Forumnyheter:

Vårt senaste kåseri: Kära vadarskor av  Joakim 'Hjortmyrs' Karlsson

Huvudmeny

Kan man lura sig själv till nåt kul i år?

Startat av Henka, april 13, 2010, 15:11:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henka

Tja....

Behöver är ju ett relativt begrepp, historiskt har jag förstått att jag kanske inte direkt är den prylhungrigaste flugfiskaren i sällskapet.

Men nåt kul börjar det väl bli dags att unna sig i år?

:haum:

Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Hjortmyrs

Bruce & Walker Parabolic Lite 15´, är jag sugen på!
Samt ett Orvis Frequent Flyer till puppmetet, 8 fot och 7-delat..  :flyguy:

rifle

Tycker du ska skaffa ett mobilet flugnindningset så du kan binda flugor vid stranden.
What time is it? It´s time to rock not yet!

Henka

Citat från: rifle skrivet april 13, 2010, 15:42:53
Tycker du ska skaffa ett mobilet flugnindningset så du kan binda flugor vid stranden.

En intressant idé, annars är det ju bara 700 meter till älven, så det är nog enklare att bara gå hem å binda om det skulle bli så att man blir lite sugen ;D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

MADMOOSE

Citat från: Henka skrivet april 13, 2010, 15:48:49
En intressant idé, annars är det ju bara 700 meter till älven, så det är nog enklare att bara gå hem å binda om det skulle bli så att man blir lite sugen ;D

Jaha en onge och redan fjättrad till hemmet..!  ;)

Henka

Citat från: Hjortmyrs skrivet april 13, 2010, 15:42:05
Bruce & Walker Parabolic Lite 15´, är jag sugen på!
Samt ett Orvis Frequent Flyer till puppmetet, 8 fot och 7-delat..  :flyguy:

Spön har jag en garderob full ungefär, och inte ens med nuvarande garderob får alla den uppmärksamhet de förtjänar,
så där tror jag inte jag finner något att komplettera med... Man kanske knäcker nåt nytt i år... :appa2:

Rullar har jag också för många, för att inte tala om linor :nono:

Jacka kanske? Det börjar bli tätt mellan hålen i min vadarjacka...

Vadarna är nya, vadarskorna börjar se annorlunda ut förstås... :yeah:

Väskor å grejer har jag en uppsjö :hmm:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

västvis

Det är väldigt svårt att låta bli att köpa något nytt. Fasthän att man har aldeles för mycke av olika saker inom flugfisket, så är känslan att köpa något nytt alltid aktuellt. Mitt eget stora problem är att jag har så dj*vla svårt att avvara något av det jag har så snart behöver man mer garderober. Känner mig som en Ekorre ibland..   ;)

Ron

En bra bärsele så att du kan ta med ditt barn på fiske.

Jag gjorde så först med barn nr 2 och det gjorde att hon blev mer präglad (läs intresserad) på fiske än avkomma nr 1.
"A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other."

Henka

Citat från: Ron skrivet april 13, 2010, 17:13:22

Jag gjorde så först med barn nr 2 och det gjorde att hon blev mer präglad (läs intresserad) på fiske än avkomma nr 1.

Nu är det ju inte så att jag med är helt säker på att det var just selen som präglade din andra avkomma på fisket.
Men bra sele är redan införskaffad :yeah:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Ismo

strömmen

Citat från: Henka skrivet april 13, 2010, 15:11:41
Tja....

Behöver är ju ett relativt begrepp, historiskt har jag förstått att jag kanske inte direkt är den prylhungrigaste flugfiskaren i sällskapet.

Men nåt kul börjar det väl bli dags att unna sig i år?

:haum:

Men herregud Henka! Om du behöver tips på saker där du skulle kunna bränna vansinnigt mycket pengar så vänd dig med förtroende till nån som sitter kraftigt fast i flugbindningsträsket! Skinn från ställen på jorden där solen skiner när du sover, fasaner i alla möjliga upptänkliga former och div flasher & annan skit som du säkert skulle klara dig alldeles utmärkt utan, listan kan göras oändlig.  Vi hörs! MVH//Jonas

Thomas L

Citat från: Ron skrivet april 13, 2010, 17:13:22

Henka har gjort Elias simkunnig i stället ;)
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Thomas L

Citat från: strömmen skrivet april 13, 2010, 18:24:37
Men herregud Henka! Om du behöver tips på saker där du skulle kunna bränna vansinnigt mycket pengar så vänd dig med förtroende till nån som sitter kraftigt fast i flugbindningsträsket! Skinn från ställen på jorden där solen skiner när du sover, fasaner i alla möjliga upptänkliga former och div flasher & annan skit som du säkert skulle klara dig alldeles utmärkt utan, listan kan göras oändlig.  Vi hörs! MVH//Jonas
Nu trodde jag att du skulle föreslå han börja med zonkers....  :police: ;D

Sg

Om du har en gammal jacka och behöver en ny så tycker jag du redan har svarat på din fråga :)

strömmen

Citat från: Thomas L skrivet april 13, 2010, 18:41:50
Nu trodde jag att du skulle föreslå han börja med zonkers....  :police: ;D
Knappast Thomas! Glöm inte att herr Frödin sågat Zonkers på lax så den som är så jävla dum i huvet att gå emot denna gigant inom laxfiske får faktiskt skylla sig själv. För min egen del så är det egalt eftersom jag aldrig får nån fisk. MVH//Jonas

Ron

Citat från: strömmen skrivet april 13, 2010, 19:28:43
Knappast Thomas! Glöm inte att herr Frödin sågat Zonkers på lax...

Har han?  :o
Är det därför jag "bara" fått öring på hans zonkervariant?  ???

Henka

Citat från: strömmen skrivet april 13, 2010, 18:24:37

Problemet är att jag faktiskt har hunnit fiska en hel del i mina dar, och är rätt övertygad om att jag redan äger åtminstone 4 gånger så mycket bindmaterial som jag någonsin kommer ha någon form av användning för.

Men visst, jag kan väl köpa nåt silly skin eller nåt sånt ;D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Henka

Citat från: Sg skrivet april 13, 2010, 18:49:20
Om du har en gammal jacka och behöver en ny så tycker jag du redan har svarat på din fråga :)

Vem sa nåt om att jag bara har en jacka 8)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

BB

Ja, vad skall man hitta på? Du e ju kräsen!

Räknas väl som småpinaler, men ett vågnät + schyst våg hade jag mkt nytta av ifjol.
Har du nån riktig Läderman? Det är nog fan top 3 bästa prylen ever alla kategorier för mig!  :love: ;D
Keps med propeller?  ???

Henka

Citat från: BB skrivet april 13, 2010, 22:46:24

Räknas väl som småpinaler, men ett vågnät + schyst våg hade jag mkt nytta av ifjol.
Har du nån riktig Läderman? Det är nog fan top 3 bästa prylen ever alla kategorier för mig!  :love: ;D

Jag har två bra vågar, vågnät har jag förstås inte :hmm:

Jag har en "lappkniv" (vilket för övrigt var roligt att köpa, när jag kom fram till kassan hos en av de lokala fiskeprylsnasare sa  (den förmodligen lönebidragsanställde) säljaren "men va konstigt, det står ju pukko på den hära" ::)

Sen har jag ju min favoritpeang från dr. slick :yeah:

Bra jobbat, men du är inte ända framme 8)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Sg

vågnät då. Även om det kanske inte är världens roligaste eller dyraste sak att köpa ;D

Ismo

Köp en typ av Murikka!...med i bilen å grilla bengabåge...å dylikt tillbehör 8)

Kan kolla vad den som jobbarpolarn har för sorts! ..han var nöjd!..

Thomas L

Har du nån riktig Läderman? Det är nog fan top 3 bästa prylen ever alla kategorier för mig!  :love: ;D
Keps med propeller?  ???
Var hittade du vågnätet?
Är det smidigt och tunnt?

Ron

Hjortmyrs

En ABU-rök, det ska jag inhandla snart!  :nudge:

Henka

Citat från: Hjortmyrs skrivet april 14, 2010, 07:53:48
En ABU-rök, det ska jag inhandla snart!  :nudge:

De är så små, och biltemas fis-krök har faktiskt fungerat över förväntan :yeah:

Däremot så har jag faktiskt funderat mycket allvarligt på att bygga mig en kallrök :hmm:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Hjortmyrs

Du kan alltid spara pengarna och hänga på till Kola nästa år för 30 papp..  :nudge:

Eller så arrenderar du femman, slänger i lite sprängsten, och säljer fisket dyrt på veckobasis. Bakom Ängevi bygger du ett flott hus; "Lisasand Lodge" eller nåt.
En investering med andra ord.  :hmm:

Ron

BB

Citat från: Thomas L skrivet april 13, 2010, 23:38:59
Var hittade du vågnätet?
Är det smidigt och tunnt?

Lokala fiskebutiken. Fanns inget riktigt märke på den. Nätet ligger i ett svart tygfodral ca 20x20x4cm med texten "Weight sling". Nätet är sytt så att det är "platt" i botten. Du kan stoppa i en 125cm gädda eller lax och väga utan att böja fisken som en banan eller låta den stå på nosen i påsen. Fisken ligger vågrätt och ganska rak. Lätt att ha med tycker jag. Bra grej! Ca 150:-

rifle

Citat från: Sg skrivet april 13, 2010, 18:49:20

Lite förklaring från min sida  :rolleye:
Nåt man behöver det behöver man inte lura sig själv att köpa.
De roliga sakerna att köpa är de som är onödiga och som man måste lura sig själv att man behöver.

Henka

Citat från: rifle skrivet april 14, 2010, 11:06:03
Lite förklaring från min sida  :rolleye:
Nåt man behöver det behöver man inte lura sig själv att köpa.
De roliga sakerna att köpa är de som är onödiga och som man måste lura sig själv att man behöver.

Lura var kanske ett illa valt ord, det handlar bara om att det krävs lite extra god motivation - men vi är helt eniga i tankesättet iaf :looney:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Loopis

Keps med propeller?  ???

knappen på lädermans fodralet rostar fan ihop  >:(
Join the maffia

Mitcho

Prenumerera på nån fiskeblaska, om annat finns det en hel del förslag i dom.

Henka

Citat från: Mitcho skrivet april 14, 2010, 21:36:33
Prenumerera på nån fiskeblaska, om annat finns det en hel del förslag i dom.

Om jag hittar nån med text mellan reklamen så ;D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Hjortmyrs

Citat från: Henka skrivet april 14, 2010, 22:03:24
Om jag hittar nån med text mellan reklamen så ;D

Chasing Silver tycker jag är trevlig. Trout & Salmon likaså.

Thomas L

Citat från: Hjortmyrs skrivet april 15, 2010, 19:24:55
Chasing Silver tycker jag är trevlig. Trout & Salmon likaså.
Låter bra men det finns några Kilproducerade alster som bör undvikas. Dom kan ta "vad fan som helst" på omslaget ::)

Henka

Citat från: Thomas L skrivet april 15, 2010, 19:34:28
Låter bra men det finns några Kilproducerade alster som bör undvikas. Dom kan ta "vad fan som helst" på omslaget ::)

jo, men så tydlig var du inte :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Hjortmyrs

De har ju en förkärlek för den avkopplande färgen chock-neon-orange dessutom..  ;D

Flygande-jakob

Jag tycker då förra omslaget var mycket vackert. :tafeja:

rifle

Henka

Citat från: rifle skrivet mars 05, 2015, 08:44:46
Har problemet löst sig?

man kan väl säga att det återuppstått!

Tack för ett bra lyft.

Vad ska jag köpa i år?

Ps. Muurrikka har jag redan :tadaa:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

Börja med att sälja bort en massa saker. Sen tror jag du behöver en selfiepinne  :kopp:

Betis

Nu när du tränat upp dig till å bli så stark så måste du köpa något riktigt tungt å bära. En kakelugn?
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Henka

Citat från: Betis skrivet mars 05, 2015, 09:11:51
Nu när du tränat upp dig till å bli så stark så måste du köpa något riktigt tungt å bära. En kakelugn?

Jag behöver nåt tyngre :hmm:
Kanske pandamat, eller en hardyrulle eller nåt annat urbota dumt :haum:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

Kan faktiskt skryta att jag lurat mig själv på två nya spön hittills efter säsongen slutade 2014 och ett tredje är på G ska bara bestämma mig för vilken 15fotare jag ska införskaffa. Har även lurat på mig några nya linor och även en slingpack på 7liter.
Jag är lite nöjd om jag får säga det själv.

Henka

Citat från: rifle skrivet mars 05, 2015, 09:22:04
Kan faktiskt skryta att jag lurat mig själv på två nya spön hittills efter säsongen slutade 2014 och ett tredje är på G ska bara bestämma mig för vilken 15fotare jag ska införskaffa. Har även lurat på mig några nya linor och även en slingpack på 7liter.
Jag är lite nöjd om jag får säga det själv.

En slingpack lät ju groteskt fjolligt :D

Vilken modell? :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

Patagonia stealth atom 7l blev det.
Tror inte jag kommer använda den så mycket men jag hoppas den ska fylla sin funktion vid kortare attackturer.

Flygande-jakob

Klumpar och linor. Ju fler man köper, ju fler tycker man sig behöva. Och till slut har man så många att man inte behärskar att fiska med en enda vettigt och fiskeresultatet blir sämre och sämre vilket man skyller på dåliga klumpar och så är det igång igen!  :yeah:
Kan inte misslyckas om du bara ser till att hela tiden tänka att "det kan nog fan bli lite bättre ändå.."

Henka

Citat från: jakob skrivet mars 05, 2015, 09:40:02
Klumpar och linor. Ju fler man köper, ju fler tycker man sig behöva. Och till slut har man så många att man inte behärskar att fiska med en enda vettigt och fiskeresultatet blir sämre och sämre vilket man skyller på dåliga klumpar och så är det igång igen!  :yeah:
Kan inte misslyckas om du bara ser till att hela tiden tänka att "det kan nog fan bli lite bättre ändå.."

Äh, du är bara sååå hösten 2014 :tafeja:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Flygande-jakob

Citat från: Henka skrivet mars 05, 2015, 10:10:46
Äh, du är bara sååå hösten 2014 :tafeja:

:-[
Men det är ju ändå en evighetsmekanism som egentligen aldrig blir omodern så jag tycker helt klart att du investerar i ett nytt batteri klumpar för sådär 5-6000kr. Givetvis av olika fabrikat så långt det går så att du tvingas komplettera upp med alla sjunkgrader om du fastnar extra för något fabrikat. Annars är en given hit att, precis som den där Edgeiga killen, inte provfiska alls utan ändå utse några favoriter och köpa vidare utifrån det.  :D

rifle

De bästa sakerna att köpa är runtikring saker till fisket. Man använder ändå oftast samma spö och samma linor.
Medans runtikring sakerna faktiskt kan förbättra tillvaron mycket. Som tex en stolsryggsäck är så sjukt bra (givetvis har jag en).
Så köp en stolryggsäck.

Ismo

Fiska naken! ..så får du fiska ensam... :tadaa:

Henka

Citat från: rifle skrivet mars 05, 2015, 10:21:58
De bästa sakerna att köpa är runtikring saker till fisket. Man använder ändå oftast samma spö och samma linor.
Medans runtikring sakerna faktiskt kan förbättra tillvaron mycket. Som tex en stolsryggsäck är så sjukt bra (givetvis har jag en).
Så köp en stolryggsäck.

Ja! Ja!
Stolsrygga är fan inte dumt!

Vad ska man ha för nån då?
Vilka är vettiga både att bära och sitta på?
För fy fan för att kånka runt på en jävla stålram med en ditkletad rygga som inte ens rymmer en termos, och sen sitter man som nåt
jädra block i en obekväm pungklämma :p
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

Citat från: Henka skrivet mars 05, 2015, 10:26:45
Ja! Ja!
Stolsrygga är fan inte dumt!

Vad ska man ha för nån då?
Vilka är vettiga både att bära och sitta på?
För fy fan för att kånka runt på en jävla stålram med en ditkletad rygga som inte ens rymmer en termos, och sen sitter man som nåt
jädra block i en obekväm pungklämma :p

Ja de är fan värdelösa att bära jämfört med en vanlig men mycket bättre att sitta på  :hmm:
Jag köpte en:
http://www.letro.se/shopartinfo_mer.ASP?ProdId=23410

Ismo

Denna har jag själv vart intresserad att köpa i många år..men blir aldrig av..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=315997

Flygande-jakob

Ingen dum idé!
Kan rekommendera att köpa en ordentlig direkt (dyr). Jag har snålat och köpt ett par billiga och det är totalskit.

amebix

just en stolsrygga är nog nästa investering fan vad skönt o kunna sitta någorlunda vettigt istället för o sitta på nån jävla sten eller stock. 
fittstuvningshjärna!!!!!!

Henka

Citat från: jakob skrivet mars 05, 2015, 10:43:59
Ingen dum idé!
Kan rekommendera att köpa en ordentlig direkt (dyr). Jag har snålat och köpt ett par billiga och det är totalskit.

Vart går gränsen för dyr då?
Biltemas för 199 känns dyr och fin.
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Henka

Citat från: amebix skrivet mars 05, 2015, 10:45:08
just en stolsrygga är nog nästa investering fan vad skönt o kunna sitta någorlunda vettigt istället för o sitta på nån jävla sten eller stock. 

meh!
Kom på nåt eget!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

amebix

Flygande-jakob

Citat från: Henka skrivet mars 05, 2015, 10:45:11
Vart går gränsen för dyr då?
Biltemas för 199 känns dyr och fin.

En sån har jag. Rekommenderas förstås inte. Det är som du uttrycker det en pungklämma av rang och av låg kvalitet. Förmodligen tillverkad av barnarbetare..  ;D

rifle

Jag kan rekommendera Oltech stolryggsäck den är bra. Mycket småfack så man kan sprida ut sina saker i och det finns lättillgängliga fack. Det finns även ett regnskydd med. Stolen är bra för om man fiskar med bekanta så sitter de ofta på den när man kommer tillbaka efter en repa.

Edit: Men den helt klart sämre att bära än en vanlig rygga.

rifle

Ismo

amebix

nya vadare?   simms g4 zip  skitbra o skitdyra.  osså ett par kängor till det för det nätta priset av 2400.

rifle

Henka

Citat från: rifle skrivet mars 05, 2015, 10:47:27
Jag kan rekommendera Oltech stolryggsäck den är bra. Mycket småfack så man kan sprida ut sina saker i och det finns lättillgängliga fack. Det finns även ett regnskydd med. Stolen är bra för om man fiskar med bekanta så sitter de ofta på den när man kommer tillbaka efter en repa.

Edit: Men den helt klart sämre att bära än en vanlig rygga.

Bra mått!  :kopp:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Henka

Fast jag tror jag skiter i stolsrygga.
Jag har ju en statoilstol :hmm:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Flygande-jakob

En sån här kanske skulle passa herrn?  :haum:

Henka

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Flygande-jakob

Citat från: Henka skrivet mars 05, 2015, 11:40:39
Ett fältkök? :haum:

Ja varför inte? En brasa under den så värmer man på när man är klar så att säga.  :yeah:

Henka

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Hjortmyrs

En stolryggsäck med ryggstöd har jag tänkt köpa i cirka 10 år. Ända sedan den gamla gick sönder för snart 15 år sedan.
Finns det nån stödgrupp för "oss med svårighet att köpa stolryggsäck".
Men nu när man bli så gammal, kanske man med mer pondus kan göra slag i saken?

Hjortmyrs

Helljammer

Citat från: jakob skrivet mars 05, 2015, 11:39:58
De där heter märkligt nog Hammerdalingen, i bestämd form, undrar vilken Hammerdalsbo som bör äras för detta. :haum:
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Ismo

Citat från: jakob skrivet mars 05, 2015, 11:39:58

Åhhh! ..en invalid toa.. :D ...snart har han allt. :looney:

rifle

Citat från: Hjortmyrs skrivet mars 05, 2015, 20:18:09
En stolryggsäck med ryggstöd har jag tänkt köpa i cirka 10 år. Ända sedan den gamla gick sönder för snart 15 år sedan.
Finns det nån stödgrupp för "oss med svårighet att köpa stolryggsäck".
Men nu när man bli så gammal, kanske man med mer pondus kan göra slag i saken?

Jag börjar inse att jag är snabb och rapp i mitt stolsryggsäck köp jämfört med många andra. Jag velade bara i 1,5år innan jag köpte. Är ju så sjukt bra om man inte ska gå längre sträckor.

Flygande-jakob

Citat från: Helljammer skrivet mars 05, 2015, 21:44:57
De där heter märkligt nog Hammerdalingen, i bestämd form, undrar vilken Hammerdalsbo som bör äras för detta. :haum:

Knyter Henka fast den på en ryggsäck kan han marknadsföra den som Forshagingen.  :yeah: Tycker gott han kan skruva dit ölhållare och toarullehållare på sidorna också så är det den kompletta fiskestolen för ett fiskeäventyr i Värmland.

Citat från: rifle skrivet mars 06, 2015, 08:43:45
Jag börjar inse att jag är snabb och rapp i mitt stolsryggsäck köp jämfört med många andra. Jag velade bara i 1,5år innan jag köpte. Är ju så sjukt bra om man inte ska gå längre sträckor.

Hur jävliga brukar dom vara att kånka runt på då? Borde väl finnas varianter med nån hyfsad mes eller nåt som ligger bra mot ryggen?

Henka

Citat från: jakob skrivet mars 06, 2015, 09:37:11
Hur jävliga brukar dom vara att kånka runt på då? Borde väl finnas varianter med nån hyfsad mes eller nåt som ligger bra mot ryggen?

Mes kan du va själv! :tafeja:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

lakselva

Jag har märkt att jag blivit snål mot mig själv, hur råda bot?

Flygande-jakob

Citat från: lakselva skrivet mars 06, 2015, 09:54:20
Jag har märkt att jag blivit snål mot mig själv, hur råda bot?

Var generös mot någon annan istället.  :D Du kan få mitt kontonummer.  :yeah:

MADMOOSE

Citat från: jakob skrivet mars 06, 2015, 10:13:38
Var generös mot någon annan istället.  :D Du kan få mitt kontonummer.  :yeah:

;D

rifle

Citat från: jakob skrivet mars 06, 2015, 09:37:11

Så jävliga är det inte, remmarna är väl ok och så men den kommer längre ut från ryggen vilket gör det lite sämre.
Men man fnissar förtjust sen när man sitter på sin stol och äter en bulla och byter fluga medans nån bekant febrilt letar efter nån vass sten att sitta på så vadarbyxorna får hål.

Flygande-jakob

Citat från: rifle skrivet mars 06, 2015, 11:43:03
Så jävliga är det inte, remmarna är väl ok och så men den kommer längre ut från ryggen vilket gör det lite sämre.
Men man fnissar förtjust sen när man sitter på sin stol och äter en bulla och byter fluga medans nån bekant febrilt letar efter nån vass sten att sitta på så vadarbyxorna får hål.

Men nackdelen är väl som du skrev tidigare att så fort du lyfter röven från den där stolen så sitter den bekante som klistrad där och vägrar flytta sig.  :-\
Man kanske borde ha med sig två stolryggsäckar om man har en bekant?
Jag som inte har några kompisar klarar mig med en!  :yeah:

Ismo

Citat från: jakob skrivet mars 06, 2015, 12:05:52
Men nackdelen är väl som du skrev tidigare att så fort du lyfter röven från den där stolen så sitter den bekante som klistrad där och vägrar flytta sig.  :-\
Man kanske borde ha med sig två stolryggsäckar om man har en bekant?
Jag som inte har några kompisar klarar mig med en!  :yeah:

..men du har väl så dålig mage att röven är inte att tänka på att sitta med?..så du behöver ingen stol! :D

Flygande-jakob

Citat från: ismo skrivet mars 06, 2015, 12:13:58
..men du har väl så dålig mage att röven är inte att tänka på att sitta med?..så du behöver ingen stol! :D

Tvärtom, måste sitta på nåt annars pyser det ur.. :tafeja:

Ismo

Citat från: jakob skrivet mars 06, 2015, 12:24:53
Tvärtom, måste sitta på nåt annars pyser det ur.. :tafeja:

Du borde bli heltids Metare... :tadaa:

Betis

Tror jag har en sån där stolryggsäck  med ryggstöd jag skulle kunna ge bort. Helt värdelös att bära och ett helvete att göra av med ryggstödet. Tung, besvärlig och otymplig. Perfekt om man vill bli stark och man slipper  käka anabola för att bli arg och irriterad.
I am the real one.

Hjortmyrs

Det skönaste är ändå en billig campingstol med burkhållare. Nästan så det bär emot att lämna den för att gå en repa.

Vi hade en riktigt regnig dag uppe i Gaula förra året.
Några ur vårt gäng byggde ett föredömligt camp med två sköna campingstolar och ett parasoll + bord i mitten, samt spöhållare av drivved. De på valdet ovanför kastade lystna blickar på denna inrättning.  :kopp:

amebix

fick ju en sån därna karpmetarstol av bossebus i julklapp för ett par år sen  men den är så jäääävla dryg o släpa på. man sitter som en kung  i den dock

Betis

Citat från: Hjortmyrs skrivet mars 06, 2015, 21:27:34
Det skönaste är ändå en billig campingstol med burkhållare. Nästan så det bär emot att lämna den för att gå en repa.

Vi hade en riktigt regnig dag uppe i Gaula förra året.
Några ur vårt gäng byggde ett föredömligt camp med två sköna campingstolar och ett parasoll + bord i mitten, samt spöhållare av drivved. De på valdet ovanför kastade lystna blickar på denna inrättning.  :kopp:
Jo,det är nog bättre.
I am the real one.

salmonmike

Klyktattare! Men snälla ni? Endast Klyktattare använder stolryggsäck vid fiske.. Jag är är djupt bedrövad. Kunde jag aldrig drömma om ;)

Hjortmyrs

Citat från: salmonmike skrivet mars 06, 2015, 22:32:25
Klyktattare! Men snälla ni? Endast Klyktattare använder stolryggsäck vid fiske.. Jag är är djupt bedrövad. Kunde jag aldrig drömma om ;)

En cigarr och en liten medhavd whisky, eller kopp kaffe för den delen, i en skön stol när man gått i älven ett tag är ju en frälsning varje gång.  :love:

Men du är väl en sån där jäktig och härjig ungdom med hörlurar i älven, ömsom kast ömsom facebookuppdatering.  :spank:

salmonmike

Ja jag är en härjig ungdom. Man piskar igenom poolen en gång, sen hoppa i bilen och piska nästa osv..osv.. När man inte orkar mer drar man till sitt sovställe... Jag hatar ryggsäckar och sittfiskare men måste erkänna att jag själv trilla dit. Skulle fiska vall i Norge. Hatar det också men av nån anledning blev de så då älven va grym. Jag köpte en brassestol då man va tvungen att fiska poolen mer än en gång och inte hade nån annan att fara till. Jäklar vad jag led i början. Men med öl och mat vid älven gick det och var trevligt fast på ett annat sett. Jag hade visst missat nåt i 25 år eller?. Nästa gång ska jag köpa en karpsäng :D. Jag hade gått från en supervass ensam laxfiskare utan sittstol till en värdelös social sittfiskare med stol...

amebix

ibland måste man bara sitta ner en stund.......och med tanke på att man går omkring med sparkdräkt för typ 8000 så är det inte så dumt o ge fan i o sätta sej på en vass sten eller en stockjävel full med kåda........äh jag tror på taikonväska. klyktattare kan du va själv.

salmonmike

Annars kan man köpa billigare sparkdräkt och lägga lite mer på fisket, så kanske man får en hum om vad det handlar om. ;)

amebix

lätt för nån som får grejjer kastade efter sej ;P  själv får man ju pynta i stort sett ful(l)pris för allt man skaffar. simms g4 vadarna är nog bästa köpet efter fittstuvningspöet.  skickade iväg dom på renovering med en order om strumpbyte och lite läkagekoll...fick tillbaka dom med nya strumpor och desutom hade dom goanissarna tamejfan tejpat om varenda söm på vadarna.  lätt värt 5 spänn.eller var det 8tusen .

Ron

Provade stolryggsäck en säsong, men dom är ärligt talat vare sig bra att sitta på eller att bära grejer i. Köp hellre en ny lina.

Hjortmyrs

Citat från: salmonmike skrivet mars 06, 2015, 23:57:40
Ja jag är en härjig ungdom. Man piskar igenom poolen en gång, sen hoppa i bilen och piska nästa osv..osv.. När man inte orkar mer drar man till sitt sovställe... Jag hatar ryggsäckar och sittfiskare men måste erkänna att jag själv trilla dit. Skulle fiska vall i Norge. Hatar det också men av nån anledning blev de så då älven va grym. Jag köpte en brassestol då man va tvungen att fiska poolen mer än en gång och inte hade nån annan att fara till. Jäklar vad jag led i början. Men med öl och mat vid älven gick det och var trevligt fast på ett annat sett. Jag hade visst missat nåt i 25 år eller?. Nästa gång ska jag köpa en karpsäng :D. Jag hade gått från en supervass ensam laxfiskare utan sittstol till en värdelös social sittfiskare med stol...

Välkommen i gänget, ta med folköl.  :flyguy:

Henka

En säsongsavslutning i Laerdal var väl bra lurat? :-)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Hjortmyrs

Citat från: Henka skrivet mars 07, 2015, 12:27:10

Överjäkligt bra lurat, rätt sak att lägga pengar på.

rifle

Helt rätt för fisket är det första man lägger pengarna på.

Henka

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Hjortmyrs

Citat från: Henka skrivet mars 07, 2015, 12:53:50
Era rövslickare!
I like it!

Försöker bara muntra upp dig, efter att du slängt pengar på en fesktom dretälv.  :p

Henka

Citat från: Hjortmyrs skrivet mars 07, 2015, 15:43:19
Försöker bara muntra upp dig, efter att du slängt pengar på en fesktom dretälv.  :p
Säger du som flyttar till Deje :rofl:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Helljammer

Sitt där och gotta dig på verandan i laerdal du! Får du med dig en viss chefstandläkare? :rofl:
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Loopis

Klyktattare är som finnar! Parasiter! I mörrum behöver man ingen klyksäck där står klyksoffor utställda  :looney:
Join the maffia

Sunray

Citat från: Henka skrivet mars 07, 2015, 12:27:10

Samma ställe som förra året?

Ismo

Citat från: Loopis skrivet mars 07, 2015, 19:00:35
Klyktattare är som finnar! Parasiter! I mörrum behöver man ingen klyksäck där står klyksoffor utställda  :looney:

Ismo Parasit! ...nytt efternamn.. :looney:

Henka

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Henka

Citat från: Helljammer skrivet mars 07, 2015, 18:00:30
Sitt där och gotta dig på verandan i laerdal du! Får du med dig en viss chefstandläkare? :rofl:
Jag behöver en läromästare, och mer övertygad om sin egen förträfflighet är nog svårt att finna 8)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Helljammer

Henka

Vad tror ni om ett hardy demon 11ft #7 till öringfisket?
Har inte testat några av hardys spön...
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Loopis

Join the maffia

rifle

Klyktattare vad är det för nåt?

Henka

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

rifle

Citat från: Henka skrivet mars 09, 2015, 08:32:40
http://sv.wikipedia.org/wiki/Klyktattare

Aha jag trodde det menades att det blir en klyka på en bärstol eller nåt sådant, nu vet jag bättre.

Ismo

Betis

Klyktattare,  det är Sundsvallsbor det.....
I am the real one.

Betis

I Jämtland finns det jämtar,  runt omkring finns det klyktattare,  sörlänningar och lappjävlar.
I am the real one.

Betis

Jag funderar allvarligt på att köpa mig en motorcykel.  Eller en M3 E46 . Med tak.
I am the real one.

Flygande-jakob

Jag köpte en Saab förra veckan...   :-[

Betis

Citat från: jakob skrivet mars 09, 2015, 12:55:16
Jag köpte en Saab förra veckan...   :-[
Å fy han där nere med horn, tycker du livet börjar bli lite för behagligt?
I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet mars 09, 2015, 12:54:17
Jag funderar allvarligt på att köpa mig en motorcykel.  Eller en M3 E46 . Med tak.

E46, det var fränt.
En egen motorväg, det skulle man ha :D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Hjortmyrs

Citat från: Henka skrivet mars 09, 2015, 13:04:57
E46, det var fränt.
En egen motorväg, det skulle man ha :D

Med tak! Jo jag tackar!

Betis

Citat från: Hjortmyrs skrivet mars 09, 2015, 13:05:53
Med tak! Jo jag tackar!
Tak på bilen är fränt, och styvt. Cabriolet blir tungt och jirkligt.
I am the real one.

Henka

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Dessutom  skall jag köpa ny automatiskt avluftare till pannan.  Skitfränt. ........
I am the real one.

Betis

Köpt ännu ett 8 fots #5 grässpö.  Skulle egentligen bara ha en extra och annorlunda topp men, -När jag ändå hyvlade så gjorde jag ett helt spö, då slapp jag passa in hanholken i den andra honan. ....
Jo, börjar bli några stycken i skåpet nu.
Kul pålurning.  :D
I am the real one.

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet mars 09, 2015, 12:57:14
Å fy han där nere med horn, tycker du livet börjar bli lite för behagligt?

Nja. orkade inte leta bil längre, har hållit på i två månader och missat klipp efter klipp. Och Saab ger sanslöst mycket bil för pengarna om man får tag i rätt objekt där generalgrejerna är fixade. Och allt var klockrent på denna och priset väldigt bra så jag högg den!
Och dom har ju kul motorer också. 2-litersturbon, chippad är faktiskt riktigt trevlig!  :D

Betis

Citat från: jakob skrivet mars 09, 2015, 18:27:30
Nja. orkade inte leta bil längre, har hållit på i två månader och missat klipp efter klipp. Och Saab ger sanslöst mycket bil för pengarna om man får tag i rätt objekt där generalgrejerna är fixade. Och allt var klockrent på denna och priset väldigt bra så jag högg den!
Och dom har ju kul motorer också. 2-litersturbon, chippad är faktiskt riktigt trevlig!  :D
Jo så är det nog. Bra välhållen dessutom. Men de kan krabba. ... :-\
I am the real one.

AnderS

Går knappast få mer bil för pengarna än en Saab! För att fortsätta på bil temat ska jag unna mig en riktig bänkning och mappning av Bmw-turbon jag knåpat ihop

rifle

Citat från: rifle skrivet mars 05, 2015, 09:27:07
Patagonia stealth atom 7l blev det.
Tror inte jag kommer använda den så mycket men jag hoppas den ska fylla sin funktion vid kortare attackturer.

Rätt nice faktiskt men den är så jävla future så man lyckas aldrig slänga på sig den rätt direkt, eller är det jag som är så jävla dum i huvve?

rifle

En gummikanot det var en riktigt bra lurning av sig själv.

Henka

Citat från: rifle skrivet maj 08, 2018, 12:38:52

Ja, bra blåst :pride:

I år blir det nog tafsmaterial som blir den största investeringen på fiskefronten :p
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Ismo

Citat från: rifle skrivet maj 08, 2018, 12:38:52

Köp den i butiken Vildmarkshörnan!! ..den är jätte!! stabil...det visade Fredrik när han ställde sig på den i butiken... :vissla:

lakselva

Eftersom jag nu testa 15 fots tippar måste jag nu köpa några 18 fots o testa. :D

rifle

Det blir svårare och svårare för varje år som går att lura sig själv att köpa nya onödiga saker  :bonk:

Henka

Citat från: rifle skrivet februari 26, 2019, 08:32:54
Det blir svårare och svårare för varje år som går att lura sig själv att köpa nya onödiga saker  :bonk:

Behovet minskar i takt med att man anlitar hantverkare utan att räkna igenom projektet ordentligt först :(
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Citat från: rifle skrivet februari 26, 2019, 08:32:54
Ibland är det till å med jävligt å lura sig å köpa nödiga saker. :dunk:
Äh, det håller nog ett år till.....
I am the real one.

rifle

Citat från: Henka skrivet februari 26, 2019, 08:35:39
Behovet minskar i takt med att man anlitar hantverkare utan att räkna igenom projektet ordentligt först :(

Utan tvekan så bromsar det upp onödiga inköp en hel del.

rifle

Citat från: Betis skrivet februari 26, 2019, 08:53:55
Ibland är det till å med jävligt å lura sig å köpa nödiga saker. :dunk:
Äh, det håller nog ett år till.....

Ja det är konstigt att man ofta prioriterar helt onödiga saker för nödiga saker dessutom.
Vi människor är ena lustiga varelser.

lakselva

Citat från: lakselva skrivet maj 08, 2018, 20:12:17
Eftersom jag nu testa 15 fots tippar måste jag nu köpa några 18 fots o testa. :D

Å nu har jag handlat några 12/fots tippar också, de var ju så billiga >:(

rifle

lakselva

Citat från: rifle skrivet maj 22, 2019, 11:07:23
:rofl:

Ja,ja i de tyngre varianterna mycket behagligare att hantera än 15 fotarna. :looney:

rifle

Ismo

thesaurus

Blir att utöka den lilla samlingen med ett spö mest tänkt för streamerfiske i fjällen, vad ska man köra på som funkar i de flesta förhållanden utan att behöva köpa flera olika linor?
Klass #7 och en sjunklina?

Ismo

rifle

Jamenvafan lyckade lura på mig nya vadarskor också helt appråpå.

Balswinger

Köpt tre lådor vin. Nu gäller det bara att få hem dem från Frankrike. :haum:

Henka

Citat från: Balswinger skrivet maj 14, 2020, 14:28:08

Ja, och det är ju fredag redan imorrn.
jag anar en kris :'(
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Balswinger

Citat från: Henka skrivet maj 14, 2020, 15:17:15
Ja, och det är ju fredag redan imorrn.
jag anar en kris :'(
Tänkte inte så långt.  :nudge:

Betis

Citat från: Balswinger skrivet maj 14, 2020, 14:28:08
Vin kan vara jättekul!!!! :taltparty: :pinnenpage: :appaperra: :gura:
Men bara tre lådor???!!! :o
Inte mer än 18 flaskor, har du inte smakat det innan?
I am the real one.

Balswinger

Citat från: Betis skrivet maj 14, 2020, 18:53:32
Vin kan vara jättekul!!!! :taltparty: :pinnenpage: :appaperra: :gura:
Men bara tre lådor???!!! :o
Inte mer än 18 flaskor, har du inte smakat det innan?

Har smakat det på plats. Bordeaux, men inte från snobbdistrikten. Här får de gneta på, inte någon räkmacka.
Träffat människorna som gjort det, sett faten, "slottet" och fälten. Mer än godkänt, och nu till 30 % rabatt.
Har alltid drömt om att få ha någon trälåda med Bordeaux i källaren.  :love:

https://www.chateau-haut-peyrat.com/product-page/copie-de-ch%C3%A2teau-haut-peyrat-2016

Betis

Citat från: Balswinger skrivet maj 14, 2020, 21:04:12
Har smakat det på plats. Bordeaux, men inte från snobbdistrikten. Här får de gneta på, inte någon räkmacka.
Träffat människorna som gjort det, sett faten, "slottet" och fälten. Mer än godkänt, och nu till 30 % rabatt.
Har alltid drömt om att få ha någon trälåda med Bordeaux i källaren.  :love:

https://www.chateau-haut-peyrat.com/product-page/copie-de-ch%C3%A2teau-haut-peyrat-2016
Sånt du får ha till speciella tillfällen!!!  :yeah:
I am the real one.

Henka

Jag har lurat mig till öringfisket, det har varit kul :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Balswinger

Citat från: Betis skrivet maj 14, 2020, 22:15:02
Sånt du får ha till speciella tillfällen!!!  :yeah:

Jaa. Och ju mer man har desto fler speciella tillfällen blir det.  :D

Betis

Citat från: Balswinger skrivet maj 14, 2020, 22:59:48
Jaa. Och ju mer man har desto fler speciella tillfällen blir det.  :D
Jo, det var därför jag tyckte det var lite dåligt med 18 flaskor. ;D
I am the real one.

Balswinger

Citat från: Henka skrivet maj 14, 2020, 22:34:11
Jag har lurat mig till öringfisket, det har varit kul :)

Bra, själv har jag inte orkat tänka fiske. Ursprungliga planen var gå i pension skiftet juni/juli, följt av två veckors norgefiske med brorsan o kompisar, en vecka Orkla, en vecka Namsen.
Det har ju skitit sig rejält, känns mer som att överleva fram tills dess. Orkar inte binda flugor eller röja i källaren, så att det går att binda.  :doh: :dunk:

rifle

Köpte mig en termos (inte av Hakan) i sommras och det är var ett riktigt bra köp.
Nu dricker jag alltid kaffe på mina turer fast jag är ensam och det har jag väldigt sällan gjort förut.

rifle

Jaha har nån nåt onödigt bra att rekommendera att man inhandlar förutom Bockölen?

För varje år som går blir det svårare och svårare att motivera inköp.

Henka

Vill man få slut på penningkronor kan man alltid låta flickebarnet börja rida häst :P
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Flygande-jakob

Citat från: rifle skrivet december 30, 2021, 10:32:15
Jaha har nån nåt onödigt bra att rekommendera att man inhandlar förutom Bockölen?

För varje år som går blir det svårare och svårare att motivera inköp.

Nej ingenting förutom det.

Balswinger

Citat från: Henka skrivet december 30, 2021, 10:51:21
Vill man få slut på penningkronor kan man alltid låta flickebarnet börja rida häst :P

Hon behöver inte ens rida. Räckermed att du köper häst och ordnar stallplats.  :hmm:

Henka

Citat från: Balswinger skrivet december 30, 2021, 21:53:09
Hon behöver inte ens rida. Räckermed att du köper häst och ordnar stallplats.  :hmm:
Delfodervärd är en bra start! :hmm:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Balswinger

Henka

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Min dotter red i princip gratis i många år, vi fick bidra med lite hovslagning emellanåt.
I am the real one.

Balswinger

Citat från: Betis skrivet december 30, 2021, 23:11:18
Min dotter red i princip gratis i många år, vi fick bidra med lite hovslagning emellanåt.

Inte ett dugg fränt då, Mao.  :D

Betis

I am the real one.

Henka

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Balswinger

Citat från: Betis skrivet december 30, 2021, 23:16:00
Rida häst fränt!!!???!!?? :appel1:
Hallå!!!???

:tafeja:
Fränt  ???
Har du inte sett Sune Mangs tölta i Korpen flyger?
Skulle kunna passa dig också.  :D

Betis

Citat från: Balswinger skrivet december 30, 2021, 23:34:14
:tafeja:
Fränt  ???
Har du inte sett Sune Mangs tölta i Korpen flyger?
Skulle kunna passa dig också.  :D
Flyga sa Bull, just vad både korpar, hästar å Mangs kan göra.....
I am the real one.