Forumnyheter:

Fiskelust foruminfo Här finns kortfattad och enkel information om vÃ¥rt forum.

Huvudmeny

Ska man verkligen skriva var det är bra fiske? TV, tidningar, Internet mm?

Startat av Beretta, juli 29, 2007, 15:55:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tåivo

Nuförtiden stressade människor skall det vara serverat till max och maximal utdelning
("Sportfiske syndromen").

Förr svarade man Kalix älv och det dög.
Idag vill man veta vart i Kalix älv och vilken sten man stod på och gärna kastvinkeln!

När TA och jag irrade som mest i fjällen (innan laxviruset förstörde hårddisken) så var det utforskning och spännande upplevelser i Kiruna fjällen.
-93 2 veckor i Råsto
-94 2 veckor i Kaitum
-95 2 veckor i Råsto
osv osv osv osv
Dessa resor gav verligen resultat och erfarenhet.
Tyärr har man inte tid att stanna upp njuta , observera och känna nuet

P-A

Skulle aldrig svara på var i ett vatten det är bra och om det är
ett känsligt vatten så säger jag inget alls. Det finns ju bra närvatten(<40mil)
till stockholm som om man berättade i artikel/forum skulle bli utfiskade på en sommar.
En favorit är att säga hårkan och långan som är hög produktiva älvar
och riktigt jävla svårfiskade.
:nudge: :booze:

Thomas L

Citat från: Tåivo skrivet augusti 25, 2007, 19:04:23
Nuförtiden stressade människor skall det vara serverat till max och maximal utdelning
("Sportfiske syndromen").

Förr svarade man Kalix älv och det dög.
Idag vill man veta vart i Kalix älv och vilken sten man stod på och gärna kastvinkeln!

När TA och jag irrade som mest i fjällen (innan laxviruset förstörde hårddisken) så var det utforskning och spännande upplevelser i Kiruna fjällen.
-93 2 veckor i Råsto
-94 2 veckor i Kaitum
-95 2 veckor i Råsto
osv osv osv osv
Dessa resor gav verligen resultat och erfarenhet.
Tyärr har man inte tid att stanna upp njuta , observera och känna nuet
Jag håller med dig till 100%.

Observationer jag gjort vid vatten är att den som lägger ner mest tid vid heta platser får mest fisk.... men oj vad tråkigt dessa personer verkar ha som inte ens besvärar sig med att göra ett endaste kast på platser som inte är heta.... överraskande hugg är ju den bästa adrenalinkicken, tycker jag :D
Hitta en ny plats är  :D även om platsen bara är ny för mig och ingen annan...

Jag vill inte veta var det brukar hugga i en för mig ny pool :nono:
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Olavi

Citat från: Beretta skrivet juli 30, 2007, 08:36:17
Det trista är att folk har slutat tänka själva.

Förr tog man fram en karta och låg och kollade i flera dagar på vart man skulle åka.

Lite på vinst och förlust.

Ibland vann man, ibland förlorade man.

Nu förtiden har folk inte lust eller tid att kolla själv var de vill åka.

Istället verkar det mer vara...

"-Ähh, vi åker dit, jag läste om det i senaste tidningen, där finns det ju iallafall chans till fisk..."
Så är det. Alla fiskare har ju samma chans och möjlighet att hitta sitt eget smulstronställe, men väldigt få verkar göra sig besväret utan väntar sig istället att få det serverat på silverfat genom tips, artiklar, rykten etc.  :sowhat:
...cause I´m a man of wealth and taste..

Sg

detta är ju samma problem som med en del specimenvatten. Får folk reda på vart några tagit stora vatten, så komme "hunters" från hela landet och fiskar där. Vilket skapar ett enormt tryck, även om fisken sätts tillbaka.

Därför är det ju väldigt mkt mörkande inom detta fisket idag.

Beretta

Jag funderar starkt på att kontakta tidningar och TV angående denna fråga.

Tror nog dom skulle förstå vidden av vad deras reportage kan ställa till med.

Eller vad tror ni?

Ismo

Citat från: Beretta skrivet augusti 31, 2007, 13:29:25
Jag funderar starkt på att kontakta tidningar och TV angående denna fråga.

Tror nog dom skulle förstå vidden av vad deras reportage kan ställa till med.

Eller vad tror ni?

Gör så.. :yes:

Betis

Intressant tråd det här.

Min kontenta är den jag brukar komma fram till.
Vi behöver ändra inställningen hos de som fiskar.
Locka bort de värsta skräckexemplen till golf , segling, bergsklättring eller nån annan fadderittan-sport och ta oss an de gediget naturintresserade istället.

Vi är för jävla många som bara vill en stor jävla fisk, och gärna det redan innan vi ens vet vad som är fram eller bak på spöt.

Det värsta är att det inte ens var bättre förr.....

Alla svaren finns i den här tråden, problemet är hur faan vi förverkligar det.
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Torneus

Citat från: Betis skrivet augusti 31, 2007, 13:43:19
Intressant tråd det här.

Min kontenta är den jag brukar komma fram till.
Vi behöver ändra inställningen hos de som fiskar.
Locka bort de värsta skräckexemplen till golf , segling, bergsklättring eller nån annan fadderittan-sport och ta oss an de gediget naturintresserade istället.

Vi är för jävla många som bara vill en stor jävla fisk, och gärna det redan innan vi ens vet vad som är fram eller bak på spöt.

Det värsta är att det inte ens var bättre förr.....

Alla svaren finns i den här tråden, problemet är hur faan vi förverkligar det.

Skjut varannan fiskare och låt gud sortera ut dem  >:D

Lite funderirag i ämnet.

Problem med många fiskare blir det främst på ödsliga ställen så som Kiruna-jällen.
På platser som Emån och Mörrum så ger den stor mängden besökare klirr i kassan plus att
det finns infrastruktur att klara av alla besökare.
Den omsättnings som finns på platser som Mörrrum ger oss sportfisket argument att ta till mot
yrkesfisket. Så där är ger mängden fiskare något possitivt också.

Ett problem i Kiruna kan var Kommunkortet. Ett fiskekort för nästan hela Kiruna kommun.
Man bör nog kvotera mer vatten och sätta högre priser där. Direkt det blir mycket folk någonstans
så bör vattnet kvoteras oavsett om mängden fisk minskar eller inte. Det för att få spridnig
på fiskarna.
Fast nu verkar det som kvotering drar till sig mer folk, istället för tvärtom. Det verkar som man tror
att dom kvoterade vatten är dom bästa vattnen, vilket inte riktigt stämmer.

Öka kvoteringen och informera folk att kvoteringen beror på slitage och inte på att det är bästa fisket.

Sedan skulle det inte skada med mer fiskplatsinformation. Största anledning till att fiskare koncentreras till
vissa platser är brist på lokalkännedom. Man får information om en plats och åker dit.
Problemt är svårigheten att få information om dom andra platserna.

Om man pekar ut ett par hundra platser i Kiruna-fjällen med intressant fiske-information så kan man nog få spridning
på folk.
Snart är det midsommar, då vänder det

Sg

lösa o lösa, ok, vilka ska man sålla bort då? man kanske ska börja med sig själva :P?

Vad ger "oss" mer rätt att fiska än "dom"?

Låter lite grann som typisk "flugfiskarattityd" får jag ju lov att säga. Sån attityd som gör att de som inte flugfiskar anser att flugfiskare ser ner på folk.

Sg

Citat från: Henka skrivet juli 29, 2007, 16:41:44
Tack vare dina många dagböcker på olika fora så är det ju ett av sveriges mest exponerade vatten, FVOF kanske kan erbjuda någon slags provision åt dig 8)
ofta gör ju faktiskt själva fiskevårdsföreningarna ganska så bra reklam för sig själva utan skribenters hjälp. finns det pengar att tjäna på vattnet ser de till att folk får reda på det ändå.

Dessutom skickar de som hittat nya fiskeplatser och ska använda det för att tjäna pengar, ofta in journalister som gratis gästfiskare emot att de skriver en artikel om det.

Så det är egentligen fvof som håller i trådarna skulle ja vilja säga. Dom  bestämmer själva hur de vill göra.

PR...

Betis

Citat från: Beretta skrivet juli 29, 2007, 15:55:13
Funderat lite på tidningar,TV, författare och annan media verkligen ska berätta om var dom fiskar.

Många vatten visar stora tecken på slitage efter ett bra reportage.

Sourke, Sandåslandet, Bartek, Levas, Tavva osv. :(

Vi vill ju alla veta innerst inne var dom är, men är det verkligen inte viktigare att fisken fredas från det?

Folk vallfärdar ju oftast dit sommaren efteråt.

Jag blir också nyfiken på var dom är, men samtidigt rädd varje gång det skrivs om ett ställe.

Själv tycker jag att det är mer och mer synd att det står var dom är.

Vad tycker ni?

För å svara konkret, näe skriv inget eller gör inga filmer där ni talar om var ni är.
Möjligtvis lite information till era vänner som ni litar på.

Annars bara landsänden.

Jag har gjort tavlan å, sabbat kanonvatten å flera av mina vänner ha också berättat för mycket.
I am the real one.

SalmonMan

Citat från: Betis skrivet maj 29, 2008, 12:43:38
För å svara konkret, näe skriv inget eller gör inga filmer där ni talar om var ni är.
Möjligtvis lite information till era vänner som ni litar på.

Annars bara landsänden.

Jag har gjort tavlan å, sabbat kanonvatten å flera av mina vänner ha också berättat för mycket.
Kan bli så fel som sagt. En del av denna sport går ju ut på att hitta sina egna pärlor som man ostört kan komma tillbaka till.

Då man kommer tillbaks vill man inte se vindskydd, soptunnor och upptrampade stigar  :-\

Betis

Citat från: P-A skrivet augusti 25, 2007, 20:34:50
Skulle aldrig svara på var i ett vatten det är bra och om det är
ett känsligt vatten så säger jag inget alls. Det finns ju bra närvatten(<40mil)
till stockholm som om man berättade i artikel/forum skulle bli utfiskade på en sommar.
En favorit är att säga hårkan och långan som är hög produktiva älvar
och riktigt jävla svårfiskade.
:nudge: :booze:

'
De är klart, är man inte så vass flugfiskare så nog kan de vara jävligt å fånga fin fisk i Hårkan å Långan, för oss andra brukar de aldrig vara några problem......
I am the real one.

P-A

Citat från: Betis skrivet augusti 03, 2008, 14:40:41
'
De är klart, är man inte så vass flugfiskare så nog kan de vara jävligt å fånga fin fisk i Hårkan å Långan, för oss andra brukar de aldrig vara några problem......

Du är vällkommen att bli rundfiskad av mig och Vladimir där när
som helst gubbtjyv.
:rofl: :rofl: :rofl:

Betis

Citat från: P-A skrivet augusti 05, 2008, 17:54:44
som helst gubbtjyv.
Nu pratar ja iof mot mig själv, man skulle INTE tala om var det var lätt eller bra fiske.... :p
I am the real one.

Ismo

Citat från: P-A skrivet augusti 05, 2008, 17:54:44
som helst gubbtjyv.

Dig får man ju rundfiska 2ggr din tjockis!.. :haum:

Betis

Citat från: ismo skrivet augusti 05, 2008, 19:42:49
Till mig brukar de säga att ede ä'r lättare åhoppa över.....
I am the real one.

Trigger Hammer

Citat från: ismo skrivet augusti 05, 2008, 19:42:49

Han skulle väl var tunn som ett hyvelspån nu och bara muskler efter sin diet :haum:.

Ismo

Citat från: Trigger Hammer skrivet augusti 05, 2008, 20:04:07
Han skulle väl var tunn som ett hyvelspån nu och bara muskler efter sin diet :haum:.

Du menar att han skitit ut skelettet + övrigt onödigt? :haum: