Forumnyheter:

Ny flugbindningsartikel: Skindfluer på arbejde i Emåen Av Brian 'DK.minken' Störup

Huvudmeny

Båtmotor ,eldriven.

Startat av Betis, maj 16, 2022, 09:49:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Betis

Kan absolut ingentingen i detta ämne.
Vilka märken är bäst?
Funktionen ska enbart vara å driva en mindre plastbåt framåt.
Den ska inte gå sönder så ofta.
I am the real one.
No fucking Spanish substitut.

Henka

Jag har rätt begränsade erfarenheter då jag bara ägt watersnake, och det inte ens en hel säsong.

Minn Kota är väl de som är mest etablerade, och såklart rätt dyra.

Tänk igenom vad du har för behov, ska du bara flytta båten, eller ska du bonntrolla - om så, så kan steglös hastighetsreglering vara önskvärt. Ska du åka mycket båt så blir batteri lika dyrt som motorn.

Kör de inte elmotor i bodsjön? De borde väl ha bra koll isåfall :hmm:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Inte trolling, bara köra runt. Nej tyvärr bara bensindrivna i Bodsjön. Så jag tänkte köpa en egen dit för mitt bruk nu när jag fått egen plats. Så svårt det här med drifttid, man kanske fiskar en hel dag men hur mycket kör man egentligen med motorn?
I am the real one.

Betis

Fördelar med elmotor, mindre underhåll, ingen lukt, tyst, slippa dra i snöre, ingen bensin.
Nackdelar, dagligt kånkade med tungt batteri.
I am the real one.

Betis

På en veckas fiske i Bodsjön gör vi nog av med 12 liter akrylatbensin fördelat på hälften oljeblandad och hälften ren bensin. En fyrtaktsmotorn å en tvåtakts.
Vid tre tillfällen har vi varit tvungna å åka till Järpen för att vi fått vatten i bensinen. Enbart med fyrtaktaren då.
I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet maj 16, 2022, 10:46:13
Inte trolling, bara köra runt. Nej tyvärr bara bensindrivna i Bodsjön. Så jag tänkte köpa en egen dit för mitt bruk nu när jag fått egen plats. Så svårt det här med drifttid, man kanske fiskar en hel dag men hur mycket kör man egentligen med motorn?

Det beror väldigt mycket på hur man kör också, ska man flytta sig längre sträckor så äter det rätt mycket batteri,
ska man ligga och tuffa med en wobbler på släp så drar det inte så värst mycket...

Sen förmodar jag att du kan sånt där med batterier och sånt, men om man kör ett traditionellt marinbatteri så kommer man bara åt ungefär halva kapaciteten, när batterier börjar närma sig halvtömt så ger det inte längre ifrån sig tillräckligt med ström (eller spänning eller vafan det heter)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Mellan 10 minuter och 20 brukar det ta å köra ut på sjön.
Sen ligger man bara där å driver tills man kör upp mot vinden igen. Typ max 5 minuter i taget. Ofta ror vi när vi bara ska flytta nåt hundratal meter. Å sen kör man hem.
I am the real one.

Henka

Citat från: Betis skrivet maj 16, 2022, 11:04:01
Mellan 10 minuter och 20 brukar det ta å köra ut på sjön.
Sen ligger man bara där å driver tills man kör upp mot vinden igen. Typ max 5 minuter i taget. Ofta ror vi när vi bara ska flytta nåt hundratal meter. Å sen kör man hem.

Jag skulle gissa att elmotorn går betydligt saktare än vad bensinaren gör... Jag kommer upp i typ 4 knop med min elmotor (54lbs) på en Linder 440 (en väldigt lätt ickeplanande aluminiumbåt). Med 6hk kommer jag upp i ca 8-9 knop om jag har en passagerare i fören.
Sen gissar jag att ni kommer att bli lite mer benägna att använda motorn även till kortare förflyttningar när ni har en elmotor :)

Jag har ett 86AH marinbatteri från Biltema, det räcker oftast gott, även om jag bonntrollar en stund.
Eftersom ni väl mest  håller på med torrflugefiske där uppe så gissar jag att n inte ger er ut alls om det blåser rejält.
I rejäl vind är jag nog rätt tveksam till att lita på elmotorn. Visst, man har ju åror också... Men ändå :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Betis

Känner en gäddfiskare, får höra lite med honom.
I am the real one.

Balswinger

Citat från: Betis skrivet maj 16, 2022, 09:49:54
Kan absolut ingentingen i detta ämne.
Vilka märken är bäst?
Funktionen ska enbart vara å driva en mindre plastbåt framåt.
Den ska inte gå sönder så ofta.

Stiga, den gula, har jag hört mycket gott om.  :vissla:

Henka

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007