråga först innan jag gett er denna info så lite fel blev det iaf :-*

Henka

Citat från: Thomas L skrivet juli 29, 2007, 16:40:10
Nu åker jag och drar ett par kast på trean i F-haga. Jag hymlar inte över var jag fiskar :nono:
Men så är det fisktomt också :( Men fiska går ju bra ändå :yes:

Fast  i min vision skulle ni behöva fråga först innan jag gett er denna info så lite fel blev det iaf :-*

Tack vare dina många dagböcker på olika fora så är det ju ett av sveriges mest exponerade vatten, FVOF kanske kan erbjuda någon slags provision åt dig 8)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Ron

Citat från: Henka skrivet juli 29, 2007, 16:41:44
Tack vare dina många dagböcker på olika fora så är det ju ett av sveriges mest exponerade vatten, FVOF kanske kan erbjuda någon slags provision åt dig 8)

Några dagars kvoterat fiske..?  :smulaimuchen:
"A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other."

Henka

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Thomas L

Citat från: Henka skrivet juli 29, 2007, 16:41:44
Du vet att verkligheten sätter käppar i hjulet.
Min dagbok visar ju verkligen på ett kick-ass-rocknroll-fiske 8)

För nog skriva några rader om strömmen som inte drar och bögvinden ikväll,... om ni ber snällt om den infon vill säga :lumber:

Thomas L

Beretta

Det trista är att folk har slutat tänka själva.

Förr tog man fram en karta och låg och kollade i flera dagar på vart man skulle åka.

Lite på vinst och förlust.

Ibland vann man, ibland förlorade man.

Nu förtiden har folk inte lust eller tid att kolla själv var de vill åka.

Istället verkar det mer vara...

"-Ähh, vi åker dit, jag läste om det i senaste tidningen, där finns det ju iallafall chans till fisk..."