Ska man verkligen skriva var det är bra fiske? TV, tidningar, Internet mm?

Startat av Beretta, juli 29, 2007, 15:55:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Beretta

Funderat lite på tidningar,TV, författare och annan media verkligen ska berätta om var dom fiskar.

Många vatten visar stora tecken på slitage efter ett bra reportage.

Sourke, Sandåslandet, Bartek, Levas, Tavva osv. :(

Vi vill ju alla veta innerst inne var dom är, men är det verkligen inte viktigare att fisken fredas från det?

Folk vallfärdar ju oftast dit sommaren efteråt.

Jag blir också nyfiken på var dom är, men samtidigt rädd varje gång det skrivs om ett ställe.

Själv tycker jag att det är mer och mer synd att det står var dom är.

Vad tycker ni?

T.A

Citat från: Beretta skrivet juli 29, 2007, 15:55:13
Funderat lite på tidningar,TV, författare och annan media verkligen ska berätta om var dom fiskar.

Vi vill ju alla veta innerst inne var dom är, men är det verkligen inte viktigare att fisken fredas från det?

Vad tycker ni?
Nope de borde knipa igen om platser. Det skapar ett enormt tryck på vattnet...

T.A

Jag ska ta en historia från verkligheten om just denna bit.. Det handlar om Pirtimusjokken som jag själv va med och "Fixade" kvotering på. Det va efter vi gjorde Tv programmet Vildmark. Ett enormt tryck efter just Pirtimus blev det och Länsstyrelsen fattade direkt ett beslut om kvotering av JOkken..
Därför så då vi filmade med Micke Ljungberg så sa vi aldrig vart vi var.

Ismo

Citat från: T.A skrivet juli 29, 2007, 16:06:14
Jag ska ta en historia från verkligheten om just denna bit.. Det handlar om Pirtimusjokken som jag själv va med och "Fixade" kvotering på. Det va efter vi gjorde Tv programmet Vildmark. Ett enormt tryck efter just Pirtimus blev det och Länsstyrelsen fattade direkt ett beslut om kvotering av JOkken..
Därför så då vi filmade med Micke Ljungberg så sa vi aldrig vart vi var.

Jepp!..å jag min arme j-vel skickade dit er... :dunk: :dunk: :dunk: :doh:

Thomas L

I den här tråden ser jag bara ytterligare tecken på att det finns för få bra fiskeplatser >:(

Min vision i frågan är att (all) information ska vara fri/gratis. Jag vill kunna hantera sanningen hur den än ser ut 8)
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Ismo

Citat från: Thomas L skrivet juli 29, 2007, 16:26:12
I den här tråden ser jag bara ytterligare tecken på att det finns för få bra fiskeplatser >:(

Min vision i frågan är att (all) information ska vara fri/gratis. Jag vill kunna hantera sanningen hur den än ser ut 8)

Det är för lite fisk!..som gör att dom bästa platserna kvoteras... :smulaimuchen:

Henka

Citat från: ismo skrivet juli 29, 2007, 16:30:19
Det är för lite fisk!..som gör att dom bästa platserna kvoteras... :smulaimuchen:

Det är för många som vill dela på för få platser, om folk öppnade ögonen och sökte sig till andra platser än de som är på tapeten just för stunden så tror jag behovet av kvotering och hemlighållande m.m. skulle vara mycket mindre.
:smulaimuchen:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Ismo

Citat från: Henka skrivet juli 29, 2007, 16:32:31
Det är för många som vill dela på för få platser, om folk öppnade ögonen och sökte sig till andra platser än de som är på tapeten just för stunden så tror jag behovet av kvotering och hemlighållande m.m. skulle vara mycket mindre.

Tycker du skall pröva Skita-bäcken i 2v. nu när du kommer upp.. :yes:

Josef

Det är väl ingen helt enkel fråga som det inte finns något enkelt svar på. Helt klart är det så att fjällvatten med låg reproduktion bör man nog akta sig för att namnge då de inte klarar en anstormning. Men jag tycker man med gott fog kan ange ett område som har potentialen att svälja och klara av en del av mälardalen i några år efter repotaget. Så har jag iallafall jag resonerat när jag skrivit mina repotage.

Sen tycker jag det också beror på hur man framställer vattnet. Är det pang bom drill drömvatten så får man helt enkelt räkna med att det attraherar folk. Men det är ju tydligen sånt folk vill läsa nuförtiden, nyanserade repotage attraherar inte lika mycket.

Sen är det ju så att etermedier självklart slår mycket hårdare en fisketidninga/böcker och det var verkligen ett smart drag att kvotera pirtimes i samband med tv-repotaget. Pirtimes hade väl varit uppskrivet en del innan också.

Själv valde jag bort Taava/Råsto i år just för att jag inte ids trängas. Det blir finnmarksvidda istället pga otillgängligheten. Det kostar en slant mer och är bökigare, vi får se om det är värt del. Sen är ju ovanämnda område uppskrivet av Gunnar Lingon i flera år vilket säkert hjälpt till en del med dess popularitet.

Skielta var det mycket tal om ett tag, är väl kvoterat nu.

Suorke har ju exploderat genom fiskflygs försorg. Kul dock att man inom en mils radie har fantastiska vatten som ingen bryr sig om... Rätt att stänga/kvotera det, har hört skräckhistorier.

Henka

Citat från: ismo skrivet juli 29, 2007, 16:35:04
Tycker du skall pröva Skita-bäcken i 2v. nu när du kommer upp.. :yes:

Jag vet ju att där går fin öring, men två veckor blir nog lite långrandigt :smulaimuchen:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

T.A

Citat från: Henka skrivet juli 29, 2007, 16:32:31
Jag tror att det är så här, "Jag måste få fisk" " Jag måste få massor av fisk"  Man har ett krav på sig själv och från andra som gör att man inte kan sitta ett par dygn vid en pool och vänta. Eller att åka nånstans och bara må bra utan man måste ha fisk...
Reser man långt så är det nästan ett krav på att man får fisk och det mycket. Jag har exempel på hur det kan låta: "4000 spänn? Helvete fick du inget då? Men vafaan då lönar det ju sig inte" "Man måste ju för faan få valuta för pengarna" mm mm

Ron

Sen är ju människan bra jävla fantasilös då man vill stå på exakt samma sten som någon annan "framgångsrik" fiskare gjort. En av tjusningarna med fisket är ju att själv lära sig ett vatten och hitta egna smultronställen. Sen om någon annan bekräftar att dom också tycker det är ett bra ställe, så må det väl vara hänt. Men som sagt, om man gör själva sökandet själv så blir ju bekräftelsen, fångsten, desto mer av en upplevelse...
"A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other."

Thomas L

Nu åker jag och drar ett par kast på trean i F-haga. Jag hymlar inte över var jag fiskar :nono:
Men så är det fisktomt också :( Men fiska går ju bra ändå :yes:

Fast  i min vision skulle ni behöva fråga först innan jag gett er denna info så lite fel blev det iaf :-*

Henka

Citat från: Thomas L skrivet juli 29, 2007, 16:40:10
Nu åker jag och drar ett par kast på trean i F-haga. Jag hymlar inte över var jag fiskar :nono:
Men så är det fisktomt också :( Men fiska går ju bra ändå :yes:

Fast  i min vision skulle ni behöva fråga först innan jag gett er denna info så lite fel blev det iaf :-*

Tack vare dina många dagböcker på olika fora så är det ju ett av sveriges mest exponerade vatten, FVOF kanske kan erbjuda någon slags provision åt dig 8)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Ron

Citat från: Henka skrivet juli 29, 2007, 16:41:44
Tack vare dina många dagböcker på olika fora så är det ju ett av sveriges mest exponerade vatten, FVOF kanske kan erbjuda någon slags provision åt dig 8)

Några dagars kvoterat fiske..?  :smulaimuchen:
"A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other."

Henka

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Thomas L

Du vet att verkligheten sätter käppar i hjulet.
Min dagbok visar ju verkligen på ett kick-ass-rocknroll-fiske 8)

För nog skriva några rader om strömmen som inte drar och bögvinden ikväll,... om ni ber snällt om den infon vill säga :lumber:

Thomas L

Beretta

Det trista är att folk har slutat tänka själva.

Förr tog man fram en karta och låg och kollade i flera dagar på vart man skulle åka.

Lite på vinst och förlust.

Ibland vann man, ibland förlorade man.

Nu förtiden har folk inte lust eller tid att kolla själv var de vill åka.

Istället verkar det mer vara...

"-Ähh, vi åker dit, jag läste om det i senaste tidningen, där finns det ju iallafall chans till fisk..."

Tåivo

Nuförtiden stressade människor skall det vara serverat till max och maximal utdelning
("Sportfiske syndromen").

Förr svarade man Kalix älv och det dög.
Idag vill man veta vart i Kalix älv och vilken sten man stod på och gärna kastvinkeln!

När TA och jag irrade som mest i fjällen (innan laxviruset förstörde hårddisken) så var det utforskning och spännande upplevelser i Kiruna fjällen.
-93 2 veckor i Råsto
-94 2 veckor i Kaitum
-95 2 veckor i Råsto
osv osv osv osv
Dessa resor gav verligen resultat och erfarenhet.
Tyärr har man inte tid att stanna upp njuta , observera och känna nuet

P-A

Skulle aldrig svara på var i ett vatten det är bra och om det är
ett känsligt vatten så säger jag inget alls. Det finns ju bra närvatten(<40mil)
till stockholm som om man berättade i artikel/forum skulle bli utfiskade på en sommar.
En favorit är att säga hårkan och långan som är hög produktiva älvar
och riktigt jävla svårfiskade.
:nudge: :booze:

Thomas L

Citat från: Tåivo skrivet augusti 25, 2007, 19:04:23
Nuförtiden stressade människor skall det vara serverat till max och maximal utdelning
("Sportfiske syndromen").

Förr svarade man Kalix älv och det dög.
Idag vill man veta vart i Kalix älv och vilken sten man stod på och gärna kastvinkeln!

När TA och jag irrade som mest i fjällen (innan laxviruset förstörde hårddisken) så var det utforskning och spännande upplevelser i Kiruna fjällen.
-93 2 veckor i Råsto
-94 2 veckor i Kaitum
-95 2 veckor i Råsto
osv osv osv osv
Dessa resor gav verligen resultat och erfarenhet.
Tyärr har man inte tid att stanna upp njuta , observera och känna nuet
Jag håller med dig till 100%.

Observationer jag gjort vid vatten är att den som lägger ner mest tid vid heta platser får mest fisk.... men oj vad tråkigt dessa personer verkar ha som inte ens besvärar sig med att göra ett endaste kast på platser som inte är heta.... överraskande hugg är ju den bästa adrenalinkicken, tycker jag :D
Hitta en ny plats är  :D även om platsen bara är ny för mig och ingen annan...

Jag vill inte veta var det brukar hugga i en för mig ny pool :nono:

Olavi

Citat från: Beretta skrivet juli 30, 2007, 08:36:17
Det trista är att folk har slutat tänka själva.

Förr tog man fram en karta och låg och kollade i flera dagar på vart man skulle åka.

Lite på vinst och förlust.

Ibland vann man, ibland förlorade man.

Nu förtiden har folk inte lust eller tid att kolla själv var de vill åka.

Istället verkar det mer vara...

"-Ähh, vi åker dit, jag läste om det i senaste tidningen, där finns det ju iallafall chans till fisk..."
Så är det. Alla fiskare har ju samma chans och möjlighet att hitta sitt eget smulstronställe, men väldigt få verkar göra sig besväret utan väntar sig istället att få det serverat på silverfat genom tips, artiklar, rykten etc.  :sowhat:
...cause I´m a man of wealth and taste..

Sg

detta är ju samma problem som med en del specimenvatten. Får folk reda på vart några tagit stora vatten, så komme "hunters" från hela landet och fiskar där. Vilket skapar ett enormt tryck, även om fisken sätts tillbaka.

Därför är det ju väldigt mkt mörkande inom detta fisket idag.

Beretta

Jag funderar starkt på att kontakta tidningar och TV angående denna fråga.

Tror nog dom skulle förstå vidden av vad deras reportage kan ställa till med.

Eller vad tror ni?

Ismo

Citat från: Beretta skrivet augusti 31, 2007, 13:29:25
Jag funderar starkt på att kontakta tidningar och TV angående denna fråga.

Tror nog dom skulle förstå vidden av vad deras reportage kan ställa till med.

Eller vad tror ni?

Gör så.. :yes:

Betis

Intressant tråd det här.

Min kontenta är den jag brukar komma fram till.
Vi behöver ändra inställningen hos de som fiskar.
Locka bort de värsta skräckexemplen till golf , segling, bergsklättring eller nån annan fadderittan-sport och ta oss an de gediget naturintresserade istället.

Vi är för jävla många som bara vill en stor jävla fisk, och gärna det redan innan vi ens vet vad som är fram eller bak på spöt.

Det värsta är att det inte ens var bättre förr.....

Alla svaren finns i den här tråden, problemet är hur faan vi förverkligar det.
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Torneus

Citat från: Betis skrivet augusti 31, 2007, 13:43:19
Intressant tråd det här.

Min kontenta är den jag brukar komma fram till.
Vi behöver ändra inställningen hos de som fiskar.
Locka bort de värsta skräckexemplen till golf , segling, bergsklättring eller nån annan fadderittan-sport och ta oss an de gediget naturintresserade istället.

Vi är för jävla många som bara vill en stor jävla fisk, och gärna det redan innan vi ens vet vad som är fram eller bak på spöt.

Det värsta är att det inte ens var bättre förr.....

Alla svaren finns i den här tråden, problemet är hur faan vi förverkligar det.

Skjut varannan fiskare och låt gud sortera ut dem  >:D

Lite funderirag i ämnet.

Problem med många fiskare blir det främst på ödsliga ställen så som Kiruna-jällen.
På platser som Emån och Mörrum så ger den stor mängden besökare klirr i kassan plus att
det finns infrastruktur att klara av alla besökare.
Den omsättnings som finns på platser som Mörrrum ger oss sportfisket argument att ta till mot
yrkesfisket. Så där är ger mängden fiskare något possitivt också.

Ett problem i Kiruna kan var Kommunkortet. Ett fiskekort för nästan hela Kiruna kommun.
Man bör nog kvotera mer vatten och sätta högre priser där. Direkt det blir mycket folk någonstans
så bör vattnet kvoteras oavsett om mängden fisk minskar eller inte. Det för att få spridnig
på fiskarna.
Fast nu verkar det som kvotering drar till sig mer folk, istället för tvärtom. Det verkar som man tror
att dom kvoterade vatten är dom bästa vattnen, vilket inte riktigt stämmer.

Öka kvoteringen och informera folk att kvoteringen beror på slitage och inte på att det är bästa fisket.

Sedan skulle det inte skada med mer fiskplatsinformation. Största anledning till att fiskare koncentreras till
vissa platser är brist på lokalkännedom. Man får information om en plats och åker dit.
Problemt är svårigheten att få information om dom andra platserna.

Om man pekar ut ett par hundra platser i Kiruna-fjällen med intressant fiske-information så kan man nog få spridning
på folk.
Snart är det midsommar, då vänder det

Sg

lösa o lösa, ok, vilka ska man sålla bort då? man kanske ska börja med sig själva :P?

Vad ger "oss" mer rätt att fiska än "dom"?

Låter lite grann som typisk "flugfiskarattityd" får jag ju lov att säga. Sån attityd som gör att de som inte flugfiskar anser att flugfiskare ser ner på folk.

Sg

ofta gör ju faktiskt själva fiskevårdsföreningarna ganska så bra reklam för sig själva utan skribenters hjälp. finns det pengar att tjäna på vattnet ser de till att folk får reda på det ändå.

Dessutom skickar de som hittat nya fiskeplatser och ska använda det för att tjäna pengar, ofta in journalister som gratis gästfiskare emot att de skriver en artikel om det.

Så det är egentligen fvof som håller i trådarna skulle ja vilja säga. Dom  bestämmer själva hur de vill göra.

PR...

Betis

Citat från: Beretta skrivet juli 29, 2007, 15:55:13

Folk vallfärdar ju oftast dit sommaren efteråt.

Jag blir också nyfiken på var dom är, men samtidigt rädd varje gång det skrivs om ett ställe.

Vad tycker ni?

För å svara konkret, näe skriv inget eller gör inga filmer där ni talar om var ni är.
Möjligtvis lite information till era vänner som ni litar på.

Annars bara landsänden.

Jag har gjort tavlan å, sabbat kanonvatten å flera av mina vänner ha också berättat för mycket.
I am the real one.

SalmonMan

Citat från: Betis skrivet maj 29, 2008, 12:43:38
För å svara konkret, näe skriv inget eller gör inga filmer där ni talar om var ni är.
Möjligtvis lite information till era vänner som ni litar på.

Annars bara landsänden.

Jag har gjort tavlan å, sabbat kanonvatten å flera av mina vänner ha också berättat för mycket.
Kan bli så fel som sagt. En del av denna sport går ju ut på att hitta sina egna pärlor som man ostört kan komma tillbaka till.

Då man kommer tillbaks vill man inte se vindskydd, soptunnor och upptrampade stigar  :-\

Betis

Citat från: P-A skrivet augusti 25, 2007, 20:34:50
Skulle aldrig svara på var i ett vatten det är bra och om det är
ett känsligt vatten så säger jag inget alls. Det finns ju bra närvatten(<40mil)
till stockholm som om man berättade i artikel/forum skulle bli utfiskade på en sommar.
En favorit är att säga hårkan och långan som är hög produktiva älvar
och riktigt jävla svårfiskade.
:nudge: :booze:

'
De är klart, är man inte så vass flugfiskare så nog kan de vara jävligt å fånga fin fisk i Hårkan å Långan, för oss andra brukar de aldrig vara några problem......
I am the real one.

P-A

Citat från: Betis skrivet augusti 03, 2008, 14:40:41
'
De är klart, är man inte så vass flugfiskare så nog kan de vara jävligt å fånga fin fisk i Hårkan å Långan, för oss andra brukar de aldrig vara några problem......

Du är vällkommen att bli rundfiskad av mig och Vladimir där när
som helst gubbtjyv.
:rofl: :rofl: :rofl:

Betis

Citat från: P-A skrivet augusti 05, 2008, 17:54:44
som helst gubbtjyv.
Nu pratar ja iof mot mig själv, man skulle INTE tala om var det var lätt eller bra fiske.... :p
I am the real one.

Ismo

Citat från: P-A skrivet augusti 05, 2008, 17:54:44
som helst gubbtjyv.

Dig får man ju rundfiska 2ggr din tjockis!.. :haum:

Betis

Citat från: ismo skrivet augusti 05, 2008, 19:42:49
Till mig brukar de säga att ede ä'r lättare åhoppa över.....
I am the real one.

Trigger Hammer

Citat från: ismo skrivet augusti 05, 2008, 19:42:49

Han skulle väl var tunn som ett hyvelspån nu och bara muskler efter sin diet :haum:.

Ismo

Citat från: Trigger Hammer skrivet augusti 05, 2008, 20:04:07
Han skulle väl var tunn som ett hyvelspån nu och bara muskler efter sin diet :haum:.

Du menar att han skitit ut skelettet + övrigt onödigt? :haum:

P-A

Citat från: Betis skrivet augusti 05, 2008, 19:13:27
Nu pratar ja iof mot mig själv, man skulle INTE tala om var det var lätt eller bra fiske.... :p
Varför sa du att det var så lätt då?
:vissla: ;D

Betis

Citat från: P-A skrivet augusti 07, 2008, 14:47:01
Varför sa du att det var så lätt då?
:vissla: ;D
Ja, dumt gjort.
Ja ändrar mig, åk inte till Hårkan å Långan å fiska, där är skitsvårt å få nåt å om man får nåt så är det bara sprättare.

Nu så har ja rättat till... 8)
I am the real one.

P-A

Citat från: Betis skrivet augusti 07, 2008, 20:02:00
Ja, dumt gjort.
Ja ändrar mig, åk inte till Hårkan å Långan å fiska, där är skitsvårt å få nåt å om man får nåt så är det bara sprättare.

Nu så har ja rättat till... 8)

Så är det serdu.
;)

Thomas L

Ismo

NEJ! NEJ! NEJ! ...risken är överhängande att en inte kan fiska där sen på överskådlig tid :zero:

Betis

Citat från: ismo skrivet juli 18, 2009, 23:03:36
NEJ! NEJ! NEJ! ...risken är överhängande att en inte kan fiska där sen på överskådlig tid :zero:
Håller me du.

Fick se en av mina pärlor tyotalförstörd i våras.... :p :p
I am the real one.

Betis

Här är ett kanontips!!!! :D :D :yes: :yes:
http://www.webbkameror.se/djurkameror/norrbystrommen/index.php

Hit kan ni åka på exellent turrflugefiske med No Kill på utplanteringsfisk!!!
Har ni tur så får ni frottera er med kändisfiskare som Sasse, Jiggo med flera!!! :yeah: :yeah: :flyguy:
Om inte annat så får ni promenera på samma väl trampade å anlagda gångstigar som dem, inte så illa pissat!!!

Dessutom får  ni vara med i TV.!!!! :tadaa: :tadaa:
I am the real one.

Thomas L

Citat från: Betis skrivet juli 19, 2009, 12:44:14

Har ni tur så får ni frottera er med kändisfiskare som Sasse, Jiggo med flera!!! :yeah: :yeah: :flyguy:
Om inte annat så får ni promenera på samma väl trampade gångstigar som dem, inte så illa pissat!!!

Dessutom får  ni vara med i TV.!!!! :tadaa: :tadaa:
:yeah:
När är Fiskelust träffen där ???

Betis

I am the real one.

Ismo

Citat från: Betis skrivet juli 19, 2009, 12:44:14

Om inte annat så får ni promenera på samma väl trampade å anlagda gångstigar som dem, inte så illa pissat!!!

Dessutom får  ni vara med i TV.!!!! :tadaa: :tadaa:

:yes:

Thomas L

Ismo

Citat från: Thomas L skrivet juli 19, 2009, 12:49:43
Kunde inte stava till det :-[

..bara det gör att vissa inte är välkomna till Norrbyström :hmm: ..så jag sällar mig i kön.. ;D

Betis

Citat från: ismo skrivet juli 19, 2009, 12:52:17
..bara det gör att vissa inte är välkomna till Norrbyström :hmm: ..så jag sällar mig i kön.. ;D
Åjo, nog får alla komma dit som vill. :yeah: :yeah:
I am the real one.

Betis

I am the real one.

Larssa

Citat från: Betis skrivet juli 19, 2009, 13:33:03
Här har ni en fin-fin lovsång till dundervattnet!!! :yeah: :love: :flyguy:

http://edgeflyfishing.se/reportage/sverige/2007/norrbystrommen/index.html

1000kr per dag :o kan man ju för fan fiska två dagar i ut å hämta zonen eller ett helt år på övriga zoner om man bor i kommunen..
gissar att dom fiska gratis eftersom dom rekomendera det starkt

Ismo

Citat från: Larssa skrivet juli 19, 2009, 13:46:19
1000kr per dag :o kan man ju för fan fiska två dagar i ut å hämta zonen eller ett helt år på övriga zoner om man bor i kommunen..
gissar att dom fiska gratis eftersom dom rekomendera det starkt

.. ;D :yes:

Ismo

Betis

Nu tycker ja ni låter lite ogina här som antyder att vår kära Jonas på nåt vis skulle vara en köpt mutkolv som skönmålar ett skitvatten.
Klart han har pröjsat å Norrbyströmmen är ett kanonvatten... :tafeja: :tafeja: :appel1:

Annars kan ni ju alltid åka dit å pröva själva. ::) ::)
I am the real one.

Larssa

Citat från: Betis skrivet juli 19, 2009, 13:57:47
Nu tycker ja ni låter lite ogina här som antyder att vår kära Jonas på nåt vis skulle vara en köpt mutkolv som skönmålar ett skitvatten.
Klart han har pröjsat å Norrbyströmmen är ett kanonvatten... :tafeja: :tafeja: :appel1:

Annars kan ni ju alltid åka dit å pröva själva. ::) ::)

:nono: äger tyvärr inget lägre klassat spö än 10ft#8 och det är inte tufft om man inte kör med ett klass 3 spö eller lägre :hmm:

Betis

Skämt å sido, det är faktist ganska vanligt att entrepenörer å arrendatorer anlitar fiskekändisar för å skriva om deras vatten för å sedan få en anstormning.
Även då alltså riktiga vildvatten å inte bara fjolliga Kalle Anka-vatten som Norrbyströmmen.
I am the real one.

Sg

Det är väldigt vanligt ja. Oftast är det så tex fisketidningar får sina inbjudningar till olika vatten.

Thomas L

För mig känns det bra högmodigt och säga att [b]"det här vet jag men det är kunskap som inte nån annan än jag kan bära"[/b] :p
Jag tror inte det stämmer på mig och vad får er och tro att det stämmer på er :appa2: Ni kan ju ha nåt som jag inte ser att jag har :haum: I så fall vill jag ha det också :lumber:

Sg

Att basunerar ut till alla vad man själv tagit reda på tycker inte jag är samma sak som att förneka folk som frågar rätten. Även om även jag fick känna på hur kul det är när folk får reda på ens "egna" vatten nu i vintras.

Betis

Citat från: Thomas L skrivet juli 19, 2009, 15:31:17
För mig känns det bra högmodigt och säga att [b]"det här vet jag men det är kunskap som inte nån annan än jag kan bära"[/b] :p
Jag tror inte det stämmer på mig och vad får er och tro att det stämmer på er :appa2: Ni kan ju ha nåt som jag inte ser att jag har :haum: I så fall vill jag ha det också :lumber:
Du har ju fått ett kanontips av mig idag... :appa2:
I am the real one.

Thomas L

Citat från: Betis skrivet juli 19, 2009, 16:59:04
Du har ju fått ett kanontips av mig idag... :appa2:
Men så är väl inte du av den högmodiga sorten heller :nono: :appa2:

Betis

Citat från: Thomas L skrivet juli 19, 2009, 17:07:21
Men så är väl inte du av den högmodiga sorten heller :nono: :appa2:
Hög eller lågmod, kalla de vad du vill men inte anser jag att alla som kallar sig seriösa fiskare är det eller på nåt vis skulle ha rätt å få tillgång till de få kanonvatten vi har o få åka dit å förstöra dom.
Njet. :nono:

Som jag skrivit förut i den här tråden, de flesta flugfiskare skulle inte lägga två grässtrån i kors för å försöka rädda det lilla vi har kvar av vettigt fiske.
Det enda , ja absolut det enda som är intressant är å få posera ihop med en jättefisk.
Gärna då iklädd utrustning för nåt hundratusen eller nåt.

Testa å dra igång en debatt om medlemskap i Sportfiskarna eller nån annan fiskräddarorganisation typ älvräddarna.
Eller föreslå en allmän fiskevårdsavgift.
Testa å dra igång en fiskevårdsträff.

Intresset är noll å inget.
Ja, eller  åtminstone inte i närheten av vad de blir om man drar igång en fylleträff i den totalt nedfiskade Ogströmmen.
Framför allt får det inte kosta så mycket som ett billigt fiskekort ens.

Visst, ni som bryr er finns här, men inte är ni många inte.

Att då tipsa dessa parasiter till mina kanonvatten vore att kasta pärlor till svin.
Dessutom göra chansern mindre för de eldsjälar som verkligen förtjänar å fiska i rediga vatten.

Å föresten, bryr sig flugfiskaren egentligen?
När han/hon lika gärna fiskar i Norrbyströmmen , Harasjömålas konstgjorda ström eller Strömhult som i de rediga vattnen?

Vi känner ju folk som lika gärna flyger till Argentina som till Strömhult?

Näe, det vettiga i detta ämne är redan skrivet här i tråden.
Att själv få leta reda på (eller varför inte skapa?) sitt egna drömvatten skulle både hjälpa fiskbestånden och kanske sålla bort dem i vår kår som egentligen borde börjat spela golf eller cricket istället för å förstöra våra fina fiskevatten.

I am the real one.

Larssa

tycker det är bra med konstgjorda "kalle Anka" vatten med inplanterad fisk då blir det mindre fôlk som irrar omkring vid "riktiga" vatten :hmm:

Betis

Citat från: Larssa skrivet juli 19, 2009, 17:56:20
tycker det är bra med konstgjorda "kalle Anka" vatten med inplanterad fisk då blir det mindre fôlk som irrar omkring vid "riktiga" vatten :hmm:
Håller egentligen med du!! :yeah: :yeah:
I am the real one.

Thomas L

Betis jag älskar dig :love:
Men det här bottnar egentligen i principer större än flugfiske iaf för mig. Allt det du säger är korrekt men svarar fortfarande inte på kärnfrågor som:
Vad i mig gör att jag har rätt till de fina vattnen?
Vad hos mig gör att att jag och ingen annan kan fiska dessa utan att beståndet är hotat?
etc...

Här är ju jag inte Thomas L utan jag är den som läser detta (kan ju vara Betis)

rifle

Är det bara jag som blir på korri när Fiskedrag på TV4 alltid anger ställe när han är uppe i norrbotten men när de är i Stockholms då hemlighålls det alltid var de befinner sig. SOm ett proffsigt Tv-program så bör man hålla sig till en rät linje! Nu är väl inte programet så proffsigt kanske. Men antingen hemlighåller man allt eller säger allt, det finns bara de två alternativen enligt mig.
What time is it? It´s time to rock not yet!

Sg

Citat från: rifle skrivet juli 20, 2009, 14:08:18
Är det bara jag som blir på korri när Fiskedrag på TV4 alltid anger ställe när han är uppe i norrbotten men när de är i Stockholms då hemlighålls det alltid var de befinner sig. SOm ett proffsigt Tv-program så bör man hålla sig till en rät linje! Nu är väl inte programet så proffsigt kanske. Men antingen hemlighåller man allt eller säger allt, det finns bara de två alternativen enligt mig.

Dom kanske har tillåtelse av de norrländska guiderna att berätta var dom är. Medans dom av de lokala förmågorna i Stockholm kanske inte har den tillåtelsen.

rifle

Citat från: Sg skrivet juli 20, 2009, 14:10:07
Dom kanske har tillåtelse av de norrländska guiderna att berätta var dom är. Medans dom av de lokala förmågorna i Stockholm kanske inte har den tillåtelsen.

Men det är väl inte guiderna som ger den rättigheten. Ok guiderna kan vägra göra repotage med de om de ska namnge, men det är ändå programet som står med största ansvaret.

Ismo

Citat från: rifle skrivet juli 20, 2009, 14:31:50
Men det är väl inte guiderna som ger den rättigheten. Ok guiderna kan vägra göra repotage med de om de ska namnge, men det är ändå programet som står med största ansvaret.

Säkert är det guiderna, finns ju puckon som släpar dit juornalister :dunk:

Sg

Citat från: rifle skrivet juli 20, 2009, 14:31:50

De fiskar ju med guider när de sticker iväg till allehanda platser. Säg att du jobbar på en camp i norrland, Du är nyuppstartad och vill ha dit kunder. Du berättar således vart man kan hitta er.

Scenario 2. Du är en duktig privatperson eller har guideverksamhet i stockholms skärgård. Du lär inte vilja berätta för sverige vart du fiskar. Varken för privat del (ditt fiske pajjar) eller yrkesmässig del eftersom du inte vill att folk ska dra dit du tar betalande kunder när du guidar.

Stockholms skärgård kan ju alla fiska i. Lite annorlunda med vatten i norrland.

Tror jag alltså.

Thomas L

Summa summarum guider är....
Ja hur många av er behöver dom egentligen.  jag är ju sån att jag fiskar där det ser bra ut och för det krävs ingen guide :hmm:

Henka

Citat från: Thomas L skrivet juli 20, 2009, 15:47:02
Summa summarum guider är....
Ja hur många av er behöver dom egentligen.  jag är ju sån att jag fiskar där det ser bra ut och för det krävs ingen guide :hmm:

Zon 1 ;D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Thomas L

Sist jag såg den såg den görfin ut :tafeja: :appa2: och snäll mot mig var den :flyguy: ;)

rifle

Citat från: Sg skrivet juli 20, 2009, 15:44:13

Stockholms skärgård kan ju alla fiska i. Lite annorlunda med vatten i norrland.

Ähh men var får du det där ifrån?
Jag kan inte fiska lätt i Stockholm skärgård, men här norrland är det hur lätt som helst för mig att fiska eftersom jag bor här.

Nu är det också en stor skillnad på en fiskecamp som man arrenderar och bedriver företagtagsverksamhet på och på vanliga fiskevatten.

Men slutsatesen för min del är gubbarna i fiskedrag bör vara mera liksidiga i sina repotage och inte namedroppa alla ställen här uppe bara för att nån guide inte säger att de inte får det.
Anras så borde de säga i programet att de inte får namge stället pga av att de fått göra en grattisresa med en guideföretag så att de ska få vara med i TV med sina loggor men att de inte vill ha dit vanliga svenssonfiskare.

Jag tycker det är fel iallafall och sen får ni tycka vad ni vill, givetvis så tycker ni fel om ni tycker annorlunda än mig  :appel1:

Sg

Citat från: rifle skrivet juli 20, 2009, 21:13:07
Ähh men var får du det där ifrån?
Jag kan inte fiska lätt i Stockholm skärgård, men här norrland är det hur lätt som helst för mig att fiska eftersom jag bor här.

Nu är det också en stor skillnad på en fiskecamp som man arrenderar och bedriver företagtagsverksamhet på och på vanliga fiskevatten.

Men slutsatesen för min del är gubbarna i fiskedrag bör vara mera liksidiga i sina repotage och inte namedroppa alla ställen här uppe bara för att nån guide inte säger att de inte får det.
Anras så borde de säga i programet att de inte får namge stället pga av att de fått göra en grattisresa med en guideföretag så att de ska få vara med i TV med sina loggor men att de inte vill ha dit vanliga svenssonfiskare.

Jag tycker det är fel iallafall och sen får ni tycka vad ni vill, givetvis så tycker ni fel om ni tycker annorlunda än mig  :appel1:

Min poäng är alltså att om ett vatten är nytt och exklussivt lär folk ändå vara tvugna att betala för att fiska där. Det går alltså inte fiska gratis där.

Så är det inte med sthlms skärgård. Där är det fritt fiske. Och folk har sina egna hotspots. (som är gratis)

Då är det av desto mer värde att kunna erbjuda kunden en bättre plats än en annan.

Ismo

Citat från: Sg skrivet juli 20, 2009, 22:22:10
Min poäng är alltså att om ett vatten är nytt och exklussivt lär folk ändå vara tvugna att betala för att fiska där. Det går alltså inte fiska gratis där.

Så är det inte med sthlms skärgård. Där är det fritt fiske. Och folk har sina egna hotspots. (som är gratis)

Då är det av desto mer värde att kunna erbjuda kunden en bättre plats än en annan.

Problemet är att man GÖR! vatten exklusivt ..som för mig ha kostat en billig penning & relativt fritt fr. folk..med att exponera vattnet/na via media å annat skit.
Jag bor här uppe av den anl. att fritt kunna fiska när jag vill, men det stryps mer & mer pga. den mediala + flygbolagens urskinningslösa penning jakt!
Har 8 mån vinter..har fan ingen lust att ställa mig i kö att ev. kunna fiska framöver ..LR. att betala sjukt högt pris.

Thomas L

Citat från: ismo skrivet juli 20, 2009, 22:44:44
Problemet är att man GÖR! vatten exklusivt ..som för mig ha kostat en billig penning & relativt fritt fr. folk..med att exponera vattnet/na via media å annat skit.
Jag bor här uppe av den anl. att fritt kunna fiska när jag vill, men det stryps mer & mer pga. den mediala + flygbolagens urskinningslösa penning jakt!
Har 8 mån vinter..har fan ingen lust att ställa mig i kö att ev. kunna fiska framöver ..LR. att betala sjukt högt pris.
ja vari ligger tjänsten enteprenören tillhandahåller. Noll och inget tillskott i vårt fiske säger jag >:(

Betis

Citat från: Thomas L skrivet juli 19, 2009, 19:21:20
Betis jag älskar dig :love:
Men det här bottnar egentligen i principer större än flugfiske iaf för mig. Allt det du säger är korrekt men svarar fortfarande inte på kärnfrågor som:
Vad i mig gör att jag har rätt till de fina vattnen?
Vad hos mig gör att att jag och ingen annan kan fiska dessa utan att beståndet är hotat?
etc...

Här är ju jag inte Thomas L utan jag är den som läser detta (kan ju vara Betis)
I grunden handlar det om att vi egentligen är alldelles för många som håller på.
Och att redskapsindustrin går åt helvete om vi inte hela tiden blir fler och fler.
Redskapsindustrin är de enda som tjänar på att det blir fler och fler fiskare.
Nya fiskare har ett stort inköpsbehov medans de etablerade enbart behöver ersätta och komplettera.
Organisationer som Älvräddarna och Sportfiskarna tjänar mer på att de som håller på angagerar sig.

Dessutom har vi skapat ett samhälle där människor inte skall behöva anstränga sig för att vinna sina marathonlopp.
Detta gäller allt och inte bara flugfisket, man vill börja med nåt häftigt och så vill man bli världsmästare i det direkt.
Kolla dokusåpor, idoltävlingar å andra genvägar för å bli kändis etc etc.

Det finns inget genuint intresse, angagemang eller naturintresse i grunden utan när basen för intresset försvunnit flaxar man bara glatt över till nåt annat häftigt.

Finge man lägga ner det krut som vi lite äldre har fått gjort å kanske vänta en femton-tjugo år innan man kommer åt riktigt så skulle de mindre intresserade tröttna å vi skulle bli av med denna blyfyllda ryggsäck.
En naturlig avgång så att säga.
En mycket bra sådan.

Inte behöver man klassa ut folk för det, bara se till att de får bevisa att de vill hålla på med det här.
Genom å glo på en karta, genom å misslyckas några år på raken, gå några mil på fjället till nåt å ligga där en vecka i ösregn utan å se en fiskstjärt ens.
Pröjsa en femton-tjugo dagskort på värdelösa tider i Mörrum..... ;D
Kolla Loppan.
Va har inte han lagt ner i ansträngning för å få fortsätta å hålla på med det här?

Här på lusten finns ett antal såna exempel på genuint intresserade flugfiskare som lägger en jävla massa tid på varje fångad fisk.
Ja ska inte nämna någon för utom dig ( jo jag nämde Loppan förut ::)) då när jag ändå svarar på just ditt inlägg, mest för risken att framhäva nån å kanske utelämna någon annan.

Men gå in på fiskedagboken å slopa de delar med drillningsberättelser å läs delarna med läckande vadare, 50 mils körning, dålig sömn i bilar etc etc...

Nog tusan förtjänar väl dessa duktiga fiskare framgång faan så mycket mer än de som ändå i grunden skiter i vilket?
I am the real one.

Betis

Vi har pratat om priser på fiske innan.

Detta är en annan vinkel som också handlar om att värdesätta fisken och fisket.

En jämförelse kan vara de här av mina kompisar som fick sina mopeder av mamma å pappa å de som fick jobba å spara ihop pengarna till sina.
Exakt samma fenomen, de som bara tog emot utan ansträngning, deras moppar var inte värda ett skit tre år senare när de skulle sälja.
De som pröjsat själva var rädda om grejerna å mopparna välvårdade.
I am the real one.

Henka

Citat från: Thomas L skrivet juli 20, 2009, 18:17:30
Sist jag såg den såg den görfin ut :tafeja: :appa2: och snäll mot mig var den :flyguy: ;)

Skönheten :vissla: ligger i betraktarens frys, eller hur var det nu det gamla ordstävet lödå :haum:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Sg

Citat från: ismo skrivet juli 20, 2009, 22:44:44

Jag försökte inte berätta hur det ska vara eller hur folk vill det ska vara. Jag berättade bara hur och varför jag trodde det berättades vart folk fiskade i fjällen men inte där det fria handredskapsfisket bedrivs.

rifle

Citat från: Sg skrivet juli 21, 2009, 14:01:28
Jag försökte inte berätta hur det ska vara eller hur folk vill det ska vara. Jag berättade bara hur och varför jag trodde det berättades vart folk fiskade i fjällen men inte där det fria handredskapsfisket bedrivs.

Att fiska i fkällen är väl precis lika mycket fritt handredskapfiske som det är i skärgården.
Det är endast samernas egna vatten och de kvoterade sträckorna som man inte kan köpa fiskekort till och dra ut och fiska på. Så jag förstår eller missförstår dig då du verkar tro att det är svårt att fiska här uppe i norrbotten. Köpa fiskekort och sen ge sig ut inge svårt alls faktiskt. För hela Kiruna kommun som är STOR så kostar säsongskortet 450kr och sen fiskar jag i minst 90 procent av alla vatten. Vissa byar har också egna vatten men dit kan man också köpa fiskekort för oftast väldigt små pengar.
:run:

Betis

När det gäller Stockholms skärgård så finns där ingen öring å vara rädd om.
Allt är helt totalt inavlad sk Åvaå-öring å substitutfisk av samma sort som blivit omdöpt till Spjutsundsöring.
Ta en båt å ro en runda runt just Spjutsund å Gålö.
Får ni ingen öring på fisket där då är ni ändå så värdelösa fiskare så ni lika gärna kan börja spela golf. ::) ::)
Om ni reder ut å få ett Green card vill säga.
Största andelen fisk släpps ut från kassar här ute, så finns det ingen öring här så finns det ingen annanstans heller.
I am the real one.

Sg

Citat från: rifle skrivet juli 21, 2009, 14:06:47
Att fiska i fkällen är väl precis lika mycket fritt handredskapfiske som det är i skärgården.
Det är endast samernas egna vatten och de kvoterade sträckorna som man inte kan köpa fiskekort till och dra ut och fiska på. Så jag förstår eller missförstår dig då du verkar tro att det är svårt att fiska här uppe i norrbotten. Köpa fiskekort och sen ge sig ut inge svårt alls faktiskt. För hela Kiruna kommun som är STOR så kostar säsongskortet 450kr och sen fiskar jag i minst 90 procent av alla vatten. Vissa byar har också egna vatten men dit kan man också köpa fiskekort för oftast väldigt små pengar.
:run:

Ehm nej. Norrländska strömmar osv innefattas inte av det fria handredskapsfisket.

Det gör endast Sveriges kuster och i de fem stora sjöarna Vänern, Vättern, Mälaren, Hjälmaren och Storsjön.

Andra vatten måste man antingen köpa fiskekort på eller få tillstånd av fiskerättens ägare.

Edit: för att förtydliga lite. Det är alltså gratis att fiska stockholms skärgård. Men inte norrländska platserna där dom gör reportage från tidningarna.

Dvs dom som är med och visar tidningarnas skribenter platser osv vinner ingenting alls på att gå ut med var dom fiskar. Det gör däremot tex platser som Miekak, Tjounajokk mm.

rifle

Nu tycker jag alla socialmedier borde börja skriva mycket om hur bra fisket är i de finska älvarna, eller vilken älv som helst bara den är sjukt långt bort från var jag brukar fiska.

Henka

Citat från: rifle skrivet juni 07, 2016, 10:38:04
Nu tycker jag alla socialmedier borde börja skriva mycket om hur bra fisket är i de finska älvarna, eller vilken älv som helst bara den är sjukt långt bort från var jag brukar fiska.

Ja, det är rätt påfallande vilken påverkan det har...

Saeter camping var nästan tom när vi började fiska, på fredagen var det nästan fullt... Ryktet går fort i dalgångarna - och även utanför :(
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

Citat från: Henka skrivet juni 07, 2016, 10:43:36
Ja, det är rätt påfallande vilken påverkan det har...

Saeter camping var nästan tom när vi började fiska, på fredagen var det nästan fullt... Ryktet går fort i dalgångarna - och även utanför :(

Allt var ditt fel när du socialiserade dina fina fiskar  :spank: :kopp: :vissla: :hmm: :haum:

Henka

Citat från: rifle skrivet juni 07, 2016, 10:45:19
Allt var ditt fel när du socialiserade dina fina fiskar  :spank: :kopp: :vissla: :hmm: :haum:

Jo, men det har jag lite svårt att tro eftersom jag satt inläggen som begränsade till mina egna vänner på nyllet.
Det skulle förstås kunna vara så att de pratat med någon som känner någon som känner mig, men jag gissar att det är större sannolikhet att de läst om det i surnaguiden
och på övre saeters fb-sida... Och man kan ju inte gärna mörka fisk och sen be att få stoppa dem i frysen på campen ;D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

MADMOOSE

Citat från: Henka skrivet juni 07, 2016, 11:15:00
Jo, men det har jag lite svårt att tro eftersom jag satt inläggen som begränsade till mina egna vänner på nyllet.
Det skulle förstås kunna vara så att de pratat med någon som känner någon som känner mig, men jag gissar att det är större sannolikhet att de läst om det i surnaguiden
och på övre saeters fb-sida... Och man kan ju inte gärna mörka fisk och sen be att få stoppa dem i frysen på campen ;D

Med halvfullt/tomt i stugorna tacka fan för att dom skriker ut om ert skrytfiske!  :tafeja:

Henka

Citat från: MADMOOSE skrivet juni 07, 2016, 11:21:40
Med halvfullt/tomt i stugorna tacka fan för att dom skriker ut om ert skrytfiske!  :tafeja:

Jo, det är ju deras levebröd, så det är ju inte precis konstigt :hmm:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Flygande-jakob

Jag har tyckt mig märka hur "upptäckarlustan" minskats rejält hos gemene man när det gäller fiske under många år nu.
Inte många ger sig på att själva leta vatten eller chansa på osäkra kort utan flockas hellre vid det för stunden mest hypade vattnet. Och där har förstås tidningar och nätet en stor del.
På sätt och vis bra, hålls det tyst om ett känsligt vatten så är risken låg att någon upptäcker det. Det tråkiga är förstås när det skrivs om ett sådant, eller ens egen "pärla", för då kan flocken snabbt komma dit.

Tycker att detta beteende ökat ännu mera sedan hipstermodet blev stort bland flugfiskare. Hipsters verkar gilla att gnugga sig mot varandra och trivs i flockar med likasinnade vilket verkar gälla även inom flugfisket.
Mycket mode inom fisket nu. Gäddfiskarna ska ha massor av dödskalletatueringar och ringar överallt och flugfiskarna hipsterkläder och skogshuggarskägg. Jag beskyller Vision som varande det nordiska märke som mest hysteriskt bidragit till att sätta coolhetsstämplar inom flugfisket. ABU är mest skyldiga inom spinnfisket.

Så. Nu var det sagt. Nu är jag officiellt en äkta stolt stofil.  :tafeja:

Henka

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

amebix

fittstuvningshjärna!!!!!!

rifle

rifle

Citat från: amebix skrivet juni 07, 2016, 14:52:31
Hipsters  fyfan vilket avskräde.

Jag tror jag håller med dig, de är nästan som indiepoparna var på nåt konstigt liknande sätt även om de är helt olika.

Flygande-jakob

Men ni måste ju hålla med om att Hipstereländet slagit till rejält bland flugfiskarna?
Är det Hipsters som börjat med flugfiske? Har det blivit en innesport för dem, eller är det "riktiga" (notera parentes..) flugfiskare som anammat Hipsterstilen?  :haum:

Träffade ett riktigt Hipstergäng i Norrbotten förra sommaren. Det var nästan surrealistiskt, välansade skägg stod som spön i backen och de kom nertraskande till ån med varsin bunt med spötuber i famnen!  :rofl:
Jag satt och eldade och de höll sig på rejält avstånd från röken, verkade nästan rädda att få rök på sig så att de Skäggoljeimpregnerade skäggen skulle dra åt sig någon otäck skogsdoft! Sen stod de där (tror inte dom ville sitta ner för att det var smutsigt på marken) och gnölade om alla coola fiskeplatser de varit på, Nya Zeeland framför allt som tydligen var riktigt coolt. När jag varit artig och lyssnat och lessnat gick jag iväg och fiskade och såg dem aldrig igen. De åkte därifrån. Ingen aning vart men borta var de och aldrig syntes de till igen.
Det var ett mycket märkligt möte och de kändes väldigt malplacerade i naturen.  :-\

Betis

I am the real one.

Betis

I am the real one.

amebix

jo nog har hipstermodet tagit över allt.  det ska va svincoola kepsar och skjortor från ylande bröder o fan och hans moster.  och välansade skägg ?  vem fan har tid med sånt joll ?  skägg har man ju för att man inte orkar raka sej ingen annan anledning!   vildvuxet ska det vara !
fittstuvningshjärna!!!!!!

Flygande-jakob

För att inte tala om alla gäddfisketävlingar som är så populära nuförtiden!  :o
Jag har varit med på ett antal de senaste åren och maken till Outlawcoolastochhårdastivärldenstuk på folk har inte synts till sen Hells Angels senaste personalfest.
Där hänger ringarna från alla möjliga kroppsdelar och inte mycket otatuerad hud syns till. Skäggen (eller skegg som de säger för att det är lite extra coolt) är givetvis obligatoriska. Claes Svartzonker är gud och alla gäddhårdrockare (för det ska vara hårdrock) med självaktning har sitt eget coola brandname på sina egna hemmagjutna jiggar och tailar.
Givetvis ska båten vara motivlackad och se ut som något taget från en 80-tals hårdrocksvideo.
Och det är väldigt viktigt att inte prata i normal samtalston utan skrika och skräna och hälsa på varandra med nån typ av Ghettogangsterkramar och visa hur många av alla de andra (som har rätt stuk i framträdandet) som man känner. För det visar att man är nån.

De är en skam för både hårdrock och naturen.  :(

Betis

Riktiga flugfiskare är ett utdöende släkte.
Snart  heter allihopa Uhr i efternamn .... :betis:
I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet juni 07, 2016, 15:32:30

Alla riktiga? :haum:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet juni 07, 2016, 15:32:30

Jäklar vad vi ska vara stofiliga när du kommer upp till Saxnäs!  :yeah:

Citat från: Henka skrivet juni 07, 2016, 15:37:40
Alla riktiga? :haum:

Sånt där skämtar man inte om. Sjuka människa!  :bonk:

rifle

Citat från: jakob skrivet juni 07, 2016, 15:08:25
Men ni måste ju hålla med om att Hipstereländet slagit till rejält bland flugfiskarna?
Är det Hipsters som börjat med flugfiske? Har det blivit en innesport för dem, eller är det "riktiga" (notera parentes..) flugfiskare som anammat Hipsterstilen?  :haum:

Träffade ett riktigt Hipstergäng i Norrbotten förra sommaren. Det var nästan surrealistiskt, välansade skägg stod som spön i backen och de kom nertraskande till ån med varsin bunt med spötuber i famnen!  :rofl:
Jag satt och eldade och de höll sig på rejält avstånd från röken, verkade nästan rädda att få rök på sig så att de Skäggoljeimpregnerade skäggen skulle dra åt sig någon otäck skogsdoft! Sen stod de där (tror inte dom ville sitta ner för att det var smutsigt på marken) och gnölade om alla coola fiskeplatser de varit på, Nya Zeeland framför allt som tydligen var riktigt coolt. När jag varit artig och lyssnat och lessnat gick jag iväg och fiskade och såg dem aldrig igen. De åkte därifrån. Ingen aning vart men borta var de och aldrig syntes de till igen.
Det var ett mycket märkligt möte och de kändes väldigt malplacerade i naturen.  :-\

Jasså undra om det just den där meningen gör dig till en hipster själv?

Flygande-jakob

Citat från: rifle skrivet juni 07, 2016, 15:39:26
Jasså undra om det just den där meningen gör dig till en hipster själv?

Egentligen är inte ditt inlägg värt ett svar men eftersom du tidigare visat prov på att besitta en, om än mycket liten, förmåga att ta till dig av fakta så ska du få ett:
En riktig flugfiskare har garderoben full med spön. Nötta och slitna. Men vid vattnet bär han ett eller max två spön eftersom han vet exakt vad han behöver efter förutsättningarna.
Han bär inte en hop med tuber runt vattnet.

Och eftersom jag är både en riktig flugfiskare och stofil så förstår du att meningen där uppe inte berör mig själv.  :tafeja:
Och inte dig heller, du har för få spön.  :spank:

rifle

Citat från: jakob skrivet juni 07, 2016, 15:47:29
Egentligen är inte ditt inlägg värt ett svar men eftersom du tidigare visat prov på att besitta en, om än mycket liten, förmåga att ta till dig av fakta så ska du få ett:
En riktig flugfiskare har garderoben full med spön. Nötta och slitna. Men vid vattnet bär han ett eller max två spön eftersom han vet exakt vad han behöver efter förutsättningarna.
Han bär inte en hop med tuber runt vattnet.

Och eftersom jag är både en riktig flugfiskare och stofil så förstår du att meningen där uppe inte berör mig själv.  :tafeja:
Och inte dig heller, du har för få spön.  :spank:

WTF får man inte fiska med tuber nu heller enligt de gamla stofilerna?

Helljammer

Äntligen blåste det storm i natt så man fick fiska kl 23-03 på en av jämtlands mer kända strömsträckor alldeles i fred! :hmm: Dessvärre var inte storöringen på taget men det var underbart att stå i polarvindarna och bara slippa folk :kopp:
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Henka

Citat från: rifle skrivet juni 08, 2016, 07:54:32

WTF får man inte fiska med tuber nu heller enligt de gamla stofilerna?

Det vet du väl att stofiler bara fiskar med fjädervingade enkelkrokar? :bonk:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

MADMOOSE

Citat från: Henka skrivet juni 08, 2016, 10:08:09
Det vet du väl att stofiler bara fiskar med fjädervingade enkelkrokar? :bonk:

Och med öglor av gut. Inga smidda öglor här inte i landet Stofilien!  :hmm: I landet Stofilien kollonier finns ej heller några exotiska fåglar kvar då de alla äro dräpta för att fylla Stofilernas bukar samt att deras fjädrar pryder deras gutöglade enkelkrokar.   :yeah:

rifle

Citat från: MADMOOSE skrivet juni 08, 2016, 13:02:44
Och med öglor av gut. Inga smidda öglor här inte i landet Stofilien!  :hmm: I landet Stofilien kollonier finns ej heller några exotiska fåglar kvar då de alla äro dräpta för att fylla Stofilernas bukar samt att deras fjädrar pryder deras gutöglade enkelkrokar.   :yeah:

Det allra bästa är att generationen före dessa stofiler även kallade pre-stofiler ansåg att stofilerna var höggljuda, tramsiga och allmänt trendkänsliga och att fel saker prioriterades i fisket  :kopp: :vissla:

Betis

Hur definierar man de här Norrbyströms-fiskarna som klär sig i engelska yllekläder ,dricker påste , och sätter tillbaks fenlösa regnbågar???
Kombinationen splicane och looprullar.
Hipster-stofiler??????
I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet juni 08, 2016, 13:18:03
Hur definierar man de här Norrbyströms-fiskarna som klär sig i engelska yllekläder ,dricker påste , och sätter tillbaks fenlösa regnbågar???
Hipster-stofiler??????

Flugfiskeinorden-nördar :p
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

AnderS

Citat från: Betis skrivet juni 08, 2016, 13:18:03
Hipster-stofiler??????

Hippofiler? :appel1:

Betis

I am the real one.

rifle

Citat från: Betis skrivet juni 08, 2016, 13:36:25
Det var bättre!!! :yeah:  Hippofiler. :love:

Är det unga människor då är det nog tvättäkta hipsters och är det äldre farbröder så är det nog tyvärr pre-stofiler  :haum:

Betis

Citat från: Henka skrivet juni 08, 2016, 13:27:49
Flugfiskeinorden-nördar :p
En flugfiskeinorden-nörd hade väl inte satt en looprulle på ett canespö? Ej  heller druckit påste med varmvatten från plåthermos :nono:.
I en köpekåsa??!! :appel1:
I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet juni 08, 2016, 13:40:58
En flugfiskeinorden-nörd hade väl inte satt en looprulle på ett canespö? Ej  heller druckit påste med varmvatten från plåthermos :nono:.

Jodå, i norrbyströmmen.

När ska du dit? :nudge:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

Citat från: Betis skrivet juni 08, 2016, 13:40:58

Kanske är en hybrid?

Betis

Citat från: Henka skrivet juni 08, 2016, 13:45:22
Jodå, i norrbyströmmen.

När ska du dit? :nudge:
När ska du hänga medå Vi kan väl byta Baltak mot det här?
I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet juni 08, 2016, 13:57:03
När ska du hänga medå Vi kan väl byta Baltak mot det här?

Jag kan inte tänka mig att jag ska dit. Någonsin. :haum:

Men jag tror att du och smeden och några till från kanten skulle kunna ha det riktigt kul :nudge:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Vi kunde dra igång en redig gathering där å filma å grejja. Skapa en helt ny å sanslös stil. ;D
Fan va kul vi skulle kunna ha. :D
7-fots tvåhands. Lopprullar med s-vev. Bävernylonjackor och pvc-vadare. Fiskeväskor med såna där plastfickor å ha fisken i. Uppånedvända ostmackor.
Bara 30 cm långa gäddflugor. Rosa, och ljusblå.
Framåbakvända lantmännenskepsar. Spela vevgramofon. Knacka allt. Koka gröt över öppen granvedseld och värma överbliven pizza över samma.

Supa oss fulla på mäsk.
I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet juni 08, 2016, 14:09:55
Vi kunde dra igång en redig gathering där å filma å grejja. Skapa en helt ny å sanslös stil. ;D
Fan va kul vi skulle kunna ha. :D
7-fots tvåhands. Lopprullar med s-vev. Bävernylonjackor och pvc-vadare. Fiskeväskor med såna där plastfickor å ha fisken i. Uppånedvända ostmackor.
Bara 30 cm långa gäddflugor. Rosa, och ljusblå.
Framåbakvända lantmännenskepsar. Spela vevgramofon. Knacka allt. Koka gröt över öppen granvedseld och värma överbliven pizza över samma.

Supa oss fulla på mäsk.

Det låter lite likt baltak :haum:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Citat från: Henka skrivet juni 08, 2016, 14:16:06
Det låter lite likt baltak :haum:
Ja lite, men det skulle blir mer offentligt. Självklart ska vi bara fiska kamerapoolen.
I am the real one.

Betis

Å efter det kan vi alltid säga att fisket i norrbyströmmen är helt sanslöst bra!!!! :yeah:
Åk inte dit för allt i världen, det vill vi ha för oss själva.
I am the real one.

Helljammer

Förvånande att inte fler vatten satsar på kamerapooler.  :haum:
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Ismo

Citat från: Helljammer skrivet juni 09, 2016, 08:36:51

Känns som många redan gör det!..det pratas å fotas uti vattnet så ens ev. laxfiske går åy h-ete.

Helljammer

Citat från: ismo skrivet juni 09, 2016, 08:46:16
Känns som många redan gör det!..det pratas å fotas uti vattnet så ens ev. laxfiske går åy h-ete.

Då får gå än mer på otillgänglighet! Det torde vara din styrka!

rifle

Citat från: Helljammer skrivet juni 09, 2016, 08:36:51

Kan det handla om tillståndet att få ha kamera som är lite bängligt så de inte orkar?

rifle

Citat från: jakob skrivet juni 07, 2016, 15:15:53
För att inte tala om alla gäddfisketävlingar som är så populära nuförtiden!  :o
Jag har varit med på ett antal de senaste åren och maken till Outlawcoolastochhårdastivärldenstuk på folk har inte synts till sen Hells Angels senaste personalfest.
Där hänger ringarna från alla möjliga kroppsdelar och inte mycket otatuerad hud syns till. Skäggen (eller skegg som de säger för att det är lite extra coolt) är givetvis obligatoriska. Claes Svartzonker är gud och alla gäddhårdrockare (för det ska vara hårdrock) med självaktning har sitt eget coola brandname på sina egna hemmagjutna jiggar och tailar.
Givetvis ska båten vara motivlackad och se ut som något taget från en 80-tals hårdrocksvideo.
Och det är väldigt viktigt att inte prata i normal samtalston utan skrika och skräna och hälsa på varandra med nån typ av Ghettogangsterkramar och visa hur många av alla de andra (som har rätt stuk i framträdandet) som man känner. För det visar att man är nån.

De är en skam för både hårdrock och naturen.  :(

Har funderat på om du missade nåt som ingen på fiskelust har av dessa attribut?
Jag tror du alla av oss här besitter flera av de egenskaperna  :hmm:

Henka

Citat från: rifle skrivet juni 09, 2016, 14:18:43

Det är nog mig du menar, jag klarar mig :D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

Henka

Citat från: rifle skrivet juni 09, 2016, 15:26:02
Ojdå man ser ju skegget ända hit.

men nu är det borta
eller på väg ut igen.
Nä, det är bara orakat :hmm:

Å andra sidan så har jag ringar. Vigselringar, 2 st. Enligt Olavi så är det bögigt i Finland.
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Helljammer

Att fiska ut kastet med handen i byxfickan, är det stofiligt eller hippofiligt måntro? :haum:

rifle

Citat från: Helljammer skrivet juni 09, 2016, 15:38:55
Att fiska ut kastet med handen i byxfickan, är det stofiligt eller hippofiligt måntro? :haum:

Han kanske försöker dölja sina tatueringar på handen och de löjliga ringarna eller nåt sådant annars så är det nog en hybrid.

Henka

Ett bra trick när det blåser kallt ;D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Äh håll käft, det är fränt och avslappnat å fiska med ena handen i byxfickan. :love:
Inte filigt åt nåt håll, bara rätt. :tafeja:
I am the real one.

Betis

Dessutom väldigt proper klädd. Normal klädsel.
10 poäng till Henka. Plus 2 för att han förvånar mig.
Som han uttalar sig förväntar man sig att han ska se ut som en fjåne. ;D
I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet juni 09, 2016, 18:59:31
Dessutom väldigt proper klädd. Normal klädsel.
10 poäng till Henka. Plus 2 för att han förvånar mig.
Som han uttalar sig förväntar man sig att han ska se ut som en fjåne. ;D
Så säger du bara för att du är en fjompig  florist (rättstavningens korrigering av 'flugfiskeinordennörd' får stå kvar :D)

Skickat från min E5823 via Tapatalk

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Flygande-jakob

Citat från: rifle skrivet juni 09, 2016, 14:18:43

Inga ringar, inte skrikig, något skäggig men inte välvårdat, nästan inga tatueringar och den som var synlig har jag ju slipat bort så där finns bara ett ärr.  :tafeja:

Jaja, liiiite generaliserande är jag kanske och attributen jag klagar på är i sig inte attribut som gör att man förvandlas till det jag stör mig på. Absolut inte. Snarare är det så att attributen i sig inte gör stereotypen men stereotypen har alltid attributen. Så att säga.  :haum:
Panelhöns kan man kalla det kanske?
En riktig gammal hårdrockare med de attributen är just en riktig hårdrockare medan en panelhöna skaffar attributen utan att ha själen.
Så knalla gärna runt med skägg och tatueringar, det är ju skitbra om man trivs med det, men det är en annan sak om man skaffar sig nämnda grejer för att se ut som i senaste fräsiga gäddfiskefilmen.

rifle

Generaliserande är ju direkt roligt så därför ska man fortsätta göra det  :sowhat:  :tadaa:
Måste erkänna att jag själv gillar attribut för att visa vad man tillhör för grupp  :haum:  även om jag inte använder speciellt mycket fiskerelaterade attribut.
Tex gå med en bandtröja som jag ej lyssnat asmycket på det går inte  :haum:

Vi har varit riktigt duktiga i den här tråden då vi ej skrivit var det är bra att fiska  :hmm:

Henka

Citat från: jakob skrivet juni 09, 2016, 22:59:25
Inga ringar, inte skrikig, något skäggig men inte välvårdat, nästan inga tatueringar och den som var synlig har jag ju slipat bort så där finns bara ett ärr.  :tafeja:

Jaja, liiiite generaliserande är jag kanske och attributen jag klagar på är i sig inte attribut som gör att man förvandlas till det jag stör mig på. Absolut inte. Snarare är det så att attributen i sig inte gör stereotypen men stereotypen har alltid attributen. Så att säga.  :haum:
En riktig gammal hårdrockare med de attributen är just en riktig hårdrockare medan en panelhöna skaffar attributen utan att ha själen.
Så knalla gärna runt med skägg och tatueringar, det är ju skitbra om man trivs med det, men det är en annan sak om man skaffar sig nämnda grejer för att se ut som i senaste fräsiga gäddfiskefilmen.

Posör kallade vi den där typen förr.
Tycker det är ett bra begrepp. :hmm:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Flygande-jakob

Citat från: Henka skrivet juni 10, 2016, 07:58:13
Citat från: rifle skrivet juni 10, 2016, 07:21:45
Generaliserande är ju direkt roligt så därför ska man fortsätta göra det  :sowhat:  :tadaa:
Måste erkänna att jag själv gillar attribut för att visa vad man tillhör för grupp  :haum:  även om jag inte använder speciellt mycket fiskerelaterade attribut.
Tex gå med en bandtröja som jag ej lyssnat asmycket på det går inte  :haum:

Vi har varit riktigt duktiga i den här tråden då vi ej skrivit var det är bra att fiska  :hmm:

Jag är för feg för att använda kläder dom sticker ut på något sätt, har alltid varit rädd för det. Men jag kan ju börja nu när flugfisket har några nya modeinriktningar!  ;D

Tycker också vi är mycket skickliga gällande trådämnet. Vi är väl alla ganska överens om att man inte ska skriva ut för mycket om vattnen och det har vi ju slugt undvikt i tråden...  ;D

Jo men det ordet är lite för nymodigt tycker jag. Panelhöna har en mer stofil glans över sig.  :tafeja:

Henka

Citat från: jakob skrivet juni 10, 2016, 08:01:11
Jo men det ordet är lite för nymodigt tycker jag. Panelhöna har en mer stofil glans över sig.  :tafeja:

Panelhöna har ju en helt annan betydelse :tafeja:

Det är ju en såndär som står längs väggen (vid panelen) och bara betraktar när de andra roar sig :tafeja:

En posör (eller eg. 'poser') är en som försöker fånga andras uppmärksamhet genom att posera :nudge:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Flygande-jakob

Citat från: Henka skrivet juni 10, 2016, 08:03:38

Det är ju en såndär som står längs väggen (vid panelen) och bara betraktar när de andra roar sig :tafeja:

En posör (eller eg. 'poser') är en som försöker fånga andras uppmärksamhet genom att posera :nudge:

Hmm, ja du har säkert rätt. Fast båda är förekommande runt vattnen tycker jag.  :haum:
Bryggseglaren kan väl egentligen vara båda delarna, samtidigt.  :haum:

Henka

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

Ni som vet så mycket kan ni förklara hur en flugfiskare är som är "true"?

Flygande-jakob

Citat från: rifle skrivet juni 10, 2016, 08:25:59

Som Nils Färnström. Exakt som honom. Varken mer eller mindre. Smedman kvalar också in.
Resten är bluff och båg.

Henka

Citat från: rifle skrivet juni 10, 2016, 08:25:59

Som Ismo.
PRECIS som Ismo, minsta avvikelse är diskvalificerande! :hmm:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Flygande-jakob

Henka

Citat från: jakob skrivet juni 10, 2016, 09:39:15
Röker han pipa?
Han tog en marlboro mentol av mig på Hillsta 2006, och med ledning av den hosta han då presterade så tror jag inte att han röker så mycket  :-*  8)

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Flygande-jakob

Citat från: Henka skrivet juni 10, 2016, 09:57:03
Han tog en marlboro mentol av mig på Hillsta 2006, och med ledning av den hosta han då presterade så tror jag inte att han röker så mycket  :-*  8)

Då är han inte 100% true. Han är inte medlem i flugfiskets Manowar tillsammans med Smedman och Färnström och Öste.  :nono:

Ismo

Åååhh! Luder!.. :D

Betis

Citat från: jakob skrivet juni 09, 2016, 22:59:25

Nä men precis!!!
När man mer funderar över hur man bör vara istället för hur man vill vara . Finns inom allt. Attribut och grejer köper man för att man själv är intresserad av dom och vill ha dom.
Fiskar gör man för det är kul och intressant.
I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet juni 10, 2016, 12:01:15
Nä men precis!!!
När man mer funderar över hur man bör vara istället för hur man vill vara . Finns inom allt. Attribut och grejer köper man för att man själv är intresserad av dom och vill ha dom.
Fiskar gör man för det är kul och intressant.

Bra definition!
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

När jag var på Island hade vi en sån där med oss. Han hade aldrig fiskat strömvatten förut och trodde exempelvis att en halvmeter 0,25 tafs var nog.
Han hade köpt 4 olika fiskehattar/kepsar och frågade redan på flygplatsen vilken av dom han passade bäst i.
Självklara svaret blev naturligtvis, -Ingen av dom...... :zero:
Blir första frågan -Ja, hur faan ska jag vara då för å passa in? Kanske man skall leta reda på någon annan fritidssysselsättning.

Typexempel på en som inte var karl för sin hatt....

Han kompis däremot var mer ödmjuk inför uppgiften. Inte för att han kunde mer utan för att han verkligen seriöst ville lära sig att både fiska och föra sig.
I am the real one.

rifle

Det där tycker jag faktiskt är ett väldigt trångsynt sätt att se på människor. Bara för att de ej är som en själv så betyder det inte att de är värdelösa och inte ska hålla på med fiske  :hmm:
Fy på dig surgubbe!

rifle

De som står och iaktar de kan vara farliga för de försöker se vad som fungerar och lära sig nåt  :hmm:

Betis

Citat från: rifle skrivet juni 10, 2016, 13:19:53
Det där tycker jag faktiskt är ett väldigt trångsynt sätt att se på människor. Bara för att de ej är som en själv så betyder det inte att de är värdelösa och inte ska hålla på med fiske  :hmm:
Fy på dig surgubbe!
Nu tror jag inte du läste vad jag skrev. Tvärt emot att jag sagt att alla ska vara som mig menar jag att de ska försöka vara sig själva.
Att föra sig däremot handlar om att det finns en massa oskrivna regler när det gäller fiske. Regler för att det skall fungera vid vattnen. Regler för att alla ska få samma chans.
Detta kan man inte begära att nybörjare skall känna till men däremot vilja lära sig.
I am the real one.

rifle

Jag måste givetvis läsa så jag kan ifrågasätta nåt så vi kan fortsätta slösa bort tiden här istället för att fiska  :hmm:

Betis

Om jag säger till Henka att hur faan kan du klä dig på det jävla viset så svarar han - Skit du i det gubbjävel!!
Säger jag att det var attans va du var stilig idag då, så svarar han. -Skit du i det gubbjävel.!!!!
Där har du pudelns kärna...... 8)
I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet juni 10, 2016, 13:43:38
Om jag säger till Henka att hur faan kan du klä dig på det jävla viset så svarar han - Skit du i det gubbjävel!!
Säger jag att det var attans va du var stilig idag då, så svarar han. -Skit du i det gubbjävel.!!!!
Där har du pudelns kärna...... 8)

Idag summerar du på ett lysande sätt :D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

Henka

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

Henka

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

Betis

Å jag svarar självklart med samma ton när Henka säger, -Ska du springa omkring med den där flugfiskeinordengubbakepsajäveln?
-Skit du i det pojkslynglajävel..
I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet juni 10, 2016, 17:39:45
Å jag svarar självklart med samma ton när Henka säger, -Ska du springa omkring med den där flugfiskeinordengubbakepsajäveln?
-Skit du i det pojkslynglajävel..
Håll tjeften!

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Flygande-jakob

Betis

Citat från: jakob skrivet juni 10, 2016, 22:38:22
Gå nu och olja in era skegg så blir allt bra ska ni se.
Äh gå å lägg dig.
Kom igen när du äger en bakhjulsdriven bil. :tafeja:
I am the real one.

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet juni 10, 2016, 22:42:23
Äh gå å lägg dig.
Kom igen när du äger en bakhjulsdriven bil. :tafeja:

Det gör jag ju. Subban är bakhjulsdriven. Och framhjulsdriven.  :tafeja:

Betis

Citat från: jakob skrivet juni 11, 2016, 03:57:37
Det gör jag ju. Subban är bakhjulsdriven. Och framhjulsdriven.  :tafeja:
Klev du upp klockan 4 på morgonen bara för å skriva det? ;D
I am the real one.

Flygande-jakob

Henka

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

I am the real one.

rifle

rifle

Jag ska skriva var ni fiskar så jag själv får vara i fred.
Förra året var värdelöst så i år borde det borde det bli mindre fiskare efter älvarna om det är som det brukar.

Ismo

Citat från: rifle skrivet januari 07, 2019, 10:41:55
Jag ska skriva var ni fiskar så jag själv får vara i fred.
Förra året var värdelöst så i år borde det borde det bli mindre fiskare efter älvarna om det är som det brukar.

Inte är du den första som håller med att året(förra var skit) :p MEN! ..det brukar generera mindre med folk utmed älvarna...hoppas det håller i sig! :appelidiket: