Forumnyheter:

Senaste artikel: Lär dig fota fiske! av Jonke

Huvudmeny

Kosa av björksvril

Startat av K-O.V, mars 28, 2007, 18:59:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

K-O.V

Hur hindrar man den från att spricka och torka sönder?
Vill ju kunna använda den så helst inga kemikalier.

Främst te kaffe och gingrogg.

Nå hur borde jag behandla den för att få ett långt och trevligt liv med den.

T.A

Citat från: K-O.V skrivet mars 28, 2007, 18:59:33
Hur hindrar man den från att spricka och torka sönder?
Vill ju kunna använda den så helst inga kemikalier.

Främst te kaffe och gingrogg.

Nå hur borde jag behandla den för att få ett långt och trevligt liv med den.
Matolja.. fyll kåsan med matolja och låt det dra in i trät i nåra dagar..

K-O.V

T.A

Citat från: K-O.V skrivet mars 28, 2007, 19:06:53
Rumstemp?
ja för tusan låt den stå framme.. Men du kanske får göra om det flera gånger för att mätta trät..

K-O.V

Citat från: T.A skrivet mars 28, 2007, 19:08:34
ja för tusan låt den stå framme.. Men du kanske får göra om det flera gånger för att mätta trät..

Samma olja te utsidan med?

T.A

Citat från: K-O.V skrivet mars 28, 2007, 19:15:08

ja för tusan smörj in den med matolja.. Men fyll kåsan

K-O.V

Citat från: ismo skrivet mars 28, 2007, 19:08:45
Näää... i FRYSEN... :yes:

Anledning till att jag frågar är att jag är inne på min 4 träkosa och den här gången vill jag göra rätt.

För den här är ju även snygg att se på.

Thornydyke

Citat från: K-O.V skrivet mars 28, 2007, 19:15:08

Nä.. Där ska det vara diesel!!!

K-O.V

Citat från: Thornydyke skrivet mars 28, 2007, 19:16:40
Nä.. Där ska det vara diesel!!!

Ibland lyser dina förgiftnings egenskaper igenom. :betis:

Ismo

Citat från: K-O.V skrivet mars 28, 2007, 19:16:26

Anledning till att jag frågar är att jag är inne på min 4 träkosa och den här gången vill jag göra rätt.

För den här är ju även snygg att se på.

Smörj in huvve först! :smulaimuchen:..den borde ju ledsaga dig..
Annars vet jag en som smorde in en med vanligt Margarin..dock en JÄTTE till knöl..borde ju passa dig som handsken.. :run:

Fredrik

Jepp , matolja funkar bra.
Kör med det på skärbrädor, smörknivar och annat som har med förtäring att göra.
Gör om då och då!
Nytt år nya utmaningar...

K-O.V

Fy fan för margarin. de går fet bort

T.A

Citat från: K-O.V skrivet mars 28, 2007, 19:22:12
Fy fan för margarin. de går fet bort
jo trät suger inte in det heller på samma sätt som matoljan..

K-O.V

Jag tycker den är värd att vårda.

Thornydyke

Citat från: K-O.V skrivet mars 28, 2007, 19:35:10

Men den har ju ingen fisk i ben ingraverad juu......... :larsw:

Flyguy

Citat från: K-O.V skrivet mars 28, 2007, 19:35:10
Definitivt! :D

Grymt vacker med GT i... ;D
Anakronist

Ismo

Citat från: Thornydyke skrivet mars 28, 2007, 19:36:08

Lugn...han har inte BONKAT en Slemmis än... :smulaimuchen:

K-O.V

Citat från: Thornydyke skrivet mars 28, 2007, 19:36:08

Behövs inte heller den är märkt med JP/75 i botten :vissla:

Thornydyke

K-O.V

Sen så är det en laxfluga vid handtaget istället för en firre.

K-O.V

Om ni tittar riktig noga noga där hantaget möter själva skålen så ska ni sen laxfluga.

Ismo

Citat från: K-O.V skrivet mars 28, 2007, 19:45:14
Om ni tittar riktig noga noga där hantaget möter själva skålen så ska ni sen laxfluga.

Menar du att det skall synas en Kåsa nånstanns...?

T.A

Citat från: K-O.V skrivet mars 28, 2007, 19:45:14
oh fy faaan så nice  :yeah: :love:

Betis

Jag kör med parafinolja, det härsknar inte.
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Flonkidonk

Den ensamma koooosan har fått sällskap.
Den mörka för varma drycker :kopp:
Den nedersta nyttjas när jag blir bjuden på visky :yes:
Den minsta när jag bjuder på visky :rofl:
Jag är Oraklet🤭

Betis

De där tycker jag om!!! :love:
Väldigt vackert när man nyttjar vrilens form!!!
Den översta ser ut å fått väldigt många :kopp:
I am the real one.

Ismo

Största "kåsa " jag i mitt liv av Björksvril!..SETT!!!...var en granne i samma hus var min Mamma bor!

Han gjorde  en GIGANTISK ..sparbössa av den...stort som ett Ko-huve!! ;D
Sen fanns det en plats nära Kiruna som Farsan hittade..låg på en kulle... Västerut..Mot Narvik hållet..
Där kunde en hitta massor av material för kåsor....MÄRKLIGT nog! :haum:

Flygande-jakob

Har knappt gjort några kåsor alls I mitt liv. Jag tycker mest om de där plastmuggarna man kan vika ihop och ha i fickan.  ;D
Så jag skulle ändå aldrig använda dem om jag gjorde några.

Knivar gör jag däremot när det behövs. Helträslida. Håller bäst men är lite pilliga att få till bra.

Flonkidonk

Citat från: Flygande-jakob skrivet mars 18, 2023, 19:19:44Har knappt gjort några kåsor alls I mitt liv. Jag tycker mest om de där plastmuggarna man kan vika ihop och ha i fickan.  ;D

Knivar gör jag däremot när det behövs. Helträslida. Håller bäst men är lite pilliga att få till bra.

Hmmmmmm inte illa alls.
Meeeeee liiiiike
Jag är Oraklet🤭

Balswinger

Citat från: Flygande-jakob skrivet mars 18, 2023, 19:19:44Har knappt gjort några kåsor alls I mitt liv. Jag tycker mest om de där plastmuggarna man kan vika ihop och ha i fickan.  ;D

Tjusigt!  :flyguy:
Hur många Norrlands Djup ska du ha för dom där?  :nudge:

Ismo

SNYGGT!

Flygande-jakob

Aldrig sålt en kniv. Alldeles för roligt hantverk för att riskera överdosering pga legotillverkning.
Ibland är det uppehåll på 10 år och sen blir det ett ryck när jag gör några stycken.
Men det tar sin tid. Jag använder inga maskinverktyg förutom handhållen borrmaskin och bandsåg till tunna hornskivor.
Så det är ett jävla raspande och filande.  :haum:

Nåt slags sydsamisk modell jag fastnat för då de både ser trevliga ut och är perfekta rent praktiskt. Träslida med läder runt ger mindre väderpåverkan pga fuktighet än rent läder runt själva knivskaftet. Men pilligt att forma till perfekt passform. Men kul!

Betis

Dom där tre, gjorde du dom samtidigt?
Typ som serie?
I am the real one.

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet mars 19, 2023, 07:38:48Dom där tre, gjorde du dom samtidigt?
Typ som serie?

Nej, mellankniven är från 2011. Den lilla också men den har bara legat då den har ett litet fel som gjorde att jag inte fixade nån slida till den.
Sen gjorde jag den stora 2022 och samtidigt en slida till den lilla.

Betis

Citat från: Flygande-jakob skrivet mars 19, 2023, 08:53:17Nej, mellankniven är från 2011. Den lilla också men den har bara legat då den har ett litet fel som gjorde att jag inte fixade nån slida till den.
Sen gjorde jag den stora 2022 och samtidigt en slida till den lilla.
Verkar samtidigt väl använda.
I am the real one.

Betis

Skaften ser ut som rot. Rönn?
I am the real one.

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet mars 19, 2023, 09:47:12Skaften ser ut som rot. Rönn?

Det är vanlig björkmasur/vril. Sen ärlghorn och renhorn.
Slidorna är björk. Krokbjörk med lagom böj på som man längdkapar och "bygger in" kniven i.
Jag brukar leta upp nåt lämpligt vedträ i vedboden som torkat rätt utan att spricka.

Flygande-jakob

Några fler.
Och lite tillverkningsprocess. Enkla medel och verktyg som synes  ;D

Flygande-jakob

Manlig limpress.

Betis

Citat från: Flygande-jakob skrivet mars 19, 2023, 12:31:59Det är vanlig björkmasur/vril. Sen ärlghorn och renhorn.
Slidorna är björk. Krokbjörk med lagom böj på som man längdkapar och "bygger in" kniven i.
Jag brukar leta upp nåt lämpligt vedträ i vedboden som torkat rätt utan att spricka.
Träet i slidorna verkar lite torrt, smörj in lite linolja så skulle de nog få nära samma kulör som skaften.
I am the real one.

Flygande-jakob

Ett års patina på denna. Tycker bara de blir finare ju mer de används och slits.

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet mars 19, 2023, 12:39:36Träet i slidorna verkar lite torrt, smörj in lite linolja så skulle de nog få nära samma kulör som skaften.

De har stått nedsänkta i linolja i nära en vecka så de är mättade. Det är bara olika ljushet i trät. Slidorna har lägre fibertäthet och får en mörkare färg med tiden medans vril/masur får en mörkare ton direkt.

Betis

Citat från: Flygande-jakob skrivet mars 19, 2023, 12:41:18Ett års patina på denna. Tycker bara de blir finare ju mer de används och slits.
Din köksbänk skulle med behöva lite olja. Ta parafinolja på den. Säljs billigt på IKEA. Nån gång kommer kvinnan i huset tvinga iväg dig dit....
I am the real one.

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet mars 19, 2023, 12:49:37Din köksbänk skulle med behöva lite olja. Ta parafinolja på den. Säljs billigt på IKEA. Nån gång kommer kvinnan i huset tvinga iväg dig dit....

Det har du helt rätt i  ;D

Ismo

Försvunnit ett svar fr. MIG!! ???

rifle

Du kör trä hela vägen upp och sedan skinn ovanpå den övre trädelen?
What time is it? It´s time to rock not yet!

Flygande-jakob

Citat från: rifle skrivet mars 19, 2023, 13:59:04Du kör trä hela vägen upp och sedan skinn ovanpå den övre trädelen?

Ja precis. Passar in skaftet i trät. Lämnar en liten luftspalt i båda fogarna som sedan pressas ihop av lädret till lagom motstånd för knivskaftet.

rifle

What time is it? It´s time to rock not yet!

Betis

Kör du med renskinn eller svinläder?
I am the real one.

Flygande-jakob

Citat från: Betis skrivet mars 19, 2023, 16:34:27Kör du med renskinn eller svinläder?

Ingen aning. Köper bara nåt som känns bra. Oxläder är nog vanligast. Jag är ingen virtuos direkt. Sågar av ett horn av en skjuten älg, plockar nåt vedträ i vedboden, sågar till nån masurbit som legat, köper ett blad eller slaktar nån ful köpekniv med bra blad och sen kladdar jag ihop det. Det är inte så noga, det ska bara kännas rätt och riktigt och sen bryr jag mig väldigt lite om resten.
Men själva ihopsättandet och detaljerna är jag oerhört noga med. Där är det känsla och så hög precision jag mäktar med hjälp av ögon och händer. Jag blir nästan alltid nöjd själv iallafall och folk vill köpa och beställa titt som tätt, särskilt lappar/renskötare så dåliga är de inte.